2013-11-27, 17:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Det var relativt sett väldigt, väldigt få som inte klarade sig i USA också. Att stanna vid att att den absoluta majoriteten inte behöver sälja är enögt och naivt å det grövsta. Det är faktiskt rent ut sagt direkt pinsamt.

Men jag är inte det minsta förvånad över vem det är som sagt det. Jag är ledsen, men ekonomiska analyser från personen som låg bakom förslaget om löntagarfonder kan jag inte ta på allvar.

När det är väldigt få som inte klarar sig så är det inget som staten behöver reglera eftersom det inte påverkar samhället. På det personliga planet måste förstås varje vuxen individ ta eget ansvar.

.
2013-11-27, 19:39
Medlem
Tjena! Om jag förstått detta rätt, är det dumt isf att köpa en lägenhet för 1 miljon som är nyrenoverad ?Funderar på att köpa i norra/södra helsingborg. Men då är jag tvungen att ta och låna. Kommer räntan höjas under tiden man betalar om bostadsbubblan spricker ? Eller har man samma pris. Förstår itne riktigt. Verkar vara riktigt dumt att köpa lägenhet i stundens läge. Eller har jag missförstått uppgifterna ? Hade gärna velat ha en fin förklaring, är risken stor att detta händer? Enligt krönikor verkar det vara en tidsfråga bara.
2013-11-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När det är väldigt få som inte klarar sig så är det inget som staten behöver reglera eftersom det inte påverkar samhället. På det personliga planet måste förstås varje vuxen individ ta eget ansvar.

.
Du hävdar alltså att samhället inte påverkas vid ökade räntekostnader i ett land där privatbelåningen är hög, så länge det bara är en minoritet på marginalen som inte har råd att bo kvar där de bor... Jag har lite svårt att förstå hur du resonerar nu. Var skulle, till exempel, pengarna att betala dessa ökade räntekostnader komma från? Tror du att alla som har lån även har obelånade tillgångar som de kan och kommer likvidera utan att ersätta i ett senare skede?

Nu argumenterar jag inte för ytterligare regleringar, utan försöker förstå vad du menar då ditt påstående är mycket underligt för mig.
2013-11-27, 20:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du hävdar alltså att samhället inte påverkas vid ökade räntekostnader i ett land där privatbelåningen är hög, så länge det bara är en minoritet på marginalen som inte har råd att bo kvar där de bor... Jag har lite svårt att förstå hur du resonerar nu. Var skulle, till exempel, pengarna att betala dessa ökade räntekostnader komma från? Tror du att alla som har lån även har obelånade tillgångar som de kan och kommer likvidera utan att ersätta i ett senare skede?

Nu argumenterar jag inte för ytterligare regleringar, utan försöker förstå vad du menar då ditt påstående är mycket underligt för mig.

Jag har inte uttryckt det du skriver, läs igen och läs rätt.

.
2013-11-27, 22:51
Medlem
Någon här som har koll på om/hur de nya reglerna för avskrivningar i bostadsrättsföreningar och höjningen av riskvikter vid bolån för bankerna nästa år kommer påverka priserna?
2013-11-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Någon här som har koll på om/hur de nya reglerna för avskrivningar i bostadsrättsföreningar och höjningen av riskvikter vid bolån för bankerna nästa år kommer påverka priserna?

Sannolikt inte alls, du förutsätter att folk ska handla rationellt på en högt emotionellt styrd marknad.
2013-11-28, 11:21
Medlem
Nybyggnationen fortsätter, som väntat, att öka. Något minus i Göteborg och Malmö, men rejält upp i Stockholm.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Bostadsbyggande-och-ombyggnad/Nybyggnad-av-bostader/5595/5602/Behallare-for-Press/367602/

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
I Storstockholm byggs det 3650 bostäder 2013. Inte 11 000.

Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
7500 nya bostäder i Sthlm påbörjas under 2013.
6600 nya bostäder i Sthlm påbörjades under 2012.
16000 nya bostäder i Sthlm behövs, varje år.

