2013-11-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottis2
Förlåt, men jag fick uppfattningen att det inte fanns några som helst fingeravtryck
på rullen. Är tydligen dåligt påläst.
Jag konspirerar ej, det är fullt naturligt att ägarens fingeravtryck finns på rullen.

Man gjorde ingen fingeravtrycks analys på tejprullen för man
ansåg att den tillhörde KJ.
Man borde nog gjort en för att utesluta om det möjligen fanns andra fingeravtryck på den.
Citera
2013-11-24, 19:27
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Nä jag tror inte du är inblandad. Däremot tror jag att KJ är det (eller rättare sagt så är jag säker)

Varför jag hänger upp mig på tejpen är att jag anser det är Kjs tejp om det är samma tejp eller en identisk likadan spelar inte så stor roll, han kan ha haft flera rullar.

Vidare anser jag att den tejpen knappast är den mest idealiska att använda för ändamålet. En gaffatejp eller pakettejp hade varit mer logisk.

Just logisk verkar inte KJ vara, han har säkert planerat mordet, men när han kommer ner på detaljnivå typ tejp så tog han den enda han hade tillhands. Likaså att klippa småbitar av tejp istället för att vira ett par varv runt halsen tyder på att det slirar. Nu har KJ haft enorm tur då inget dna finns på tejpbitarna.
KJ nämde väl i nått förhör att han kollar på program typ "Forensic files" och liknande.
Han har varit så medveten att han har bränt upp kläder, skor och handskar som använts vid styckning och transporter. Dock missade han att städa i bagaget då det inte var direkt synligt för ögat. Att han har städat förarplatsen är jag övertygad om.

Vidare är jag övertygad om att VB dödades strax efter 112 smset eller allra senast efter sista smset från vbs telefon, då MBs sista smsm aldrig besvarades.
Jag tror också att KJ var så medveten att han lindade in VB i duschdraperiet direkt efter mordet, antagligen mördades VB i den saknade madrassen som senare transporterades från lght med hjälp av okänd assistent. Varför hund ej markerade för liklukt tror jag beror på att lukten inneslöts av duschdraperiet.

Att KJ drack sig berusad tror jag inte ett ögonblick på, han insåg att tejpen, den enda han hade (kirurgtejpen), inte var särskilt lämpad för att emballera VB med utan han körde hem till föräldrabostaden för att hitta mer lämplig emballagetejp samt ev rengöringsmedel typ klorin.

Senare på natten efter 12.00 bar KJ ner till bilen, troligtvis backade han in bilen nära porten.
Sedan transporterades VB till ett värn. VB styckades någon natt senare.

Torso trasporterades till FP1 några dagar före benen placerades på FP2, antagligen beroende på att fp2 var kollad och avskriven (kollad), men värnet där benen låg hade antagligen inte kollats. Därför flyttades benen lite i panik till en enligt KJ logisk plats.

Jag tror att värnet ligger i närheten av den plats där KJ under ett sök med MP "hittar" en burk energidryck som han helt sonika dricker ur enligt vittnesmål.

Jag tror inte madrassen var särskilt blodbesudlad, om så vore fanns det alltid anledning att säga att det är blod från grabben, eventuellt kan KJ skurit ut ev. blodbesudlingar, (grabben hade tuggat sönder en massa annat, varför inte madrassen också), från madrassen och anlitat brodern eller någon kompis att hjälpa till att bära ner madrassen till bil och släp som han hämtat från föräldrahemmet.
Därav det plötsliga renoveringen av släpet.

Vidare anser jag att avsaknaden av KJs ryggsäck, vattensäck, verktyget m.m. är synnerligen försvårande för KJ.
I övrigt att telefonen lämnats i lägenheten när han själv bevisligen inte varit hemma.
Det tyder också på att han har haft kännedom om att den kan spåras, men tänkte inte på det omvända att avsaknaden av telefonrörelser kan vara lika graverande.

Att familjen vet mer än vad som kommit fram är jag säker på, men vem kan klandra dem?

Blev lite virrigt, men men,,,,

Din teori är inte sämre än andras teorier. I din och många andras teorier när man har olika mord- och styckningsplatser, samt dumpningsplatser är detta med att det inte hittats spår på Sonatans säten, på dörrsidan, golvmattor, ratt, reglage, solskydd och allt annat lite konstigt. Om KJ haft sin egen bil och själv kört och gjort detta varför finns inga spår i kupén, men i bagageluckan finns det både handskar, påsar, lister och en bagagerumsmatta med besudlingar? Kupén var i likhet med bagaget belamrat med allsköns bråte.
Citera
2013-11-24, 19:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Man gjorde ingen fingeravtrycks analys på tejprullen för man
ansåg att den tillhörde KJ.
Man borde nog gjort en för att utesluta om det möjligen fanns andra fingeravtryck på den.

