2013-12-08, 21:48
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av craigkarr
Det har jag heller inte påstått, men flera i tråden spekulerar i att RO har häktats av andra skäl, dvs att han skulle spela en roll som medhjälpare, vittne eller nåt annat men så är inte fallet. han är häktad på sannolika skäl för mordet.
Jag vet inte om vi missförstår varandra så jag vill gärna påpeka att RO mycket väl kan vara häktad med rubriceringen mord med en gärningsbeskrivning som menar att han förvisso inte utövat något dödligt våld men att han varit en gärningsman behjälplig.
Citera
2013-12-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Otroligt korkad logik. RO är förvisso häktad för mord men detta innebär inte med nödvändighet att han är gärningsman, medgärningsman eller inringare.

Den som måste läsa på är du, i krimtråd efter krimtråd mal du på och aldrig har ett enda rätt. Ta Söderhallen Biljard fallet där du i ett år malde på och sedan drogs brallorna ner på dig när förundersökningen släpptes och då kontrade du med att den var förfalskad!

1. Skrattretande herr vesla, eftersom fallet är allmänt känt såtillvida att tv haft uppslag om det, samt att det är gammalt som gatan i sammanhanget så kan man givetvis spekulera om sådant och ha väldigt goda chanser att spekulera rätt, eftersom möjligheterna till att vissa saker skulle kunna vara annorlunda måste vara mikroskopiska.

2. Visst har jag rätt, särskilt i det fallet. Eller som jag tidigare skrev, ingen av parterna vill ha en prövning av fallet i domstol, inte ens domstolen och åklagaren. För att tillse att så sker så har de frångått all domstolspraxis, fifflat med dokumenten och turas om att vara sjuka och upptagna (även de såkallade målsägarna), för att slippa få en prövning utan rättssubstans, där tex. de tilltalade med nuvarande dokumentation, skulle kunna knalla till valfri civilrätt i landet och skicka kronkalle efter både domstolen och de krävande. Inte särskilt lysande dokument skulle jag vilja påstå.

3. Den är förfalskad, men det handlar förstås om att de tilltalade inte vill samverka med ordningen vilket förstås är ett problem för dem sett till bevismaterialet och vittnesmålen som talar för deras sak. I övrigt är det ju som så att ingen av parterna vill ha en rättegång och inte heller domstolen eller åklagarna.
Citera
2013-12-08, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Med tanke på rådande preskriptionstider kan han heller inte vara häktat för något annat. Man får ju inte häkta någon som misstänkt för ett brott som inte kan lagföras.

Klurigt och lurigt finlir med små finesser i finessen i enlighet med principen, ändamålet helgar medlen.

Om en man utfört ett dåd av denna kaliber, burit med sig detta i 17 år, och levt ett välordnat liv måste han vara väldigt kontrollerad. En sådan man skulle sannolikt inte bryta ihop och bete sig som RO påstås ha gjort.
Senast redigerad av Tevje 2013-12-08 kl. 22:16.
Citera
2013-12-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Läs omhäktningsprotokollet en gång till.

Det yppandeförbudet som jag avsåg (enligt RB 23 kap) anges inte i häktningsprotokoll.

Det finns alltså två former av yppandeförbud:
1. Enligt RB 5 kap §4 kan domstolen besluta om yppandeförbud (avser uppgifter från häktningsförhandlingen) och
2. Enligt RB 23 kap §10 kan förundersökningsledaren besluta på egen hand om yppandeförbud (kan avse förhör mm).

DN, 2003:
Citat:
Det första är när förhör inleds med den misstänkte under anhållningstiden. Då kan åklagaren, som leder förundersökningen, belägga den misstänktes advokat med detta yppandeförbud. Det betyder att advokaten inte utåt får säga något om vad som kommit fram under förhören, mer än vad den misstänkte har för inställning till anklagelserna.

Den andra typen av yppandeförbud gäller det som sägs under häktningsförhandlingen i domstolen. Det är då rådmannen som leder förhandlingarna som belägger parterna med yppandeförbudet - det gäller då likvärdigt för advokat och åklagare.Men fortfarande är det åklagaren som avgör vad som bryter mot yppandeförbudet.

