2013-11-19, 03:49
Medlem
Bäst vore det ändå om kvinnan tvingades stå för det. På ett kan jag tycka att samhället borde ta det men när jag tänker på det mer känns det självklart att kvinnan enligt lag ska ta initiativ till testet. Känns ganska sjukt att mannen ska behöva be om det eller betala det när det är kvinnors fel, män kan knappast skuldbeläggas här.
Citera
2013-11-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Varför ska det inte vara en rättighet istället? En plikt sitter lite väl krasst, tycker du inte? Vad om man inte vill veta, utan vill lita på sin fru. Det är tänkbart. Ska man då tvingas? En rättighet är väl mer passande.

Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Ja utifrån föräldrarnas perspektiv håller jag med men för mig handlar det om barnets rätt att veta eller ej. Sen vilket som är bäst för barnet är den stora frågan.

Just detta! Att införa obligatorisk faderskapsbestämning för att det är en rättighet för barnen att vara säker på vem som är förälder, oaktat vad föräldrarna själva anser om saken.
Citera
2013-11-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Just detta! Att införa obligatorisk faderskapsbestämning för att det är en rättighet för barnen att vara säker på vem som är förälder, oaktat vad föräldrarna själva anser om saken.
Riktigt bra argument faktisk.
/m
Citera
2013-11-20, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva

Vem ska meddela ettåringen om vem dess pappa är tänker du?

Eller ska man vänta tills barnet är artonåring innan myndigheter meddelar dem vem deras far är?

Hur ska det praktiskt gå till att få barnet att bli säker på vem deras pappa är?
Citera
2013-11-20, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Jodå. Om du skall ha ett resultat som duger i en domstol.

Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Ett privat test håller inte och friskriver dig inte från faderskap.
Mannen måste kontakta socialtjänsten (familjerätten) och där ifrågasätter faderskapet. Tillsammans med utredaren måste modern och fadern inledningsvis diskutera om ett test verkligen är nödvändigt. Det är viktigt att gå igenom vad ett test kan få för konsekvenser för barnet och för övriga i familjen. Särskilt om det,då skulle visa sig att det är en annan man som är barnets pappa.
Vägrar kvinna är det ett h-e för mannen att få igenom ett test.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Var menar du att man ska blanda in domstolen? Antingen är testet positivt, eller negativ. Det krävs inge domare för att avgöra det, snarare en läkare eller biolog och eftersom socialen är den instans som sköter hela processen ändå så faller de på dem att hantera utfallet. Det är ju just för att vi INTE har ett test som det blir så många fall som går till domstol.
I steg två - när faderskapet är utrett kan det dock uppstå tvist om vårdnad, umgänge, ekonomiskt underhåll mm. Dessa frågor är upp till socialen att utreda. Om parterna inte är nöjda så använder man socialens utredning som en inlaga i en stämning i en civilrättslig process.
Även här kan ett faderskapstest komma väl till pass om det är så att mannen fortfarande vägrar det ekonomiska ansvaret. Vad gäller umgänge så vet jag inte om det finns fall där man som förälder dömts till umgänge mot sin vilja. Detta eftersom det juridiskt är BARNET som har umgängesrätt till föräldrarna och inte tvärt om.

Har du över huvud taget barn? Har du någon aning om hur det går till att bli pappa utan att vara gift?

Du får väl läsa om det i de inlägg som finns i tråden och vända dig till de som hävdar att det finns mening att blanda in domstolen. Det vore väl smart att fråga den som påstår det tror du inte?
Citera
2013-11-20, 09:09
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Vem ska meddela ettåringen om vem dess pappa är tänker du?

Eller ska man vänta tills barnet är artonåring innan myndigheter meddelar dem vem deras far är?

Hur ska det praktiskt gå till att få barnet att bli säker på vem deras pappa är?
Praktiskt är väl en lättlöst fråga. Föräldrarna får ta ställning till hur de vill hantera det helt enkelt. Finns det bara bio far och bio mor så är allt som det ska vara. Finns bio mor, bio far och bio mors partner får de komma överens om antingen adoption av bio mors partner eller så gäller bio mor och bio far.

