2013-11-24, 23:35
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Eller kan det vara så att försvararen menar att ev DNA på något sätt har förklarats av RO. T.ex. att en kniv som han sålt/gett bort har använts. Att det är vad hon tänker hävda i en ev rättegång. I så fall finns inget till brottet bindande DNA, enligt hennes sätt att se. Låter kanske invecklat, men försvarare har gjort/uttalat konstigare saker för att rentvå en klient.

Clea Sangborn...jag litar inte på ett ord efter hennes uttalanden om sin parallella klient här:

Citat:
– Det var meningen att de här flickorna skulle lura mannen och köpa sex. Tanken var att de skulle lura honom på pengar. Men planen var aldrig att det skulle leda till våld. Min klient är helt oskyldig till våldsanvändningen. Det är något hon inte ens har sett, säger Clea Sangborn

http://www.dn.se/sthlm/tva-man-ar-haktade-for-solnamord/

En sak som jag tänkte på, om det skulle stämma att arbetskamrater har reagerat på RO, är om någon - med eller utan polisens hjälp - har konfronterat honom. Spelat in. Sådant förekommer faktiskt i verkligheten.
Citera
2013-11-24, 23:37
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Fast det uppgifter jag hittar är att han handlar i en butik vid Östra Station (7eleven?). Valhallagrillen är platsen där LGWP tror att mördaren befinner sig när han får syn på Per när han promenerar längs Valhallavägen.

Ok den ligger vid korsningen drottning k väg, säg 100- 200m till och bara 5 min kvar. Ändå rimlig tid.
Citera
2013-11-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korean
De fakto att de kurserna är omreggade talar om att tidigare försök bommats alt. han tyckte de var så intressanta att han vill läsa om dom 2 ggr till

Vet inte om du var ironisk med det sista, men det är inte tillåtet att omregistrera sig på kurser man har klarat, det kan vi alltså utesluta.
Citera
2013-11-24, 23:38
Medlem
KUKARNASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Är ganska exakt 1km sträcka mellan valhallagrillen (lite felritad på den kartan) och telekiosken via ridskolan, vilket ger en snittfart på lite drygt 3 km/h. Säg att om larmaren är Gm och han har småsprungit från platsen till kiosken, ger min beräkning 7 min till dådet/slagsmål/ tjafs.

Tiden verkar konstig tycker jag. Ringer en klocka någonstans. Också med tanke på att slidan hittades på andra sidan Vallhallavägen.

Det har varit studentfest hela natten. BO var sannolikt rejält på lyset och är fyllehungrig. Han köper med sig något att äta från kiosken vid Östra. Mat eller cigg/snus. Klockan är 4:45 på morgonen.

Ev.äter han på vägen hem och lullar fram rejält på kanelen. Bestämmer sig för att gena vid Ridskolan och blir överfallen. Ett rejält tummult uppstår och GM tar sig sedan till (antagligen) T-banan framför för att gå igenom och hyggligt osedd ta sig över till motsatta sidan och ner mot en telefon kiosk. Han ringer sedan SOS.

Allt detta på 19 minuter?

Det är något som inte stämmer. Kan GM ha cyklat? Stämmer isådannafall med vägen från Östra (på rätt sida Vallhallavägen) där han kan ha tappat slidan. Men tappar man den hux flux när man kommer cyklandes?

Känns som att det är planerat detta. GM har iakttagit BO när han kommer ut från festen och handlar på kiosken. Han står skymd på andra sidan Vallhallavägen på cykel. Han lämnar slidan när han cyklar iväg. BO är fyllehungrig och vill hem snabbt och äta. BO cyklar rakt fram någon korsning så han kan ta sig över till Ridskolan och invänta BO där.

Varför går BO igenom Ridskolan? Han kanske alltid gjorde det. GM kanske visste det och valde att vänta i anslutning till platsen. Cyklar efter överfallet till andra sidan vägen och telefonkiosken för att ringa på väg hem.

Han vet att det kommer vimla av Poliser inom kort och Vallahalla vägen är rätt oskyddat nattetid så han hänger inte kvar där vid den tiden utan är sannolikt alldeles nära sitt hem när han ringer men ändå inte för nära.
Citera
2013-11-24, 23:41
Medlem
Geggamojas avatar
RO kan ha mördat PH och försvunnit från platsen. Därefter har någon annan tagit PH:s pengar men sedan fått dåligt samvete för att han inte hjälpte den skadade, och då ringt sos alarm.
Citera
2013-11-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
RO kan ha mördat PH och försvunnit från platsen. Därefter har någon annan tagit PH:s pengar men sedan fått dåligt samvete för att han inte hjälpte den skadade, och då ringt sos alarm.
Nja. Att någon går fram och rotar efter pengar hos en blodig och sargad kropp har jag rätt svårt att se.

Mördaren borde vara den som snott grejerna.
Citera
2013-11-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Du har rätt. Han omreggade sig våren 97 och hösten 98. Året efter mordet verkar ha varit tungt, detta sticker helt klart ut.

Det finns dom som testar att söka utökade kurser, går det så går det. Under flera terminer (HT 1996, VT 1997, HT 1997 och VT 1998 om jag har läst rätt) har han alltså reggat sig för mer än 100 procents studietakt (150 procent). Inte konstigt om detta inte uppnås då.

Men om man tittar på normalfarten så ser det ut som om han har missat en tenta på första försöket, men sen klarat den ganska tidigt i början av nästa termin. Detta kan ha skett både HT 1996 och VT 1997.

Det är dock inget ovanligt att man får en resttenta.

Om man skulle jämföra med andra studenter tror jag inte det sticker ut så mycket. Svårt därför att veta om något hänt i 39-åringens liv HT 1996. Visst finns det två tentor som släpat efter, men inget tyder på några större störningar i studierna. Intressant dock om det finns andra uppgifter, som väger åt något håll, angående måendet för den då 22-åriga killen.
Citera
2013-11-24, 23:49
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
De kursblock han började ht 1996 fick han registrera om sig på terminen efter, måste åtminstone varit vissa moment han inte klarade. Ser dock nu att han klarade tentor både 23 oktober och 30 oktober, så inget som visar att han var alltför skärrad efter mordet som begicks 14 oktober.
Det kan även vara så vid starka händelser att man fokuserar till max på något annat för att skingra tankarna.
Citera
2013-11-24, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vet inte om du var ironisk med det sista, men det är inte tillåtet att omregistrera sig på kurser man har klarat, det kan vi alltså utesluta.
Ja, det var jag, fast visste inte att man inte kan omregistrera sig på kurser man har klarat.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Nja. Att någon går fram och rotar efter pengar hos en blodig och sargad kropp har jag rätt svårt att se.

Mördaren borde vara den som snott grejerna.
Kan någon hoppa ner till någon som ligger på ett T-banespår och rota efter pengar så förvånar det mig inte. Den här hade iaf vett att larma.
Citera
Medlem
KUKARNASs avatar
Pengarna tycker jag också verkar konstigt. Vad vet vi om BO pengar. Varför har en student 2000 kr i plånboken när man varit på studentfest?

Har man sett att han gjort det uttaget från bankomat under kvällen? 2000 kr? Känns som att han skulle köpa droger i fyllan och villan efter festen på morgonen. Rejält gasad. Han kanske gör sällskap med GM för att möta upp langaren vid Ridskolan.
Citera
2013-11-24, 23:51
Medlem
Jag tycker tiden stämmer ganska bra. Själva dådet behöver nog inte ta mer än 1 - 2 minuter om ens det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in