2013-11-22, 16:13
Medlem
IMBILDENs avatar
När man hör SOS-samtalet får man närmast intryck av att den inringande personen är en tjackpundare.

"knivskuren snubbe som fick många hugg hörru"
"jag e full som ett svin"
"ja ba kuta"

Möjligt att de plockat rätt person, men annars hade jag snarare gissat på en man i 35-40 årsåldern vid tiden för brottet och runt de 50 idag. Uppvuxen på Södermalm eller i närförort.

Låter inte som någon företagsledare direkt...
Citera
2013-11-22, 16:18
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror nog att LGW verkligen trodde att gärningsmannen var den som ringde, och att denne är eller var en pundare. Det hörs ju nästan på samtalet vad det är för en person vi har att göra med, och de flesta trodde nog att denne var gärningsmannen, eftersom han avvek innan polis och ambulans kom. Så kan det ju också fortfarande vara, att den nu anhållne är skyldig är ju inte alls självklart.

Men visst kan det varit en fint, med syftet att få dennes pundarpolare att vända sig till polisen med eventuella uppgifter. En metod som prövats också i andra utredningar.

Om det nu är som du säger måste åtminstone "ringaren" varit på plats och kanske till och med medskyldig till mordet. Platsen där det hände är väl undanskymd och dessutom var det mörkt, lägg där till att brottet även begicks med en typisk pundarkniv.
Senast redigerad av Moon The Loon 2013-11-22 kl. 16:20.
Citera
2013-11-22, 16:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Om det nu är som du säger måste åtminstone "ringaren" varit på plats och kanske till och med medskyldig till mordet. Platsen där det hände är väl undanskymd och dessutom var det mörkt, lägg där till att brottet även begicks med en typisk pundarkniv.

Man kan ju också tänka sig att exempelvis en kriminell, pundare, hemlös eller allmänt utslagen person har ett egenintresse i att röra sig på en undanskymd plats – exempelvis för att ta droger.
Citera
2013-11-22, 16:31
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Man kan ju också tänka sig att exempelvis en kriminell, pundare, hemlös eller allmänt utslagen person har ett egenintresse i att röra sig på en undanskymd plats – exempelvis för att ta droger.

Visst kan det vara så. Hursomhelst är det en jävla vändning i vad man trott om det skulle visa sig vara på just det sättet, nästan som slutet på en dålig Svensk kriminalroman
Citera
2013-11-22, 16:33
Medlem
Reimers avatar
LGWP håller fast vid att det var den som ringde som är gärningsmannen.

"Han som har gjort det”

Efter polisens gripande säger Leif GW Persson i dag:

– Det är trevligt eftersom jag är säker på att det är han som har gjort det. Sedan ska det ledas i bevis också. Där är vi inte ännu, säger han.

Leif GW Persson har länge hävdat att det är SOS-ringaren som mördade Per Häggström. Det håller han fast vid.

– Jag är övertygad om att det är han som ringer telefonsamtalet som är gärningsmannen. Problemet var att det inte gick att identifiera honom från början under de första 10-15 åren av utredningen.

Är det SOS-ringaren som har gripits?

– Det kan jag inte kommentera.

GW Persson upprepar att han inte vill kommentera det här fallet något ytterligare och hänvisar till förundersökningssekretessen.

– Det är ett ärende som är i en mycket känslig inledande fas."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17891673.ab

Så vem är det som är anhållen, en helt okänd eller han som ringde in larmet?
Citera
2013-11-22, 16:37
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Om vi säger att det var 2 GM som tänkte råna Per varav en är tjackpundaren på telefonen så borde kanske även tjackpundaren sitta anhållen? Har de båda varit på platsen och begått rånet tillsammans, som ju är mycket undanskymd borde det ju krävas en hel del för att bevisa vem det var som faktiskt höll i kniven. Platsen är ju så pass undanskymd och mörk att det knappast finns vittnen. Till och med om den ene erkänner känns det tveksamt.

I mina öron låter det dessutom konstigt att någon som 1996 var amfetaminmissbrukare och rånade folk med kniv skulle göra det tillsammans med en 22-åring som idag är egenföretagare, ostraffad och tjänar 50 000/månad.

