2013-07-24, 10:10
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Vet du hur lång leveranstiden är? Tar det längre tid nu på sommaren?

Så här står det på Polisen hemsida:
Normalt levereras ett pass eller nationellt id-kort till vald passexpedition inom fem arbetsdagar. Polisen kan inte garantera leveranstiden.
Svarar mig själv. Var inne hos Polisen på fredag morgon, på måndag eftermiddag fick jag ett sms att passet var klart för avhämtning. Det kallar jag snabba ryck
Citera
2013-08-20, 02:11
Medlem
Jag tänkte äntligen ta tag i saken och ordna nytt id-kort, mitt gamla kort gick ut för 2 år sedan, enda problemet är att jag inte har något giltigt att bevisa min identitet med, jag har inget körkort eller pass så hur ska jag göra?, räcker det med ett personbevis från Skatteverket?
Citera
2013-08-20, 17:24
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlinus
Jag tänkte äntligen ta tag i saken och ordna nytt id-kort, mitt gamla kort gick ut för 2 år sedan, enda problemet är att jag inte har något giltigt att bevisa min identitet med, jag har inget körkort eller pass så hur ska jag göra?, räcker det med ett personbevis från Skatteverket?

Personbeviset krävs i princip alltid (dock ej vid ansökan om pass eller nationellt id hos Polisen).

Sedan så ska någon intyga att ni är den personen. De olika utfärdarna har olika krav på vilka de godkänner som intygare.

Ansöker man om nationellt id hos Polisen, då godtas dessa, om de har legitimation:

•Make/maka
•Sambo (ni ska vara skrivna på samma adress)
•Registrerad partner
•Förälder
•Mor- eller farförälder
•Myndigt barn
•Myndigt syskon
•Vårdnadshavare

Även nedanstående personer kan intyga din identitet och ska då styrka sitt uppdrag/relation till dig vid ansökningstillfället och visa godkänd legitimation:
•Familjehemsförälder
•God man
•Arbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid)
•Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga
Citera
2013-08-21, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
text

Tack för svar!
Citera
2013-11-23, 14:03
Medlem
Jag har slarvat bort pass och id-kort, och behöver hämta ut receptbelagda läkemedel på apoteket.
Är det helt omöjligt innan jag skaffat nytt leg?
Citera
2013-11-23, 16:25
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallstrom
Jag har slarvat bort pass och id-kort, och behöver hämta ut receptbelagda läkemedel på apoteket.
Är det helt omöjligt innan jag skaffat nytt leg?

Om du har e-recept, och e-legitimation, så kan du beställa på en del apoteks hemsidor och få medicinen till brevlådan. (Kolla dock om de skickar rekommenderat brev, för då behövs en fullmakt lämnas in på ett av postens företagscentrum innan man kan hämta ut).

Annars så kan man på en del av sidorna skapa fullmakter, så att en annan person kan hämta ut. Även där krävs e-legitimation.

Om ni pappersrecept är det svårare.

Skaffa nytt går ju förstås med.
Senast redigerad av miikos 2013-11-23 kl. 16:28.
Citera
2013-12-04, 14:29
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Om ni pappersrecept är det svårare.
Om man kan skapa fullmakter med e-legitimation på Apotekets hemsida, så ska de gälla även för pappersrecept! Det enda som krävs då är ju att ombudet tar med pappersreceptet till Apoteket och legitimerar sig med sin legitimation.
Citera
2013-12-09, 16:17
Medlem
jag har beställt ett pass hos Polisen som blev färdigt att hämtas idag. Hur länge kan man vänta innan man hämtar ut det?
Citera
2013-12-09, 20:18
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Om man kan skapa fullmakter med e-legitimation på Apotekets hemsida, så ska de gälla även för pappersrecept! Det enda som krävs då är ju att ombudet tar med pappersreceptet till Apoteket och legitimerar sig med sin legitimation.

Man kan tycka så men, e-legitimationer brukar inte tillåtas av kassa-personal.

Fysiskt id-kort krävs för det mesta.

Möjligvist så finns det något apotek som godtar bevittnade fullmakter för personer utan id-kort, men det kan vara svårt. De vill ju vara säker på att rätt person har skrivit under fullmakten.
Citera
2013-12-27, 12:41
Medlem
Har ett utgånget leg (2013-09-26) som jag inte förnyat ännu och jag ska ut på krogen på nyår, det har gått bra alla gånger innan på både posten, bolaget och krogen men vill verkligen vara säker denna gången. Ska ner och fixa nytt kort och sen till banken på måndag men jag hinner ju inte få mitt nya innan tisdag, får jag ett temporärt där eller nåt som intygar att mitt nya är på väg?
Citera
2013-12-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Har ett utgånget leg (2013-09-26) som jag inte förnyat ännu och jag ska ut på krogen på nyår, det har gått bra alla gånger innan på både posten, bolaget och krogen men vill verkligen vara säker denna gången. Ska ner och fixa nytt kort och sen till banken på måndag men jag hinner ju inte få mitt nya innan tisdag, får jag ett temporärt där eller nåt som intygar att mitt nya är på väg?

Nej det enda du kan få är ett tillfälligt pass med det är väldigt dyrt. Plus att det nog är lite tajt även för det.
Citera
2013-12-27, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nej det enda du kan få är ett tillfälligt pass med det är väldigt dyrt. Plus att det nog är lite tajt även för det.

Får hålla tummarna att jag kommer in då, brukar dra den att "mitt nya är på väg" och det har gått fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in