2011-12-15, 17:04
Medlem
_Jago_s avatar
Noterbart förutom att han växlar uttal mellan [valhallavägen] och [vallhallavägen] så försöker han ju flera gånger indikera att han inte är hemmahörande i området. "Kommer inte härifrån", "tror jag det heter", "vettefan vad det heter", "Karlaplan nånstans" etc.

I mina öron låter det som att han aktivt gör allt för att verka vara någon som inte är "hemmahörande".
Citera
2011-12-15, 18:32
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det var bra argument!
Smickrare!

Sedan så är ju tunnelbanenedgången vid Stadion förvånansvärt diskret och därför lätt att missa. Det är en hiss, ett staket och en ramp. En smått paradoxal diskretion givet alla saker. Lägg dessutom till aversionen mot att gå under jorden i onödan och den är praktiskt taget nästan osynlig, om det inte är så att du vill fly ned i tunnelbanan just för att åka iväg med tunnelbana.. Den är inte som de tunnelbanor där man går in från gator eller torg rätt in i en vänthall med telefonautomater etc, t.ex. Farsta.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2011-12-15 kl. 18:40.
Citera
2011-12-16, 01:10
Medlem
MoLoKs avatar
Min uppfattning är att ringaren är söderifrån. Troligtvis smålänning.

Det är vanligt att smålänningar som flyttar till Stockholm byter dialekt och får en slags pseudo-stockholmska. Ofta är det på r:en det hörs. Beroende på var i ordet r:et finns så uttalar de det olika, hur vanligt ordet är påverkar också.

Direkt i början: knivskuren snubbe = typiskt smålands-r

några sek senare: Valhallavägen tror jag det heter Swartlings ridskola

Min teori: en inflyttad Smålänning. Ej från nordöstra Småland.
Citera
2011-12-16, 05:51
Medlem
Citat:
En annan detalj:

PH var storväxt, sägs det. Och hade knivhugg i ansiktet.

Vid ett överfall på en stor person är ansiktet inte det första man siktar på, precis. Har svårt och tro att PH fick dessa hugg när han stod upp. Snarare låg han ner och var kanske dessutom försvarslös.

Varför hugger man en försvarslös person i ansiktet? Kan bara komma på galenskap eller hat.

Hat kan vara gammalt eller plötsligt uppflammande. I det här fallet är väl det senare mest troligt? Kan PH ha retat upp någon till vansinne? Inte omöjligt om det är nån som är full eller hög. Men vad kan reta upp någon så till den grad?

Eller försvarade sig PH så bra att GM blev desperat och högg överallt där han kom åt?

Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Kan det ha varit en annan student kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Precis min tanke.
Antingen en teknolog
som hade hyste agg till PH, obesvarad kärlek eller svartsjuka, eller en fattig student som visste/trodde att PH hade kvällens festkassa med sig hem.
Man får väl anta att polisen har synat alla som var på festen.
Dock låter väl inte uppringaren som en teknolog men det är ju inte bevisat att det är GM.

Citat:
Har också funderat på det.

Dock extremt ovanligt med teknologer som bär kniv. Och ännu mer för 15 år sedan.

Citat:
Läste just tråden om "Balettmannen. Kan det vara nåt? Han höll ju till på KTH under 90-talet och gjorde en känd vansinnesknivhuggning.
Detta med Balettmannen den så kallade – kanske inte är en så 100 %-igt tokig gissning ...
Jag har också tänkt på den mannen från och till något vagt under åren (även om jag aldrig riktigt trott på honom tidigare). Faktum är att vissa detaljer inte helt förfäktar den då (1996) 55-årige KTH-studenten. Med ovan citeringar (där jag fetat i inläggen) och i och med egna tilläggsfunderingar nedan, vill jag nämna följande:

• År 1996 bodde Balettmannen (det finns en egen tråd om honom) på Forskarbacken vid Lappskärsberget, vilket är cirka 45 minuters promenad genom skogen (Liljansskogen, Stora skuggan ...) från Swartlings ridskola vid Valhallavägen

• Under samma tid studerade han på KTH, precis som Per Häggström

• Han var bevisligen en person med en karakteristika som närmast var inbegripen med dylik galenskap (det kan många bekräfta som sett honom uppe vid KTH [där han verkade i någon mening i cirka 15 år] och på delar av Östermalmsområdet under 90-talet), med ett slags accelererande "hat" (året efter skedde ju ett mordförsök från honom som bekant) – med tanke på det SibirienKalle här ovan nämner om galenskap. År 1996, för övrigt, var Balettmannen redan då i gång (det blev värre med detta 1997) med sina otaliga "anmälningar" till polisen ...

