2013-11-20, 23:20
Medlem
Bara att fylla i korten som vanligt (helt arbetslös) a-kassan vet ju inte vart du är eller va du gör, men kom ihåg att ringa af o säga att du ska på jobbintervju på fredagen så att du inte blir avanmäld för att du inte dyker upp, förstår inte varför du ska krångla till det med att dra hela historien för af, a-kassan är ju till för dom som är arbetssökande så så länge du redovisar dom jobb du sökt o kontaktar af vi förhinder som nu så är det bara att stämpla fullt eller fyller du i att du är sjuk om du har feber nån dag o inte orkar söka jobb?
Citera
2013-11-20, 23:37
Medlem
diar84s avatar
Jag skulle besöka AF eftersom de betalar din resa t/r till Norge om du ska på arbetsintervju! (gäller inom eu/ees länder) Ta med kontaktuppgifter till företaget.

Du blir dessutom inte avanmäld till a-kassa om man: 1. Jobbar 2. Ska på arbetsintervju.

Men pröjsar Af resan så måste du antagligen resa tillbaka samma dag. Stannar du en hel vecka, så skulle jag vara tyst om saken. Och bara åka iväg. Och ringa AF & meddela arbetsintervju (inom sverige) & begära ny tid - då blir du inte av med din ersättning
Senast redigerad av diar84 2013-11-20 kl. 23:44.
Citera
2013-11-21, 11:07
Medlem
lehirals avatar
Just blivit 20, kan jag få grundbelopp av a-kassan då? Har jobbat sen oktober men bara 50%. Varit med i a-kassan sen oktober också. Står ju att man inte behöver vara med i 12månader, men jag ringde och hörde och hon jag pratade med sa att jag måste ha ett arbetsvillkor för grundbeloppet också, men vad är då skillnaden på grundbelopp/inkomstrelaterad ersättning?
Citera
2013-11-21, 13:44
Medlem
Jag undrar över samma sak som TS. Är det verkligen ingen som kan svara på detta?
Citera
2013-11-21, 15:35
Medlem
P55s avatar
Ja! En plats i en styrelse räknas inte som anställning, det är ett förtroendeuppdrag så ni kan
fortsätta med a-kassan.
Citera
2013-11-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja! En plats i en styrelse räknas inte som anställning, det är ett förtroendeuppdrag så ni kan
fortsätta med a-kassan.

Att vara suppleant är INTE ett styrelse-engagemang. Att vara suppleant betyder att du inte har någon roll överhuvudtaget ända tills ordinarie ledamot faller ifrån av någon anledning och du förväntas träda in i dess ställe.

Så jag har svårt att se att det skulle kunna begränsa din rätt till a-kassa.

//Dragan
Citera
2013-11-21, 17:22
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxi-Dragan
Att vara suppleant är INTE ett styrelse-engagemang. Att vara suppleant betyder att du inte har någon roll överhuvudtaget ända tills ordinarie ledamot faller ifrån av någon anledning och du förväntas träda in i dess ställe.

Så jag har svårt att se att det skulle kunna begränsa din rätt till a-kassa.

//Dragan

Jodå, det är ett styrelseengagemang. Man är även registrerad hos Bolagsverket som suppleant!
Senast redigerad av P55 2013-11-21 kl. 17:35.
Citera
2013-11-22, 10:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devos
En vän till mig är skyldig akassa "x" 550kr sedan 2011 , och sedan 2011 har han varit med i akassa "y" om han blir arbetslös kan han fortfarande få akassa ersättning från y fast han har skulder till x?

Är väl egentligen inte vara en generell "a-kassefråga" eftersom skulder till en a-kassa lika lite som skulder till vilken annan förening eller vilket annat företag som helst borde beröra en annan a-kassa...men jag har ingen aning, maila den berörda a-kassan och fråga.
Citera
2013-11-22, 10:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Just blivit 20, kan jag få grundbelopp av a-kassan då? Har jobbat sen oktober men bara 50%. Varit med i a-kassan sen oktober också. Står ju att man inte behöver vara med i 12månader, men jag ringde och hörde och hon jag pratade med sa att jag måste ha ett arbetsvillkor för grundbeloppet också, men vad är då skillnaden på grundbelopp/inkomstrelaterad ersättning?

Läs:
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Fakta-om-ersattningen.html

http://www.aea.se/arbetslos/om_ersattningen/villkor-for-ersattning

http://www.aea.se/arbetslos/om-arbetsloshetsforsakringen
Citera
2013-11-23, 01:15
Medlem
Jag är osäker på detta, men att vara med i en a-kassa torde väl inte vara nåt problem. En annan sak är väl om det går att få ut a-kassa som inblandad i ett företag. Då tror jag att en utredning måste göras, där det måste framkomma att du inte är aktiv och inte får nån lön från bolaget ifråga etc. Nu vet jag inte om a-kassan har nån samkörning med bolagsverkets register, har de inte det så märker ju inte a-kassan om du har uppdrag i bolag.
Citera
2013-11-23, 04:03
Medlem
Akassan är förskräckligt låg när jag blev arbetslös hade precis tagit körkort och köpt bil skaffat lägenhet o köpt grejjer till. Fick börja dra in på allt och har sedan dess (1år) saknat pengar råkat få böter 2 gånger så fick ställa av bilen så fått gå eller åka med vänner.har varit ute en gång på krogen har inte haft råd mer sen så har tappat kontakten med typ alla. Min motivation är noll jag har snart slut på dagar vilket var mitt mål var så förbannad när jag fick första utbetalning så jag svor att suga ut varenda krona innan jag jobbar igen. Fick nästan exakt halva min lön när allt jag hört var att man får 80%.fuck you jävla bedragare!
Citera
2013-11-23, 07:22
Medlem
Jag har erfarenhet av det här då jag blev placerad som suppleant i ett företag utan min vetskap.

Så länge du inte har en bestämmanderoll i företaget så påverkar det inte din a-kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in