2013-11-22, 18:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Paret uppger att de åkte hem tillsammans, dock vid olika tider.

AN uppger att de åker hemåt runt 21:00-21:30

Taxikvittot visar på 20:28

AN säger sig ha varit trött den aktuella kvällen och lagt sig att sova efter 1-2 timmar. Om de är hemma kl 20:39 kan hon ha lagt sig runt 22-tiden.

Om vi ska prata alibi så bör MB:s vara tämligen svagt efter att AN lagt sig.
Citera
2013-11-22, 18:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja hon påminner en del om KJ i förhören, ostrukturerad och känslostyrd osv. Han ändrar sig också ibland och det är väl också ganska genomgående? Logiska tanketrådar är väl inte heller hans starka sida. Skillnaden är som du ser det att han ljuger, men inte hon.

Menar du att man kan se ett mönster när det gäller henne också att hon är väldigt minnesgod och strukturerad runt vissa saker (som är bra eller neutrala för henne att prata om), men väldigt vag och svamlig eller rentav orimlig runt sådant som är graverande? Du får gärna dra lite konkreta exempel på det innan jag ger mig in i att läsa förhören med henne.

Det är ju också så att det finns lite mer material att hämta intryck från när det gäller KJ än AN.

KJ vet vi dessutom att han ljuger på flera punkter.
Citera
2013-11-22, 18:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Menar du att man kan se ett mönster när det gäller henne också att hon är väldigt minnesgod och strukturerad runt vissa saker (som är bra eller neutrala för henne att prata om), men väldigt vag och svamlig eller rentav orimlig runt sådant som är graverande? Du får gärna dra lite konkreta exempel på det innan jag ger mig in i att läsa förhören med henne.

Det är ju också så att det finns lite mer material att hämta intryck från när det gäller KJ än AN.

KJ vet vi dessutom att han ljuger på flera punkter.

Vilka punkter, och hur vet vi att det är ett medvetet ljugande?
Citera
2013-11-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ställde en fråga, är det för mycket begärt att du svarar på den om du vet istället för att hänvisa till FUP? Jo, jag har läst den i sin helhet två gånger samt letat i densamma ett otal gånger. Svara istället, hur skiljer hunden på utsmetat blod vs icke utsmetat?
Orkar inte leta,utsmetat kanske var fel ord,utskurat till lägre koncentration kanske är bättre.
Kommer inte ihåg exakt hur hunden markerade,om den la sig brett med tassarna eller liknande
har kanske inte så stor betydelse utan det är hundförarens tolkning som betyder något.
Senast redigerad av ebh 2013-11-22 kl. 18:48.
Citera
2013-11-22, 18:48
Medlem
Mack-Bolans avatar
Jag har följt tråden sedan starten då jag har anknytning till regionen.
Jag anser att rätt man är åtalad, jag är likaså övertygad om att någon anhörig eller nära vän hjälpt KJ att städa, men att KJ är ensam gärningsman. VB mördades i lght och sveptes in i duschdraperiet och bars ner till KJ:s bil varefter kroppen lämpades av i ett värn. Därefter åkte KJ till föräldrahemmet och hämtade rengöringsmedel m.m.
Madrasstipset anser jag också är mycket trovärdigt och KJ var angelägen om att få bort den innan föräldrarna kom hem från semestern.

Jag vet inte vem MB är, men jag vet vem JJ är och har också träffat honom.

Jag är imponerad av Hamlikar som tålmodigt och påläst rättar trollen Q o Fnurran som trollar trollen i tråden.
Citera
2013-11-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
När argumenten tryter, då tar man till personangrepp.
Det var inget personangrepp. Jag tycker bara att motvallskärring är en väldigt träffande beskrivning av dina inlägg, särskilt om du fortfarande tror att KJ är skyldig. Gör du det?

Argument har jag, men de dög tydligen inte för att motbevisa dina påståenden om taxichaufförers arbetsvillkor. Det är svårt att bemöta ett argument som i stort sett bara består av "Så här är det. Du får ingen källa." Jag skulle väl kunna skriva "Nej, det är det inte. Du får ingen källa." Men det känns inte särskilt givande.

