2013-11-24, 23:18
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I princip har du rätt, men jag kan faktiskt tänka mig att man vill köra prov från den misstänkte och brottsplatsprovet i samma separation om den profil man vill matcha kommer från DNA som utgör en liten minoritet av den totala DNA-mängden i provet.
Det kanske är off topic så vi kanske ska lämna den diskussionen därhän men jag skulle gärna vilja läsa mer om detta, gärna en text för någon lekman (har förvisso rätt bra kemikunskaper men genetik är det illa ställt med). Har du några texter online som du kan rekommendera för den som vill lära sig lite mer kring just den möjligheten som du anger?
Citera
2013-11-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
??? PH mördades hösten 1996, och då hade RO hög studietakt, och dessutom var han (i alla fall enligt egna uppgifter) anställd som utvecklare på SU parallellt med studierna.

Låter väl tvärtom som att han var mycket flitig hösten 1996?

Visst hade han 150% studietakt, men han klarade inte någon av de två kurserna. Anställningen hade jag inte koll på. Vet du hur stor omfattning den var på, och om den höll på hela studetiden eller bara den hösten?
Citera
2013-11-24, 23:19
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Är ganska exakt 1km sträcka mellan valhallagrillen (lite felritad på den kartan) och telekiosken via ridskolan, vilket ger en snittfart på lite drygt 3 km/h. Säg att om larmaren är Gm och han har småsprungit från platsen till kiosken, ger min beräkning 7 min till dådet/slagsmål/ tjafs.
Mellan Valhallagrillen och mordplatsen är det ganska precis 400 meter.

Men 7 minuter (plus/minus några minuter) verkar ändå rimligt.
Citera
2013-11-24, 23:21
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ju, tänkte också på det, så det är givetvis ett svagt indicium som inte håller någonstans ur bevishänseende. Bara ett konstaterande att hans studier inte gick bra den hösten PH mördades.

Det ser inte jag? Bara V och VG, och poäng tas, inget konstigt, däremot blir inte uppsatsen godkänd och klar förrän 2003. Det sticker ut, med tanke på att studierna flutit på? Med den studietakten och betygen, borde uppsatsen blivit klar 1999.
Citera
2013-11-24, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det ser inte jag? Bara V och VG, och poäng tas, inget konstigt, däremot blir inte uppsatsen godkänd och klar förrän 2003. Det sticker ut, med tanke på att studierna flutit på? Med den studietakten och betygen, borde uppsatsen blivit klar 1999.
De fakto att de kurserna är omreggade talar om att tidigare försök bommats alt. han tyckte de var så intressanta att han vill läsa om dom 2 ggr till
Citera
2013-11-24, 23:23
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Jo, men han bommade 2:a och 3: gången, från att ha satt de övriga vid 1:a.
Kan det bero på han var lite distraherad av ett mord HT96?
Som jag tidigare skrivit så uppger han i sitt CV att han anställdes vid SU som utvecklare 1996, och alltså jobbade parallellt med studierna.

Citat:
Visst hade han 150% studietakt, men han klarade inte någon av de två kurserna. Anställningen hade jag inte koll på. Vet du hur stor omfattning den var på, och om den höll på hela studetiden eller bara den hösten?
Vet inte omfattningen. I CV:t står det bara att han var anställd, inget om procentsatsen.

Man kan ju inte heller vara 100 på att han verkligen blev anställd 1996, men det är inte så himla vanligt i den branschen att man ljuger rakt upp och ner om en sån sak, som dessutom utspelade sig under hans studietid. Ingen arbetsgivare hade ju brytt sig om ifall han blev anställd 1996 eller 1997.
Citera
2013-11-24, 23:26
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Att utgå från rånmord är ju troligt iom att PHs plånbok var tom. Och att kartlägga BOs kontakter är bland det första en mordutredare gör. Hittar man t.ex ett svartsjukespår utesluter man ju inte det pga av att man misstänkte rånmord vid ett första anblick.

Stämmer det att PH hade ca 2000kr på fickan så kan ju s.a.s någon fått nys om det vid korvmojen, alt tidigare, och då är det väl inte alls otroligt att denna någon (eller flera) blivit intresserad av PH. Som ensam påväg hem kl 04:30 var han ett lovligt byte, trots sin kroppsbyggnad. Var gm dessutom en småkriminell pundare (ev student, dom är inte kända för att ha det fett) minskar ju inte riskerna direkt. Folk har blivit mördade för betydligt mindre..

