Citat:
Ursprungligen postat av
Busstation
Jag ser ingen glädje i att ett lag so dominerar early game för att de spelar bättre och har en early game setup ska torska för att de möter ett late game lag, som Riot eftersträvar ska vinna spelen. Det spelar ingen roll hur mycket man dominerar spelet första 15, utan allt kommer i slutändan handla om bäst late game setup eftersom Riot arbetar för att spelen ska gå till just lategame.
Nu är vi inte riktigt där ännu, men mycket förändringar den senaste tiden leder i den riktningen.
Självklart ska det lag som rycker tidigt och har bättre items, vision etc krossa motståndarna. Hur ska det annars vara? Att första 15 är en så gott som meningslös farmfest inför de avgörande minuterna runt 40-50 min?
Det är precis den delen som oroar mig. Jag gillar att spela lite trolligare setups, bland annat bruiserstomp botlane och liknande. Nu är det kanske inte jätterelevant, men det känns som att Riot med de nya förändringarna säger "så här skall ni spela". Att de hållt sig borta från att styra metan medvetet har varit bra, idag känns det precis tvärtom och det gör mig uppriktigt sagt ledsen. Det känns som att de glider mer och mer mot det stora företaget där bara antal tjänade kronor är viktigt istället för att lyssna på communityn.
Dock är de oftast duktiga på att lyssna på inlägg t.ex. på reddit. Kommer opinionen att vidhålla att det är extremt dåliga förändringar så tror jag faktiskt att något kommer förändras, frågan är bara vad de skall göra åt det.
Citat:
Ursprungligen postat av
irken
Text
Fast hur snowballingen har varit i s3 så har det varit enstaka champions som snowballat för hårt, inte lag generellt. Att de försämrar snowballingen såhär hårt tycker jag visar att de vill fokusera på lategame inte att snowballingen är för hård generellt.
Att de minskar guld för early game kills och first blood och liknande visar tydligt vilken typ av spel de strävar efter, i alla fall för mig.
Du säger att de kommer att vinna, det är inte lika självklart för mig längre, för övertaget tidigt faller av med vissa champion, det vet både du och jag. Det kommer att göra att vissa champs bara blir viable mellan vissa tider. Det kan t.om. vara så att lag kommer att skriva /ff vid vissa tidpunkter för att de inte längre kan vinna en match lategame.
Jag må överdriva något, men problemet kvarstår. Är snowballingen för hård hos vissa champs så gör man något åt champen, man styr inte metan mot lategamefokus vilket är vad de gör just nu. Anledningen till att man klarade vinna early/mid var på grund av guld och expövertaget redan från tidig laningphase.
Jag uppskattar att lol inte bestraffar att man dör tidigt med mer än förlorad tid på lane, men att man skall göra det ännu mer förlåtande kan bli ett problem. Jag inser också att det är ett pvp spel så fördelarna finns på båda sidor och en bättre spelare kommer fortfarande vinna, men risken finns att det blir för lätt att komma till lategame delen nu och det är inte bra.
Jag känner att jag börjar spåra ur något och upprepa mig, så jag sätter punkt där för tillfället, men vi kan sammamfatta det med att jag är rädd att de påverkar metan allt för mycket.