Den tejprullen kommer från en skrotbil, så det skulle i princip kunna finnas fler avtryck på den, men inte som har relevans för utredningen. Det är nonsens med enbart en tejprulle och tjafsa om den då det finns fler graverande omständigheter i fallet. Rullen är en detalj i en större kedja.,
Citera
2013-11-24, 19:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och du ignorerar att benen hittades ett dygn efter att spaningen upphörde. Ser du inget samband?

Jo, om jag förutsätter att Berg är mördaren och att han har en kontakt i polishuset som tipsar honom o det upphörda spanet så att han kan komma undan med sitt mord. En kontakt som nu också med sin tystnad hjälper till att få en helt oskyldig stackars ung bodenkille fälld för samma mord.

Du får förlåta mig om jag har lite svårt att förutsätta såna scenarion.
Citera
2013-11-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
När det gäller MBs avloppsrenovering så undrar jag om det inte kan ha varit en rörkrökarbil som parkerat i närheten av MBs bostad i mitten av maj. MB bor i ett villaområde och har man spanat på honom kanske det var från en skåpbil med dekaler på en rörtång eller liknande.

Att Bodenpolisen skulle ha en rörisbil till span verkar väldigt långsökt. Att spana på någon i Boden utan att bli upptäckt funkar antagligen bara på blinda.
Citera
2013-11-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja utanför det aktuella i fallet och det finns inte med i verkligheten det är något som man hittat på om ej utredd. Logiskt så krävs inga andra utredningar än de som är gjorda och med övertygande bevisning så finns det inget annat att hitta. Det är sjukt mer eller mindre.

Det finns spaning på MB, så det räcker, och han är alltså inte misstänkt för mordet på VB.
Kommer inte att misstänkas och gm är alltså klarlagd.

Ja del tycker nog att det var spaning så det räcker men som sagt
var det skulle vara bra om det fanns en spaningslista på MB.
Någon som vet om det finns det?
Då får man ju det svart på vitt så att säga.
Spaningsledningen verkade ju vara lite osäker ang en del datum.
Citera
2013-11-24, 19:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jo, om jag förutsätter att Berg är mördaren och att han har en kontakt i polishuset som tipsar honom o det upphörda spanet så att han kan komma undan med sitt mord. En kontakt som nu också med sin tystnad hjälper till att få en helt oskyldig stackars ung bodenkille fälld för samma mord.

Du får förlåta mig om jag har lite svårt att förutsätta såna scenarion.
Jag tänker mig snarare att han ser att spaningsbilen försvinner.
Citera
2013-11-24, 19:30
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbanana74
Annika har skickat hot till VB via sms och blivit polisanmäld för det enligt morsan. Varför säger inte polisen någonting om det?

(Detta inlägg är från 12/5 av en användare som hade kontakt med VB´s mamma).
Citera
2013-11-24, 19:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Din teori är inte sämre än andras teorier. I din och många andras teorier när man har olika mord- och styckningsplatser, samt dumpningsplatser är detta med att det inte hittats spår på Sonatans säten, på dörrsidan, golvmattor, ratt, reglage, solskydd och allt annat lite konstigt. Om KJ haft sin egen bil och själv kört och gjort detta varför finns inga spår i kupén, men i bagageluckan finns det både handskar, påsar, lister och en bagagerumsmatta med besudlingar? Kupén var i likhet med bagaget belamrat med allsköns bråte.

Är inte det normala snarare att man hittar spår på några få ställen bara när brottslingar försökt sopa undan efter sig? Jag tycker det är en av flera märkliga antaganden i alternativteorierna att det borde vara besudlingar överallt i bilen och lägenheten. Vad stöder man egentligen såna antaganden på?
Citera
2013-11-24, 19:32
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Ja del tycker nog att det var spaning så det räcker men som sagt
var det skulle vara bra om det fanns en spaningslista på MB.
Någon som vet om det finns det?
Då får man ju det svart på vitt så att säga.
Spaningsledningen verkade ju vara lite osäker ang en del datum.

Det finns säkert om du efterfrågar den hos polisen för det är vad man uttalat i domstolen under vittnesförhör. Det vet dom flesta som följt rättegången vad som kom fram. Men det va innan blodfyndet i KJs bil, sen behövde man inte MB mer han va inte intressant. Sen ska man veta att MB aldrig va delgiven misstanke.

Efter alla fynden som framkom så ska man inte slösa mer resurser på ovidkommande figurer det har kostat tillräckligt med pengar det här fallet. Man skulle också begå tjänstefel om man bedrev mer tvångsåtgärder eller husrannsakan hos MB. Försvaret ska vara ytterst försiktiga i sina uttalanden om MB det är alltså inte långt ifrån att dom kan anmälas för falsk tillvitelse.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-24 kl. 19:37.
Citera
2013-11-24, 19:33
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majsmajs
På det sättet kan man iallafall förändra situationen, det kan man inte här(JO är sjukt mer seriöst än FB :P)

Vad står "JO" för?
Citera
2013-11-24, 19:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vad står "JO" för?

Justitieombudsmannen. Dit anmäler man myndigheter som begått tjänstefel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in