2013-11-25, 10:53
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte heller tycker jag att det är omöjligt att vittnet på avstånd sett att det rör sig om ett rån.
Mordplatsen låg bakom en mindre byggnad och var oupplyst. Från Valhallavägen och Lidingövägen kunde man inte se mordplatsen.

Endast från den asfalterade gångstig som gick längs Swartling-områdets östra sida kunde man se mordplatsen. Men det var cirka 20 meter från gångstigen till mordplatsen och enda belysningen var den som fanns längs gångstigen.

Jag har gått längs gångstigen många gånger och efter mordet har jag försökt bilda mig en uppfattning om hur mycket ett eventuellt vittne på gångstigen kan ha förstått av vad som pågick.

Min uppfattning är, att man kan ha skymtat personerna och möjligtvis förstått att det pågick en kamp. Men figurerna torde ha varit rätt diffusa i mörkret. Om personerna talade/skrek skulle det ha underlättat betydligt.

Om man, som ringaren, ska uttala sig om att det var en kniv inblandad, att knivmannen hade grå jacka och att offret fick ta emot många hugg - ja, då känns det som att ringaren måste ha varit inne på området. Och eftersom man inte kommer in på området av en slump (mellan gångstigen och området löpte ett högt Gunnebostängsel) får i alla fall jag intrycket av att ringaren måste ha varit involverad på något sätt.
Citera
2013-11-25, 11:31
Medlem
massepojkens avatar
Tycker telefonkiosken är intressant. Nu vet vi ju inte exakt vad polisens säkrat för tekniska spår där utan vi kan bara spekulera.

Om det är GM som ringer, som i så fall nyss attackerat en annan människa brutalt med kniv så borde det troligtvis finnas blodspår samt fingeravtryck från denne i telefonkiosken.
GM borde ju även "droppat" lite mellan mordplatsen och telefonkiosken.

Är det en annan person som ringer till SOS, vilket en hel del talar för, så borde denne lämnat fingeravtryck i telefonkiosken.

Med en misstänk GM blir det lätt att kolla om det är ROs fingeravtryck och/eller dennes blod som finns i telefonkiosken.

Att polisen haft TA på RO är väl helt givet. Filmatiseringen av Swarlings Ridskola i veckans brott förra veckan är garanterat ingen slump. Varför skulle VB sända ett så förhållandevis ointressant inslag?

Frågan är vad dom fiskade efter?

Troligtvis har Rikard haft löpande telefonkontakt med sin "medbrottsling" och denne sålde troligtvis ut Rikard omedvetet under något samtal.
Senast redigerad av massepojken 2013-11-25 kl. 11:35.
Citera
2013-11-25, 11:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Är ganska - men inte alldeles - säker på att GW vid något tillfälle uttalat att kniven eller slidan hade slitmärken eller något sådant som visade att den sannolikt använts vid inbrott. För att pilla upp fönster eller liknande. Och då var det troligast att kniven tillhört en missbrukare/småtjuv.
Fast jag tror uppriktigt sagt inte att GW - eller någon utredare - egentligen har en aning om hur vanligt den typen av slitmönster är på knivar hos folk som inte är inbrottstjyvar. Hur skulle han kunna veta det, för övrigt? Polisen går inte omkring och kollar slitmönstren på vanligt folks knivar, vad jag begriper. Och ju färre verktyg man har, dess konstigare saker använder man knivar till. Det är absolut inte bara vid inbrott som man använder en kniv till att bända upp någonting.

Eller, med andra ord: "Pundarslitmönstret" kan vara en indikation som pekar i viss riktning. Men om vi använder det för att utesluta vissa eljest tänkbara ägare av kniven, är vi ute på mycket riskfyllda resonemangsvägar.
Citera
2013-11-25, 11:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Tror nog dnat kan vara otillräckligt eller kontaminerat och annan bevisning måste företes.
Som okunnigt slidderbladder kan man knappast beteckna misstankar mot MS.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9807/21/telegram/inrikes32.html
Om han betecknas som 23-åring är artikeln från 1998, samma år som han begick Skarpnäcksmorden. Då kollade polisen naturligtvis upp honom mot alla olösta mord i regionen med någotsånär liknande modus operandi. Och hittade uppenbarligen ingenting att gå på i "ridskolefallet".
Citera
2013-11-25, 11:40
Medlem
För den intresserade, reportage om "forensisk fonetik", alltså hur man binder en röst från en inspelning/avlyssning till en man har spelat in i tex förhör: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4705842
Citera
2013-11-25, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
För den intresserade, reportage om "forensisk fonetik", alltså hur man binder en röst från en inspelning/avlyssning till en man har spelat in i tex förhör: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4705842

Det där är ju dålig forskning. En leverans av betydelselösa sannolikheter annat än i termer av:

"I ett rum finns 8 personer, 1 av dessa ringer ett för polisen intressant telefonsamtal, alla förnekar att de är uppringaren. Samtliga 8 personer testas" varvid ett uttalande kan levereras som tex. person 1-6 är uppringaren med 10% sannolikhet. Person 7-8 är uppringaren med 80% sannolikhet.