• Han bar kniv ute på stan (i Ternerthistorien 97 hade han två (!) knivar med sig till Högsta Domstolen).

• Året efter, närmare bestämt 10 november 1997, skedde alltså det där mordförsöket (det var inte alldeles långt borta från att offret avled f.ö.) mot kanslichefen Erik Ternert i HD:s lokaler vid Riddarhustorget i Sthlm. Med kniv gick han där i besöksmötet hux flux till attack mot ET. Bland annat högg han Ternert i halsen.
(Jag nämner detta då Häggströms baneman just, vad jag förstår, högg PH i huvudet/ansiktet.)

◘ Den s.k. Balettmannen var alltså en teknolog (som PH) och inte helt obekant med kniv. Han rörde sig regelbundet förhållandevis nära Swartlings ridskola och han bodde inte särdeles långt ifrån brottsplatsen vid tillfället, bara 4–4,5 km ca den rakaste skogsvägen.

Vad gjorde den 55-årige B. den kvällen? Var han på samma KTH-fest som PH tidigare under kvällen? Har polisen kollat detta?

Jag vet inte vad jag tror om detta ...
Citera
2011-12-16, 08:25
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Detta med Balettmannen den så kallade – kanske inte är en så 100 %-igt tokig gissning ...
Bra redogörelse!
Du får sms:a GW om detta.
Citera
2011-12-16, 09:48
Medlem
Herr Lindholms avatar
Men finns det inte röstprov på Balettmannen?
Citera
2011-12-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Bra redogörelse!
Du får sms:a GW om detta.
Jag utgår trots allt ifrån att GW vet om detta, om denne figur, men kan ju ha fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men finns det inte röstprov på Balettmannen?
Relevant fråga. Den i dag 70-årige Balettmannen (befinnandes på Karsudden f.ö.) är ju inte direkt obekant för polis och åklagare, milt uttryckt.
Samtidigt är det sannolikt, tänker jag, någon annan än just B som ringer det där numera klassiska telefonsamtalet. Väl? ...

De flesta är ju inne på att uppringaren är en sorts Stockholmsdialektröst – och i och för sig har väl (jag har inte hört hans röst) den där B (född 1941) en dylik "Stockholmsröst", då han är född i Bromma (av i Stockholm födda föräldrar) och har varit boende i Stockholmsområdet (inklusive Södertälje tidigare) mest hela tiden, vad jag kan se.
Citera
2011-12-16, 19:45
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Jag har också tänkt på den mannen från och till något vagt under åren (även om jag aldrig riktigt trott på honom tidigare). Faktum är att vissa detaljer inte helt förfäktar den då (1996) 55-årige KTH-studenten. Med ovan citeringar (där jag fetat i inläggen) och i och med egna tilläggsfunderingar nedan, vill jag nämna följande:

• År 1996 bodde Balettmannen (det finns en egen tråd om honom) på Forskarbacken vid Lappskärsberget, vilket är cirka 45 minuters promenad genom skogen (Liljansskogen, Stora skuggan ...) från Swartlings ridskola vid Valhallavägen

• Under samma tid studerade han på KTH, precis som Per Häggström

• Han var bevisligen en person med en karakteristika som närmast var inbegripen med dylik galenskap (det kan många bekräfta som sett honom uppe vid KTH [där han verkade i någon mening i cirka 15 år] och på delar av Östermalmsområdet under 90-talet), med ett slags accelererande "hat" (året efter skedde ju ett mordförsök från honom som bekant) – med tanke på det SibirienKalle här ovan nämner om galenskap. År 1996, för övrigt, var Balettmannen redan då i gång (det blev värre med detta 1997) med sina otaliga "anmälningar" till polisen ...

• Han bar kniv ute på stan (i Ternerthistorien 97 hade han två (!) knivar med sig till Högsta Domstolen).

