2013-11-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Det var inte många rätt där... SKL har gjort en egen analys i tillförlitlighet av de metoder han använder och de anlitar honom för analysuppdrag.

Om man som i detta fallet skall jämföra en gammal telefonkioskinspelning med en ny inspelning från förhöret så går den som analyserar först in och granskar det uppenbara, tex dialekter och brytningar, sedan kan man titta på hur personen typiskt bygger sina meningar och sedan går man ner i små detaljer i betoning och uttal, utlåtandet ges i SKLs skala från -4 till +4 där -4 är en nästan 100% sannolikhet för att det inte är samma person.

1. Det kallas att belöna politruker på fackspråk. I själva verket så har en sådan analys ingen tillförlitlighet alls, vilket matematikern som skrev "yes we have no neutrons" väldigt enkelt kunde visa, liksom Gödel på 1800-talet och ett flertal av dagens matematiker. Analysen är alltså bara lämplig för små helt kända datamaterial -> dvs. de 8 kända personerna i ett rum och ger inte ens då något analysresultat som är värt namnet eller som inte kan höras med blotta örat. Tex. personen på inspelningen är en man eller är inte man. Person har en djup basröst och inte ett kvinnligt pip.

2. Analysen är bad science av första klass med andra ord och är i själva verket till för att ge ett vetenskapligt sken åt tex. politiska processer. Ett verktyg som syftar till att likt visgossar under häxprocesser försöka peka ut eller avföra personer från processer.

3. Det där låter som att du flummat runt rätt rejält i det sammanhanget. Ingen röstanalys kan ge mer än 0 till +1 och -1 resultat på SKLs bevisskala map. vetenskaplighet när vi pratar om fallet med 8 personer i ett rum där 1 av dessa ringt ett telefonsamtal. I det här fallet pratar vi om ett rum med ca. 1000.000 människor varav 1 ska ha ringt ett telefonsamtal då är sådan analys bad science.
Citera
2013-11-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Om åtal väcks kommer fupen bli offentlig och med största sannolikhet postas här.

Ja, jag förväntar mig inget annat.

Kommentarer om min teori? Helt taget ur luften, eller möjligt scenario?
Citera
2013-11-25, 12:33
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Försvararen till tingsrätten idag enligt AB:

Till häktningsdomaren sa hon att hon inte tycker att det föreligger sannolika skäl för häktning och nämnde att hennes klient tidigare är ostraffad, välutbildad, har bra arbete, fru och barn.

Vet inte hur Leif GW definierar småkriminell, men om det stämmer som försvararen uppger idag så är han alltså ostraffad. Antingen har LGW fel om GM eller så definierar LGW "kriminell" på något sätt där man alltså inte behöver vara straffad?

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det håller jag för uteslutet. Att säga en sån sak om en tidigare ostraffad person torde inte ens GW drista sig till och jag har svårt att se hur man kan vara kriminell som ostraffad. Att vara tidigare straffad är definitionen på kriminell som jag ser det.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Ja, det är så jag också uppfattar definitionen på kriminell. Alltså har LGW fel.

Nog för att GW kan svamla men nu sätter ni honom mot Clea Sangborn. Låt mig påminna om att samma försvarare uttryckte detsamma om sin parallella klient "tonårsflickan" i rånmordet i Solna. Clea Sangborn ljög reportrarna i ansiktet om sin klients kriminella bakgrund. Den tonårstjejen var den i rånligan med längst belastningsregister.

Notera i sammanhanget att belastningsregister brukar rensas efter ett antal år (om ingen ny kriminalitet har begåtts under tiden).

Låt oss hoppas att detta mord inte blir nedkokat till en "Pernilla Hellgren"-röra utan några svar. Där fanns också förhoppningar om uppklarning sent om sider.
Senast redigerad av Minimoi 2013-11-25 kl. 12:39.
Citera
2013-11-25, 12:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Mordplatsen låg bakom en mindre byggnad och var oupplyst. Från Valhallavägen och Lidingövägen kunde man inte se mordplatsen.

Endast från den asfalterade gångstig som gick längs Swartling-områdets östra sida kunde man se mordplatsen. Men det var cirka 20 meter från gångstigen till mordplatsen och enda belysningen var den som fanns längs gångstigen.

