Citat:
Ursprungligen postat av
Amaranti
Visste inte var jag skulle posta den här tråden så det fick bli här.
Först och främst så blev jag av med mitt körkort och får tillbaks det om cirka 4 veckor.
Jag har googlat lite grann och fått fram information att för att kunna hämta ut mitt körkort så måste jag ha ett giltigt legitimation. Det är här problemet börjar.
Mitt pass gick ut för 1.5 år sedan och är därmed inte giltigt. Så jag bokade en tid på polisstationen i min ort en vecka innan jag kan hämta ut mitt körkort. När jag är på polisstationen så måste man ju då legitimera sig för att kunna beställa ett nytt pass. Antingen med sitt gamla pass som fortfarande är giltigt, eller med ett körkort exempelvis. Så mitt pass har gått ut och mitt körkort är indraget så är mitt enda alternativt att jag tar med min far som vittne som kan styrka min identitet.
OK, so far so good. Men sen fick jag också reda på att man måste återlämna sitt gamla pass när man ansöker om ett nytt. Så hela kvällen har jag spenderat med att leta efter skiten och har inte återfunnit den. Det var två år sen sist jag använde den och jag vet inte var den är för fem öre. Så är det nu helt kört för mig att kunna beställa ett nytt pass?
Sen undrar jag dessutom gällande detta med återkallat körkort. Jag skickade mitt körkort till transportstyrelsen med brev. Är det samma körkort som jag ska få tillbaks igen när min spärrtid är över eller är det ett nytt kort jag kommer få där jag ska ta ny bild på mig och så?
Ursäkta min ignorans, men har aldrig varit med om sånt här förr eller ens har en aning om hur detta funkar. Tacksam för hjälp.
Om du inte har giltig legitimation, så måste du ha någon intygare med dig vid passansökan.
https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Giltig-legitimation/
Man kan även ansöka om ett myndighetskort vid Skatteverket. De kan göra en skärskild bedömning om man inte känner någon som kan intyga.
http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/villkorforattfaansokaomidkort/sammanvagdbedomning.4.1a098b721295c544e1f800029122 .html
Det är endast giltiga pass man måste ha med sig vid en ny ansökan (om man inte har förlustanmält), om passet har gått ut så behöver man inte ha med det.
Har för mig att man får en ny grundhandling där man ska skicka in foto, för att få ett nytt körkört.