2013-11-20, 21:42
Medlem
bananasplit99s avatar
Söker en bok som handlar om San Francisco. Gärna en mer historisk roman. Men det spelar ingen större roll. Har nämligen som tradition att alltid läsa en skönlitterär bok som är utspelad i staden/landet före jag besöker den Några tips?
Citera
2013-11-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasplit99
Söker en bok som handlar om San Francisco. Gärna en mer historisk roman. Men det spelar ingen större roll. Har nämligen som tradition att alltid läsa en skönlitterär bok som är utspelad i staden/landet före jag besöker den Några tips?
Armistead Maupins bokserie om invånarna i ett hus är lite kul. Börjar med Ett annat liv.
Trippen av Tom Wolfe.
Huliganerna kommer på besök av Jennifer Egan utspelar sig delvis i SF:s punkscen.
Dharmagänget av Jack Kerouac. På drift.
Blade Runner av Philip K Dick
En deckare: En helig dåre av Laurie R King.
Citera
2013-11-21, 07:37
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peelon
Armistead Maupins bokserie om invånarna i ett hus är lite kul. Börjar med Ett annat liv.
Trippen av Tom Wolfe.
Huliganerna kommer på besök av Jennifer Egan utspelar sig delvis i SF:s punkscen.
Dharmagänget av Jack Kerouac. På drift.
Blade Runner av Philip K Dick
En deckare: En helig dåre av Laurie R King.
Tack för tipsen!
Citera
2013-11-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Ja ja!

Men nu fick jag inga tips, varför vet jag inte, MEN KÄNN DIG TRÄFFAD. Skoja.

Virgina Woolfs Mot fyren, Paul Austers Månpalatset, Haruki Murakamis Fågeln som vrider upp världen och Jonathan Saffran Foers Allting är upplyst.

Tjena, BRMC var namnet. Här kommer jag och samlar indiepoäng. Men verk som är lika dessa är att föredra! Behöver inte vara just verken i fråga, utan listade mest mina favoriter av författarna. Att tilläggas har jag läst både Siri Hustvedt och Nicole Krauss utan att bli stormförtjust. Har inga större problem att läsa på engelska, så länge det inte är oerhört tung engelska.
Borges, Pamuk?
Citera
2013-11-21, 23:45
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Borges, Pamuk?

Känner igen Borges, men enbart vid namnet. Någon speciell du rekommenderar? Får bli att läsa det efter jag läst ut den jag påbörjade precis!
Senast redigerad av Brmc 2013-11-22 kl. 00:08.
Citera
2013-11-22, 00:32
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Känner igen Borges, men enbart vid namnet. Någon speciell du rekommenderar? Får bli att läsa det efter jag läst ut den jag påbörjade precis!

Borges är mest känd för att skriva noveller (om det nu inte var enbart noveller han faktiskt skrev), som ofta hade essäistiska aktiga teman. Många av hans noveller har inspirerat filosofer som Michel Foucualt och Jean Baudrillard.

De kändaste samlingarna är Fiktioner och Alefen. Jag är inte jätteförtjust i honom -- i varje fall inte på det sätt som många andra är --, men han är intressant.
Citera
2013-11-22, 08:22
Medlem
Citat:
Äh, förresten, var lite trött när jag skrev det där och gick lite vilse när jag letade efter den gemensamma nämnaren för de böcker du nämner. Tänkte moderna klassiker och olika sorters twistar på verklighet och berättande ... Kanske Borges inte riktigt platsar egentligen. Fast jag tror man har en god chans att gilla "Snö" av Orhan Pamuk om man gillar Auster. Men annars är det inte heller någon dålig idé att gå vidare och läsa fler böcker av de författare du gillar redan. Eller boken av Oates du fingrade på häromdan.
Citera
2013-11-22, 09:19
Medlem
Worgxors avatar
Jag har läst alla Joe abercrombies verk och vill ha något liknande som hans serie "Första lagen/First law"

Finns lite info här: http://www.joeabercrombie.com/books/

Epic fantasy. Its all the same, no?

There’s a grumpy wizard, a deadly barbarian, a jumped-up nobleman and some feisty girl, more than likely. They’re all engaged in a mysterious quest to bring that from there, and they’re all made out of cardboard. Probably there’s a dark lord of some kind involved. They talk like extras from a bad soap opera. They fight like extras from a bad cop show. Probably there’s a prophecy, and a farmboy with mysterious parentage, and if not a magic tower, then certainly a strange tall building of some kind. There’ll be battles, there’ll be intrigue, and I wouldn’t be at all surprised if a magic sword came up somewhere along the way.

