2013-11-23, 22:53
Medlem
ace_secs avatar
Det känns som att polisen har haft uppsikt över RO ett par år, och legat lågt. Tror ni att det beror på att de väntat ut RO, att denna ska tabba sig. Eller att de, som någon skrev tidigare i tråden, i princip bara kunnat invänta att nya metoder utvecklas för DNA-bestämning m.m.?
Citera
2013-11-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
ja och är man oskyldig så behöver man inte va ett dugg rädd för att gå till polisen efteråt för att vittna om vad man såg

Ett person kan vara oskyldig till gärningen som ledde fram till PH:s död, men kan ändå vilja undvika att vittna t ex pga eget narkotikamissbruk eller annat som man inte vill riskera kommer fram.

Orsaken till att inringaren uppfattas försöka mörka saker kan ligga i att inringaren:

- var inblandad i dådet, antingen som GM eller som medhjälpare
- av andra skäl vill undvika kontakter med polisen

Många lutar ju åt det första alternativet men man bör väl inte helt utesluta alternativa orsaker, i vart fall inte förrän man har mer information.
Citera
2013-11-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Har kunnat gå igenom den nu anhållnes utbildnings- och karriärhistorik från gymnasiet o framåt. Den är verkligen fläckfri och prydlig. Inga tidsmässiga luckor.

Med den bakgrunden känns det rätt osannolikt att den anhållne skulle gå omkring med pundarkniv eller leva ett kriminellt liv.

Däremot kan man notera att den anhållne gick i en gymnasieskola där en del elever haft problem med bl a knark och där det förekommit revirstrider - ibland med dödlig utgång. Finns flera trådar om sånt på Flashback.

Det må så vara. Vad kan då vara "avvikande" om vi ser till nutid. Ja, när jag spontant överanalyserar hans Facebook känns det som att det är lite väl många "galanta thailändskor" som bor i Thailand i hans vänkrets (vilket förvisso kan bero på att han är gift med en thai och då lagt till hennes väninnor på sin fejja, men ändå knepigt att det inte dräller av lika många thaimän där?). Hans fru verkar vara runt 20 år yngre än honom själv och det är kanske inte så jättekonstigt, det smått märkliga tycks vara att han har en fabiless för thaidamer, det kan tyda på att han har ett något knepigt känsloliv och inte förmår knyta kontakt till vita medelklasskvinnor på ett "normalt sätt" eller så är han bara galen i thailändskor för att han tycker de är snygga eller nå´t eller så är han inte alls galen i thaikvinnor utan har bara råkat träffa en thai på semestern och sedan lagt till hela hennes kvinnliga bekantskapskrets på sin fejja.
Citera
2013-11-23, 23:07
Medlem
ace_secs avatar
Känns som att åklagaren kommer få det tufft att kunna bevisa uppsåt för mord/dråp? Även om RO:s DNA/avtryck finns på mordvapnet kan han ju hävda att han försökte hjälpa BO genom att försöka dra ut kniven osv... Eller att han var i sällskap med den riktiga GM som använde RO:s kniv.

Och kan han inte fällas för mord eller dråp kommer han ju aldrig att kunna dömas.

Polisen är ju som beskrivet mycket självsäkra på bevisläget. I mina ögon måste de ha något mycket starkare än just DNA/avtryck. Tex att RO har lättat sitt hjärta för någon, vilket kanske har kunnat snappats upp om han haft span på sig under en tid
Citera
2013-11-23, 23:09
Medlem
Sven-Gustafs avatar
När man ska bedöma någons sociolekt verkar det dumt att ta fasta på de "fula" sakerna, som att personen säger "asså" i stället för alltså och liknade. Klokare är att lyssna efter exempel på flera ord i rad där diktionen är tydlig och grammatiken korrekt. Det sista är en färdighet som man antingen har eller inte har, det förra en brist som kan simuleras även av den som har nämnda färdighet. Telefonprataren visar sporadiska prov på vårdat tal, rappt och utan synnerlig ansträngning, trots att situationen påkallar improvisationer. Jag orkar inte rota fram exempel nu, men alla har ju tillgång till ljudfilen.

