2013-11-24, 19:11
Medlem
highfives avatar
[quote=MrFold|46291195]Diskuterade vi inte detta grundligt för några månader sen, bl a du, jag och Hamilkar? QUOTE]

Ja det gör jag och vi avslutade med att analysen av resultatredovisningen inte var fullständig.
Citera
2013-11-24, 19:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kollade just bilden på sidan 277. Pilar utvisar åt vilket håll den utbuktande sidan på rygghuggen sitter.

Man ser då att det är två grupper av pilar som pekar åt samma håll. I varje grupp så är det fyra hugg varav tre ligger nästan på linje och ett sitter bakom dessa tre.

Finns det några stora rovfåglar i boden som orkar lyfta en torso?
Absolut inte. Kungsörnen klarar av att flyga iväg med kaniner, det är ungefär gränsen. Fåglar kan rent generellt inte fluga iväg med tunga föremål. En mänsklig torso är mer än en storleksordning för tung.
Citera
2013-11-24, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
JO-anmäl då! Ingenting kommer ju ut av att du sitter och gnäller i tråden, eller hur? Det är bara att räkna upp alla försummelser och juridiska felbedömningar du anser har begåtts av åklagarna och vilka bevis de undanhållit och sen maila hela rasket till JO. Vad hindrar dig?

ps: Lägg gärna en kopia här i tråden så vi vet vad du skrivit

Snälla nån, nog får man väl säga vad man tycker om polis och
åklagarnas arbete. Om de skulle gjort en ordentlig utredning så
hade det knappast funnits några frågetecken ang denna utredning.
Citera
2013-11-24, 19:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Hur vet du att MB blivit utredd ordentligt?
Hur vet du att man spanade på MB?

Jag tror också att det är fler som inte tycker att MB är
utredd ordentligt.

"Ordentligt" är uppenbarligen en bedömningsfråga. Jag och många med mig anser det. Andra anser inte det.

Att det varit span på MB framkom under rättegången. Minns jag rätt pågick spanet 11-18 maj, möjligen till den 19:e. Detta lämnar utifrån vittnesiakttagelserna om att gula huset var tomt den 10 maj två stycken hål (om man ska vara snäll) på cirka 24 timmar före och efter spaningsinsatsen som MB kan ha varit och flyttat kroppsdelar på.

Detta faktum har som så många andra i princip ignorerats av "Han är inte utredd"-kören i tråden.
Citera
2013-11-24, 19:15
Medlem
Citat:
"Ordentligt" är uppenbarligen en bedömningsfråga. Jag och många med mig anser det. Andra anser inte det.

Att det varit span på MB framkom under rättegången. Minns jag rätt pågick spanet 11-18 maj, möjligen till den 19:e. Detta lämnar utifrån vittnesiakttagelserna om att gula huset var tomt den 10 maj två stycken hål (om man ska vara snäll) på cirka 24 timmar före och efter spaningsinsatsen som MB kan ha varit och flyttat kroppsdelar på.

Detta faktum har som så många andra i princip ignorerats av "Han är inte utredd"-kören i tråden.

Det är ju synd att det inte finns någon spaningslista på MB som man
har på KJ.
Citera
2013-11-24, 19:16
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Skriv då att han inte är tillräckligt utredd. Att påstå att han inte är utredd är ju helt uppenbart en lögn om man medger att det faktiskt har utförts en utredning på honom (Som väl åtminstone du ändå måste erkänna är mer omfattande än vad som normalt utförs i utredningar för att avföra alternativa misstänkta)

Ja utanför det aktuella i fallet och det finns inte med i verkligheten det är något som man hittat på om ej utredd. Logiskt så krävs inga andra utredningar än de som är gjorda och med övertygande bevisning så finns det inget annat att hitta. Det är sjukt mer eller mindre.

Citat:
Det är ju synd att det inte finns någon spaningslista på MB som man
har på KJ.

Det finns spaning på MB, så det räcker, och han är alltså inte misstänkt för mordet på VB.
Kommer inte att misstänkas och gm är alltså klarlagd.
Citera
2013-11-24, 19:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Snälla nån, nog får man väl säga vad man tycker om polis och
åklagarnas arbete. Om de skulle gjort en ordentlig utredning så
hade det knappast funnits några frågetecken ang denna utredning.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så vi ska diskutera med JO, inte i Flashback. Är det det du vill?

Jag är helt seriös. Ni anser att det har begåtts ett katastrofalt rättsövergrepp mot den åtalade eftersom man inte anhållit och gjort husrannsakan mot Berg (för det är ju vad "han är inte utredd" i praktiken betyder). Om jag hade motsvarande allvarliga kritik mot en brottsutredning och misstänkte att någon höll på att fällas oskyldig för mord så skulle jag inte dra mig för att gå till JO med saken. Jag menar: Där kan det ju teoretiskt få någon effekt i alla fall. Här hjälper ni ju inte stackars KJ ett vitten genom att vecka ut och vecka in sitta och skrika om att "MB är inte utredd".
Citera
2013-11-24, 19:18
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja du. Min rulle påminner nog en del om KJs rulle och jag kan lova att jag inte använt den för att tejpa på VB.

