2016-03-20, 00:17
  #817
Medlem
Hej! Jag verkar ha hamnat i en jävligt knepig sits. Jag blev av med mitt körkort för ca 1 år sedan, och nu har jag äntligen fått tillbaka det.

Men i sommras var jag på en festival där min plånbok blev stulen, med mitt dåvarande körkort i (polisen beslagtog aldrig körkortet rent fysiskt) Så jag har sedan i sommras varit utan id handling.

Men nu är problemet att mitt kökort har kommit till posten med rek som ska hämtas ut personligen. Gäller inte med att mor eller far legitimerar mig, och postens personal får inte öppna brevet för att se att det är jag, vilket jag tycker är så jävla löjligt , men skit samma. Jag kan gå på polistationen och göra ett id kort eller ett pass, men då är frågan hur ska jag få ut de då utan giltig legitimation ??

Känner mig riktigt låst. Har någon varit i samma situation som jag ? Eller har någon vetskap om hur jag ska lösa detta ? Vill ju som få ut mitt körkort.

Mvh
Citera
2016-03-20, 11:59
  #818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topoftheline
Hej! Jag verkar ha hamnat i en jävligt knepig sits. Jag blev av med mitt körkort för ca 1 år sedan, och nu har jag äntligen fått tillbaka det.

Men i sommras var jag på en festival där min plånbok blev stulen, med mitt dåvarande körkort i (polisen beslagtog aldrig körkortet rent fysiskt) Så jag har sedan i sommras varit utan id handling.

Men nu är problemet att mitt kökort har kommit till posten med rek som ska hämtas ut personligen. Gäller inte med att mor eller far legitimerar mig, och postens personal får inte öppna brevet för att se att det är jag, vilket jag tycker är så jävla löjligt , men skit samma. Jag kan gå på polistationen och göra ett id kort eller ett pass, men då är frågan hur ska jag få ut de då utan giltig legitimation ??

Känner mig riktigt låst. Har någon varit i samma situation som jag ? Eller har någon vetskap om hur jag ska lösa detta ? Vill ju som få ut mitt körkort.

Mvh
Id eller pass hos polisen kan du få genom att låta en anhörig legitimera dig.
https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Giltig-legitimation/

Det kanske kan vara värt att ringa Transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Hamta-ut-ditt-korkort-personligen/
Det ställer ju onekligen till besvär för dig om du måste skaffa en rätt onödigt (?) nationellt ID bara för att få ut ditt körkort.
__________________
Senast redigerad av mengo 2016-03-20 kl. 12:01.
Citera
2016-03-20, 13:23
  #819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Id eller pass hos polisen kan du få genom att låta en anhörig legitimera dig.
https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Giltig-legitimation/

Det kanske kan vara värt att ringa Transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Hamta-ut-ditt-korkort-personligen/
Det ställer ju onekligen till besvär för dig om du måste skaffa en rätt onödigt (?) nationellt ID bara för att få ut ditt körkort.

Jo jag förstod att jag kan be farsan legitimera mig vid ansökan om pass eller id, men frågan är ju om han kan legitimera mig även då jag ska hämta ut det ? Ska bara göra ett pass eller id kort för att lyckas få ut körkortet.

Har pratat med transportstyrelsen och dom kunde skicka en blankett om fullmakt, som jag och pappa kan fylla i men det tar 5 dagar att få den sen ska den skickas tillbaka till transportstyrelsen, för att dom sedan ska skicka den till posten..

Känns ju som det kommer ta en hel evighet.. Så tänkte att det går ju snabbare att göra ett pass eller id kort.
Citera
2016-03-21, 21:17
  #820
Medlem
Jag har ett eu legg. Vad för skada krävs för att det ska bli ogiltigt? Jag har flugit till teneriffa och tbx på ett som har haft en spricka i mitten utan problem förut. Nu måste jag dock ta mig till Polen genom båt å sen flyga tillbaks. Har nu en värre spricka plus ett litet hål i legget. Går det ? Chipset är oskatt
Citera
2016-04-08, 21:50
  #821
Medlem
Impalers avatar
Jag hämtade ut mitt pass idag och fick då veta att jag var tvungen att underteckna det igen, mitt på passet med en vanlig bläckpenna!!, så kallad "kontrasignatur". Min signatur blev inte särskilt likt den första namnteckningen som jag gjorde vid ansökningstillfället men de lämnade ändå ut passet.
Nu ska jag åka till USA i sommar och är extremt nojig att gränspoliserna där kommer stoppa mig eller ifrågasätta de icke identiska namnunderskrifterna. Bör jag vara orolig? kanske göra om hela proceduren igen?
Citera
2016-04-22, 20:28
  #822
Medlem
Amarantis avatar
Fråga om körkort/utgånget pass mm

Visste inte var jag skulle posta den här tråden så det fick bli här.

Först och främst så blev jag av med mitt körkort och får tillbaks det om cirka 4 veckor.
Jag har googlat lite grann och fått fram information att för att kunna hämta ut mitt körkort så måste jag ha ett giltigt legitimation. Det är här problemet börjar.

Mitt pass gick ut för 1.5 år sedan och är därmed inte giltigt. Så jag bokade en tid på polisstationen i min ort en vecka innan jag kan hämta ut mitt körkort. När jag är på polisstationen så måste man ju då legitimera sig för att kunna beställa ett nytt pass. Antingen med sitt gamla pass som fortfarande är giltigt, eller med ett körkort exempelvis. Så mitt pass har gått ut och mitt körkort är indraget så är mitt enda alternativt att jag tar med min far som vittne som kan styrka min identitet.