I don’t need to read that again.

I want to read a fantasy with all the grit, and cruelty, and humour of real life. Where good and evil are a matter of where you stand, just like in the real world. I want dialogue that actually sounds like people talking, and action that actually feels like people fighting. I want magic and adventure, sure, but I want it to hurt. I want blood, sweat, and tears, and plenty of them. I want to read about characters as selfish, as flawed, as complicated, and as unpredictable as real people. I want a fantasy that can shock and surprise, amuse and horrify, delight and excite me, all at once.

I spent a long time looking, and I couldn’t find a set of books quite like that. So I thought I’d write some.

You like your fantasy with the edges left on?

Try The First Law.
"taget ifrån webbsidan ovan"
Citera
2013-11-22, 10:24
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway

Hrm, för tänkte dra en sjuhelvetes shoppingrunda på antikvariat nästa vecka och klippa annat än just klassiska verk, då är detta utan tvekan av intresse! Intressant är bra.

Citat:

Men twist på verklighet är härligt. Jag gillar ju metafiktion och lekandet med verklighet oerhört mycket. Visst är det kul att fortsätta läsa av författare man gillar, men vill bredda mig lite! Mestadels läst klassiker känns det som. Är ju trots allt kul att läsa lite annat också. Är Coelhos Alkemisten något att ha? Tänkte nämligen leta efter den, Mästaren och Margarita, något av Huxley Snö som du tipsade om och någon av Borges i veckan.

Just ja. En annan personlig favorit är Kosinkis Finnas till.
Citera
2013-11-22, 11:30
Medlem
Tar gärna lite tips på böcker liknande Hermann Hesses, där österländsk filosofi blandas in.

Sen om någon vet en bra bok om alkemi så skulle det vara grymt!
Citera
2013-11-22, 11:38
Medlem
Spyrrans avatar
Jag läser ingen bok alls för tillfället och har inte läst något de senaste veckorna. Samtidigt vet jag inte vad jag är sugen på att läsa heller. I vanliga fall brukar jag läsa allt eller det mesta av en viss författare. Så det kan bli flertal böcker från den författaren, eller så riktar jag in mig på ett visst tema.

Jag gillar egentligen allt från verklighetsbaserade böcker (med en viss förkärlek för sådant som rör kända rättsfall/brottsfall och historiska händelser som påverkade världen), deckare, kriminalromaner och spänningsromaner, gåtor och mystik (har redan läst Dan Browns böcker, och sådant som han blev inspirerad av) till sådant som rör på liv och död (det kan vara postapokalyptisk fiktion, något som utspelar sig i en dystopi eller något liknande).

Det som jag gillar mest är sådant som berör mig. Jag har inte stött på många böcker som till exempel Ciderhusreglerna (John Irving), Edward Finnigans upprättelse (Roslund och Hellström) eller Lida och Köplust (Stephen King). Jag hatar att erkänna det men ” Edward Finnigans upprättelse” lyckades faktiskt få mig att gråta när jag hade kommit fram till slutet. I alla fall när jag läste boken första gången. Kings böcker gav mig rysningar samtidigt som jag var (och fortfarande är) glad över att slippa möta vissa personer i de verkliga livet. Ciderhusreglerna är en fantastisk bok som har i princip allt och det är svårt att lämnas helt oberörd.

Jag har läst många av Stephen Kings böcker, men det är bara två som lyckades ge mig rysningar. Har läst många böcker av olika författare, där många anser att böckerna på något vis är sorgliga och/eller melankoliska (vilket passar in på både Ciderhusreglerna och där man vill läsa något som får en att gråta). Dessvärre har de sällan samma effekt på mig.

Någon som kan komma med tips? Gav kanske en flummig och vag introduktion, men det är den typen av böcker som jag gillar i alla fall. Jag kan skippa böcker som berör så länge böckerna i alla fall är bra.
Citera
2013-11-22, 16:48
Medlem
IronRandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMidnatt
Tar gärna lite tips på böcker liknande Hermann Hesses, där österländsk filosofi blandas in.

Sen om någon vet en bra bok om alkemi så skulle det vara grymt!

Kanske, The Alchemist, Paulo Coelho?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in