2012-03-03, 15:52
Medlem
Något nytt om detta? Puff puff!!
Citera
2012-03-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azia
Något nytt om detta? Puff puff!!
Citat:
Ursprungligen postat av edeis
GW nämnde i TV-programmet Veckans Brott att de håller på och röstanalyserar telefonsamtalet med ny teknik. Han låter hoppfull (ca 44 min in i programmet).

http://svtplay.se/v/2694991/veckans_brott/del_3_av_10_-_otextad?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2694991/sb,p143573,1,f,-1

Nyheter om Häggströmfallet tycks helt klart av allt att döma vara frånvarande.
Det som t.ex. GW uttryckte i Veckans brott för en månad sedan säger ju egentligen inte så mycket; så här sade den straxt 67 år fyllande Persson:
Citat:
... som vi kikar på; där ... (*pillemariskt ansiktsuttryck*): den tror jag på faktiskt ...
Jag vet inte vad som tar tid (?) i röstanalysen eller vad GW mer ingående antyder.
Den förra "röstanalysen" – som det berättades om i Cold case-programmet i TV4 ca 2005 – den visade ju f.ö. i någon mening på att uppringaren t.ex. inte hade sin dialektala härstamning i Stockholms innerstad, Lidingö eller Djursholm – utan att han ursprungligen kom-mer ifrån Stockholms (förorts)närhet. Detta torde ju i så fall tyda på att den uppringare som skribenten salamandel på tråden upprepat och med viss emfas menat på just nu bor på Lidingö, den mannen är "kommandes ifrån" en annan stadsdel/kranskommun.
Salamandel (som alltså vet vem Lidingöuppringaren är och var han nu bor på L.) kanske kan berätta mer om hur (den) mannen exakt snackar ...
Citera
2012-03-03, 21:30
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Nyheter om Häggströmfallet tycks helt klart av allt att döma vara frånvarande.
Det som t.ex. GW uttryckte i Veckans brott för en månad sedan säger ju egentligen inte så mycket; så här sade den straxt 67 år fyllande Persson:Jag vet inte vad som tar tid (?) i röstanalysen eller vad GW mer ingående antyder.
Den förra "röstanalysen" – som det berättades om i Cold case-programmet i TV4 ca 2005 – den visade ju f.ö. i någon mening på att uppringaren t.ex. inte hade sin dialektala härstamning i Stockholms innerstad, Lidingö eller Djursholm – utan att han ursprungligen kom-mer ifrån Stockholms (förorts)närhet. Detta torde ju i så fall tyda på att den uppringare som skribenten salamandel på tråden upprepat och med viss emfas menat på just nu bor på Lidingö, den mannen är "kommandes ifrån" en annan stadsdel/kranskommun.
Salamandel (som alltså vet vem Lidingöuppringaren är och var han nu bor på L.) kanske kan berätta mer om hur (den) mannen exakt snackar ...
Nej,han hörde aldrig av sig.
Citera
2012-03-04, 07:12
Medlem
Mycket märkligt att ingen lyckats identifiera rösten. Den har spelats upp nu så många gånger och någon bekant eller bekants bekant eller granne eller någon borde väl känna igen den tycker man. Man skulle ju direkt känna igen en röst om man kände personen. Eller har någon känt igen den men håller tyst helt enkelt.
Citera
2012-03-04, 11:08
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxensimmar
Mycket märkligt att ingen lyckats identifiera rösten. Den har spelats upp nu så många gånger och någon bekant eller bekants bekant eller granne eller någon borde väl känna igen den tycker man. Man skulle ju direkt känna igen en röst om man kände personen. Eller har någon känt igen den men håller tyst helt enkelt.

Här är en som påstår sig veta i alla fall, inlägg 311:

Citat:
Ursprungligen postat av salamandel
I våras så hörde jag på eftermiddagsnyheterna på radion att de anhållit en person för mordet. Men sedan blev det helt tyst från vidare information därifrån.