I normalfallet producerar inte sådan "akademi" några användbara slutsatser och själva metodiken är att betrakta som dålig forskning av samma slag som skallemätning och har i andra sammanhang behandlats i boken "Yes we have no neutrons" som kan inköpas på nätet för $2 + frakt och kan bota mycket av övertron på bad science i rättssammanhang.

Citera
2013-11-25, 11:57
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Eller: Att det inte alls handlade om rån men att ringaren, om det är samma person som mördaren och han agerade ensam, ville ge polisen villospår.

Jag tycker ändå inte att det är helt omöjligt att ringaren befann sig på platsen. Om ringaren är den missbrukare och småkriminelle som LGW föreställer sig det så kan han haft andra skäl att vara där, än just ett (rån)mord.

Inte heller tycker jag att det är omöjligt att vittnet på avstånd sett att det rör sig om ett rån.

Jo, det kan ju vara att det fanns andra motiv än det rån som ringaren ville ge sken av.

Det är riktigt, man behöver förvisso inte ha varit nära för att förstå att det var ett rån, man kan också höra.

Jag tror ändå att den som mördare Per nog stämmer ganska okej in på GWs beskrivning, men jag tror inte att det var samma person som ringde. Ännu mindre om det var en pundare då de brukar vara jäkligt nojiga och vill dra så fort de bara kan.
Citera
2013-11-25, 12:07
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Mordplatsen låg bakom en mindre byggnad och var oupplyst. Från Valhallavägen och Lidingövägen kunde man inte se mordplatsen.

Endast från den asfalterade gångstig som gick längs Swartling-områdets östra sida kunde man se mordplatsen. Men det var cirka 20 meter från gångstigen till mordplatsen och enda belysningen var den som fanns längs gångstigen.

Jag har gått längs gångstigen många gånger och efter mordet har jag försökt bilda mig en uppfattning om hur mycket ett eventuellt vittne på gångstigen kan ha förstått av vad som pågick.

Min uppfattning är, att man kan ha skymtat personerna och möjligtvis förstått att det pågick en kamp. Men figurerna torde ha varit rätt diffusa i mörkret. Om personerna talade/skrek skulle det ha underlättat betydligt.

Stämmer att det måste ha varit väldigt mörkt den 14 oktober kl 5 på morgonen. Ser att solen går upp kl 7.25 den tiden i Sthlm. Eventuella vittnen från gångstigen kan inte förstått eller uppfattat mycket.
Citera
2013-11-25, 12:16
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast jag tror uppriktigt sagt inte att GW - eller någon utredare - egentligen har en aning om hur vanligt den typen av slitmönster är på knivar hos folk som inte är inbrottstjyvar. Hur skulle han kunna veta det, för övrigt? Polisen går inte omkring och kollar slitmönstren på vanligt folks knivar, vad jag begriper. Och ju färre verktyg man har, dess konstigare saker använder man knivar till. Det är absolut inte bara vid inbrott som man använder en kniv till att bända upp någonting.

Eller, med andra ord: "Pundarslitmönstret" kan vara en indikation som pekar i viss riktning. Men om vi använder det för att utesluta vissa eljest tänkbara ägare av kniven, är vi ute på mycket riskfyllda resonemangsvägar.
Ja, jag håller med. Men här är inlägget som berättar litet mer: Att kniven ifråga var en stor morakniv med brytmärken, en s k tjuring (själv kan jag just inget om knivar men om man nu gått ut med detta på TV kanske det finns någon substans bakom):

https://www.flashback.org/sp29471562
Citera
2013-11-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det där är ju dålig forskning. En leverans av betydelselösa sannolikheter annat än i termer av:

"I ett rum finns 8 personer, 1 av dessa ringer ett för polisen intressant telefonsamtal, alla förnekar att de är uppringaren. Samtliga 8 personer testas" varvid ett uttalande kan levereras som tex. person 1-6 är uppringaren med 10% sannolikhet. Person 7-8 är uppringaren med 80% sannolikhet.

