2013-11-23, 18:31
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Jobbigt? I jämförelse vad PHs föräldrar går igenom varje dag sen oktober 1996, eller?
OM RO är rätt GM hoppas jag han får gå igenom helvetet och tillbaka. Sen vetefan om ROs direkta släkt och omgivning har undgått att höra SOS-samtalet. Jag tvivlar på det , och de har med största sannolikhet känt igen rösten, såvida det är RO på bandet och tillika mördaren.

Jag kände PHs far för länge länge sen, och han var en riktigt reko man.
Nu tror jag att sorgen lägger sig på sjutton år, knappast så att de fortfarande äter lugnande piller och gråter sig till sömns varje natt. Och man måste inte ställa en familjs sorg mot en annans. Är det så att RO är skyldig, oavsett om han då begått uppsåtligen mord eller ej, så är det en enorm tragedi för hans familj. En kvinna kommer förlora sin man i flera år, ett barn kommer förlora sin far i flera år, en social skam och utfrysning väntar ROs fru, barn, föräldrar, syskon. Det är ett helvete som jag inte unnar dem, verkligen inte. De har ju inte förtjänat det.
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Försvinnande liten del , ja. I det här fallet pekar i princip allt på att det är mördaren/ringaren/RO som sitter anhållen och blir häktad i morgon.
Det här är flashbacks styrka och svaghet. Det fria ordet.
Allt pekar på att det är RO som sitter anhållen, det får anses utrett. Att därifrån dra slutsatsen att han är skyldig till mord är något helt annat och med det vi vet idag så finns det ingenting som tyder på att han skulle vara den skyldige. Polisen vet naturligtvis något och det är därför han är anhållen. Men därifrån är det långt till åtal och fällande dom, för anhållande krävs det nästan ingenting. Ett typexempel är mannen som oskyldigt häktades för mordet på Anna Lindh, han angavs av en anhörig som lik mördaren på övervakningsbilderna. Så här i efterhand kunde vi konstatera att det inte fanns någon som helst likhet alls.
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
han borde sluta att ligga där och tycka synd om sig själv, istället erkänna,han har fått fru och barn och bra jobb ,vad fick per,,en plats på kyrkogården
Vad vet du om han tycker synd om sig själv? Och om RO är skyldig och tycker synd om sig själv så kan det vara för att han förbannar sitt unga omogna jag som begick ett grovt våldsbrott. Inget att uppröras över i så fall. Du verkar dessutom vara av uppfattningen att han är skyldig. Vad har du för belägg för det, berätta för oss andra eftersom hittills har vi inte fått veta vad det är som binder honom till brottet?
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Om man ska överanalysera, vilket alltid är kul, så kan det vara så att hans föräldrar hade mindervärdeskomplex och att det inte dög att inte heta något som inte lät lite löjligt adligt, varför man bytte namn till det som jag upplever det, smått hysteriska wanna-be adligvalet Oxen stra*nd. Någonstans kan det också förklara sonens eventuella rån av P, han ville helt enkelt skaffa stålar för att vara så "fin" som familjen kämpade för att vara. Och för det krävs kosing.
Jo att överanalysera kan ju vara kul. Dock ska man komma ihåg att mängder med folk byter från -sson namn till egna eftersom de är trötta på att bli förväxlade med alla andra som har samma namn. Och de flesta som byter tar faktiskt "adelsklingande" namn, kanske för att det låter fint, sparre, oxe, falk, stjärna och annat ingår ofta i sådana namn. Jag tror inte att man måste vara megalomanisk och pretentiös för att ta sådant namn faktiskt.

För övrigt, om RO är skyldig så bör man ha i åtanke att han levt ett skötsamt liv i nästan två decennier. Det är alltså ingen person med en psykiatrisk våldsproblematik, han ska naturligtvis straffas för brottet, inget tal om saken men straffet lär knappast bli hårt utifrån den skala som tillämpas. Döms han för mord tippar jag på att han får tio år, dvs minimistraffet för mord. Det skulle det inte förvåna mig alls om det här mordet, om det går till rättegång, blir omrubricerat till något annat, tex att en domstol finner att BO förvisso mördades uppsåtligen men att det fanns förmildrande omständigheter och rubricerar det hela som dråp. Eller att det inte ens fanns uppsåt att döda och rubricerar det som grov misshandel och vållande till annans död. Det kan ha rört sig om en uppgörelse, ett slagsmål som gått överstyr, BO kanske var den som gick till angrepp. Och jag tror fortfarande att det kan finnas en ganska stor sannolikhet att det rör sig om tre personer, BO, GM och en tredje som kanske också var GM eller kompis med GM.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-23 kl. 18:39.
Citera
2013-11-23, 18:33
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horpungen
Kollade igenom tråden med stort intresse då jag är bekant med BOs dåvarande flickvän vid mordet. Har iofs inte umgåtts de senaste åren, men man håller ju ändå lite koll.
Jag blev lite störd av en tidigare post med skärmdump från GMs facebook. En av de som är listade som "vänner" vet jag rörde sig i samma kretsar som jag och flickvännen något år efter mordet. Vet inte hur nära de kände varandra, och det kan ju vara ett sammanträffande.
Det är ju en liten värld, men lite kusligt är det