Jag har gått längs gångstigen många gånger och efter mordet har jag försökt bilda mig en uppfattning om hur mycket ett eventuellt vittne på gångstigen kan ha förstått av vad som pågick.

Min uppfattning är, att man kan ha skymtat personerna och möjligtvis förstått att det pågick en kamp. Men figurerna torde ha varit rätt diffusa i mörkret. Om personerna talade/skrek skulle det ha underlättat betydligt.

Om man, som ringaren, ska uttala sig om att det var en kniv inblandad, att knivmannen hade grå jacka och att offret fick ta emot många hugg - ja, då känns det som att ringaren måste ha varit inne på området. Och eftersom man inte kommer in på området av en slump (mellan gångstigen och området löpte ett högt Gunnebostängsel) får i alla fall jag intrycket av att ringaren måste ha varit involverad på något sätt.

Okej, det låter som du har rätt. Men även om man inte ser att det rör sig om ett rån så kan eventuellt ändå dra den slutsatsen, och utifrån det också "se" att det är ett rån. (Exempelvis om jag ser att det slår i vattnet så "ser" jag att en fisk, men egentligen är ju att det är just en fisk enbart en slutsats utifrån min världsuppfattning.)

Du som varit förbi, kan du finna någon naturlig anledning till att PH frivilligt skulle bege sig till platsen där han hittades?
Citera
2013-11-25, 12:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Vittnesuppgiften avseende Pers besök på korvkiosken gör väl gällande att Per var ensam vid det tillfället. Jag tror att någon/några i korvkiosken såg att Per hade pengar och följde efter honom alternativt gick före för att vänta ut honom.

Det kan också vara så att när Per går längs gatan så stöter han ihop med någon/några på vägen, men jag har svårt att se att man rånmördar en student om man inte vet att denne har pengar, då är det helt andra motiv och då ska det rimligtvis finnas kopplingar mellan Per och GM, om det inte är ett vansinnesdåd, vilket SOS-samtalet talar emot.

Ingen jäkel springer hem för att hämta någon morakniv för att sedan springa tillbaka och använda kniven utan den kniven bär GM på sig. Slidan slängdes när GM sprang från platsen, ingen vill ertappas med en tom slida när man kommer springande från ett område där det skett ett knivmord.

Morakniv modell större är ingenting som gemene man bär omkring på.
Citera
2013-11-25, 12:40
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej, det låter som du har rätt. Men även om man inte ser att det rör sig om ett rån så kan eventuellt ändå dra den slutsatsen, och utifrån det också "se" att det är ett rån. (Exempelvis om jag ser att det slår i vattnet så "ser" jag att en fisk, men egentligen är ju att det är just en fisk enbart en slutsats utifrån min världsuppfattning.)

Du som varit förbi, kan du finna någon naturlig anledning till att PH frivilligt skulle bege sig till platsen där han hittades?

Kissnödig?
Citera
2013-11-25, 12:44
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Nog för att GW kan svamla men nu sätter ni honom mot Clea Sangborn. Låt mig påminna om att samma försvarare uttryckte detsamma om sin parallella klient "tonårsflickan" i rånmordet i Solna. Clea Sangborn ljög reportrarna i ansiktet om sin klients kriminella bakgrund. Den tonårstjejen var den i rånligan med längst belastningsregister.

Notera i sammanhanget att belastningsregister brukar rensas efter ett antal år (om ingen ny kriminalitet har begåtts under tiden).

Låt oss hoppas att detta mord inte blir nedkokat till en "Pernilla Hellgren"-röra utan några svar. Där fanns också förhoppningar om uppklarning sent om sider.
Du kanske har en poäng i allmänhet kring just Sangborn, vad vet jag. En sak kan vi dock utgå ifrån. Om det hade funnits någon nyare brottslighet (alltså yngre än tio år) så hade både polis och massmedia berättat detta. Beteckningen kriminell är oerhört kraftig och är inget man kallar någon som begått ett brott eller ens två. Kriminell är en livsstil eller ett förhållningssätt till livet, av det vi vet om RO så kan han knappast kallas för kriminell ens av de mest inbitna fördömande hatarna av brottslingar på Flashback. Även om han skulle ha haft en kriminell livsstil under tiden för mordet så är han knappast kriminell idag. Och GW skulle verkligen inte kalla någon för kriminell eller småkriminell om denne är ostraffad eller varit kriminell för tio år sedan.

