2008-01-26, 02:42
  #97
Medlem
Isnatts avatar
Jag gick till polisen i måndags förmiddag, dom fotade mig och min mamma fick vara med för att intyga att "jag var jag" då mitt id-kort gått ut
I torsdags var jag där och hämtade ut legitimationen. Det behövdes inte någon legitimation (dock ett kvitto jag fick vid måndagsbesöket) för att hämta ut legitimationen vilket kändes rätt ovanligt i byråkrati-sverige.

400:- betalade jag för det.
Citera
2008-01-26, 03:20
  #98
Medlem
Fittsnopps avatar
Som sagt, annars fungerar medföljande målsman ypperligt. I övrigt tror jag vilken myndig person som helst fungerar, men min mor medföljde på min uppkörning och det fungerade perfekt.
Citera
2008-01-26, 11:24
  #99
Medlem
fiskMQSs avatar
Du får ta och vända upp och ner på hela huset/lägenheten och se om du inte hittar det, någonstans borde det ju vara?
Citera
2008-01-26, 11:37
  #100
Medlem
Boones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsnopp
Som sagt, annars fungerar medföljande målsman ypperligt. I övrigt tror jag vilken myndig person som helst fungerar, men min mor medföljde på min uppkörning och det fungerade perfekt.

Har du missat att det redan har sagts i tråden att man måste numera ansöka om det via brev för att kunna göra det?
Citera
2008-01-26, 14:52
  #101
Medlem
Irockdudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boone
Har du missat att det redan har sagts i tråden att man måste numera ansöka om det via brev för att kunna göra det?
Egen erfarenhet väger tyngre än "vad någon säger på nätet". Påståendet är för mig osant till det att någon bevisat motsatsen.
Citera
2008-01-26, 16:36
  #102
Medlem
Boones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irockdude
Egen erfarenhet väger tyngre än "vad någon säger på nätet". Påståendet är för mig osant till det att någon bevisat motsatsen.

"Undantag från kravet på godkänd legitimation
Undantag från kravet att visa upp en godtagbar identitetshandling kan medges av Vägverket efter särskild ansökan. Ansökan ska göras på en fastställd blankett och skickas till något av Förarenhetens kontor i god tid innan provtillfället.

Blanketten kan hämtas på vv.se eller via Vägverkets kundtjänst för körkortsfrågor 0771-17 18 19.

Identiteten ska fastställas genom att en förälder, annan vårdnadshavare, maka eller sambo skriftligen försäkrar att lämnade uppgifter om sökandens identitet är riktiga. Beslutet från Vägverket om undantag ska tas med till provtillfället. Intygsgivaren ska närvara och kunna styrka sin egen identitet vid provtillfället."

Så din egna erfarenhet får du nog ta och sluta lita på.
Citera
2008-01-26, 18:39
  #103
Medlem
Irockdudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boone
Så din egna erfarenhet får du nog ta och sluta lita på.
Haha, visst.
Nu litar jag mer på vad folk utan källa skriver på nätet än på egen erfarenhet...eller inte.

Tack för infon förresten.
Citera
2008-01-30, 00:13
  #104
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Polisens passenhet gör det snabbast: ~5 arbetsdagar mot bankernas flerveckor, kostar 400:- inklusive fotografering.

Är det bara att knalla till vilken polisstation som helst i vilken ort (jag bor i en mindre ort) och be om detta? Måste man boka tid i förväg? Godtar de ett leg som är ett par månader sedan utgånget datum som intyg för att jag är jag?
Citera
2008-01-30, 00:14
  #105
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag gick till polisen i måndags förmiddag, dom fotade mig och min mamma fick vara med för att intyga att "jag var jag" då mitt id-kort gått ut
I torsdags var jag där och hämtade ut legitimationen. Det behövdes inte någon legitimation (dock ett kvitto jag fick vid måndagsbesöket) för att hämta ut legitimationen vilket kändes rätt ovanligt i byråkrati-sverige.

400:- betalade jag för det.

Ställer samma fråga till dig, du gick in där utan att ha bokat tid i förväg, på en vanlig polisstation i vilken ort som helst? Där fick du allting fixat, fotat och grejat? Hade du kunnat intyga att du är du genom att visa ett nyligen utgånget leg?
Citera
2008-01-30, 02:25
  #106
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Är det bara att knalla till vilken polisstation som helst i vilken ort (jag bor i en mindre ort) och be om detta? Måste man boka tid i förväg? Godtar de ett leg som är ett par månader sedan utgånget datum som intyg för att jag är jag?
Om det går på alla eller ett urval stationer vet jag inte. Polisen godtar endast sin egen fotografering, vilket kan tänkas avgöra: Om samtliga stationer därmed är skyldiga att kunna utföra detta moment bör de också utrustats erfordligen. Centralt i Stockholm finns redig båsinstallation (med könummer, ej bokning) men krasst sett krävs ju bara polis + kamera, då korttillverkningen sker annanstans. Jag vet inte.

Godtagande av utgången identifikationshandlig innebär tjänstefel. Intygande anhörig med giltig legitimation är enklaste alternativ.
Citera
2008-01-30, 02:30
  #107
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag gick till polisen i måndags förmiddag, dom fotade mig och min mamma fick vara med för att intyga att "jag var jag" då mitt id-kort gått ut
I torsdags var jag där och hämtade ut legitimationen. Det behövdes inte någon legitimation (dock ett kvitto jag fick vid måndagsbesöket) för att hämta ut legitimationen vilket kändes rätt ovanligt i byråkrati-sverige.

400:- betalade jag för det.

Skulle väl vara rätt märkligt om det skulle krävas giltig legitimation för att hämta ut din giltiga legitimation?
Citera
2008-01-30, 16:35
  #108
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Om det går på alla eller ett urval stationer vet jag inte. Polisen godtar endast sin egen fotografering, vilket kan tänkas avgöra: Om samtliga stationer därmed är skyldiga att kunna utföra detta moment bör de också utrustats erfordligen. Centralt i Stockholm finns redig båsinstallation (med könummer, ej bokning) men krasst sett krävs ju bara polis + kamera, då korttillverkningen sker annanstans. Jag vet inte.

Godtagande av utgången identifikationshandlig innebär tjänstefel. Intygande anhörig med giltig legitimation är enklaste alternativ.

Tack för ditt svar. Går t.ex en bror bra som anhörig tror du, eller måste det vara en förälder? Anhörig = familj/släkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in