Jag ska informera Er om att den person som ringde till SOS alarm efter mordet är i nuläget en
mycket skötsam person med bra arbete och fru och barn. Hur han var för 15 år sedan vet jag inte.

Han bor på Lidingö sedan flera år tillbaka.

Efter inslaget i veckans brott i våras så blev han frånvarande från sitt arbete under flera veckor,
och träffade ej heller sina goda vänner. Jag har försökt få fram mera information, men det
verkar som att man lagt locket på
Citera
2012-03-04, 22:22
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Här är en som påstår sig veta i alla fall, inlägg 311:
Snarare ett troll eller GM själv som desinformerar.
Citera
2012-03-04, 22:32
Medlem
13579111317s avatar
Hej, ny i tråden.

Har ett par frågor som jag inte lyckats hitta svaret på, trots timmar med läsning:

1. Han sades någonstans ha haft en större väska med sig. Stämmer detta, och i så fall, hittades den på mordplatsen?
2. Är det tänkbart att uppringaren sett mordet från gångstigen mellan Swartlings och Musikhögskolan? Alltså, ser man mordplatsen från gångstigen?

Är det inte extremt ovanligt med sådant övervåld vid personrån? Vad kan ha föranlett detta?
Citera
2012-03-04, 23:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Hej, ny i tråden.

Har ett par frågor som jag inte lyckats hitta svaret på, trots timmar med läsning:

1. Han sades någonstans ha haft en större väska med sig. Stämmer detta, och i så fall, hittades den på mordplatsen?
2. Är det tänkbart att uppringaren sett mordet från gångstigen mellan Swartlings och Musikhögskolan? Alltså, ser man mordplatsen från gångstigen?

Är det inte extremt ovanligt med sådant övervåld vid personrån? Vad kan ha föranlett detta?

Övervåld brukar indikera personlig koppling mellan offer och gm, att gm är drogad och/eller svårt psykiskt sjuk/störd. Vad det berodde på i detta fall, hoppas jag kommer fram. Det här fallet borde gå att lösa!
Citera
2012-03-04, 23:10
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Övervåld brukar indikera personlig koppling mellan offer och gm, att gm är drogad och/eller svårt psykiskt sjuk/störd. Vad det berodde på i detta fall, hoppas jag kommer fram. Det här fallet borde gå att lösa!

Hade det funnits en personlig koppling så borde det framkommit tycker man. Om någon hatade PH så mycket så borde det bubblat upp till ytan.
Citera
2012-03-04, 23:15
Medlem
Citat:
Hej, ny i tråden.

Hej där. Det behövs nog nya ögon i tråden, precis som kanske den pågående mordutredningen (hur den nu ser ut och vad de f.n. gör?) ävenledes nödgar ett visst omtag ...

Visst är det så att det var fråga om övervåld!
En av mordutredarna, en Bosse, i Cold case-programmet på tv för ca sju år sedan, sa så här apropå våldet som sådant:
Citat:
Det är en väldigt aggressiv handling.
Per har ju faktiskt skador över en stor del av kroppen.
Den som har gjort det måste ju ha haft ett oerhört raseriutbrott.
Citera
2012-03-05, 00:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Hade det funnits en personlig koppling så borde det framkommit tycker man. Om någon hatade PH så mycket så borde det bubblat upp till ytan.

Ja, man tycker det. Dessutom är väl chansen stor att någon bekant/vän till Per skulle känna igen rösten på bandet, om det var någon som fanns i Pers omgivning. Jag tror att - åtminstone nära - personlig koppling är mindre troligt här.
Citera
2012-03-05, 09:20
Medlem
Med tanke på mordets karaktär så får det mig att tänka på detta mord. Kan vara ett långskott, men det känns i maggropen att det kan vara samma gärningsman.

https://www.flashback.org/t310977

Bara en hypotes, så att säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in