2013-10-16, 20:57
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Vilken skola och vilken utbildning? Såvitt jag vet kan de svåraste datautbildningarna komma upp i 1.6 på HP (tänker då på Civ. i mjukvaruteknik på Linköpings datasektion). Tätt därpå kommer ju KTH, Lund, Linköping och Chalmers datateknik och en bit därpå trillar systemvetenskapen in, om jag inte minns fel.

Det är hur som haver relativt låg intagning i betygskvoten. Antar att det har att göra med att de flesta som söker datautbildningar är killar som under gymnasieperioden inte var särskilt ambitiösa.
Är mjukvaruteknik så hett verkligen? Har för mig att det är ett relativt nytt program? Undra hur det programmet står sig om man vill utomlands efter utbildningen. Vad är det för titel? Ser intressant ut måste jag säga. Är själv inte alls speciellt intresserad av hårdvara, men det kanske inte är så mycket hårdvara heller på D. Har inte utforskat det noga dock, bara ytligt kollat lite.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-10-16 kl. 21:04.
Citera
2013-10-17, 07:07
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Är mjukvaruteknik så hett verkligen? Har för mig att det är ett relativt nytt program? Undra hur det programmet står sig om man vill utomlands efter utbildningen. Vad är det för titel? Ser intressant ut måste jag säga. Är själv inte alls speciellt intresserad av hårdvara, men det kanske inte är så mycket hårdvara heller på D. Har inte utforskat det noga dock, bara ytligt kollat lite.

Civ. Mjukvaruteknik är helt nytt och Linköping är först med det, precis som de var först med att lansera datateknik i Sverige. Om det sedan blir en lika stor succé återstår att se.

På D är det en del hårdvara. Det kan röra sig om allt från digitalteknik till elektronik. Med det sagt är hårdvaran ofta kopplad till mjukvara, d.v.s. att det handlar om att förstå hårdvaran och programmera den. I andra fall är det ren hårdvara.
Citera
2013-11-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master-King
Någon som går systemvetenskap i Örebro och kan berätta lite?

Jag har läst 4 terminer i Örebro på programmet.

Termin 1.
Där läser du Datalogi, handlar mest om begreppen inom systemutveckling. Väldigt enkel kurs som är en bra kurs för att "komma igång".

Andra kursen är inom ER Modellering/SQL. Är du inte insatt i detta innan så kan det vara krångligt i början men om du lägger tid så går det.

Delkurs 3 är Java programmeringen där du har 2st mindre "labbar" och en tenta. Den här kursen är väldigt tuff om du inte har några förkunskaper. Här blir det låååånga dagar i skolan. På denna tenta måste du även ha 70% rätt på. Det är iofs väldigt bra för b-kurserna kommer bli tuffa. Du måste även klara denna kurs för att få läsa B-kurserna. Tror 75% i klassen failade på denna tenta.

Delkurs 4 är projektarbete där du jobbar i grupp (2och2) där du kombinerar allt du lärt dig under terminen. Projektet är väldigt tidskrävande och det blir långa dagar i skolan.

Termin 2 blir ju såklart en B-kurs eller en valfri kurs som du har platsgaranti på om du uppfyller kraven. Beroende på om du klarar Javan eller inte.

B-kurserna du läser är ena terminen inriktade på programmering.
Delkurs 1 är HTML/CSS Javascript och Jquery där du gör ett projekt och en tenta.

Delkurs 2 är Programmering med C#. Klarar du dig bra på Javan under termin 1 kommer du klara dig bra under C# också. Projektet man gör är jävligt tufft dock och sen har du en tenta på det.

Delkurs 3 är Databashantering med SQL. Mycket mer djupgående än under termin 1. Du har en väldigt bra lärare här, Thomas Padron McCarty som även har skrivit Databasteknik boken. Han är väldigt bra på att undervisa och kursen tycker jag själv är väldigt kul.