När det gäller hur den nu misstänkte kom under polisens lupp, kan det inte vara så att vi har tänkt fel, tänkt baklänges. Anta att han helt enkelt under ett samtal på jobbet råkade, av "gammal vana" s.a.s., säga VAALhallavägen. Reaktioner?

Citera
2013-11-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Intressantare är att om uppringaren har gjort sig skyldig till ett brott, t.ex. rån eller medhjälp, så är det preskriberat idag. Det kan tänkas att uppringaren och GM planerade ett rån, men GM gjorde mer än vad uppringaren avsåg. Han kan gå in till Farbror Blå och prata hur mycket han vill.
Mord preskiberas inte längre... vet vi.
Citera
2013-11-23, 23:11
Medlem
Hur fick polisen upp spåret på telefonringaren?
Citera
2013-11-23, 23:12
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
När man ska bedöma någons sociolekt verkar det dumt att ta fasta på de "fula" sakerna, som att personen säger "asså" i stället för alltså och liknade. Klokare är att lyssna efter exempel på flera ord i rad där diktionen är tydlig och grammatiken korrekt. Det sista är en färdighet som man antingen har eller inte har, det förra en brist som kan simuleras även av den som har nämnda färdighet. Telefonprataren visar sporadiska prov på vårdat tal, rappt och utan synnerlig ansträngning, trots att situationen påkallar improvisationer. Jag orkar inte rota fram exempel nu, men alla har ju tillgång till ljudfilen.

När det gäller hur den nu misstänkte kom under polisens lupp, kan det inte vara så att vi har tänkt fel, tänkt baklänges. Anta att han helt enkelt under ett samtal på jobbet råkade, av "gammal vana" s.a.s., säga VAALhallavägen. Reaktioner?

Haha, tycker Vaaaalhallavägen är överanalyserat. Som någon sa kanske personen gjorde ett "talvalsuttal", gör precis samma på den adress jag bor, ett medvetet feluttal för att det ska förstås.
Citera
2013-11-23, 23:16
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Känns som att åklagaren kommer få det tufft att kunna bevisa uppsåt för mord/dråp? Även om RO:s DNA/avtryck finns på mordvapnet kan han ju hävda att han försökte hjälpa BO genom att försöka dra ut kniven osv... Eller att han var i sällskap med den riktiga GM som använde RO:s kniv.

Och kan han inte fällas för mord eller dråp kommer han ju aldrig att kunna dömas.

Polisen är ju som beskrivet mycket självsäkra på bevisläget. I mina ögon måste de ha något mycket starkare än just DNA/avtryck. Tex att RO har lättat sitt hjärta för någon, vilket kanske har kunnat snappats upp om han haft span på sig under en tid

Att man kan komma med bortförklaringar som misstänkt av den typ du nämner är inte samma sak som att man introducerat rimligt tvivel. Domstolen har all möjlighet i världen att avfärda det som osannolika bortförklaringar.

Stämmer sen uppgiften att misstänkt GM och offret var bekanta blir det nog ännu svårare att komma ur kniptången.
Citera
2013-11-23, 23:25
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Haha, tycker Vaaaalhallavägen är överanalyserat. Som någon sa kanske personen gjorde ett "talvalsuttal", gör precis samma på den adress jag bor, ett medvetet feluttal för att det ska förstås.
Har också ett par ord i frekvent bruk som jag uttalar med kort vokal i löpande tal och med lång om stavningen ska framgå. Här lutar jag åt en fint dock, faktiskt.

Men vi får väl se.
Citera
2013-11-23, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
OK, jag har nu fått det bekräftat att det fanns en koppling mellan den anhållne Rikard Kenneth Oxenstrand och BO.
Detta stärker min tidigare tro att det finns ett annat motiv än rånet. .

Trodde det. Märkligt att de inte utredde det tidigare, men den initiala utredningen är usel har jag förstått.
Citera
2013-11-23, 23:30
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Det här vanliga daltandet med kriminella. -"Han som är sååååå snäll...kunde aldrig tro det om honom".
Du får gärna förminska mordet på PH om du tycker det är bra. Personligen vill jag inte det.
Vad är det som är så konstigt med att folk kan tycka om en person som visar sig vara en mördare? Man vet så lite om en person egentligen. Har träffat en del mördare faktiskt. Jag försvarar inte brotten dom har begått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in