2013-11-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Det vet vi inte. Hon kan ha varit här på visum för att besöka någon thai-vän och letat svensk man under tiden. Mycket vanligt scenario.

Är det import? Då har väl frun snarare exporterat sig själv, per definition.
Citera
2013-11-23, 15:08
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Är det import? Då har väl frun snarare exporterat sig själv, per definition.
Kan också vara så att de tu haft en överenskommelse att utåt ge sken av att de träffats i Sverige.
Citera
2013-11-23, 15:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Nja, det företaget som anges på LinkedIn verkar vara ett helsvenskt företag, grundat 2001, med 18 anställda, inriktat på att utveckla och tillhandahålla en speciell programvara för svenska banker.

Sen finns det ett större, internationellt bolag med samma namn, men med annan sorts verksamhet. Jag får inte intrycket av att de hänger ihop.

Men jag kan ha fel; korrigera gärna i så fall! (Sen vet jag inte vilken betydelse det egentligen har).

Okej, jag vet inte, kan inte gå in på LinkedIn nu heller, men jag har för mig det stod att han arbetar på Tieto, och det finns ju ett Tieto verksamt bland annat inom de områden som han anger som sina kompetenser.
Citera
2013-11-23, 15:10
Medlem
Citat:
Det finns många märkliga faktorer i det som nu skett. Här är ett par stycken:

- GW talar om en "pundarkniv" med märken från inbrott och att GM lever ett kriminellt liv. Men den nu anhållne passar inte alls in på detta.

- Om den nu anhållne verkligen är GM har han levt ett lugnt liv (vad vi vet, i alla fall) fram till mordet, när han gick loss besinningslöst på PH. För att sedan hålla sig lugn igen i 17 år (vad vi vet, i alla fall). Hur vanligt är det?

- PHs plånbok var länsad och eventuellt hade han tentapubskassan med sig. Men hur vanligt är det att en 22-årig, skötsam civilekonomstuderande kniv-rån-mördar (synnerligen brutalt dessutom) för ett par tusenlappar? och använder en "pundarkniv"?

Jag håller öppet för att t ex kan ha varit fler personer på platsen.

Tänk om PH och den nu anhållne gjorde sällskap och de blev rånade av en pundare. PH gör motstånd medan den nu anhållne flyr i panik, ringer polisen och sedan håller sig undan, livrädd för att bli misstänkt?

Det är just det som är så märkligt, att det finns två så olika profiler i det här dramat.
Pundare och känd kriminell ... det stämmer kanske trots allt på ringaren; och det är kanske sant att man känner hans identitet? Men var platsar han i dramat förutom som den som ringer?
Kanske GM gav honom en hundring för att han skulle ringa? Kanske han fick hela bytet för att hålla käft? Om han var i dålig kondition då, så visste han också att han knappast skulle bli trodd?
Kanske han var äldre, om det är som några av er tycker när ni lyssnar på bandet och i så fall är han ännu mycket äldre nu; upptorkad och mera städad nu än då? Preskriptionstod på skyddande av brottsling, finns sådan? Kanske han vågat berätta först nu?
(Det är ju ingen konst att göra en roman av detta, och det är tokigt att inte kunna behärska sig tills polisens argument kommer, men, men ...)
Citera
2013-11-23, 15:10
Medlem
rigbos avatar
Om jag uppfattat allt rätt var Per just hemkommen från Norrland där han varit och jagat älg. Han hade väskan med sig och hade inte varit hemma och lämnat den innan han gick till festen.

Kan kniven varit hans och han har tagit upp den i självförsvar? Kan slidan ha tappats av honom mellan gatuköket och mordplatsen när han känt sig förföljd?

Det säger mycket om gärningsmannen om det är en person som går runt med kniv sent en natt mellan söndag och måndag.

Jag har svårt att tro att det är den nu anhållne som är inringaren. Kanske var de två stycken som hoppade på Per och GM gick för långt och den som ringde SOS ville tillkalla ambulans men ej bli mer inblandad än så. Kanske har samma person nu identifierats och namngivit den misstänkte. Fast i så fall skulle han själv vara anhållen för medhjälp så kanske han är avliden men berättade vem GM var innan han dog. Jag får inte riktigt ihop det.
Citera
2013-11-23, 15:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Om jag uppfattat allt rätt var Per just hemkommen från Norrland där han varit och jagat älg. Han hade väskan med sig och hade inte varit hemma och lämnat den innan han gick till festen.

Kan kniven varit hans och han har tagit upp den i självförsvar? Kan slidan ha tappats av honom mellan gatuköket och mordplatsen när han känt sig förföljd?

Det säger mycket om gärningsmannen om det är en person som går runt med kniv sent en natt mellan söndag och måndag.

Jag har svårt att tro att det är den nu anhållne som är inringaren. Kanske var de två stycken som hoppade på Per och GM gick för långt och den som ringde SOS ville tillkalla ambulans men ej bli mer inblandad än så. Kanske har samma person nu identifierats och namngivit den misstänkte. Fast i så fall skulle han själv vara anhållen för medhjälp så kanske han är avliden men berättade vem GM var innan han dog. Jag får inte riktigt ihop det.

Intressant, men borde det inte framkommit om det hade varit hans egen kniv?