Jag fortsätter gissa på 11500 påbörjade nya bostäder i Storstockholm 2013.
2013-11-28, 13:13
Medlem
Citat:
Jag har inte uttryckt det du skriver, läs igen och läs rätt.

.
Artikeln handlar om risker vid räntehöjning och prisfall och det uttrycktes att hög belåning inte är ett problem för att pengarna används till att köpa tillgångar, jag hävdade att riskerna kopplade till hög belåning inte (endast) var att folk tvingas sälja sina tillgångar, på det svarade du att om det är få som tvingas sälja så påverkar det inte samhället.

Det tolkade jag som räntehöjning och prisfall, eftersom att det var vad som diskuterades. Om du menar någonting annat så får du gärna förtydliga vad, för det är inte uppenbart. Särskilt inte med tanke på att oavsett vad du menar så påverkas ett samhälle, som belånat sig kraftigt för att köpa tillgångar, av räntehöjningar och sjunkande tillgångspriser.
2013-11-28, 13:26
Bannlyst
Regeringens utredare Anna Hedborg tecknar bilden att stora bolån koncentreras kraftigt till storstädernas höginkomsttagare. De största bolånarna klarar en nedgång på bostadsmarkanden, hävdar hon och tonar ned riskerna.

Citat:
Som jag sagt tidigare, bilden av att många har väldigt små marginaler är helt felaktig.

http://www.di.se/artiklar/2013/11/26/storlanare-klarar-boprisfall/

.

Som du påstått tidigare ska väldigt många ha stora marginaler? Jag påstår motsatsen.

DEN SVENSKA REGERINGEN ska man ha föga förtroende för. Det enda den är bra på är att låta nordafrikaner, zigenare och araber välla in i landet för att försörjas här. Samtidigt förstår man lätt att regeringen mår fint av en bostadsbubbla. Uppblåsta priser kan användas för att påstå att svensk ekonomi är stark. Stark? Det är inte känslan som eftertänksamma ungdomar, pensionärer och blivande pensionärer samt arbetslösa känner något av att den är.

Liket lever. Kärringen Hedborg är en gammal sosseminister från 90-talet som är känd bla för att ha föreslagit att privat pensionssparande skulle beslagtas. Hon kan nog sälja sin själ till vem som helst, banker, Reinfeldt eller Djävulen själv, och påstå saker därefter.
2013-11-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Sannolikt inte alls, du förutsätter att folk ska handla rationellt på en högt emotionellt styrd marknad.

Ja men om nya reglerna för avskrivningar och höjningen av riskvikter leder till högre månadskostnader så kan det ju eventuellt bli en prisdipp.
2013-11-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Liket lever. Kärringen Hedborg är en gammal sosseminister från 90-talet som är känd bla för att ha föreslagit att privat pensionssparande skulle beslagtas. Hon kan nog sälja sin själ till vem som helst, banker, Reinfeldt eller Djävulen själv, och påstå saker därefter.
Vill man vara lite konspiratorisk kan man spinna vidare på tantens hat mot kapitalägare (hon var ju drivande när det kom till Löntagarfonderna, inspirerad av Marx)...
2013-11-28, 21:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Artikeln handlar om risker vid räntehöjning och prisfall och det uttrycktes att hög belåning inte är ett problem för att pengarna används till att köpa tillgångar, jag hävdade att riskerna kopplade till hög belåning inte (endast) var att folk tvingas sälja sina tillgångar, på det svarade du att om det är få som tvingas sälja så påverkar det inte samhället.

Det tolkade jag som räntehöjning och prisfall, eftersom att det var vad som diskuterades. Om du menar någonting annat så får du gärna förtydliga vad, för det är inte uppenbart. Särskilt inte med tanke på att oavsett vad du menar så påverkas ett samhälle, som belånat sig kraftigt för att köpa tillgångar, av räntehöjningar och sjunkande tillgångspriser.

Jag är inte ansvarig för det andra skriver eller för hur du och andra tolkar det jag skriver, utan endast för det jag faktiskt skriver. Jag har också för lite tid nu att reda ut dina tolkningar och det berör inte direkt mig.

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in