Här är skärmdumpen en gång till

http://i42.tinypic.com/vg5tmd.jpg
Intressant, vill du dela med dig av vilket namn det gäller? Maska eller PM: går bra. Vi kan ha en liten koppling här mellan Rikard - Per
Citera
2013-11-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Vad hette de innan de bytte till **.

Hade jag varit han så hade jag prioriterat att byta ut K** först. Fan vilket fult namn. K**
...

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
39-åringen och hans familj genomgår något riktigt jobbigt nu. Dessutom fläks hans liv alltmer ut här, inklusive dom närståendes. Det vore bra om tråden åtminstone höll sig till sanningen. Det är generationen ovanför 39-åringen som ansvarar för efternamnsbytet, vilket redan har påpekats några gånger i tråden. Det förnamn du kritiserar är väl dessutom ett släktnamn. Man kan knappast lasta ett barn för att dennes föräldrar bytte efternamn antingen innan man var född eller när man bara var några år gammal.

Citat:
Om han är skyldig har han ju bara sig själv att skylla som inte erkänt skiten direkt, då hade han sannolikt suttit av straffet vid det här laget och ingen familj med fru och barn hade blivit drabbad i efterhand.

Det fetstilade var det som var det centrala. Det var för övrigt inte bara en utan flera användare som återkom till verklighetsfrånvända skriverier om efternamnsbytet.

Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Det är samma PK-iter som alltid dyker upp och gnäller när grova brottslingars identitet avslöjas

Han är anhållen som misstänkt. Inte häktat eller åtalad. Det kostar inte särskilt mycket att slänga in asterisker och att (framförallt inledningsvis i en rättsprocess) förkorta namn mm. Det brukar fungera att hitta andra vägar, men så att man ändå kan diskutera.

Det kan vara bra att inte alla springer lika fort i krimtrådarna med att outa. Några är mer försiktiga med att publicera namn, t ex när en person endast är anhållen. Vissa väntar tills personen är åtalad. Andra väljer att skriva förkortningar hela vägen, även efter dom.
Bortsett från att vi har olika förhållningssätt i dom frågorna så borde det gå att diskutera vissa intressanta saker ändå i ett mål. Det här gamla fallet är intressant.

Var ringaren gärningsmannen eller är det skilda personer?
Om ringaren är gärningsmannen: vad fick honom att ringa SOS?
Handlar gärningen om mord eller dråp?
Om den anhållne är ringaren/gärningsmannen: vad har polisen på honom förutom eventuell röstanalys?
Har Leif GW rätt eller fel när han påstår att ringaren = mördaren = lever ett kriminellt liv? Eller har LGW tagit fel?
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-23 kl. 18:39.
Citera
2013-11-23, 18:51
Medlem
barnets avatar
GM (39-åringen) är inte mannen som ringde nödsamtalet. Tror man att mannen som pratar i nödsamtalet är 22 år gammal så måste man besöka psyket omgående.
Citera
2013-11-23, 18:52
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
För två år sedan fanns det en användare, "salamandel", som skrev ganska kryptiska påståenden om en person från Lidingö. I efterhand verkar det stämma med den misstänkte som nu sitter anhållen.

https://www.flashback.org/sp34521485

Edit: pucktvåa på den, du hann före, Moon The Loon

Ja, och om jag minns rätt påstod "salamandel" att en misstänkt person fanns i ärendet anhållen 2011.

Tycker man en sån skribent är trovärdig har man tappat omdömet för bra länge sedan.
Citera
2013-11-23, 18:54
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
GM (39-åringen) är inte mannen som ringde nödsamtalet. Tror man att mannen som pratar i nödsamtalet är 22 år gammal så måste man besöka psyket omgående.

