Citat:
Ursprungligen postat av
Rarreh
Jag läste nyss ut Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij och blev sugen på att läsa något liknande. Jag gillar de filosofiska och psykologiska aspekterna av boken.
Min favorit är helt klart när huvudkaraktären Rodja talar om de två olika sortens människor som finns. Ni som läst boken förstår vad jag menar.
Är sugen på att läsa Idioten av samma författare men det skulle också vara roligt att pröva på något liknande från någon annan.
Sammanfattningsvis en roman som tar upp filosofiska dilemman.
Tackar!
Resa till nattens ände och därefter
Död på krita av
Louis-Ferdinand Céline. Som extra bonus råkar de även vara de två största mästerverken inom modern litteratur. Sedan tycker jag att
Idioten och
Bröderna Karamazov är på sätt och vis mer njutbara än
Brott och straff. Bland Dostojevskijs verk är jag dessutom speciellt förtjust i
Onda andar, en bok som är lika aktuell idag som då, även om boken inte är helt lyckad formmässigt.
Personligen anser jag att ingen inom modern litteratur kommer i närheten av Céline ifråga om litterär betydelse, men personligen är Fjodor Dostojevskij min näst största favorit. Efter de två kommer alla andra moderna författare en bit bort i en klunga. Om du kan tänka dig även böcker som inte är i romanform, så rekommenderar jag även Friedrich Nietzsches böcker med aforismer, t.ex. är
Mänskligt, alltförmänskligt en bra bok att börja med. Dostojevskij, Nietzsche och Céline är ju
De tre stora.