• Året efter, närmare bestämt 10 november 1997, skedde alltså det där mordförsöket (det var inte alldeles långt borta från att offret avled f.ö.) mot kanslichefen Erik Ternert i HD:s lokaler vid Riddarhustorget i Sthlm. Med kniv gick han där i besöksmötet hux flux till attack mot ET. Bland annat högg han Ternert i halsen.
(Jag nämner detta då Häggströms baneman just, vad jag förstår, högg PH i huvudet/ansiktet.)

◘ Den s.k. Balettmannen var alltså en teknolog (som PH) och inte helt obekant med kniv. Han rörde sig regelbundet förhållandevis nära Swartlings ridskola och han bodde inte särdeles långt ifrån brottsplatsen vid tillfället, bara 4–4,5 km ca den rakaste skogsvägen.

Vad gjorde den 55-årige B. den kvällen? Var han på samma KTH-fest som PH tidigare under kvällen? Har polisen kollat detta?

Jag vet inte vad jag tror om detta ...
Det var inte illa. Snygg research.

Man ska alltid vara försiktig med att dra snabba slutsatser, men du pekar ut en rad faktorer som passar in vaäldigt bra. Speciellt tycker jag knivhugg mot hals/ansikte är intressant eftersom det är (tror jag) ganska ovanligt.

Dom var knappast på samma tentapub; om jag förstått inlägg från bl a Grisgugge som säger sig vara kursare med PH, så var PH på Väg och Vatten-sektionens tentapub. Balettmannen läste väl fysik, och om han nu var på tentapuben (men var en sån prick över huvud taget på tentapubar?) så var han nog på fysiksektionens. (Är litet osäker, det kan eventuellt ha funnits någon tentapub som var gemensam för hela KTH och om båda var där, så kan dom förstås ha mötts där.)

Däremot kan dom kanske ha stött ihop på vägen ut från KTH-området.

Man tycker ju att polisen borde ha kollat om det är hans röst. Om inte så kan det ju vara någon annan som ringer polisen. Då borde det vara någon som också är inblandad. Men var inte balettmannen något av en ensamvarg?
Citera
2011-12-16, 20:05
Medlem
SibirienKalles avatar
När jag kollar på reportaget på SVTplay får jag intrycket av att PH återfanns ganska långt in på Swartlings ridskola (30-50 meter från Valhallavägen), kanske mellan den stora tegelbyggnaden och den lilla trästugan som ligger framför.

Någon som vet exakt?

Det jag är ute efter är följande: Om PH blivit knivhuggen där så ser man det knappt från Valhallavägen. Ännu mindre kan man avgöra om någon fått många hugg eller om det kommit mycket blod.

Min slutsats: Om PH knivhöggs så långt in på området måste ringaren antingen ha varit på plats inne på Swartlings område (och är då sannolikt inblandad på något sätt) eller också har han befunnit sig på gångstigen mellan Musikhögskolan och Swartlings och sett mordet genom det Gunnebostängsel som löper längs gångstigen.

Den stora frågan: Vad i hela friden gjorde PH på den platsen? Intvingad så långt in av en rånare? Nej knappast. Inte 1996 i alla fall.
Citera
2011-12-17, 00:15
Medlem
Twixess avatar
Har tyvärr inte tid att läsa igenom hela tråden fast det är ett otroligt intassant fall.
kan någon länka tv4 ''cold case''?
Citera
2011-12-17, 04:46
Medlem
Citat:
...
Man ska alltid vara försiktig med att dra snabba slutsatser ... Speciellt tycker jag knivhugg mot hals/ansikte är intressant eftersom det är (tror jag) ganska ovanligt.

Dom var knappast på samma tentapub; om jag förstått inlägg från bl a Grisgugge som säger sig vara kursare med PH, så var PH på Väg och Vatten-sektionens tentapub. Balettmannen läste väl fysik, och om han nu var på tentapuben (men var en sån prick över huvud taget på tentapubar?) så var han nog på fysiksektionens. (Är litet osäker, det kan eventuellt ha funnits någon tentapub som var gemensam för hela KTH och om båda var där, så kan dom förstås ha mötts där.)

