2013-11-24, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranberries
Tjena!
Jag mönstrade i oktober och har blivit preliminärt antagen till GMU. Jag gjorde bra ifrån mig på testerna etc etc. Min fråga är jag har tinnitus och oroar väl mig lite för att den ska bli värre under tiden jag gör lumpen. Jag undrar hur fungerar det med hörselsskydd under skjutövningar? Är det bra skydd, hörs det mycket och vilka sorts skydd har man?
Någon som har erfarenhet av hörselskada under lumpen (före, under, efter)?
Enligt hörseltestet hade jag perfekt hörsel förresten. Någon annan med tinnitus som har några tankar om att göra GMU eller gjort GMU?
Vill bara tillägga att jag är taggad på GMU, men fortfarande, det är detta som håller mig tillbaka om jag ska göra det eller ej.

Tack för svar, ha det gott!

EDIT: Ber om ursäkt om denna typ av fråga redan har besvarats! Är väldigt ny till Flashback

Inom försvarsmakten använder man hörselskydd som kallas comtac. De har en mikrofon, så man hör allt runt omkring en, men när ljudet kommer upp i en viss decibel (som vid ett skott) slår den av ljudet. Funkar mycket bra. Vid vissa vapen gäller det att man har dubbla hörselskydd, dvs både cometacs och öronproppar. Sen är det ju upp till en själv att inte vara dum nog att plocka av sig hörselskydden när det skjuts.
Jag skulle inte vara orolig om jag var du, det är noga med att man har hörselskydd när det skjuts. Finns noga reglar på hur nära man får stå utan hörselskydd och så.
2013-11-25, 00:49
Medlem
GoPalts avatar
Hur lång tid tar det från och med att man mönstrat tills man får veta om man kommit in eller inte?
2013-11-25, 01:43
Medlem
monamuslims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoPalt
Hur lång tid tar det från och med att man mönstrat tills man får veta om man kommit in eller inte?
Om du har sökt till GMU Omg.1 2014 så är det 18 december som gäller.
2013-11-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoPalt

Citat:
Ursprungligen postat av monamuslim

Till mig sa dom att ja skulle få beskedet mellan 13-20 december så ja antar att de kan variera lite
2013-11-25, 12:47
Medlem
VxoOis avatar
Kom hem från 3 timmars marschträning precis och har mitt livs skavsår, ser ut som någon har torterat mig med en osthyvel... Har kört marschträning i snart ett år men har aldrig fått så här mycket skavsår. Är det dags att börja tejpa fötterna då?

Vad hjälper det mot? Skavsår eller att hålla fötterna på "rätt plats" i kängan?
2013-11-25, 14:27
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VxoOi
Kom hem från 3 timmars marschträning precis och har mitt livs skavsår, ser ut som någon har torterat mig med en osthyvel... Har kört marschträning i snart ett år men har aldrig fått så här mycket skavsår. Är det dags att börja tejpa fötterna då?

Vad hjälper det mot? Skavsår eller att hålla fötterna på "rätt plats" i kängan?

Då sliter det på tejpen istället för på huden. Jag förutsätter att du har dubbla strumpor och att du byter dem under rasten som du självklart har varje timme...
2013-11-25, 15:08
Medlem
GoPalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monamuslim

Citat:
Ursprungligen postat av Skepp1
Till mig sa dom att ja skulle få beskedet mellan 13-20 december så ja antar att de kan variera lite
Ja det är omgång 1 2014.
Då vet jag, tack så mycket för hjälpen!
2013-11-25, 15:49
Medlem
VxoOis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Då sliter det på tejpen istället för på huden. Jag förutsätter att du har dubbla strumpor och att du byter dem under rasten som du självklart har varje timme...

Jag har varit slarvig med strumpbyte. Rast tar jag varje timme dock.
Köpte hem tejp idag så det blir nog super sen!
2013-11-25, 18:59
Medlem
GMU omgång 3, 2014

Ansökningsperiod: Ansökan till GMU omgång 3 öppnar i slutet av januari alternativt mars, 2014. Registrera dig i vår intressedatabas för att få en påminnelse i samband med att ansökan öppnar.

Utbildningsstart: 9 juni 2014.

För de som inte sett än!
2013-11-25, 20:34
Medlem
Hej_tjos avatar
Gör rekyteringstesterna på Onsdag, taggad som fan Får hoppas allt går bra...

Enda jag oroar mig för är inskrivningsprovet, jag har gjort massa olika IQ test runt om på internet och tycker det gick så där.

Till ni som gjort det, hur svårt var det just för dig? Vad var det som var lätt/svårt?

Hittade även ett exempel på vad som kan komma http://rekryteringsmyndigheten.se/trmPublic/IProvet/inskrivningsprovet.htm (Fick 6/7)

Kan berätta att jag alltid har haft lite svårt med just matte
Senast redigerad av Hej_tjo 2013-11-25 kl. 21:20.
2013-11-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Gör rekyteringstesterna på Onsdag, taggad som fan Får hoppas allt går bra...

Enda jag oroar mig för är inskrivningsprovet, jag har gjort massa olika IQ test runt om på internet och tycker det gick så där.

Till ni som gjort det, hur svårt var det just för dig? Vad var det som var lätt/svårt?

Hittade även ett exempel på vad som kan komma http://rekryteringsmyndigheten.se/trmPublic/IProvet/inskrivningsprovet.htm

Hela Inskrivningsprovet är indelat i 10 delar och man har 80 minuter på sig,
dom fem första delarna var dom som tog mest tid så stressa inte ta de lugnt
jag fick en 5a

jobbigast för mig va när man skulle se mattematiska mönster
http://testportalen.se/test/50

hoppas ja va till nån hjälp
2013-11-25, 22:52
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skepp1
Hela Inskrivningsprovet är indelat i 10 delar och man har 80 minuter på sig,
dom fem första delarna var dom som tog mest tid så stressa inte ta de lugnt
jag fick en 5a

jobbigast för mig va när man skulle se mattematiska mönster
http://testportalen.se/test/50

hoppas ja va till nån hjälp

Mycket bra, ska nötas! Verkar ha väldigt svårt för just det där, men en del klarar jag. Då det är väldigt stora hopp så tappar jag bort mig... Hur mycket var det just av det där för dig?
Senast redigerad av Hej_tjo 2013-11-25 kl. 22:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in