Mjo, SOS-ringar-nissen känns typ 5 år äldre än 22... men att någon annan än SOS-ringaren skulle vara GM känns i princip uteslutet. Så att ja... jag vet inte riktigt vad man ska säga just nu om fallet? Det känns suddigt, för oss. För farbror polis är det nog lite klarare.
Citera
2013-11-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Hur vet du det, iom att tiden mellan brott och samtal till 90 000 är okänd? Idiot kan du vara själv.
Man har ju gjort en uppskattning (och visst, den må vara grov). Och jag är väl medveten om att det jag skriver är vad jag tror och hur jag uppfattat situationen utifrån den info som nått mig. Tjafsa kan du göra med någon annan.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-23 kl. 19:07.
Citera
2013-11-23, 19:02
Medlem
Du har helt rätt Flakmopedisten. Jag håller inte för sannolikt att denne man (om han är skyldig) har fler liv på sitt samvete, det är min magkänsla, han verkar levt på tok för skötsamt för det. Om han nu inte är en extrem dubbelgångare vill säga. Tror också på runt 10 år om han straffas, men straffas ska han göra, för det värsta man kan göra är att beröva någon annan livet, P var ung och skötsam och hade också livet framför sig, men det tog ju den här herrn ifrån honom, dessvärre blir ju straffet dubbelt då han hunnit skaffa familj, vilket är mycket tragiskt för dem och för honom, tror han hade lagt detta bakom sig.
Citera
2013-11-23, 19:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten

För övrigt, om RO är skyldig så bör man ha i åtanke att han levt ett skötsamt liv i nästan två decennier. Det är alltså ingen person med en psykiatrisk våldsproblematik, han ska naturligtvis straffas för brottet, inget tal om saken men straffet lär knappast bli hårt utifrån den skala som tillämpas. Döms han för mord tippar jag på att han får tio år, dvs minimistraffet för mord. Det skulle det inte förvåna mig alls om det här mordet, om det går till rättegång, blir omrubricerat till något annat, tex att en domstol finner att BO förvisso mördades uppsåtligen men att det fanns förmildrande omständigheter och rubricerar det hela som dråp. Eller att det inte ens fanns uppsåt att döda och rubricerar det som grov misshandel och vållande till annans död. Det kan ha rört sig om en uppgörelse, ett slagsmål som gått överstyr, BO kanske var den som gick till angrepp. Och jag tror fortfarande att det kan finnas en ganska stor sannolikhet att det rör sig om tre personer, BO, GM och en tredje som kanske också var GM eller kompis med GM.

Så som jag fattat det kan han dömas till antingen tio år eller livstids, eftersom det var vad som fanns på straffskalan när mordet (om det ses som det) inträffade.
Citera
2013-11-23, 19:08
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Du har helt rätt Flakmopedisten. Jag håller inte för sannolikt att denne man (om han är skyldig) har fler liv på sitt samvete, det är min magkänsla, han verkar levt på tok för skötsamt för det. Om han nu inte är en extrem dubbelgångare vill säga. Tror också på runt 10 år om han straffas, men straffas ska han göra, för det värsta man kan göra är att beröva någon annan livet, P var ung och skötsam och hade också livet framför sig, men det tog ju den här herrn ifrån honom, dessvärre blir ju straffet dubbelt då han hunnit skaffa familj, vilket är mycket tragiskt för dem och för honom, tror han hade lagt detta bakom sig.
Nu är han än så länge bara anhållen, och vare sig den fete alkoholiserade Leif GW eller en massa idioter i denna tråd är åklagare eller domstol, så vi kanske kan ta det lite lugnt med att vara så tvärsäkra på att det är GM som sitter anhållen. Han är rejält uthängd i tråden, utan maskning, och blir han släppt i helgen eller inte häktad alt. frikänd i senare rättegång borde det vara spöstraff på de som hängt ut honom utan att maska uppgifterna. Ingen vet ens på vilka faktiska omständigheter man valt att anhålla honom.
Citera
2013-11-23, 19:12
Medlem
Har jag rätt när jag påstår att dråp har en preskriberingstid på 15 år? Om det här bedöms vara ett dråp så innebär det i sådana fall att GM inte kommer dömas. Samma sak hände för bara någon dag sedan, ett gammalt dödsfall bedömdes som dråp och var därmed preskriberat. Ingen kunde dömas för mord trots att en person erkänt gärningen.
Citera
2013-11-23, 19:12
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Så som jag fattat det kan han dömas till antingen tio år eller livstids, eftersom det var vad som fanns på straffskalan när mordet (om det ses som det) inträffade.
Det stämmer. Och tio år är minimistraffet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in