Citat:
Ursprungligen postat av
Clopaderian
Ungefär samma sak som jag sa. Mängden guld är hyfsat känd, vilket gör att tillgångssidan är hyfsat känd. Men efterfrågesidan finns inga garantier på, förutom den industriella användningen. Hur menar du att guld kan vara ett garanterat betalmedel? Det finns inga framtida garantier som du kan använda (förutom derivat som man får betala för).
Värdet på guld är till stor del "garanterat" av dess unikhet, det finns helt enkelt få andra saker som kan ersätta det. Guld är det enda värdebeständiga betalmedel vi känner till. Fram tills nu har det inte funnits något som på sikt skulle kunna utmana guld.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clopaderian
Jag tror sista bitcoin tillverkas 2140? Men det är inte det som är poängen. Man vet alltså redan idag exakt hur den framtida tillgången ser ut. Däremot är den framtida efterfrågan den mycket osäkra parametern.
Det kan nog hända att någon annan krypto-valuta ersätter bitcoins i framtiden. Men man skall vara medveten om att bitcoin har en viss flexibilitet, och kan anpassa sig till nya krav och behov. Jag har inte så bra kunskap om det i detalj, men jag tror att det definitivt ökar chansen att bitcoins överlever. Se
https://en.bitcoin.it/wiki/BIP_0001 för mer information om denna process.
Jag tror den rätta frågorna att ställa sig är 1) varför skulle man vilja byta ut Bitcoin? och 2) vad skulle det innebära för infrastruktur och tjänster som byggts ovanpå protokollet?
Varför försöker vi inte byta ut TCP/IP eller HTTP? Båda börja ju verkligen bi till åren nu och nyare, mycket bättre teknik borde ju kunna sopa banan med dem skulle man kunna tycka...
Om Bitcoin lever upp till sin potential skulle vi om 30 år möjligen kunna resonera på samma sätt om det protokollet. Du skulle då få
anstränga dig för att förklara konceptet med dagens fiat-valutor och banktjänster för din tonåring. Inget av det skulle vara relevant för henne. På samma sätt som "telefon" betyder två helt olika saker för en 80-åring och en 20-åring idag skulle saker som "plånbok" och "betalning" innebära helt andra saker då.