2013-11-25, 14:11
Medlem
Murkelpurkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
För att den inriktar sig på den kinesiska marknaden?
Varför tror du sidan är på kinesiska?

Det finns på engelska med, står tillochmed global.btcchina i adressfältet, då tycker jag att de borde ha minst en möjlighet till internationell transfer, eller åtminstonde paypal.

för att jag tror inte att någon som inte bor i kina har lust att skaffa ett kinesiskt bankkonto bara för att kunna använda deras tjänst.
Citera
2013-11-25, 14:32
Medlem
Paypal kommer aldrig gå att ta emot som betalning med rimliga fees därför att man kan göra chargebacks. Dvs folk köper sina coins, sedan öppnar en dispute och säger att de inte tagit emot varan. I majoriteten av fallen godkänner Paypal disputen och revertar betalningen.

De enda som tar emot Paypal är Virwox och de tar 15% i avgift just pga detta.
Citera
2013-11-25, 14:45
Medlem
Murkelpurkels avatar
Ahwell blev just verifierad på bitfinex.

Står: large withdrawals will be processed manually.
Någon med erfarenhet om ungefär hur lång tid det tar?

tack
Senast redigerad av Murkelpurkel 2013-11-25 kl. 15:17. Anledning: googlade och fick svar
Citera
2013-11-25, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
Det är en vanlig missuppfattning att guld har ett instrinsiskt värde. Till viss del är det sant, men bara en liten del (10% ?) används inom industrin idag. Resten av värdet sätts genom efterfrågan som beror på att alla litar på dess värde som beror på efterfrågan.
Guldets inneboende värde kommer av dess finansiella funktioner (garanterat globalt betalmedel, värdelagring, inflationsskydd osv), inte dess industriella användning. En kaffekopps inbyggda värde har med kaffedrickade att göra inte vad man skulle kunna göra med materialet.
Ungefär samma sak som jag sa. Mängden guld är hyfsat känd, vilket gör att tillgångssidan är hyfsat känd. Men efterfrågesidan finns inga garantier på, förutom den industriella användningen. Hur menar du att guld kan vara ett garanterat betalmedel? Det finns inga framtida garantier som du kan använda (förutom derivat som man får betala för).

Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
För övrigt så kan man väl med stor säkerhet säga att något kommer ha ersatt bitcoin år 2040 och det är väl först vid den punkten som dess reella värde blir bestämt? Tänker att det är först då som själva utbudet i egentlig mening är ändligt. Bitcoin kännns iaf inte som en stensäker långsiktig investering i dagsläget.
Jag tror sista bitcoin tillverkas 2140? Men det är inte det som är poängen. Man vet alltså redan idag exakt hur den framtida tillgången ser ut. Däremot är den framtida efterfrågan den mycket osäkra parametern.

Det kan nog hända att någon annan krypto-valuta ersätter bitcoins i framtiden. Men man skall vara medveten om att bitcoin har en viss flexibilitet, och kan anpassa sig till nya krav och behov. Jag har inte så bra kunskap om det i detalj, men jag tror att det definitivt ökar chansen att bitcoins överlever. Se https://en.bitcoin.it/wiki/BIP_0001 för mer information om denna process.
Citera
2013-11-25, 15:20
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ungefär samma sak som jag sa. Mängden guld är hyfsat känd, vilket gör att tillgångssidan är hyfsat känd. Men efterfrågesidan finns inga garantier på, förutom den industriella användningen. Hur menar du att guld kan vara ett garanterat betalmedel? Det finns inga framtida garantier som du kan använda (förutom derivat som man får betala för).
Värdet på guld är till stor del "garanterat" av dess unikhet, det finns helt enkelt få andra saker som kan ersätta det. Guld är det enda värdebeständiga betalmedel vi känner till. Fram tills nu har det inte funnits något som på sikt skulle kunna utmana guld.

Citat:
Jag tror sista bitcoin tillverkas 2140? Men det är inte det som är poängen. Man vet alltså redan idag exakt hur den framtida tillgången ser ut. Däremot är den framtida efterfrågan den mycket osäkra parametern.

Det kan nog hända att någon annan krypto-valuta ersätter bitcoins i framtiden. Men man skall vara medveten om att bitcoin har en viss flexibilitet, och kan anpassa sig till nya krav och behov. Jag har inte så bra kunskap om det i detalj, men jag tror att det definitivt ökar chansen att bitcoins överlever. Se https://en.bitcoin.it/wiki/BIP_0001 för mer information om denna process.
Jag tror den rätta frågorna att ställa sig är 1) varför skulle man vilja byta ut Bitcoin? och 2) vad skulle det innebära för infrastruktur och tjänster som byggts ovanpå protokollet?

Varför försöker vi inte byta ut TCP/IP eller HTTP? Båda börja ju verkligen bi till åren nu och nyare, mycket bättre teknik borde ju kunna sopa banan med dem skulle man kunna tycka...