Visst kan folk styra upp sig över tid, men hänger man med på sådant när man är 22 år gammal och dessutom själv är den tokigaste i gänget som begår det bestialiska mordet känns det mycket otroligt att man varken förr eller senare skulle hamna i kontakt med polisen. Jag hade kunnat köpa det om den anhållne varit femton, sexton vid tillfället och hamnat i dåligt sällskap men umgås man i sådana kretsar när man är 22 gör man det sannolikt tills man hamnar på kåken eller dör av missbruk/våld.

Är medveten om att jag teoretiserar utifrån en massa lösa antaganden och uppgifter från media men får inte ihop det hela utifrån de uppgifter som finns publikt idag.
Citera
2013-11-22, 16:39
Medlem
Raggdoll3s avatar
Funderar på samstämmiga uppgifter där telefon killen och ett par i en bil beskriver GM med går jacka. Om telefonkillen är GM varför beskriva sig själv eller har paret i bilen fel?
Citera
2013-11-22, 16:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Om vi säger att det var 2 GM som tänkte råna Per varav en är tjackpundaren på telefonen så borde kanske även tjackpundaren sitta anhållen? Har de båda varit på platsen och begått rånet tillsammans, som ju är mycket undanskymd borde det ju krävas en hel del för att bevisa vem det var som faktiskt höll i kniven. Platsen är ju så pass undanskymd och mörk att det knappast finns vittnen. Till och med om den ene erkänner känns det tveksamt.

I mina öron låter det dessutom konstigt att någon som 1996 var amfetaminmissbrukare och rånade folk med kniv skulle göra det tillsammans med en 22-åring som idag är egenföretagare, ostraffad och tjänar 50 000/månad.

Visst kan folk styra upp sig över tid, men hänger man med på sådant när man är 22 år gammal och dessutom själv är den tokigaste i gänget som begår det bestialiska mordet känns det mycket otroligt att man varken förr eller senare skulle hamna i kontakt med polisen. Jag hade kunnat köpa det om den anhållne varit femton, sexton vid tillfället och hamnat i dåligt sällskap men umgås man i sådana kretsar när man är 22 gör man det sannolikt tills man hamnar på kåken eller dör av missbruk/våld.

Är medveten om att jag teoretiserar utifrån en massa lösa antaganden och uppgifter från media men får inte ihop det hela utifrån de uppgifter som finns publikt idag.

Fattar det dessutom som att han 1996 pluggade.

Han är förresten inte egenföretagare. Han har ett företag, men det har inte omsatt någonting de senaste åren.
Citera
2013-11-22, 16:44
Medlem
moderskepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När man hör SOS-samtalet får man närmast intryck av att den inringande personen är en tjackpundare.

"knivskuren snubbe som fick många hugg hörru"
"jag e full som ett svin"
"ja ba kuta"

Möjligt att de plockat rätt person, men annars hade jag snarare gissat på en man i 35-40 årsåldern vid tiden för brottet och runt de 50 idag. Uppvuxen på Södermalm eller i närförort.

Låter inte som någon företagsledare direkt...

Mitt första inlägg! Yihaa!

Pluggade själv på KTH Lantmäteri när det begav sig, har därför följt fallet.

Jag tycker inte att inringaren låter som en tjackpundare. Man pratade så som Stockholmare i 20-årsåldern vid den här tiden.
Citera
2013-11-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Funderar på samstämmiga uppgifter där telefon killen och ett par i en bil beskriver GM med går jacka. Om telefonkillen är GM varför beskriva sig själv eller har paret i bilen fel?
Iofs vanligt med grå jackor. Dessutom är det svårt med färger mitt i natten, speciellt gråskalor.
Citera
2013-11-22, 16:55
Bannlyst
Citat:
Fattar det dessutom som att han 1996 pluggade.

.

KTH eller Stockholm U, gissningsvis.
Citera
2013-11-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderskepp
Jag tycker inte att inringaren låter som en tjackpundare. Man pratade så som Stockholmare i 20-årsåldern vid den här tiden.

Jag får inte heller några tydliga pundarvibbar av ordval eller dialekt. Alla stockholmspundare torde veta hur Valhallavägen uttalas och tvekan kring Swartlings ridskola kan uppfattas som en smula krystad. Alltså inte helt omöjligt att uppringaren gör sitt yttersta för att förställa sig, låta som en knegare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in