2013-11-24, 22:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armstrong
Asså att ringaren säger "full som ett svin, jag gick förbi..." låter ju helt sjukt.
Hehe, behöver man verkligen upplysa SOS om att man är full som ett svin? Märkligt samtal.
Jag förvånar mig inte särskilt över just det. Jag har haft ett antal kompisar som har erfarit en uppenbarligen oemotståndlig drift att delge omgivningen att de är packade när de har blivit det. Vanligen en fullkomligt redundant upplysning för sagda omgivning.
Citera
2013-11-24, 22:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bra fråga. Det är som sagt sällsynt att domstolen klämmer till med mer än två veckor utan att försvaret är med på noterna. Som jag förstår det krävs samma sannolika skäl för att få till en häktningstid på mer än 14 dagar som för en vanlig tvåveckorshäktning. Vad RB 24 kap. §18 säger är att det ska vara uppenbart att det krävs mer tid - dvs det ska vara teoretiskt omöjligt att komma fram till färdigt åtal på kortare tid. Det är därför jag undrar om det rör sig om någon typ av analyser som tar längre tid än 14 daga att färdigställa från ax till limpa. Men jag kan inte komma på vad det skulle vara.
Kan det vara analysresultat från SKL som de kallt räknar med tar mer än två veckor, vilket vi vet att det tar?
Citera
2013-11-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bra fråga. Det är som sagt sällsynt att domstolen klämmer till med mer än två veckor utan att försvaret är med på noterna. Som jag förstår det krävs samma sannolika skäl för att få till en häktningstid på mer än 14 dagar som för en vanlig tvåveckorshäktning. Vad RB 24 kap. §18 säger är att det ska vara uppenbart att det krävs mer tid - dvs det ska vara teoretiskt omöjligt att komma fram till färdigt åtal på kortare tid. Det är därför jag undrar om det rör sig om någon typ av analyser som tar längre tid än 14 daga att färdigställa från ax till limpa. Men jag kan inte komma på vad det skulle vara.
Förlåt en okunnig: om det t ex finns så lite DNA så att man är rädd för att förstöra det, kan det tar mer än 14 dagar att utföra analyserna då?
Citera
2013-11-24, 22:34
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Förlåt en okunnig: om det t ex finns så lite DNA så att man är rädd för att förstöra det, kan det tar mer än 14 dagar att utföra analyserna då?
Fast om det finns DNA på kniven har de haft 17 år på sig att få fram det. De har inte behövt vänta på att få fram en misstänkt.
Citera
2013-11-24, 22:34
Medlem
Flor-Idas avatar
Skulle det kunna vara så att polisen redan har en misstänkt mördares DNA från brottsplatsen, men att man hittills inte fått träff i sitt register eftersom RO är tidigare ostraffad? Sedan har man fått tillgång till exempelvis ett blodprov från RO, taget t.ex. vid misstänkt rattfylla?

Numera görs väl regelmässigt körningar mot DNA-registret vid alla typer av brott, eller?
Citera
2013-11-24, 22:37
Medlem
The Dudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Skulle det kunna vara så att polisen redan har en misstänkt mördares DNA från brottsplatsen, men att man hittills inte fått träff i sitt register eftersom RO är tidigare ostraffad? Sedan har man fått tillgång till exempelvis ett blodprov från RO, taget t.ex. vid misstänkt rattfylla?

Numera görs väl regelmässigt körningar mot DNA-registret vid alla typer av brott, eller?

Alla brott som har fängelse i straffskalan berättigar topsning.
Citera
Medlem
vad är hela namnet på RO? Orkar ej läsa hela tråden.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan det vara analysresultat från SKL som de kallt räknar med tar mer än två veckor, vilket vi vet att det tar?
Det räcker inte med kallt räknar med. Uppenbarhetsrekvisitet gör att det verkligen inte ska kunna finnas nån chans i helvete att analysen i fråga blir klar på två veckor. Och det ska vara några väldigt speciella analyser då. Vanlig DNA-profilering kan ju teoretiskt sett gå från dag till nästa om man inte räknar in transporter. Inte heller LCN-analys måste ta två veckor, och brukar heller inte föranleda extralång häktningstid. Jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara som är relevant. Nån särskilt sofistikerad profilering av blandat DNA, som man fortfarande måste skicka till Jeffreys' gäng i Birmingham? Fast jag trodde inte att SKL var beroende av Birmingham för nånting längre.

Eller också är det röstanalysen som tar tid. Hur snabbt forensiska lingvister jobbar har jag dålig koll på, trots mitt intresse för både forensics och lingvistik.
Citera
2013-11-24, 22:38
Medlem
flakmopedistens avatar
[quote=Flor-Ida|46294617]Skulle det kunna vara så att polisen redan har en misstänkt mördares DNA från brottsplatsen, men att man hittills inte fått träff i sitt register eftersom RO är tidigare ostraffad? Sedan har man fått tillgång till exempelvis ett blodprov från RO, taget t.ex. vid misstänkt rattfylla?
Citat:
Det tas väldigt ofta DNA-prov på misstänkta brottslingar idag ja. Och så fort dessa prover tas så körs de mot spårregistret. Det är ingen manuell process utan DNA-registret och spår-registret samkörs kontinuerligt och så fort man får en träff så får man reda på det.

Din teori är inte helt otänkbar faktiskt?
Citera
2013-11-24, 22:40
Medlem
rigbos avatar
Här är en karta där intressanta platser är ungefärligt utmärkta.

http://oi44.tinypic.com/2iw828k.jpg
Citera
2013-11-24, 22:40
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Vi kan nog utgå från att kniven redan analyserats färdigt och var färdiganalyserad sedan en lång tid tillbaka. Man börjar ju inte analysera mordvapnet bara för att man funnit en misstänkt som man vill köra en DNA-analys mot utan analysen av mordvapnet görs så snart tekniken medger det.
Citera
2013-11-24, 22:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Hur trolig man bedömer den teorin som beror på hurpass mycket tilltro man fäster vid försvararens uppgift inför häktningsförhandlingen att det inte fanns någon teknisk bevisning mot hennes huvudman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in