Citat:
Ursprungligen postat av
ace_sec
Känns som att åklagaren kommer få det tufft att kunna bevisa uppsåt för mord/dråp? Även om RO:s DNA/avtryck finns på mordvapnet kan han ju hävda att han försökte hjälpa BO genom att försöka dra ut kniven osv... Eller att han var i sällskap med den riktiga GM som använde RO:s kniv.
Och kan han inte fällas för mord eller dråp kommer han ju aldrig att kunna dömas.
Polisen är ju som beskrivet mycket självsäkra på bevisläget. I mina ögon måste de ha något mycket starkare än just DNA/avtryck. Tex att RO har lättat sitt hjärta för någon, vilket kanske har kunnat snappats upp om han haft span på sig under en tid
Ja, han kan ha lättat sitt hjärta, det vore det bästa. Men sedan undrar jag om inte samtalet kan bli rätt så avgörande om så inte är fallet. Om det visar sig att någon på SKL med typ 99% säkerhet kan säga att det är MGN:s röst i luren, måste det vara graverande för honom tycker jag. Men inte vet jag om det finns tekniska metoder för röstanalys som är lika säkra som handskriftsanalyser, men man hoppas ju det.
Själv så fastnade jag för tre saker i samtalet. Det ena var uppringarens förhållandevis snabba tal och det andra hans namedropping av gator och platser. Det tredje var när han säger "men hör här....jag måste gå nu", han kunde lika gärna sagt "men du, jag måste gå nu", men istället säger han "hör här", vilket nästan låter lite "högtidligt" eller artigt iaf. Med lite tur är det ett uttryck han fortfarande använder frekvent och som kanske gjort att folk känt igen hans sätt att uttrycka sig på "men hör här...jag måste gå på ett möte nu" osv...Folk har inte sällan sådana "egenheter" för sig i språket, vanor som är svåra att lägga av med och som man själv kanske inte tänker på.