2013-05-13, 23:07
Medlem
Hej, Jag undrar om det går att ha mindre åriga barn inskrivna på mammans pass?
Citera
2013-05-13, 23:11
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eonsofmemory
Hej, Jag undrar om det går att ha mindre åriga barn inskrivna på mammans pass?

Nej, alla pass är personliga.
Citera
2013-05-18, 02:05
Medlem
Jonassons avatar
Om att skaffa leg utan eget leg:
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det behöver inte vara släkt om någon annan kan intyga din identitet. Vilka som godkänns är följande om de har giltig legitimation (kopierat från polisens hemsida):

Make/maka
Sambo (ni ska vara skrivna på samma adress)
Registrerad partner
Förälder
Mor- eller farförälder
Myndigt barn
Myndigt syskon
Vårdnadshavare
Sambo? Man skulle alltså med hjälp av e-legitimationen kunna skriva sig hos en kompis och sen går man gemensamt till polisstationen och fixar ett nytt pass? Det är inte så att man måste ha haft samma adress en viss tid?
Citera
2013-05-18, 10:06
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson

Sambo? Man skulle alltså med hjälp av e-legitimationen kunna skriva sig hos en kompis och sen går man gemensamt till polisstationen och fixar ett nytt pass? Det är inte så att man måste ha haft samma adress en viss tid?

Nej, det ska gå bra. För att vara sambo så måste man leva i ett äktenskapsplikt förhållande, men det finns inget register där man kan se det.
Citera
2013-05-18, 12:31
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson

Det är skillnad på att bo tillsammans med en kompis och att vara sambo (bo i ett äktenskapsliknande förhållande). Jag kan inte hitta någon information om man måste ha bott tillsammans på en och samma adress gemensamt ett tag, eller om det bara räcker att man är skrivna på samma adress. Kan i princip bara hitta att en sambo kan intyga identiteten så länge man bor på samma adress och är folkbokförda där.

Jag vet att Skatteverket har vissa villkor som ska uppfyllas innan en sambo blir godkänd som intygsgivare. Grundkraven är att man är minst 18 år, kan följa med på besöket och visa giltig id-handling. Vilket även gäller när man ansöker om pass. Så ingen större skillnad där. Utöver det har Skatteverket andra krav, men polisen verkar inte ha dessa krav alls för att man ska godkännas som sambo.
Citera
2013-05-22, 11:43
Medlem
När man ska förnya sitt pass, är det bara att gå in på en polisstation där det finns en passexpedition? Behöver inte boka tid eller något? Körkort funkar som ID antar jag, behöver inte ha med mig något "vittne" eller andra papper?
Citera
2013-05-22, 14:59
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darwar
När man ska förnya sitt pass, är det bara att gå in på en polisstation där det finns en passexpedition? Behöver inte boka tid eller något? Körkort funkar som ID antar jag, behöver inte ha med mig något "vittne" eller andra papper?

Ja körkortet ska fungera.

Ja, det är bara att gå dit på drop in. Intyg behövs endast om man nyligen bytt namn eller blivit svensk medborgare.

Följande Polismyndigheter erbjuder även tidbokning, om man hellre vill det: Stockholm, Östergötland, Södermanland, Jönköping, Kronoberg och Kalmar.
Citera
2013-06-24, 15:40
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Hur lång väntetid brukar det vara nu på sommaren om man kör drop in på att fixa pass?
Citera
2013-06-24, 16:37
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
Hur lång väntetid brukar det vara nu på sommaren om man kör drop in på att fixa pass?

Beroende på hur många som ska ut och resa. Men låt säga allt mellan 20 min och fem timmar.

Lördagar är värst, samt efterjobbet tid, andra dagar.

Små barn är även svårare att få godkända bilder på, så det tar längre tid om är det är många småbarnsfamiljer.

I mars fick jag vänta i kön i 4,5 timmar.
Senast redigerad av miikos 2013-06-24 kl. 16:47.
Citera
2013-07-12, 00:09
Medlem
Hej, jag undrar om man kan skaffa id-kort utan intygande av en annan anhörig, på så andra sätt att intyga sig som personen man utger sig vara?
Citera
2013-07-12, 21:24
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhacklack
Hej, jag undrar om man kan skaffa id-kort utan intygande av en annan anhörig, på så andra sätt att intyga sig som personen man utger sig vara?

Har du giltig legitimation eller någon annan person som är godkänd som intygsgivare? Till exempel god man eller din arbetsgivare (om du har varit anställd där minst ett år).
Citera
2013-07-18, 23:05
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Beroende på hur många som ska ut och resa. Men låt säga allt mellan 20 min och fem timmar.

Lördagar är värst, samt efterjobbet tid, andra dagar.

Små barn är även svårare att få godkända bilder på, så det tar längre tid om är det är många småbarnsfamiljer.

I mars fick jag vänta i kön i 4,5 timmar.
Vet du hur lång leveranstiden är? Tar det längre tid nu på sommaren?

Så här står det på Polisen hemsida:
Normalt levereras ett pass eller nationellt id-kort till vald passexpedition inom fem arbetsdagar. Polisen kan inte garantera leveranstiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in