2013-11-22, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Därför att vad LGW mer eller mindre öppet talar om är en kriminellt belastad person, en Christer Pettersson-figur. Den misstänkte född 1974 är i det närmaste raka motsatsen – högutbildad och höginkomsttagare.

Ah ok. Jag visste inte att du vet vem den anhållne är.
Då förstår jag.
Citera
2013-11-22, 15:16
Medlem
storytellers avatar
" - TT har tidigare varit i kontakt med kriminologen Leif GW Persson som vid flera tillfällen sagt att polisens grupp för kalla fall under lång tid varit säkra på vem som mördade studenten. Polisen har dock inte velat konfrontera mannen innan man hade hållbar teknisk bevisning mot honom.
– Han lever ett kriminellt liv och kommer inte att erkänna det här vid en konfrontation, har Persson sagt till TT.
Han vill i dag inte kommentera att en person nu är anhållen som misstänkt för mordet, och det är ännu inte känt om den som nu har gripits är samma person som Persson pratat om."

Källa: http://www.dn.se/sthlm/en-anhallen-for-17-ar-gammalt-mord/

"- Den nu misstänkte har precis fått en advokat förordnad. Såvitt känt är han inte straffad tidigare. Han var 22 år vid tiden för dådet."
Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17891673.ab

Dessa båda tidningsuppgifter stödjer också tesen att det inte är inringaren som sitter anhållen.
Kort sammanfattat, den tjackpåverkade killen som ringde 1996 har sannolikt fortsatt med droger och det kriminella liv som följer av detta. GW refererar troligen till denna person.
En vid tiden för mordet 22 år gammal person, som idag har eget företag och inte är tidigare straffad? Luktar kursare eller annan person med koppling till BO.
Låter sannolikt att polisen suttit på - för oss på FB - helt okända uppgifter som lett till anhållandet. Kanske har identifieringen av inringaren på något sätt ett samband med detta? Visste han vem GM var?
Anhållen på sannolika skäl dessutom! Det här blir en intressant utredning att följa...

Jag tar mycket gärna emot namn på den anhållne via PM så att jag själv kan göra efterforskningar.
Citera
2013-11-22, 15:18
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Därför att vad LGW talar om är en kriminellt belastad person, en Christer Pettersson-figur. -74 är i det närmaste raka motsatsen – högutbildad och höginkomsttagare.

Inte heller sociolektiskt tycker jag att ringaren stämmer in på -74.
Hur har du fått reda på vem den anhållne är och varför vill du inte släppa mer information?

Jäkligt intressant fall, märkligt att det inte kommit fram mer information om PH som person och hans eventuella sexuella preferenser.
Citera
2013-11-22, 15:18
Medlem
Citat:
Därför att vad LGW talar om är en kriminellt belastad person, en Christer Pettersson-figur. -74 är i det närmaste raka motsatsen – högutbildad och höginkomsttagare.

Ja. Taxerad inkomst 2013 var nästan 600 000 kr. Höginkomsttagare sen inkomståret 2000.

Förekommer inte hos Kronofogden.
Citera
2013-11-22, 15:24
Medlem
Citat:
LGW har ju gått ut och sagt;
- Personen som ringer är mördaren.
- Mördaren är grovt kriminell.
- ”Vi vet vem det är”.

Det stämmer ju inte alls med den nu anhållne, en lös tanke är, kan hela veckans brott för två år sedan eventuellt ha varit en enda stor fint? Leif GW-P var väl förtrogen med utredningen redan då, och ville ge sken av att polisen var på helt fel spår (vi söker en kriminellt belastad pundare i området, osv).
Citera
2013-11-22, 15:24
Medlem
Moon The Loons avatar
Så det är inte inringaren som är mördaren? låter helt sjukt! Han ringer ju in
och säger att: "killen fick många hugg" detta alltså på en mörk plats bakom Swartlings ridskola. Hur kan han i sådana fall veta det? Eller har jag missuppfattat de senaste posterna?
Senast redigerad av Moon The Loon 2013-11-22 kl. 15:29.
Citera
2013-11-22, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det stämmer ju inte alls med den nu anhållne, en lös tanke är, kan hela veckans brott för två år sedan eventuellt ha varit en enda stor fint? ).

Inte helt otänkbart. Personligen tror jag inte på GWs officiella GM-beskrivning, men som du säger, det kan vara en luring.
Citera
2013-11-22, 15:55
Medlem
Citat:
LGW har ju gått ut och sagt;

- Personen som ringer är mördaren.
- Mördaren är grovt kriminell.
- ”Vi vet vem det är”.

Jag utesluter att den gripne är den person som LGW menar. Men kanske är ringaren personen som han syftar på.

Kanske kan det vara så att ringaren är, eller var, en kriminell person med lågt förtroende för polisen. I och med att han inte gick gjorde sig till känna direkt så känner han att det uppenbaras att han döljer något, och därigenom att misstankarna mot honom på grund av detta har stärkts. Därför vågar han inte vända sig till polisen.

Skulle vara väldigt intressant att få ta del av varför man intressant att ta del av vad som fått polisen att intressera sig för -74. Vittnen (till själva händelsen) eller teknisk bevisning kan det knappast ha att göra med, och då återstår väl ungefär någon form av erkännande eller antydan, till typ någon bekant.

Då förstår jag bättre. Är övertygad om att LGW syftar på ringaren nämligen.
Citera
2013-11-22, 16:01
Medlem
Kan väl mycket väl röra sig om teknisk bevisning som fått dem över kanten? Både kniven och dess slida är hittad. Inte helt otänkbart att det finns fingeravtryck eller DNA att hämta där?
Citera
2013-11-22, 16:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det stämmer ju inte alls med den nu anhållne, en lös tanke är, kan hela veckans brott för två år sedan eventuellt ha varit en enda stor fint? Leif GW-P var väl förtrogen med utredningen redan då, och ville ge sken av att polisen var på helt fel spår (vi söker en kriminellt belastad pundare i området, osv).

Jag tror nog att LGW verkligen trodde att gärningsmannen var den som ringde, och att denne är eller var en pundare. Det hörs ju nästan på samtalet vad det är för en person vi har att göra med, och de flesta trodde nog att denne var gärningsmannen, eftersom han avvek innan polis och ambulans kom. Så kan det ju också fortfarande vara, att den nu anhållne är skyldig är ju inte alls självklart.

Men visst kan det varit en fint, med syftet att få dennes pundarpolare att vända sig till polisen med eventuella uppgifter. En metod som prövats också i andra utredningar.
Citera
2013-11-22, 16:03
Medlem
Hur kommer det sig att Expressen vet vem det är men inte vi?

Finns det några offentliga dokument vid det här laget?
Citera
2013-11-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Hur kommer det sig att Expressen vet vem det är men inte vi?

Finns det några offentliga dokument vid det här laget?

Expressen har bra källor inom polisen helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in