Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
En annan detalj:
PH var storväxt, sägs det. Och hade knivhugg i ansiktet.
Vid ett överfall på en stor person är ansiktet inte det första man siktar på, precis. Har svårt och tro att PH fick dessa hugg när han stod upp. Snarare låg han ner och var kanske dessutom försvarslös.
Varför hugger man en försvarslös person i ansiktet? Kan bara komma på galenskap eller hat.
Hat kan vara gammalt eller plötsligt uppflammande. I det här fallet är väl det senare mest troligt? Kan PH ha retat upp någon till vansinne? Inte omöjligt om det är nån som är full eller hög. Men vad kan reta upp någon så till den grad?
Eller försvarade sig PH så bra att GM blev desperat och högg överallt där han kom åt?
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Kan det ha varit en annan student kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Precis min tanke.
Antingen en teknolog som hade hyste agg till PH, obesvarad kärlek eller svartsjuka, eller en fattig student som visste/trodde att PH hade kvällens festkassa med sig hem.
Man får väl anta att polisen har synat alla som var på festen.
Dock låter väl inte uppringaren som en teknolog men det är ju inte bevisat att det är GM.
Citat:
Har också funderat på det.
Dock extremt ovanligt med teknologer som bär kniv. Och ännu mer för 15 år sedan.
Citat:
Läste just tråden om "Balettmannen. Kan det vara nåt? Han höll ju till på KTH under 90-talet och gjorde en känd vansinnesknivhuggning.
Detta med
Balettmannen den så kallade – kanske inte är en så 100 %-igt tokig gissning ...
Jag har också tänkt på den mannen från och till något vagt under åren (även om jag aldrig riktigt trott på honom tidigare). Faktum är att vissa detaljer inte helt förfäktar den då (1996) 55-årige KTH-studenten. Med ovan citeringar (där jag fetat i inläggen) och i och med egna tilläggsfunderingar nedan, vill jag nämna följande:
• År 1996 bodde
Balettmannen (
det finns en egen tråd om honom) på Forskarbacken vid Lappskärsberget, vilket är cirka 45 minuters promenad genom skogen (Liljansskogen, Stora skuggan ...) från Swartlings ridskola vid Valhallavägen
• Under samma tid studerade han på KTH, precis som Per Häggström
• Han var bevisligen en person med en karakteristika som närmast var inbegripen med dylik galenskap (det kan många bekräfta som sett honom uppe vid KTH [där han verkade i någon mening i cirka 15 år] och på delar av Östermalmsområdet under 90-talet), med ett slags accelererande "hat" (året efter skedde ju ett mordförsök från honom som bekant) – med tanke på det
SibirienKalle här ovan nämner om
galenskap. År 1996, för övrigt, var Balettmannen redan då i gång (det blev värre med detta 1997) med sina otaliga "anmälningar" till polisen ...
• Han bar kniv ute på stan (i Ternerthistorien 97 hade han två (!) knivar med sig till Högsta Domstolen).
• Året efter, närmare bestämt 10 november 1997, skedde alltså det där mordförsöket (det var inte alldeles långt borta från att offret avled f.ö.) mot kanslichefen Erik Ternert i HD:s lokaler vid Riddarhustorget i Sthlm. Med kniv gick han där i besöksmötet hux flux till attack mot ET. Bland annat högg han Ternert i halsen.
(Jag nämner detta då Häggströms baneman just, vad jag förstår, högg PH i huvudet/ansiktet.)
◘ Den s.k. Balettmannen var alltså en teknolog (som PH) och inte helt obekant med kniv. Han rörde sig regelbundet förhållandevis nära Swartlings ridskola och han bodde inte särdeles långt ifrån brottsplatsen vid tillfället, bara 4–4,5 km ca den rakaste skogsvägen.
Vad gjorde den 55-årige B.
den kvällen? Var han på samma KTH-fest som PH tidigare under kvällen? Har polisen kollat detta?
Jag vet inte vad jag tror om detta ...