Delkurs 4 är ett projektarbete i ASP.NET. Detta är också en väldigt tuff kurs. Speciellt då den går under julen och du ska arbeta i grupp så blir det lätt att man inte gör så mycket under julledigheten.

3e terminen läser du också B-kurser (beroende på hur du väljer och om du klarat Javan) men denna termin är det ingen programmering utan mer åt det teoretiska hållet.

Delkurs 1 är Verksamhetsmodellering med RUP där du ritar upp diagram och mycket teori med olika begrepp. Rätt rolig kurs enligt mig. Tenta i detta också. Tror man har 4 seminarier också.

Delkurs 2 är Analys och Design med RUP som är rätt rolig men ganska svår. I denna kurs har du en bra lärare som är väldigt duktig inom RUP och med lång erfarenhet inom området. Även tenta i denna kurs och 4 seminarier.

Delkurs 3 är ett projekt med där du ska utveckla ett system åt ett företag (företaget spelas av 3 lärare) där du ska utveckla ett system efter deras behov och utveckla detta genom att tillämpa Scrum och eXtreme Programming. Här jobbar du i grupp om 8st. Ingen tenta på detta men 3st PM som ska göras.

Delkurs 4 är interaktionsdesign där du jobbar i grupp om 3 eller 4personer där ni ska designa en hemsida och en mobilapplikation efter vissa "regler" som en hemsida ska uppfylla. Du får även en hemtenta också.

Termin 4 kan du läsa Systemutvecklingsprojekt även kallat SUPen som du kan göra på ett företag eller i skolan. Du får leta företag själv och om du hittar något så är det ju såklart bättre att göra där. Har inte läst detta ännu men det ska tydligen vara en ganska tuff kurs.

Termin 5 är C-kursen där du får läsa massa vetenskapliga artiklar och har en hemtenta och en massa seminarier och även en salstenta innan du börjar med uppsatsen.

Termin 6 är ju valfri och du kan välja vad som helst om du har behörighet.

Nu blev det väldigt mycket text så jag ska försöka fatta mig kort. Man läser ju 180hp där 90hp är fria så att säga men de flesta försöker ju få med alla informatikkurser som ämnet heter. Så de flesta läser Informatik A, Informatik B, Informatik B, Informatik B, Informatik C och sedan väljer de flesta Företagsekonomi A, Psykologi A, 3D modellering eller Retorik.
Du behöver inte läsa alla B-kurser om du inte vill men programmeringen i B-kursen känns ju som ett MÅSTE för att bli intressant för arbetsmarknaden sen. Många har ju som sagt problem med Javan och man vet om personer som läst 3-4 terminer utan att ha klarat den och kunnat gå vidare till B-kurserna så det kan ju bli problem sen om du inte klarar den och läst dina valfria terminer.

Örebro Uni tycker jag ändå håller hög standard på utbildningen och det är tufft att hålla sig kvar inom programmet om man jag jämnför med en kompis som pluggar på LiU som bara hade inlämningsuppgifter i sin Javakurs. Vissa lärare är såklart bättre än andra men allt handlar i slutändan om vad du gör det till och hur mycket du kämpar själv. Nu har jag skrivit allt detta från mobilen och hoppas jag inte stava fel alltför mycket och du fick informationen du ville ha.

MVH
Citera
2013-11-23, 05:49
Medlem
utan.att.stannas avatar
Öu låter ju inte som en dans på rosor...
Citera
2013-11-23, 18:48
Medlem
Nej verkligen inte. Jag trodde allt skulle vara ganska slappt. Att man kunde festa hur man ville men det är det verkligen inte. Klarar man inte de 3 första delkurserna under första terminen får du inte läsa B-kurserna. Som sagt så är det väldigt många som har problem med Javaprogrammeringen och fastnar där. Många hoppar av när den kursen har varit igång i 2veckor.
Citera
2013-11-23, 20:23
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Många hoppar av när den kursen har varit igång i 2veckor.
Fast hoppar man av efter en två veckor jobbig kurs, ja då är det nog något annat som felar.