Om 39-åringens försvarare har belagts av yppandeförbudet enligt RB 23 kap 10 § vet vi nog inte helt säkert. Det har spekulerats en del om det i tråden i samband med att CS förordnades som offentlig försvarare, men idag när jag sökte lite i de tidiga intervjuer där hon kommenterade anhållandet, så kan jag faktiskt inte finna någon säker källa på att CS skulle omfattas även av yppandeförbud beslutat av förundersökningsledaren.
Hennes försiktiga uttalanden i början av anhållandet tolkades tidigare av några i tråden (vill jag minnas) som att förundersökningsledaren kanske hade belagt henne med yppandeförbud, men det går ju inte att utesluta att försiktigheten kan ha berott på andra saker.

Med enkelt eller dubbelt yppandeförbud har i vilket fall CS uppträtt försiktigt i sin kritik av åklagarens bevisning. Hon har låtit oss förstå att hon inte anser att den hittillsvarande bevisningen är så stark. I förra veckan sa hon t ex så här till Aftonbladet:
Citat:
– Det har funnits ett skäl som åberopats och som ligger till grund för häktningen, säger Clea Sangborn. Men det ser inte ut att vara ett bevis längre, det håller på att suddas ut.

Det återstår att se, om åtal väcks, om den bevisningen verkligen har suddats ut, och det återstår att se vad DNA-analyserna kommer att ge.

Slänger in lite mer om dessa olika yppandeförbud i spoilern:
Tack:
Senast redigerad av Brottsfall 2013-12-08 kl. 22:14.
Citera
2013-12-08, 22:11
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fast läser man GW så är det nog samma person som ringt som då är mannen som sitter nu.
Att han uppträdde våldsamt på psyk är inte direkt ett bra tecken. Kanske en ska ulv i fårakläder.
Man kan hoppas att man har rätt person och att personen i så fall döms för detta mord.
Men där är man inte riktigt ännu eftersom informationen är skral. Man har dock tagit DNA prov så man ska förmodligen matcha hans DNA mot något man har i detta brott. Det tar ju lite tid att få svar på.
Bry dig nu inte så jävla mycket om vad GW svamlar om. Han är inte facit.
Citera
2013-12-08, 22:45
Medlem
Fråga, särskilt till Brottsfall:
I protokollet från häktningsförhandligen 2013-12-06
(http://minfil.org/r2V5deb5b2/omhf_RO.pdf) står det så här:
"Det finns fortfarande risk för att RO avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff.
Det finns fortfarande risk för att RO genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning."

Är detta standardfraser, standardmotiveringar?
Kan det fetade ge någon vink om vad utredningen handlar om? Åtminstone genom uteslutning - t.ex. så att RO knappast kan påverka utfallet av en DNA-analys eller någon annan analys av redan taget prov. Däremot skulle han kunna försöka påverka ett vittne ...
(Jag frågar inte för att argumentera utan för att jag inget vet om slika ting)
Citera
2013-12-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Det yppandeförbudet som jag avsåg (enligt RB 23 kap) anges inte i häktningsprotokoll.

Det finns alltså två former av yppandeförbud:
1. Enligt RB 5 kap §4 kan domstolen besluta om yppandeförbud (avser uppgifter från häktningsförhandlingen) och
2. Enligt RB 23 kap §10 kan förundersökningsledaren besluta på egen hand om yppandeförbud (kan avse förhör mm).

DN, 2003:

Om 39-åringens försvarare har belagts av yppandeförbudet enligt RB 23 kap 10 § vet vi nog inte helt säkert. Det har spekulerats en del om det i tråden i samband med att CS förordnades som offentlig försvarare, men idag när jag sökte lite i de tidiga intervjuer där hon kommenterade anhållandet, så kan jag faktiskt inte finna någon säker källa på att CS skulle omfattas även av yppandeförbud beslutat av förundersökningsledaren.
Hennes försiktiga uttalanden i början av anhållandet tolkades tidigare av några i tråden (vill jag minnas) som att förundersökningsledaren kanske hade belagt henne med yppandeförbud, men det går ju inte att utesluta att försiktigheten kan ha berott på andra saker.

