2013-11-25, 14:46
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Nog för att GW kan svamla men nu sätter ni honom mot Clea Sangborn. Låt mig påminna om att samma försvarare uttryckte detsamma om sin parallella klient "tonårsflickan" i rånmordet i Solna. Clea Sangborn ljög reportrarna i ansiktet om sin klients kriminella bakgrund. Den tonårstjejen var den i rånligan med längst belastningsregister.

Notera i sammanhanget att belastningsregister brukar rensas efter ett antal år (om ingen ny kriminalitet har begåtts under tiden).

Låt oss hoppas att detta mord inte blir nedkokat till en "Pernilla Hellgren"-röra utan några svar. Där fanns också förhoppningar om uppklarning sent om sider.
Men vad du härjar om Sangborn. Jag ser ingen anledning för henne att ljuga om en sån sak. Tidigare uttalande kan ha gjorts efter uppgift från klienten, som hon saknat skäl att ifrågasätta.

Vi snarare tolkade innebörden av uttrycket kriminell, visavi Sangborns uttalande och utgick därmed ifrån att om den uppgiften stämmer så bör det inte vara nu häktad person som GW uttalat sig om. Nöjd så?
Citera
2013-11-25, 14:47
Medlem
KUKARNASs avatar
Det känns någonstans som att BO och GM följdes åt hem. Att GM har fixat droger och de skall möta upp langaren i skydd av mörkret på Ridskolan. Endera blir BO dödad av pundare och GM hotad till livet efteråt men vågar ändå lämna ett anonymt tips, alternativt så fanns det ingen langare där, utan GM tar fram en kniv och skall prata allvar om någon tjej och det hela löper amok.

BO skulle också kunna bli förfölj hem och påhoppad men varför då springa in i Ridhuset med staket?
Ev. kanske han får panik och vill gömma sig i mörkret men ertappas. Problemet med den tesen är att GM enligt utsago var en känd sk "nörd". Vem blir rädd för en nördig dataspelskille? Han kanske inte tar honom på allvar och GM tar helt sonika upp en kniv och börjar veva i ursinne. BO får panik och springer in i Ridhuset.
Citera
2013-11-25, 14:51
Medlem
Enligt en bekant lyckades den häktade mannen klara alla terminer på universitetet utan att låna en spänn av CSN, han ska alltså bara ha tagit ut bidragsdelen.
Citera
2013-11-25, 14:54
Medlem
KUKARNASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitmossa
Enligt en bekant lyckades den häktade mannen klara alla terminer på universitetet utan att låna en spänn av CSN, han ska alltså bara ha tagit ut bidragsdelen.

stämmer antagligen då han jobbade på universitetet under sina studier.
Citera
2013-11-25, 15:02
Medlem
bernters avatar
Citat:
Om han bott kvar hemma under studietiden, vilket är mycket vanligt är det inget konstigt i att klara sig på bidragsdelen.
Citera
2013-11-25, 15:05
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Om han bott kvar hemma under studietiden, vilket är mycket vanligt är det inget konstigt i att klara sig på bidragsdelen.

Om han inte bodde hemma blir det genast mycket svårare att klara sig på bidragsdelen.
Citera
2013-11-25, 15:08
Medlem
Bob-Ortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken

Att polisen haft TA på RO är väl helt givet. Filmatiseringen av Swarlings Ridskola i veckans brott förra veckan är garanterat ingen slump. Varför skulle VB sända ett så förhållandevis ointressant inslag?

Frågan är vad dom fiskade efter?

Troligtvis har Rikard haft löpande telefonkontakt med sin "medbrottsling" och denne sålde troligtvis ut Rikard omedvetet under något samtal.

Jag är också inne på att senaste inslagen i VB har haft ett syfte att fiska efter bevis eller att få RO att känna sig trygg och tro att de spanar på fel person...
Citera
2013-11-25, 15:08
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Om han inte bodde hemma blir det genast mycket svårare att klara sig på bidragsdelen.
He, he ja då är det till att vara asket, men han är Stockholmare och det vågar jag påstå att de flesta bor hemma, åtmintone i början av studietiden.
Citera
2013-11-25, 15:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Det är ju självklart att om det finns stödbevisning så kan det räcka hur långt som helst...det beror ju på stödbevisningen. För övrigt fungerade inte din länk.