Det är faktiskt inte bara en fördel för familjerna utan även för staten. Barn med t ex fader okänd där staten betalar underhåll kan kanske, vi nu har ett sökbart register - kunna undvikas. Dessutom kan barn med fader okänd i vissa fall få sin arvsrätt bevarad.

jag ser inga nackdelar faktiskt.

Men ska jag varai helt ärlig så tror jag män överlag har mer att förlora än att vinna med en sådan lösning

Kostnaderna för testen är inga problem, som jag nämnde tidigare vi har en massa extra kostnader inom sjukvården som är helt onödiga som enkelt skulle kunna bekosta detta.
Senast redigerad av pewpew 2013-11-20 kl. 09:11.
Citera
2013-11-21, 18:52
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azote
Kan du förklara för mig vad du vinner på att det här testet inte införs som en obligatorisk rutinåtgärd?

Vad "jag vinner"? Inget. Men vad om man inte vill göra ett sånt test (som pappa) av princip? Ska man då tvingas? Jag menar inte att det finns ett behov. Så klart ska man ha rätt att begära ett test om man vill.
Citera
2013-11-22, 00:30
Medlem
Citat:
Vad "jag vinner"? Inget. Men vad om man inte vill göra ett sånt test (som pappa) av princip? Ska man då tvingas? Jag menar inte att det finns ett behov. Så klart ska man ha rätt att begära ett test om man vill.
Men vänd på det? Kan du göra ett sådant test om DU vill men inte mamman...
/m
Citera
2013-11-22, 08:31
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men vänd på det? Kan du göra ett sådant test om DU vill men inte mamman...
/m

Ja, därför att varje person har rätt att veta. T.ex. om jag har rätt till någon sak som är hos dig, som du inte vill ge mig, då har du plikt att ge mig. Men inte har jag plikt att begära ut saken.
Citera
2013-11-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew

Men ska jag varai helt ärlig så tror jag män överlag har mer att förlora än att vinna med en sådan lösning

Inte om du kombinerar det med juridisk abort väl?
Citera
2013-11-22, 15:32
Medlem
AbsurdExistenss avatar
Att man idag kan utföra faderskapstest privat är ju såklart bra, men det förändrar inte situationen spelteoretiskt.

Vill man i förlängningen ha ett förändrat beteende så måste man ändra förutsättningarna. Till exempel genom att klargöra för alla aktörer att ett test kommer att tas när barnet föds. Då är spelreglerna ändrade och överlevnadsstrategierna måste således också förändras.

Det handlar om vilket samhälle man vill ha. Tillåter man överlevnadsstrategier baserade på oärlighet att ge utdelning så kommer de oundvikligen att slå rot i denna nisch. Vill man ha ett samhälle baserat på ärlighet och tillit är ett obligatoriskt faderskapstest en bra sak av alla åtgärder som kan tas vid.

Kostnaden borde vara en ickefråga. Den skulle sjunka ju fler som efterfrågade en sådan tjänst. Idag är sådana tjänster efterfrågade, men inte i den utsträckning att de kan utnyttjas kostnadseffektivt.
Citera
2013-11-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ja, därför att varje person har rätt att veta. T.ex. om jag har rätt till någon sak som är hos dig, som du inte vill ge mig, då har du plikt att ge mig. Men inte har jag plikt att begära ut saken.
Min poäng är att mamman har rätt stort inflytande över barnet eftersom hon per automatik har vårdnaden - Delad vårdnad får man ju först när det är klarlagt vem pappan är (nu förutsätter jag att det finns en fnurra på tråden, eller att föräldrar inte är gifta) - då är det inte självklart att mamman går med på att ta blodprov på barnet varvid det bli en lite jobbig sits att som pappa vilja genomföra ett faderskapstes men mamman vägrar.
/m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in