2013-11-23, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är fortfarande kö på boplats syd vad jag vet. Det är klart att Malmö också har bostadskö....

Jo viss liten kö finns det naturligtvis men det tar inte lång tid att få en lägenhet nu. För övrigt tog det inte speciellt lång tid förr heller för det stod massvis i kön fastän dom hade lägenheter och gick på visningar som tidsfördriv.
2013-11-24, 01:49
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Har Malmö ett dåligt rykte?

Det är den uppfattning jag har fått från SVT, Flashback samt lite allmänt bland vänner och bekanta från övriga landet.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det tycker jag inte. Det är väldigt populärt bland rika IT-människor, och har en hel del startups som sålts för hundratals miljoner till Blackberry och Apple m.fl. Det finns många fina hus i de centrala delarna, men även i de rika villaområdena utanför. Det är däremot en ännu så pass liten stad till ytan, att - som jag skrev tidigare - man kan gå från förorten in till stan på lika kort tid som man tar sig mellan två malmar i Stockholm. Därför är begreppet "bo inne i stan så man slipper pendla" eller "bo inne i stan så man har nära till allt" inte riktigt applicerbart i Malmö.

Min avsikt är inte att slippa pendla, eftersom jag arbetar hemifrån alt. på resande fot. Eftersom jag har tjänstebil så innebär det parkeringsproblem, så det hade egentligen varit mest praktiskt och ekonomiskt för mig att bo på landet i Skåne, där det är riktigt billigt. En kompromiss kunde ha varit ett mindre hus i en trevlig förort med gott rykte. Men det är svårare att hitta objekt i rätt prisklass, eftersom vi är begränsade av kontantinsatsen. Och dessutom är flickvännen stadsmänniska, och har fått för sig att Malmö är det minst tråkiga alternativet i södra Sverige.

I fråga om rika IT-människor, så flyttar väl de ut till "vita" förorter när barnen kommer i skolåldern? Jag hör ofta att människor gillar Malmö, och att eventuellt dåligt rykte är helt missvisande, men att de trots det inte vill sätta sina egna barn i skola där. Är detta helt fel?
2013-11-24, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Min avsikt är inte att slippa pendla, eftersom jag arbetar hemifrån alt. på resande fot. Eftersom jag har tjänstebil så innebär det parkeringsproblem, så det hade egentligen varit mest praktiskt och ekonomiskt för mig att bo på landet i Skåne, där det är riktigt billigt. En kompromiss kunde ha varit ett mindre hus i en trevlig förort med gott rykte. Men det är svårare att hitta objekt i rätt prisklass, eftersom vi är begränsade av kontantinsatsen. Och dessutom är flickvännen stadsmänniska, och har fått för sig att Malmö är det minst tråkiga alternativet i södra Sverige.

I fråga om rika IT-människor, så flyttar väl de ut till "vita" förorter när barnen kommer i skolåldern? Jag hör ofta att människor gillar Malmö, och att eventuellt dåligt rykte är helt missvisande, men att de trots det inte vill sätta sina egna barn i skola där. Är detta helt fel?

Nej, ryktet är inte missvisande. Malmö är en ganska risig stad, dock inte mycket värre än någon annan.
2013-11-24, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Fast inflation handlar väl ändå om pengarnas köpkraft, inte om penningmängden?.

Nej.

Citat:
Om penningmängden ökar med 4 % och BNP ökar med 4 & så är ju inflationen noll?.

Nej.

Citat:
Skulle penningmängden däremot vara konstant samtidigt som vi har tillväxt så är det ju inte nollinflation som det vore enligt ditt sätt att tänka, utan faktiskt deflation eftersom pengarnas köpkraft ökar.

Jo. Är penningmängden konstant, då har vi verkligen nollinflation liksom nolldeflation. Men tillväxt eller inte samtidigt är fullständigt irrelevant.