Nä jag tror inte du är inblandad. Däremot tror jag att KJ är det (eller rättare sagt så är jag säker)

Varför jag hänger upp mig på tejpen är att jag anser det är Kjs tejp om det är samma tejp eller en identisk likadan spelar inte så stor roll, han kan ha haft flera rullar.

Vidare anser jag att den tejpen knappast är den mest idealiska att använda för ändamålet. En gaffatejp eller pakettejp hade varit mer logisk.

Just logisk verkar inte KJ vara, han har säkert planerat mordet, men när han kommer ner på detaljnivå typ tejp så tog han den enda han hade tillhands. Likaså att klippa småbitar av tejp istället för att vira ett par varv runt halsen tyder på att det slirar. Nu har KJ haft enorm tur då inget dna finns på tejpbitarna.
KJ nämde väl i nått förhör att han kollar på program typ "Forensic files" och liknande.
Han har varit så medveten att han har bränt upp kläder, skor och handskar som använts vid styckning och transporter. Dock missade han att städa i bagaget då det inte var direkt synligt för ögat. Att han har städat förarplatsen är jag övertygad om.

Vidare är jag övertygad om att VB dödades strax efter 112 smset eller allra senast efter sista smset från vbs telefon, då MBs sista smsm aldrig besvarades.
Jag tror också att KJ var så medveten att han lindade in VB i duschdraperiet direkt efter mordet, antagligen mördades VB i den saknade madrassen som senare transporterades från lght med hjälp av okänd assistent. Varför hund ej markerade för liklukt tror jag beror på att lukten inneslöts av duschdraperiet.

Att KJ drack sig berusad tror jag inte ett ögonblick på, han insåg att tejpen, den enda han hade (kirurgtejpen), inte var särskilt lämpad för att emballera VB med utan han körde hem till föräldrabostaden för att hitta mer lämplig emballagetejp samt ev rengöringsmedel typ klorin.

Senare på natten efter 12.00 bar KJ ner till bilen, troligtvis backade han in bilen nära porten.
Sedan transporterades VB till ett värn. VB styckades någon natt senare.

Torso trasporterades till FP1 några dagar före benen placerades på FP2, antagligen beroende på att fp2 var kollad och avskriven (kollad), men värnet där benen låg hade antagligen inte kollats. Därför flyttades benen lite i panik till en enligt KJ logisk plats.

Jag tror att värnet ligger i närheten av den plats där KJ under ett sök med MP "hittar" en burk energidryck som han helt sonika dricker ur enligt vittnesmål.

Jag tror inte madrassen var särskilt blodbesudlad, om så vore fanns det alltid anledning att säga att det är blod från grabben, eventuellt kan KJ skurit ut ev. blodbesudlingar, (grabben hade tuggat sönder en massa annat, varför inte madrassen också), från madrassen och anlitat brodern eller någon kompis att hjälpa till att bära ner madrassen till bil och släp som han hämtat från föräldrahemmet.
Därav det plötsliga renoveringen av släpet.

Vidare anser jag att avsaknaden av KJs ryggsäck, vattensäck, verktyget m.m. är synnerligen försvårande för KJ.
I övrigt att telefonen lämnats i lägenheten när han själv bevisligen inte varit hemma.
Det tyder också på att han har haft kännedom om att den kan spåras, men tänkte inte på det omvända att avsaknaden av telefonrörelser kan vara lika graverande.

Att familjen vet mer än vad som kommit fram är jag säker på, men vem kan klandra dem?

Blev lite virrigt, men men,,,,
Citera
2013-11-24, 19:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Och du ignorerar att benen hittades ett dygn efter att spaningen upphörde. Ser du inget samband?
Citera
2013-11-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
`

Det handlar inte om en enstaka tejprulle utan i ett sammanhang en kedja,
KJ har sagt att han äger tejprullen, så fingeravtrycken som finns på den är ingen annan än KJs.
Nej, det har inte planterats några bevis det är ingen som tror på mer än några få konspiratörer.
Det är alltså inte en tejprulle fallet handlar om utan ett betydligt större underlag än så.
Övertygande bevisning och något annat finns inte med i verkligheten.

Förlåt, men jag fick uppfattningen att det inte fanns några som helst fingeravtryck
på rullen. Är tydligen dåligt påläst.
Jag konspirerar ej, det är fullt naturligt att ägarens fingeravtryck finns på rullen.
Citera
2013-11-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så vi ska diskutera med JO, inte i Flashback. Är det det du vill?

På det sättet kan man iallafall förändra situationen, det kan man inte här(JO är sjukt mer seriöst än FB :P)
Citera
2013-11-24, 19:24
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Det är också så att de som kan bedöma med befogenhet och det i verkligheten är klara med vilket som är utrett och inte. Det är väl ganska så ovidkommande så här i efterhand då man redan anser vem som är skyldig till mord. Varför ska skattemedel bekosta trams och sånt som inte ger något alls i form av underlag . Det är ju onödigt arbete och skulle man arbeta på det viset i varje utredning så skulle jag anmäla myndigheten för slöseri med pengar och för oseriösa tjänstefel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in