Och det här med PH skulle dansat med någon tjej: hur säker är källan?
Häromdan skrev nån något om att RO skulle umgåtts med PHs tidigare flickvän ett år efter dådet: hur säker är den källan?
Och det sista du skriver tycker jag du ska vara lite försiktig med. RO är inte dömd för något, såvitt jag vet.

Så säkert som den kan bli tycker jag. Jag ser det så här, att PH dansat med en tjej som RO var intresserad av. Tjejen ser även ut att trivas i PHs sällskap, och RO blir svartsynt, nobbad för x gången. Han vill få rivalen ur vägen, och följer efter PH på väg hem. PH märker att han är förföljd, och börjar springa, han väljer en genväg, men det räcker inte.

GM är ingen dummer, det ser man på studierna. Han visste nog ganska exakt hur han skulle förvilla utredarna, genom att tömma plånboken, men han hade också en liten, liten känsla för det riktiga om det var han som larmade. Jag tycker dock inte att rösten verkar höra till en ung kille, rösten låter gammal. Den som larmade hade kanske andra, ljusskygga ärenden i kvarteren och hade ingen lust att bli inblandad i ett mord?

Hur som helst, är detta GM är jag förundrad över hur han lyckats ta sig igenom studierna överhuvudtaget, efter en sådan händelse. GM måste verkligen ha många fack i hjärnan, där en sådan handling inte stör ut det dagliga livet.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-24 kl. 23:28.
Citera
2013-11-24, 23:26
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nja, hon säger att ingen teknisk bevisning har presenterats av åklagaren. Och det har jag svårt att tro att hon skulle ljuga om. Sen hur man ska definiera teknisk bevisning är möjligen något oklart, men inte tusan tror jag hon skulle säga så om det rörde tex DNA bevisning.

Hur som helst så blir jag inte riktigt klok på vad det kan vara.

Eller kan det vara så att försvararen menar att ev DNA på något sätt har förklarats av RO. T.ex. att en kniv som han sålt/gett bort har använts. Att det är vad hon tänker hävda i en ev rättegång. I så fall finns inget till brottet bindande DNA, enligt hennes sätt att se. Låter kanske invecklat, men försvarare har gjort/uttalat konstigare saker för att rentvå en klient.
Citera
2013-11-24, 23:29
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Är ganska exakt 1km sträcka mellan valhallagrillen (lite felritad på den kartan) och telekiosken via ridskolan, vilket ger en snittfart på lite drygt 3 km/h. Säg att om larmaren är Gm och han har småsprungit från platsen till kiosken, ger min beräkning 7 min till dådet/slagsmål/ tjafs.
Fast det uppgifter jag hittar är att han handlar i en butik vid Östra Station (7eleven?). Valhallagrillen är platsen där LGWP tror att mördaren befinner sig när han får syn på Per när han promenerar längs Valhallavägen.
Citera
2013-11-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ju, tänkte också på det, så det är givetvis ett svagt indicium som inte håller någonstans ur bevishänseende. Bara ett konstaterande att hans studier inte gick bra den hösten PH mördades.

Ser nu att han tog 26,5p HT 1996, en examination låg kvar men blev godkänd 1997-02-19. Det var kanske en omtenta?

Även VT 1997 så tog han inte full pott förrän 1997-09-23.

HT 1997 tog han dock 30p (avklarade 1998-01-08).

Det kan ju vara en slump, det är inget ovanligt att man inte klarar alla tentor på första försöket och som helhet ser det ändå ut som om studierna gått bra, det är inga stora avbräck, förutom studieuppehållet 1994.
Citera
2013-11-24, 23:32
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
De fakto att de kurserna är omreggade talar om att tidigare försök bommats alt. han tyckte de var så intressanta att han vill läsa om dom 2 ggr till

Du har rätt. Han omreggade sig våren 97 och hösten 98. Året efter mordet verkar ha varit tungt, detta sticker helt klart ut.
Citera
2013-11-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar

De kursblock han började ht 1996 fick han registrera om sig på terminen efter, måste åtminstone varit vissa moment han inte klarade. Ser dock nu att han klarade tentor både 23 oktober och 30 oktober, så inget som visar att han var alltför skärrad efter mordet som begicks 14 oktober.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in