OK, so far so good. Men sen fick jag också reda på att man måste återlämna sitt gamla pass när man ansöker om ett nytt. Så hela kvällen har jag spenderat med att leta efter skiten och har inte återfunnit den. Det var två år sen sist jag använde den och jag vet inte var den är för fem öre. Så är det nu helt kört för mig att kunna beställa ett nytt pass?

Sen undrar jag dessutom gällande detta med återkallat körkort. Jag skickade mitt körkort till transportstyrelsen med brev. Är det samma körkort som jag ska få tillbaks igen när min spärrtid är över eller är det ett nytt kort jag kommer få där jag ska ta ny bild på mig och så?

Ursäkta min ignorans, men har aldrig varit med om sånt här förr eller ens har en aning om hur detta funkar. Tacksam för hjälp.
Citera
2016-04-24, 15:45
  #823
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Taiwep
Jag har ett eu legg. Vad för skada krävs för att det ska bli ogiltigt? Jag har flugit till teneriffa och tbx på ett som har haft en spricka i mitten utan problem förut. Nu måste jag dock ta mig till Polen genom båt å sen flyga tillbaks. Har nu en värre spricka plus ett litet hål i legget. Går det ? Chipset är oskatt
Sådan skada att gränsvakter inte kan scanna det. Dock är det Ingen gränskontroll vid resa till Polen så du kan vara lugn. Värre vore det om du skulle till ex. Makedonien eller Georgien, där de är benhårda.
Citera
2016-04-25, 17:55
  #824
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaranti
Visste inte var jag skulle posta den här tråden så det fick bli här.

Först och främst så blev jag av med mitt körkort och får tillbaks det om cirka 4 veckor.
Jag har googlat lite grann och fått fram information att för att kunna hämta ut mitt körkort så måste jag ha ett giltigt legitimation. Det är här problemet börjar.

Mitt pass gick ut för 1.5 år sedan och är därmed inte giltigt. Så jag bokade en tid på polisstationen i min ort en vecka innan jag kan hämta ut mitt körkort. När jag är på polisstationen så måste man ju då legitimera sig för att kunna beställa ett nytt pass. Antingen med sitt gamla pass som fortfarande är giltigt, eller med ett körkort exempelvis. Så mitt pass har gått ut och mitt körkort är indraget så är mitt enda alternativt att jag tar med min far som vittne som kan styrka min identitet.

OK, so far so good. Men sen fick jag också reda på att man måste återlämna sitt gamla pass när man ansöker om ett nytt. Så hela kvällen har jag spenderat med att leta efter skiten och har inte återfunnit den. Det var två år sen sist jag använde den och jag vet inte var den är för fem öre. Så är det nu helt kört för mig att kunna beställa ett nytt pass?

Sen undrar jag dessutom gällande detta med återkallat körkort. Jag skickade mitt körkort till transportstyrelsen med brev. Är det samma körkort som jag ska få tillbaks igen när min spärrtid är över eller är det ett nytt kort jag kommer få där jag ska ta ny bild på mig och så?

Ursäkta min ignorans, men har aldrig varit med om sånt här förr eller ens har en aning om hur detta funkar. Tacksam för hjälp.

Om du inte har giltig legitimation, så måste du ha någon intygare med dig vid passansökan.

https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Giltig-legitimation/

Man kan även ansöka om ett myndighetskort vid Skatteverket. De kan göra en skärskild bedömning om man inte känner någon som kan intyga.

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/villkorforattfaansokaomidkort/sammanvagdbedomning.4.1a098b721295c544e1f800029122 .html

Det är endast giltiga pass man måste ha med sig vid en ny ansökan (om man inte har förlustanmält), om passet har gått ut så behöver man inte ha med det.

Har för mig att man får en ny grundhandling där man ska skicka in foto, för att få ett nytt körkört.
Citera
2016-04-26, 17:10
  #825
Medlem
Bor i Skåne, behöver förnya mitt pass som går ut i juni för att jag ska resa i juli. Har varit optimistisk och trott att någon tid skulle dyka upp inom 10 mils radie, men det finns inte någon tid någonstans på flera månader framöver. Ska det verkligen vara så att en hederlig svensk medborgare inte ska kunna få tag på något pass?
Citera
2016-04-27, 06:56
  #826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illusionz
Bor i Skåne, behöver förnya mitt pass som går ut i juni för att jag ska resa i juli. Har varit optimistisk och trott att någon tid skulle dyka upp inom 10 mils radie, men det finns inte någon tid någonstans på flera månader framöver. Ska det verkligen vara så att en hederlig svensk medborgare inte ska kunna få tag på något pass?

Eller hur, det är ju så dåligt att det finns inte. Hur kan de själva acceptera ett så primitivt DDR-system?
Du får leta dig till något annat län där de kör med drop-in. Göteborgsområdet kanske? Vet inte hur det är i Småland och Blekinge. Man kan begära att hämta ut passet på sin hem-polisstation oavsett var man gör det.
Citera
2016-04-28, 02:41
  #827
Avslutad
Halloj! Ska till polisen senare idag och kirra ett nationellt ID-kort. Någon här som vet huruvida jag kommer att behöva hämta ut det hos dem, eller ifall det skickas till mig?

Om det skickas till mig, måste jag då hämta det på mitt lokala ICA (där jag vanligtvis hämtar ut paket etc) eller dimper det ned i min brevlåda?

Tack på förhand.
Citera
2016-04-28, 13:14
  #828
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av illusionz
Bor i Skåne, behöver förnya mitt pass som går ut i juni för att jag ska resa i juli. Har varit optimistisk och trott att någon tid skulle dyka upp inom 10 mils radie, men det finns inte någon tid någonstans på flera månader framöver. Ska det verkligen vara så att en hederlig svensk medborgare inte ska kunna få tag på något pass?

Åk en bit upp i landet, någon mindre ort. i mora tex fick jag tid på en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in