Det kan vara åt helvete fel, men min känsla är att det för 15-20 år sedan var vanligare att ha med sig kniv på stan, i självförsvarssyfte. Åtminstone har jag för mig att det var en större fråga i media och i samhällsdebatten.
Citera
2013-11-23, 15:24
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
massa skit
Vad tillför du i den här tråden egentligen? Alla vet att du pratar en massa dynga, den misstänktes personuppgifter postade du trots att det är uppenbart för var och en att du inte hittat dom själv utan fått dom i förtroende från annan användare. Du verkar också helt fixerad av att skriva ut den misstänktes namn. Varför?
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
han ligger bara på britsen och är lack och när dom kommer med mat säger han ingenting utan bara stirrar dom i ögonen
Om det du säger är sant så kan det knappast tas för intäkt för något alls. Människor, oskyldiga och skyldiga, reagerar väldigt olika vid frihetsberövanden. Reaktionerna är allt från apati, ilska, panik, rädsla, lugn, sorg osv. Det kan inte tas för intäkt för något alls. Tex kan surhet och ilsket stirrande vara en fullt naturlig reaktion från en oskyldig människa. Betänk att den här mannen - och andra som anhålls för grova brott - sätts i en sju-åtta kvadratmeter kal cell utan några som helst kommunikationer med omvärlden. Ingen telefon, inget internet, ingen tv, ingen radio, inga tidningar och ingen att prata med, enda mänskliga kontakten är då vakterna lämnar in mat och ett besök från polis och advokat. Allt han vet är att han riskerar ett väldigt långt straff för ett grovt brott, den som är oskyldig tror sällan att detta kommer att redas ut eftersom denne redan är frihetsberövad. Han vet inte vad som händer hans hem, hans familj och så vidare. Frustrationen att behöva få tala med dom är antagligen enorm.
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
jag tror att han sökte en thaitjej ,för efter mordet blev han maniskt rädd för att bli avslöjad-och en thaitjej skulle aldrig misstänka honom
Så du menar att han enbart sökt sig till utländska tjejer sedan mordet skedde? Lägg av för fan. Han har knappast valt fru utifrån att han kan komma att bli misstänkt.

Jag undrar om det faktiskt inte var tre personer på mordplatsen, BO, GM och någon som kan vara GM eller kompis till GM.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-23 kl. 15:36.
Citera
2013-11-23, 15:25
Medlem
StuGs avatar
BO var alltså en jagande norrlänning och KTH-student. MGM ser slipprig ut, har ett slipprigt beteende i om namnbytet till ett slipprigt låtsasnamn.
Vad har de rykt ihop om? Har norrland på fyllan skojat om att avslöja något som Oxelsvansen " i förtroende på fyllan" delgett norrland pch däremd riskerat att rasera bilden av Oxelsvansen?
Vilket lett till att en halv- till helsociopatisk Oxelsvans tappat koncepten?
Citera
2013-11-23, 15:27
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Intressant, men borde det inte framkommit om det hade varit hans egen kniv?

Det kan vara åt helvete fel, men min känsla är att det för 15-20 år sedan var vanligare att ha med sig kniv på stan, i självförsvarssyfte. Åtminstone har jag för mig att det var en större fråga i media och i samhällsdebatten.
Det kan säkert stämma. Snacket som gick var iaf att det var vissa invandrargrupper, främst latinamerikaner, och vissa grupperingar, typ skinnabillys, som ofta bar kniv. De som riskerade att hamna i bråk med dessa kan man tänka sig också bar kniv.
Citera
2013-11-23, 15:30
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Det finns många märkliga faktorer i det som nu skett. Här är ett par stycken:

- GW talar om en "pundarkniv" med märken från inbrott och att GM lever ett kriminellt liv. Men den nu anhållne passar inte alls in på detta.

- Om den nu anhållne verkligen är GM har han levt ett lugnt liv (vad vi vet, i alla fall) fram till mordet, när han gick loss besinningslöst på PH. För att sedan hålla sig lugn igen i 17 år (vad vi vet, i alla fall). Hur vanligt är det?

- PHs plånbok var länsad och eventuellt hade han tentapubskassan med sig. Men hur vanligt är det att en 22-årig, skötsam civilekonomstuderande kniv-rån-mördar (synnerligen brutalt dessutom) för ett par tusenlappar? och använder en "pundarkniv"?

Jag håller öppet för att t ex kan ha varit fler personer på platsen.

Tänk om PH och den nu anhållne gjorde sällskap och de blev rånade av en pundare. PH gör motstånd medan den nu anhållne flyr i panik, ringer polisen och sedan håller sig undan, livrädd för att bli misstänkt?

Eller så är det så att rånet och samtalet om det "bevittnade" rånet bara var ett försök att lägga dimridåer och leda bort eventuella misstankar mot sig själv. På samma sätt som att SOS-ringaren försöker ge sken av att inte vara från området fast det tror jag visst att han var. Och jag håller fast vid att inringaren = Rikard Oxenstrand.

Min huvudteori är att det finns ett annat motiv till mordet än ett simpelt personrån.
Citera
2013-11-23, 15:31
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Vad hette de innan de bytte till Oxenstrand.

Hade jag varit han så hade jag prioriterat att byta ut Kenneth först. Fan vilket fult namn. Kenneth...
Gustavsson.
Citera
2013-11-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Att de träffades i Stockholm motsäger ju inte att det är en import-dam. Hon kan varit importerad av någon annan som det tagit slut med och sedan träffat mgm i Stockholm. Andra hands marknaden av import-damer är omfattande.

Och det är ju bara hon som säger att de träffades i Sthlm för att det ska låta bättre än "Vi träffades genom skype och han kom och hämtade i upp mig i Thailand, vi gifte oss en vecka efter att vi träffades irl".

Finns det dokumenterat att de faktiskt träffades i Sthlm? Jag tror inte ett skit på vad hon säger ang detta. Just för att det är lite skämmigt att träffas på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in