Det är ytterst ovanligt att den som är kriminell i tidiga vuxenlivet lyckas få till ett stabilt liv med en akademisk utbildning. Av vad vi kunnat utläsa har dessutom RO läst på heltid eller mer än heltid och dessutom eventuellt arbetat på universitetet. Jag drar därför slutsatsen att det är i princip uteslutet att han varit kriminell under den tiden. På sin höjd har han umgåtts med kriminella men än så länge finns det inte ens en indikation på att så varit fallet.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-25 kl. 12:47.
Citera
2013-11-25, 12:45
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Kissnödig?

Kan han ha hoppat över staketet för att pinka och springer på några som håller på med inbrott?
Citera
2013-11-25, 12:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag är dock ytterst tveksam till att det ens med lite tillförlitlighet går att identifiera en röst efter 17 år. Faktum är att jag är tveksam till att det går ens med stor tillförlitlighet identifiera en röst alls.

Anar att en röst i kombination med ett medgivande till flera personer kan räcka en bit. Röstigenkänning är en hel vetenskap, och det finns en kille i Göteborg som ägnar sig åt det, ofta på uppdrag av SKL, som konsult åt företaget Voxalys.

Se exempelvis

http://www.voxalys.se
Citera
2013-11-25, 12:48
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Du kanske har en poäng i allmänhet kring just Sangborn, vad vet jag. En sak kan vi dock utgå ifrån. Om det hade funnits någon nyare brottslighet (alltså yngre än tio år) så hade både polis och massmedia berättat detta. Beteckningen kriminell är oerhört kraftig och är inget man kallar någon som begått ett brott eller ens två. Kriminell är en livsstil eller ett förhållningssätt till livet, av det vi vet om RO så kan han knappast kallas för kriminell ens av de mest inbitna fördömande hatarna av brottslingar på Flashback. Även om han skulle ha haft en kriminell livsstil under tiden för mordet så är han knappast kriminell idag. Och GW skulle verkligen inte kalla någon för kriminell eller småkriminell om denne är ostraffad eller varit kriminell för tio år sedan.

Jag tror att personen som sitter nu är ringaren, det har väl påståtts att denne är identifierad. Den som utförde brottet stämmer nog bättre in på GWs profil.

Vilka är de två personer som det skrevs om i Resume, en av dessa verkade ha vissa missbruksproblem och annan historia?
Citera
2013-11-25, 12:53
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Anar att en röst i kombination med ett medgivande till flera personer kan räcka en bit. Röstigenkänning är en hel vetenskap, och det finns en kille i Göteborg som ägnar sig åt det, ofta på uppdrag av SKL, som konsult åt företaget Voxalys.

Se exempelvis

http://www.voxalys.se
Det är ju självklart att om det finns stödbevisning så kan det räcka hur långt som helst...det beror ju på stödbevisningen. För övrigt fungerade inte din länk.

Men jag vidhåller vad jag påstår, att det inte går att identifiera en röst på forensisk väg på ett tillförlitligt sätt efter så lång tid. Det ska dock sägas att jag inte är ett dugg insatt i röstanalysmetoder utan jag baserar endast mitt påstående på egen observation, att människors röster förändras med tid. Jag har dock noterat att kvinnors röster förändras i regel mer med tiden, Hamilkar kan säkert ge en förklaring till detta, jag gissar att det är relaterat till förändring av hormoner i menopausen men jag kan ha fel.

Precis som en del dock påpekat så beror det hela på huruvida man har en begränsad grupp att leta i eller om rösten är enda man har att gå på. Åklagaren kanske har någon annan bevisning men vill göra en röstanalys trots att bevisvärdet för en sådan kan anses begränsat, en röstanalys som i vart fall inte motsäger RO som inringaren har ju ett visst värde, i alla fall i kombination med annan bevisning.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-25 kl. 13:06.
Citera
2013-11-25, 12:59
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Kan han ha hoppat över staketet för att pinka och springer på några som håller på med inbrott?

Inte helt otroligt. Mordvapnet verkade ju vara ett inbrottsverktyg enl GW.
Killars behov av att kissa på väg hem från fest eller krog har tagit många liv. Dock mest i vatten.
Vid obduktion mäter man väl innehållet i urinblåsan och borde väl fått nån ledtråd där?
Nån som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in