2013-09-11, 22:44
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Någon som vet något som liknar Liftarens guide till galaxen? Lite science fiktion alltså.
Citera
2013-09-12, 10:18
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Någon som vet något som liknar Liftarens guide till galaxen? Lite science fiktion alltså.

Som det också är lite humor i, eller? Kan inte så mycket, men R A Heinleins Egen rymddräkt finnes tycker iaf jag är bra. Lite gammal kanske...
Citera
2013-09-13, 07:44
Bannlyst
Någon som vet en bra bok om andra världskriget som inte är 10000 sidor lång , utan snarare en bra kortfattad "fakta" förklaring på händelseförloppet?
Citera
2013-09-13, 08:47
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Vet inte hur pass humoristisk den är, men Jules Vernes From the Earth to the Moon?
Citera
2013-09-13, 09:01
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rarreh
Jag läste nyss ut Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij och blev sugen på att läsa något liknande. Jag gillar de filosofiska och psykologiska aspekterna av boken.

Min favorit är helt klart när huvudkaraktären Rodja talar om de två olika sortens människor som finns. Ni som läst boken förstår vad jag menar.
Är sugen på att läsa Idioten av samma författare men det skulle också vara roligt att pröva på något liknande från någon annan.

Sammanfattningsvis en roman som tar upp filosofiska dilemman.

Tackar!

Resa till nattens ände och därefter Död på krita av Louis-Ferdinand Céline. Som extra bonus råkar de även vara de två största mästerverken inom modern litteratur. Sedan tycker jag att Idioten och Bröderna Karamazov är på sätt och vis mer njutbara än Brott och straff. Bland Dostojevskijs verk är jag dessutom speciellt förtjust i Onda andar, en bok som är lika aktuell idag som då, även om boken inte är helt lyckad formmässigt.

Personligen anser jag att ingen inom modern litteratur kommer i närheten av Céline ifråga om litterär betydelse, men personligen är Fjodor Dostojevskij min näst största favorit. Efter de två kommer alla andra moderna författare en bit bort i en klunga. Om du kan tänka dig även böcker som inte är i romanform, så rekommenderar jag även Friedrich Nietzsches böcker med aforismer, t.ex. är Mänskligt, alltförmänskligt en bra bok att börja med. Dostojevskij, Nietzsche och Céline är ju De tre stora.
Senast redigerad av Europe 2013-09-13 kl. 09:05.
Citera
2013-09-16, 01:23
Medlem
Kanske är väldigt breda områden jag ber om, men men.

Något inom politik? Svensk, utlänsk, ledare, korruption, partier etc?

Maffia relaterat? Dock inte Svensk Maffia, den har jag läst.

Biografier, vilka är bäst? Gärna spårade personer, sport, filmstjärnor, artister vad som egentligen.

Tänkte beställa ett gäng därav många frågor.

Tackar så mycket, vart kanske lite väl brett frågat men men.
Citera
2013-09-16, 01:34
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos

Biografier, vilka är bäst? Gärna spårade personer, sport, filmstjärnor, artister vad som egentligen.

Kan rekommendera dig boken "Kapitalism byggde landet". Den tar upp Sveriges historia under 1900-talet och vad som gjort Sverige rikt samt vad man satsat fel på genom åren. Denna bok finns att ladda ner på forumet i tråden "Böcker som makthavarna inte vill man ska läsa".

Kan fortsätta på politik och rekommendera "Knapptryckarkompaniet", har själv inte läst den än men den ska handla korrupta partier i riksdagen.

Är du intresserad i invandring och integrationspolitiken kan jag rekommendera "Invandring och Mörkläggning". Titeln säger sig självt.
Citera
2013-09-17, 13:02
Medlem
Balonzos avatar
Något bra om fängelseliv? Då främst ett amerikanskt fängelse. Får gärna vara på engelska också.
Citera
2013-09-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos

Masha Gessen: Mannen utan ansikte, om Putin
Martin Gelin: Den amerikanska högern
Henrik Berggren: Underbara dagar framför oss, om Palme
Lena Sundström: Världens lyckligaste folk, om Danmark
Citera
2013-09-18, 18:10
Medlem
Jag söker böcker med engelska eller svenska som originalspråk (inga översättningar alltså) som handlar om kärlek förr i tiden i främsta hand men även livet i allmänhet förr, ex. "Pride and Prejudice" av Jane Austen, "Den unge Werthers lidanden" av Goethe eller "Mina drömmars man" av Johanna Lindsey. Kan vara nyare eller äldre böcker, men de bör utspela sig före 1900. Alla sorters kärlek är av intresse, arrangerade äktenskap, förbjuden kärlek, osv.
Citera
2013-09-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyJean
Jag söker böcker med engelska eller svenska som originalspråk (inga översättningar alltså) som handlar om kärlek förr i tiden i främsta hand men även livet i allmänhet förr, ex. "Pride and Prejudice" av Jane Austen, "Den unge Werthers lidanden" av Goethe eller "Mina drömmars man" av Johanna Lindsey. Kan vara nyare eller äldre böcker, men de bör utspela sig före 1900. Alla sorters kärlek är av intresse, arrangerade äktenskap, förbjuden kärlek, osv.
Kanske nån av de här kan passa:
"I enslighet framfödt" av Anita Salomonsson - 1800-tal, Sverige, förbjuden kärlek.
Emily Brontë: Wuthering heights
Susanna av Elsi Rydsjö
Margaret Mitchell: Gone With the Wind
Citera
2013-09-18, 21:09
Medlem
EdgeofEndings avatar
Skulle vilja läsa en bok om alkemister/alkemi. Gärna inte för svårläst på engelska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in