Citat:
Innan FUP kom hade ingen någon sammanhängande teori. Nu har de som stöder åklagarens teori stöd av den och kräver att de som inte stöder åklagarens teori ska ha en sammanhängande teori. Hur ska vi kunna ha det mer än någon annan innan åklagaren kom med sin teori?
Varför är det så svårt att lägga fram en sammanhängande teori?

Här spekuleras det hejvilt om MB (maffiabossen/datasnillet/styckmördaren/bevisplanteraren som skyddas av polis, medier och taxichaufförer) - och alternativa världar där KJ inte finns - men man lyckas ändå inte få ihop en teori som låter mer sannolik än åklagarens påhitt. Och då gäller det anonyma deltagare på ett diskussionsforum, inte en myndighetsperson i en domstol. Om inte ens "ni" (vilka du nu än anser dig tillhöra) kan övertyga er själva om nåt som låter vettigt, hur ska ni då kunna övertyga nån annan?

Konspirationsteoretikerna brukar heller inte kunna/vilja lägga fram några sammanhängande teorier. Jag tror att det beror på att de själva inser hur långsökt och osannolik helheten låter när de måste lägga ihop alla små invändningar och hypotetiska spekulationer som de annars inte har några problem att fylla sida efter sida med. Det är svårt att hitta ett starkare motargument än det.
Citera
2013-11-22, 18:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Orkar inte leta,utsmetat kanske var fel ord,utskurat till lägre koncentration kanske är bättre.
Kommer inte ihåg exakt hur hunden markerade,om den la sig brett med tassarna eller liknande
har kanske inte så stor betydelse.

Jo, det har en stor betydelse om hunden kan markera att blodet är påverkat fysiskt efter det att det hamnade på den yta där det finns.

Om hunden kan avgöra detta så kan man få en indikation på att någon t ex. har försökt tvätta bort blodet. Jag har aldrig hört talas om att en hund kan uppfatta detta och att den då markerar på ett visst sätt.

Mig veterligen så markerar hunden blodförekomst, därefter tar tekniker vid och använder t ex. Luminol eller Bluestar. Tekniker tolkar det som kan ses med blotta ögat och avgör om blodbesudlingen har påverkats av mänsklig hand. Kanske har jag fel, men det är min sanning i skrivande stund.
Citera
2013-11-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja hon påminner en del om KJ i förhören, ostrukturerad och känslostyrd osv. Han ändrar sig också ibland och det är väl också ganska genomgående? Logiska tanketrådar är väl inte heller hans starka sida. Skillnaden är som du ser det att han ljuger, men inte hon.

tycker hon är motsatsen till KJ också såfall, poliserna ställer en fråga så sätter AN igång och fyller en hel sida med förklaringar och försvar. nervös. möjligen för att hon sagt vad hon sagt på FB om VB.
Citera
2013-11-22, 18:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilka punkter, och hur vet vi att det är ett medvetet ljugande?

Han har ljugit till både vänner och förhörsledare om att han försökt ringa VB

Han har ljugit om orsaken till att han googlade "hund annatomi"

Han har ljugit om hur ofta och varför han låser/inte låser sin bil (olika versioner efterhand som han fått berättat för sig vad man hittat i bilen)

På ingen av dessa punkter finns nån som helst rimlig förklaring till att det skulle kunna vara nån typ av "minnesfel" Detsamma skulle jag också vilja hävda gäller hans initiala "minnesförlust" runt besöket vid ödehuset.

Sen har vi ju en rad punkter där hans påståenden inte stämmer med andras iakttagelser och oavsett vad orsaken är kan vi nog lugnt utgå från att han ljuger på ett antal av dessa punkter också. Lägg också märke till att han även om vi väljer att tro honom att VB verkligen gick från hans lägenhet för egen maskin ljuger avseende klockslaget. Han sade ju nämligen bergsäkert kring kl 21.00 genom alla förhör fram till rättegången där han plötsligt hävdade att det var kl 20.30. Det här blir så mycket mer en uppenbar lögn som syftet så tydligt var (med advokatens goda minne kanske) att berätta en historia där telefonpejlingarna kl 20.32 och 20.38 som är de sista livstecknen whatsoever förläggs till utanför lägenheten.