Men jag vidhåller vad jag påstår, att det inte går att identifiera en röst på forensisk väg på ett tillförlitligt sätt efter så lång tid. Det ska dock sägas att jag inte är ett dugg insatt i röstanalysmetoder utan jag baserar endast mitt påstående på egen observation, att människors röster förändras med tid. Jag har dock noterat att kvinnors röster förändras i regel mer med tiden, Hamilkar kan säkert ge en förklaring till detta, jag gissar att det är relaterat till förändring av hormoner i menopausen men jag kan ha fel.
Röstigenkänning baserar sig på flera distinkta parametrar. En är röstens grundtonsfrekvens och naturliga formanter, samt på vilka frekvenser relativt naturliga grundtonsfrekvenser talet huvudsakligen går. En annan är särpräglat uttal av enstaka fonem baserat på personliga faktorer. (Olika typer av talfel, fonetiska konsekvenser av skador och proteser, men också personliga uttalsvanor som huruvida man uttalar lateralen l med luftflöde på bara ena eller båda sidor av tungan.) En tredje, som kan analyseras ihop med föregående om det handlar om att avgöra om två personer kan vara identiska eller ej är fonetiska drag som markerar dialekt, sociolekt, idiolekt eller brytning. En fjärde är personliga prosodiska särdrag - längdförhållande mellan korta och långa stavelser, vilka och hur långa utfyllnadsljud som sätts in var, hur långa pauser som görs i vilka lägen etc.

De här parametrarna förändrar sig olika mycket över tid. Under perioden 25-40 förändrar sig den naturliga grundtonsfrekvensen knappast alls, om man inte har skrikit sönder sin röst av den ena eller andra anledningen. Fonemuttal baserat på personliga faktorer är i allmänhet ristade i sten, så länge inte nya organiska faktorer tillkommer under tiden, som förlust av tänder etc. Dialekt och sociolekt ändrar sig över tid - extremt mycket för unga människor som flyttar långt i det sociala eller geografiska rummet, väsentligt mindre för människor som efter tonåren lever kvar i sin tidigare livsmiljö. De personliga prosodiska särdragen är vanligen mycket stabila, men de mer betydelsebärande av dem - till exempel hur det "instämmande ljudet" uttalas - kan utvecklas över tid.

Jag är inte säker på att jag har gjort samma observation om att kvinnors röster konsekvent skulle förändras mer än mäns, och om det är så för en underkategori, tror jag inte att det beror på menopausen, utan på psykologiska faktorer som relaterar till förhållandet mellan naturlig och faktiskt använd grundtonsfrekvens, och vad olika grundtonsfrekvens signarlerar socialt. En del yngre kvinnor höjer grundtonsfrekvensen som ett sätt att verka allmänt trevliga och tilldragande. På äldre dagar, när de endera inte tycker att de har nåt för det, eller bara vill övergå från en persona av eftertraktansvärd person till person som man inte sätter sig på, sänker sådana kvinnor ofta sin grundtonsfrekvens - ibland snarast till en lägre frekvens än den naturliga.

Hursomhelst innebär det ovanstående att vissa röstfakta förändras eller kan förväntas förändras över långt tid, medan andra kan förväntas vara mycket stabila. Hurpass mycket mer osäker en röstjämförelse över 17 år blir, beror alltså på om det som är centralt för jämförelsen är stabila eller mindre stabila karaktärer. Jag är ganska övertygad om det går att hitta en hyfsad match mellan en mansröst för 17 år sedan och en idag, i all synnerhet om personen har levat i samma geografiska och sociala miljöer under mellantiden. Däremot är det rimligt att anta att en sådan match inte kan bli fullt lika säker som en synkron match.
Citera
2013-11-25, 15:12
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Han anställdes av Stockholms Universitet som utvecklare (IT) 1996 och jobbade således parallellt med studierna de sista 2-3 åren.

Som sagt: förefaller vara en ambitiös och skötsam typ.
Citera
2013-11-25, 15:13
Medlem
KUKARNASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
He, he ja då är det till att vara asket, men han är Stockholmare och det vågar jag påstå att de flesta bor hemma, åtminstone i början av studietiden.

Han var skriven hos sina föräldrar men Polisen tror han bodde längs med Vallhallavägen i samband med brottet. Det är därför jag inte finner det uteslutet att de följdes åt hem efter festen.
Citera
2013-11-25, 15:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Det är alltså inte klarlagt att Rikard bodde i området vid tiden för mordet. Han var i alla fall skriven hos föräldrarna som bor i Vaxholm.

Citat:
Polisen utreder om mannen också kan ha bott nära ridskolan. Han var formellt folkbokförd hemma hos föräldrarna utanför Stockholm men bara ett par år efter mordet folkbokfördes han vid en adress inte långt från mordplatsen på Valhallavägen 99.

Det går bussar från tekniska högskolan på Valhallavägen till Vaxholm. Busshållplatsen ligger cirka 400 meter från brottsplatsen. Första bussen går 05:49 nu för tiden, vet inte hur tidtabellen såg ut 1996.

Är det möjligt att Rikard var på väg till eller stod och väntade på bussen till Vaxholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in