Du är fortfarande grundlurad av de ledande politikerna och deras vänner bankirerna och chefredaktörerna. Senast är det aset Peter Wolodarski (för han är ingen idiot, eller är han en?) som lät precis som alla de bankekonomer som lobbar mot Ingves.
2013-11-25, 18:26
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Alltså är Malmö verkligen så kasst som vissa menar?
Jag är delvis uppvuxen i USA och har viss erfarenhet av white-flight. Jag tror Malmö är kört long-term pga några enkla faktorer:

1) Andelen etniska svenskar har blivit för låg, jag tror inte jag vet något område som vita har lämnat som förslummats, som vita sedan återvänder till och området blomstrar upp igen. Har det en gång blivit slum kommer det vara slum.
2) Staden är för liten, idag är Västra Hamnen helt ok men det är nära till kriminalitet överallt. Du kan inte segrergera dig ordentligt/fullt ut.
3) Staden har en permanent förhöjd polisstyrka, vad händer om man drar tillbaka den?
4) Staden får miljarder i bidrag varje år, vad händer om man minskar det?
5) Danskarna kommer inte rädda Malmö, Malmö börjar bli internationellt ökänt som ett arabiskt ghetto:
https://www.flashback.org/t2265638
2013-11-26, 17:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Som jag sagt tidigare, bilden av att många har väldigt små marginaler är helt felaktig.

Citat:
Regeringens utredare Anna Hedborg tecknar bilden att stora bolån koncentreras kraftigt till storstädernas höginkomsttagare. De största bolånarna klarar en nedgång på bostadsmarkanden, hävdar hon och tonar ned riskerna.

Citat:
Mycket talar för att de grupper som har de stora lånen också är de som kan stå emot en prisnedgång. Det påverkar så klart i någon mening hur farliga bolånen ska anses vara.

http://www.di.se/artiklar/2013/11/26/storlanare-klarar-boprisfall/

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-11-26 kl. 17:17.
2013-11-26, 20:29
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som jag sagt tidigare, bilden av att många har väldigt små marginaler är helt felaktig.

.

konstigt vad tyst det blev från bubbelbabblarmaffian??

Förövrigt ny statistik visar att snittpriset i innerstan nu är 68.400:- per m2 !!
Genomsnittspris vecka 47: 68 400 kr / kvm
http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se

..
2013-11-26, 20:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
konstigt vad tyst det blev från bubbelbabblarmaffian??

Förövrigt ny statistik visar att snittpriset i innerstan nu är 68.400:- per m2 !!
Genomsnittspris vecka 47: 68 400 kr / kvm
http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se

..

Ja jag svarade tidigare i tråden att 70,000 kr redan i början av året är att hoppas för mycket men med dessa siffror är det ingen omöjlighet, vi får ofta ett ryck i januari. Men jag håller det fortfarande för att det är mindre sannolikt.

.
2013-11-26, 21:15
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ja jag svarade tidigare i tråden att 70,000 kr redan i början av året är att hoppas för mycket men med dessa siffror är det ingen omöjlighet, vi får ofta ett ryck i januari. Men jag håller det fortfarande för att det är mindre sannolikt.

.
tror du det blir någon räntesänkning 17 dec?
Jag tror 25% chans för 0,25 sänkning, och isåfall lär vi nog se 70k i januari.
2013-11-26, 21:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
någon med koll på Linköping? Om man köper en central lya för 3 års bruk, tror ni man går plus vid försäljning?
2013-11-26, 21:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
tror du det blir någon räntesänkning 17 dec?
Jag tror 25% chans för 0,25 sänkning, och isåfall lär vi nog se 70k i januari.

Ingves är väldigt trög så det brukar ta lite tid för honom att inse att han varit helt off, tror alltså inte på räntesänkning i år. Tror heller inte att en räntesänkning på 0,25% skulle trycka upp priserna till 70k redan i januari, även om det inte är någon omöjlighet.

Hur trenden ser ut är däremot tydligt men jag tror på lite trögare förändringar. Jag betraktar alltid snabba förändringar som den senaste veckans förändringar som brus, oavsett åt vilken riktning som förändringen skett. Vill gärna se att nivån håller i sig innan jag tar ut det som en verklig prisförändring och avvaktar därför månadsstatistiken.

.
2013-11-27, 13:02
Medlem
Citat:

.
Det var relativt sett väldigt, väldigt få som inte klarade sig i USA också. Att stanna vid att att den absoluta majoriteten inte behöver sälja är enögt och naivt å det grövsta. Det är faktiskt rent ut sagt direkt pinsamt.

Men jag är inte det minsta förvånad över vem det är som sagt det. Jag är ledsen, men ekonomiska analyser från personen som låg bakom förslaget om löntagarfonder kan jag inte ta på allvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in