Det finns garanterat ytterligare några punkter som jag inte kan dra mig till minnes just nu.
Citera
2013-11-22, 18:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Jag har följt tråden sedan starten då jag har anknytning till regionen.
Jag anser att rätt man är åtalad, jag är likaså övertygad om att någon anhörig eller nära vän hjälpt KJ att städa, men att KJ är ensam gärningsman. VB mördades i lght och sveptes in i duschdraperiet och bars ner till KJ:s bil varefter kroppen lämpades av i ett värn. Därefter åkte KJ till föräldrahemmet och hämtade rengöringsmedel m.m.
Madrasstipset anser jag också är mycket trovärdigt och KJ var angelägen om att få bort den innan föräldrarna kom hem från semestern.

Jag vet inte vem MB är, men jag vet vem JJ är och har också träffat honom.

Jag är imponerad av Hamlikar som tålmodigt och påläst rättar trollen Q o Fnurran som trollar trollen i tråden.

Q är definitivt inget troll, dock är hen ifrågasättande och en motkraft till den förhärskande teorin vilket är en snigel i ögat på många besserwissers. Jag kan inte se något fel i det, hen har många berättigade frågeställningar och poänger tycker jag. Jag tycker faktiskt att Q representerar det som Flashback handlar om, dvs. en fri och öppen åsiktsyttring med respekt för avvikande uppfattningar.
Citera
2013-11-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
har kanske inte så stor betydelse utan det är hundförarens tolkning som betyder något.

haha, hunden:"hur ska jag säga det utan ord, det känns liksom som att blodet smetats ut såhäääär" (lägger sig platt med utspärrade tassar.)

hade de hittat blod i hallen hade det varit ett enkelt fall och inte så mkt konspirationsteorier, du måste nog gå tillbaks till fup i alla fall.
Citera
2013-11-22, 19:04
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
hur ser det händelseförloppet ut egentligen, med KJ som GM?

som förklarar:
-inga spår efter mordet i KJ:s lght eller andra lokaler associerade med KJ
-inga spår efter mordet/mördaren inne i kupén i bilen
-bara ytterst lite blod i bagaget
-samtidigt likdoft i bagaget enligt vittnet Uno
-ingen mord/styckplats ute i naturen/övergivna hus etc

alt GM plus med planteringsteorin svarar på en rad av dessa frågor, därför lever den antar jag. men MB-spåret ger inte heller svar på allt. om nu bilens bagagelucka inte gick att öppna på annat sätt än inifrån kupén, varför var inte mördaren smart nog att lägga spår inne där också?
det verkar ju snarare som att tex KJ öppnat luckan inifrån kupén för en GM som ofrivilligt eller frivilligt placerat blodet där.
Hm. Jag kan försöka. Det blir en massa antaganden och säkert fel i tider men...

Något spårar ut hemma hos KJ, VB skriker, han stryper VB som tappar medvetandet och kanske får hon en smällen i huvudet här. Han stänger balkongdörren, placerar VB i sängen och sticker henne i bröstkorgen med verktyget han sas ha hemma. Skadorna är så pass små att det inte skvätter utan enbart rinner blod. Kanske blir det svårt för honom att se VBs ansikte så han vänder på henne och hugger i ryggen istället, tar paus, byter grepp, VB dör.

Han inser att han måste bli av med kroppen och styckar den. Alternativt, han åker till sina föräldrars hus för att hämta tändvätska och kanske tömma bagageluckan. Den blodiga sängen, med täcken och sånt, gör han sig av med senare, kanske bara ställer den mot väggen medans LSS personen kommit förbi.

Han placerar torson i sin stora ryggsäck, kanske tejpar en plastpåse över huvudet för att den inte ska synas eller för att slippa se hennes ansikte. Kanske har han lagt något som skydd i bagageutrymmet för att inte bloda ner mattan eller ryggsäcken håller så pass tätt att det bara hamnar lite på kanten.

Kanske tar han en paus här och städar upp mer hemma. Han tar sen kroppen till något ställe där han känner sig trygg (värnet?) och försöker tvätta bort blod och bevis. Tänker gömma kroppsdelarna i det gula huset för att senare bränna ner det men blir skrämd/avbruten.

Eldar upp VBs kläder, ryggsäcken, gräver ner resten. Åker hem och börjar bygga om sängen till något som kan kastas.

Typ, något sånt.

(Inser själv när jag läser igenom vad jag skrivit att det finns luckor. Varför fanns inget blod i sovrummet eller bilen? Tur och handskar?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in