Ni som läst på andra platser, hur är er utbildning om man tänker på TheSituations redogörelse?
Citera
2013-11-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Jag har läst 4 terminer i Örebro på programmet.

MVH

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Fast hoppar man av efter en två veckor jobbig kurs, ja då är det nog något annat som felar.

Ni som läst på andra platser, hur är er utbildning om man tänker på TheSituations redogörelse?

Haha va kul, eventuellt har jag och du "TheSituations" gått i samma klass. Läser också Systemvetenskap men läste endast 3 terminer på ORU och fortsatte min 4e och framåt nu på SU, började VT-12.

TheSituations förklarar upplägget väldigt bra, det är nämligen precis så det ser ut på Örebro universitet. Jag skulle säga att har man klarat Informatik A så har man ändå kommit över en viss tröskel. Informatik B kurserna är mycket svåra men det är ändå inte samma typ av "jag är helt lost informatik A" känsla. Men det gäller att hänga med annars klarar man det inte.

På SU har vi ett väldigt mycket bredare kursutbud i jämförelse till ORU. Dock är stämningen och klasserna mycket bättre i Örebro på något vis, inte lika anonymt som här på SU, man liksom lär känna lärarna lite bättre och det är lite mer intim klass. Hade jag inte fått jobb här i Sthlm hade jag antagligen pluggat kvar på ORU, men jag ville jobba och plugga samtidigt, vilket jag starkt kan rekommendera!
Senast redigerad av davidtort 2013-11-23 kl. 23:08.
Citera
2013-11-24, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna

Det har nog inte med att det skulle vara fel på personerna. Många har nog inte varit i kontakt med programmering tidigare och när väl kursen börjar så är det så pass svårt att hänga med och när de flesta förstår vad programmering handlar om så hoppar de av.
Citera
2013-11-24, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidtort
Haha va kul, eventuellt har jag och du "TheSituations" gått i samma klass. Läser också Systemvetenskap men läste endast 3 terminer på ORU och fortsatte min 4e och framåt nu på SU, började VT-12.

TheSituations förklarar upplägget väldigt bra, det är nämligen precis så det ser ut på Örebro universitet. Jag skulle säga att har man klarat Informatik A så har man ändå kommit över en viss tröskel. Informatik B kurserna är mycket svåra men det är ändå inte samma typ av "jag är helt lost informatik A" känsla. Men det gäller att hänga med annars klarar man det inte.

På SU har vi ett väldigt mycket bredare kursutbud i jämförelse till ORU. Dock är stämningen och klasserna mycket bättre i Örebro på något vis, inte lika anonymt som här på SU, man liksom lär känna lärarna lite bättre och det är lite mer intim klass. Hade jag inte fått jobb här i Sthlm hade jag antagligen pluggat kvar på ORU, men jag ville jobba och plugga samtidigt, vilket jag starkt kan rekommendera!

Det är nog inte helt omöjligt att vi har gjort beroende på hur du gick dina kurser. Jag började ht11 i Örebro!
Citera
2013-11-24, 02:16
Medlem
slashing_swords avatar
Bara av intresse, hur står sig t.ex. Skövdes utbildning(ar) i jmf med andra? Tycker att skolan ser ut att få bra betyg av både elever och i bedömningar från myndigheter.
Citera
2013-11-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Bara av intresse, hur står sig t.ex. Skövdes utbildning(ar) i jmf med andra? Tycker att skolan ser ut att få bra betyg av både elever och i bedömningar från myndigheter.

Ingen aning faktiskt. Känner ingen som går där eller hört talas om någon som gått där.

MVH
Citera
2013-11-24, 19:38
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidtort
Jag läser inte men funderar på göra det.

Hur är det på SU då, studiemässigt, kurser, svårighetsgrad? Kan ju jämföra med Örebro om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in