Med enkelt eller dubbelt yppandeförbud har i vilket fall CS uppträtt försiktigt i sin kritik av åklagarens bevisning. Hon har låtit oss förstå att hon inte anser att den hittillsvarande bevisningen är så stark. I förra veckan sa hon t ex så här till Aftonbladet:

Det återstår att se, om åtal väcks, om den bevisningen verkligen har suddats ut, och det återstår att se vad DNA-analyserna kommer att ge.

Slänger in lite mer om dessa olika yppandeförbud i spoilern:
Tack:

Eller för att skriva det på det juridiskt korrekta viset "Undersökningsledaren får besluta att det som har förekommit vid förhör inte får uppenbaras. " från RB Kap 23, 10§ Eller på ren svenska, ifall det under förhöret tex. framkommer att personen xxx är ett vittne i anmälan så får inte de som varit närvarande uppenbara detta för någon ifall de har fått ett skriftligt beslut på detta från undersökningsledaren. Egentligen inte ett yppandeförbud alltså och främst något som är skapat för att poliser är klumpiga. Domstolens riktiga yppandeförbud är mer allmän gällande så att säga.

Så ta det försiktigt när du tackar troll, fröken lilla.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-12-08 kl. 23:02.
Citera
2013-12-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
"Det finns fortfarande risk för att RO avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff.
Det finns fortfarande risk för att RO genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning."

Kan det fetade ge någon vink om vad utredningen handlar om? Åtminstone genom uteslutning - t.ex. så att RO knappast kan påverka utfallet av en DNA-analys eller någon annan analys av redan taget prov. Däremot skulle han kunna försöka påverka ett vittne ...

Ja, det är korrekt uppfattat av dig. Åklagaren har använt sig av en standradfras i sammanhanget och inte varit specifik. Eftersom Sverige inte har ett bailsystem så har verkan av det hela den förmågan att det faktiskt finns en lag emot det men att den häktade ändå får samma mängd skadestånd ifall denne inte åtalas eller frias. Alltså ur skadeståndssynpunkt är standardfrasen egal, men inte ur ett perspektiv av att hålla god myndighetsutövning.

De risker som finns är alltså påverkan av vittnen samt att personen kan dra sig undan rättsprövning. Att åklagaren sedan sannolikt sitter på guff-guff bevis är då en helt annan sak.
Citera
2013-12-08, 23:03
Medlem
Citat:
Jag vet inte om vi missförstår varandra så jag vill gärna påpeka att RO mycket väl kan vara häktad med rubriceringen mord med en gärningsbeskrivning som menar att han förvisso inte utövat något dödligt våld men att han varit en gärningsman behjälplig.

I sådana fall borde han väl ha häktats misstänkt för medhjälp till mord?
Citera
2013-12-08, 23:11
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av craigkarr
I sådana fall borde han väl ha häktats misstänkt för medhjälp till mord?
Nej. Hans medhjälp kan vara av sådan art att den kan anses konstituera medgärningsmannaskap och då är rubriceringen mord och inte medhjälp.
Citera
2013-12-09, 00:11
Medlem
Citat:

Du kanske redan har fått svar så det räcker, men jag kan infoga stycket från rättegångsbalken:

Citat:
24 Kap. Om häktning och anhållande

1 § Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott, för vilket är föreskrivet fängelse ett år eller däröver, får häktas, om det med hänsyn till brottets beskaffenhet, den misstänktes förhållande eller någon annan omständighet finns risk för att han
1. avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff,
2. genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning eller
3. fortsätter sin brottsliga verksamhet.

Citat:

Nej, formuleringarna ger ingen vink om t ex bevisfrågorna i förundersökningen som rör den häktade 39-åringen.

Senast redigerad av Brottsfall 2013-12-09 kl. 00:34.
Citera
2013-12-09, 12:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje

Om RO betett sig våldsamt är ingen indikation på skuld eller oskuld till mordet.

Att bete sig våldsamt är en indikation på våldsamhet. Våldsamhet är en indikation på att man är kapabel att använda våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in