Däremot kan dom kanske ha stött ihop på vägen ut från KTH-området.

Man tycker ju att polisen borde ha kollat om det är hans röst. Om inte så kan det ju vara någon annan som ringer polisen. Då borde det vara någon som också är inblandad. Men var inte balettmannen något av en ensamvarg?
Knivhuggen som sådana med dess placering-ar är intressant. I någon mån finns likheter mellan mordet på PH 14 okt. 1996 och mordförsöket på ET (med Balettmannen som GM) 10 nov. 1997.
Likväl är PH:s kroppsposition vid knivhuggen inte helt klarlagd; i ET-fallet var Erik sittande (mitt emot Balettmannen) då knivhuggen kom farande: först knivhöggs han (nära dödligt) i bröstet och därpå direkt i halsen.

Samtidigt finns en del faktorer som talar mot Balettmannen som GM i PH-ärendet. Till exempel föreligger inget känt fall tidigare (mig veterligen) där Balettmannen använt kniv mot någon människa snarlikt det som utspelade sig 1997 – i alla fall inte fr.o.m. 1986 (t.o.m. 2011), enligt min pågående forskning i "Balettmannen-historien".

Apropå vad Balettmannen läste för något under 1980–90-talet vid sina år på KTH, var det enkom i ett enda ämne han studerade: teknisk fysik.

Helt rätt – han var en sorts ensamvarg (och enstöring). Jag vill hävda att om det är Balettmannen som är GM i PH-fallet, så var han med nära 100 %-ig sannolikhet ensam vid gärningen. Och i så fall är nog uppringaren en person som av någon anledning bara råkade vara i närheten där vid Swartlings, och därigenom blev ofrivilligt vittne.

(Ändå tror jag inte helt på Balettmannen här – av diverse andra skäl för övrigt.)
Citera
2011-12-17, 08:25
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
När jag kollar på reportaget på SVTplay får jag intrycket av att PH återfanns ganska långt in på Swartlings ridskola (30-50 meter från Valhallavägen), kanske mellan den stora tegelbyggnaden och den lilla trästugan som ligger framför.

Någon som vet exakt?

Det jag är ute efter är följande: Om PH blivit knivhuggen där så ser man det knappt från Valhallavägen. Ännu mindre kan man avgöra om någon fått många hugg eller om det kommit mycket blod.

Min slutsats: Om PH knivhöggs så långt in på området måste ringaren antingen ha varit på plats inne på Swartlings område (och är då sannolikt inblandad på något sätt) eller också har han befunnit sig på gångstigen mellan Musikhögskolan och Swartlings och sett mordet genom det Gunnebostängsel som löper längs gångstigen.

Den stora frågan: Vad i hela friden gjorde PH på den platsen? Intvingad så långt in av en rånare? Nej knappast. Inte 1996 i alla fall.

Helt riktigt, Häggström hittades mellan stallet och "stugan", den tegelvägg professorn står invid i tv-inslaget är stallgaveln som vetter mot Valhallavägen. Därifrån är det 25-30 m ner till trottoaren längs Valhallavägen och det växer buskar och träd emellan, dessutom kan stugan skymt hela eller delar av skeendet. Däremot bör ett eventuellt vittne på gångvägen haft god eller iaf bättre sikt.

Gunnebostaketet börjar ungefär i höjd med stugan, mot Valhallavägen är det ett "spjutstaket", inte mer än 120-150 cm högt men vasst och inte särskilt roligt att försöka ta sig över. I min minnesbild finns det eller har funnits en grind i Gunnebostängslet ungefär vid stallgaveln men som hölls låst. Jag undrar om inte professorn har rätt när han tror att PH tänkte försöka ta sig genom/över staketet eftersom jag faktiskt tror att han blev jagad och flydde in på ridskolans tomt - idag är grindarna stängda och låsta men så var det inte innan ridskolan flyttade, kom någon emot dig med kniv kan det varit enda möjliga flyktvägen och kanske sprang PH i blindo eller hade han eventuellt tillräckligt god lokalkännedom för att hoppas på att kunna ta sig igenom grinden eller över stängslet mot gångvägen.

Hur menar du att han inte skulle kunnat bli intvingad (eller jagad) av en rånare 1996?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in