I normalfallet producerar inte sådan "akademi" några användbara slutsatser och själva metodiken är att betrakta som dålig forskning av samma slag som skallemätning och har i andra sammanhang behandlats i boken "Yes we have no neutrons" som kan inköpas på nätet för $2 + frakt och kan bota mycket av övertron på bad science i rättssammanhang.

Det var inte många rätt där... SKL har gjort en egen analys i tillförlitlighet av de metoder han använder och de anlitar honom själva för analysuppdrag.

Om man som i detta fallet skall jämföra en gammal telefonkioskinspelning med en ny inspelning från förhöret så går den som analyserar först in och granskar det uppenbara, tex dialekter och brytningar, sedan kan man titta på hur personen typiskt bygger sina meningar och sedan går man ner i små detaljer i betoning och uttal, utlåtandet ges i SKLs skala från -4 till +4 där -4 är en nästan 100% sannolikhet för att det inte är samma person.
Citera
2013-11-25, 12:22
Medlem
Intressant att polisen efter så lång tid får någon häktad för mordet.

Jag själv är lite inne på svartsjukespåret (om nu den gripne är GM).

Spekulationer:
Fest på KTH, GM är där i sällskap med några kursare från SU, därav kanske en tjej han är intresserad av. Kvällen är trevlig, fram tills Per dyker upp (23.30?)
Tjejen (BO´s flickvän?) väljer att umgås resten av kvällen med Per. GM sitter i hörnet hela kvällen och följer svartsjukt Per och tjejen från distans. Blir fullare, och fullare, går hem, får en idé om att "skrämma" Per.

Tar med sig en kniv (hans lägenhet kanske renoveras under tiden? Verktyg ligger framme? Därav eggen på knivbladet?), och beger sig tillbaks mot KTH, och slänger slidan till kniven på tillbakavägen (på parkeringen i mitten av Valhallavägen), och ställer sig på andra sidan, mittemot KTH,och väntar på Per.

Den "geniala idén", på fyllan, är att skrämma Per. Inte att döda honom, kanske att skada honom.

GM springer ifatt Per, och säger att han ska åt samma håll (de är småbekanta med varann efter kvällen?), och vid Swartlings tycker GM att de ska gena via ridskolan (eller så gör de det med samförstånd). Där ställer GM Per "mot väggen", och drar fram kniven. Hätsk diskussion uppstår och Per, som ställt ner väskan på marken försöker lugna GM. (Kolla på stillbilderna från FUP(?) som visas i "Veckans brott" avsnittet)

GM är dock full och rabiat, och går till anfall. Per gör motstånd, GM hugger/skär honom en gång, Per kämpar vidare, och efter flertalet hugg rinner livet ur Per. Snabbt. GM får PANIK. Tappar och glömmer kniven på plats. Iscensätter ett rån, och springer därifrån, huvudlöst mot City.

GM har redan fruktansvärd ångest, och bestämmer för att ringa 112. Ångrar dock sig sedan, när operatören ställer för många obekväma frågor.

Efter samtalet tänker han ifall han ska göra som han sa åt 112-operatören, gå tillbaka till brottsplatsen. Men låter bli, han går hem, och sover ruset av sig.

Dagen efter hör han att Per har dött. Han förstår allvaret i situationen, och låter bli att ge sig till känna.

När han sedan ser att polisen fumlar i mörkret, blir han mer och mer lättad för varje dag som går...

---

Säg till om jag har uppenbart fel! Skulle vara sjukt intressant att se FUP:en...
Senast redigerad av nerdfeud 2013-11-25 kl. 12:36.
Citera
2013-11-25, 12:28
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdfeud
Säg till om jag har uppenbart fel! Skulle vara sjukt intressant att se FUP:en...
Om åtal väcks kommer fupen bli offentlig och med största sannolikhet postas här.
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Det var inte många rätt där... SKL har gjort en egen analys i tillförlitlighet av de metoder han använder och de anlitar honom själva för analysuppdrag.

Om man som i detta fallet skall jämföra en gammal telefonkioskinspelning med en ny inspelning från förhöret så går den som analyserar först in och granskar det uppenbara, tex dialekter och brytningar, sedan kan man titta på hur personen typiskt bygger sina meningar och sedan går man ner i små detaljer i betoning och uttal, utlåtandet ges i SKLs skala från -4 till +4 där -4 är en nästan 100% sannolikhet för att det inte är samma person.
Jag är dock ytterst tveksam till att det ens med lite tillförlitlighet går att identifiera en röst efter 17 år. Faktum är att jag är tveksam till att det går ens med stor tillförlitlighet identifiera en röst alls.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-25 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in