Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Inte heller tycker jag att det är omöjligt att vittnet på avstånd sett att det rör sig om ett rån.
Mordplatsen låg bakom en mindre byggnad och var oupplyst. Från Valhallavägen och Lidingövägen kunde man inte se mordplatsen.
Endast från den asfalterade gångstig som gick längs Swartling-områdets östra sida kunde man se mordplatsen. Men det var cirka 20 meter från gångstigen till mordplatsen och enda belysningen var den som fanns längs gångstigen.
Jag har gått längs gångstigen många gånger och efter mordet har jag försökt bilda mig en uppfattning om hur mycket ett eventuellt vittne på gångstigen kan ha förstått av vad som pågick.
Min uppfattning är, att man kan ha skymtat personerna och möjligtvis förstått att det pågick en kamp. Men figurerna torde ha varit rätt diffusa i mörkret. Om personerna talade/skrek skulle det ha underlättat betydligt.
Om man, som ringaren, ska uttala sig om att det var en kniv inblandad, att knivmannen hade grå jacka och att offret fick ta emot många hugg - ja, då känns det som att ringaren måste ha varit inne på området. Och eftersom man inte kommer in på området av en slump (mellan gångstigen och området löpte ett högt Gunnebostängsel) får i alla fall jag intrycket av att ringaren måste ha varit involverad på något sätt.