Om Bitcoin lever upp till sin potential skulle vi om 30 år möjligen kunna resonera på samma sätt om det protokollet. Du skulle då få anstränga dig för att förklara konceptet med dagens fiat-valutor och banktjänster för din tonåring. Inget av det skulle vara relevant för henne. På samma sätt som "telefon" betyder två helt olika saker för en 80-åring och en 20-åring idag skulle saker som "plånbok" och "betalning" innebära helt andra saker då.
Citera
2013-11-25, 15:37
Medlem
Citat:
Värdet på guld är till stor del "garanterat" av dess unikhet, det finns helt enkelt få andra saker som kan ersätta det. Guld är det enda värdebeständiga betalmedel vi känner till. Fram tills nu har det inte funnits något som på sikt skulle kunna utmana guld.

Fast guld är ju inte värdebeständigt just pga att det bedrivs spekulation med det.

http://i.imgur.com/HXgV4vI.png

Så hur kan du förvänta dig att Bitcoin kommer vara det?

Citat:
Varför försöker vi inte byta ut TCP/IP eller HTTP? Båda börja ju verkligen bi till åren nu och nyare, mycket bättre teknik borde ju kunna sopa banan med dem skulle man kunna tycka...

http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_2.0...
Senast redigerad av bullgnome 2013-11-25 kl. 15:39.
Citera
2013-11-25, 15:41
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Så länge man bara vill handla så kan man väl göra det på det ställe man trivs bäst? Om man kan flytta bitcoins så kan man alltid byta marknad.

Ja, men på vilket vis skulle detta göra Bitcoins värde mindre?

Det var ett djärvt antagande Men jag fattar vad du menar, historiskt så har det ju varit så.

Nej, då har du inte förstått vad som folk tycker är intressant med Bitcoin.

De enda som påverkas är ju spekulerare. Det går alldeles utmärkt att betala en macka med en bitcoinkurs på $10. Det går fortfarande bra att skicka hem $200 av lönen till familjen i hemlandet, osv... Bitcoins funktionalitet, och därav värde, är inte direkt beroende av nivån kursen.

Guldets inneboende värde kommer av dess finansiella funktioner (garanterat globalt betalmedel, värdelagring, inflationsskydd osv), inte dess industriella användning. En kaffekopps inbyggda värde har med kaffedrickade att göra inte vad man skulle kunna göra med materialet.
Guld har inga finansiella funktioner om inte alla har förtroende för det. Det är inget värdelagringsmedel om folk inte är intresserade av att handla med guld, och vad säger dig att folk skulle handla med guld om vårt monetära system kollapsade?

Ni som investerar i guld för att ni tror att det har något värde ALLS som skiljer sig från papperspengar, ni är korkade. (värdet av guld är pur spekulation och uppehålls endast p.g.a. förtroende för det, precis som våra papperslappar som används som pengar som vi använder idag).
Citera
2013-11-25, 15:46
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Guld har inga finansiella funktioner om inte alla har förtroende för det. Det är inget värdelagringsmedel om folk inte är intresserade av att handla med guld, och vad säger dig att folk skulle handla med guld om vårt monetära system kollapsade?

Ni som investerar i guld för att ni tror att det har något värde ALLS som skiljer sig från papperspengar, ni är korkade. (värdet av guld är pur spekulation och uppehålls endast p.g.a. förtroende för det, precis som våra papperslappar som används som pengar som vi använder idag).
Ja visst. Men det finns ju anledningar till varför just guld har det förtroendet. De anledningarna har att göra med ett antal attribut som guld råkar ha. De finansiella funktionerna, såsom värdelagring och betalmedel, är ett resultat av det förtroendet. Ingen har sagt något annat.
Citera
2013-11-25, 16:07
Medlem
Sålde 60 btc för 1,5 år sen, känns bra
Citera
2013-11-25, 16:07
Medlem
72mms avatar
Citat:
Fast guld är ju inte värdebeständigt just pga att det bedrivs spekulation med det.

http://i.imgur.com/HXgV4vI.png
Guldpriset i dollar de senaste 13 åren? Du menar att det skulle visa på att guld historiskt varierar mycket i värde? Eller visar den på inflation av dollarn?

Citat:
Så hur kan du förvänta dig att Bitcoin kommer vara det?
Om man anser att guld och Bitcoin delar en hel del av de avgörande attributen så är det väl inte så konstigt att man även tror att de delvis kan uppföra sig på samma vis?

Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_2.0...
Du får försöka skilja på utveckling och ersättning. Det du länkar till är ju bara ett bevis på att viss teknik, såsom protokoll, har en tendens att bli ganska långlivade. Så länge förtjänsten med att använda dem är större än kostnaden för att ersätta dem med något bättre så brukar man utveckla befintlig teknik. Jag fetade det viktiga åt dig:

Citat:
Goals for HTTP 2.0 are to improve the overall performance of the protocol while maintaining full backwards compatibility with the transaction semantics of HTTP 1.1
Citera
2013-11-25, 16:11
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrissiFyrtal
Sålde 60 btc för 1,5 år sen, känns bra

När köpte du dem då? Och för hur mycket?
Citera
2013-11-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
När köpte du dem då? Och för hur mycket?

1,5 år sen. Hade dom bara en vecka. Min kompis sa att vi skulle spara för han trodde de skulle öka 1500kr var det värt då. Inte hundra på att de var 60 btc men tror de. Nu hade de ju varit värt dryga 300000:/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in