2013-11-20, 20:47
Medlem
GarryCopers avatar
Här kommer en sak som jag är fundersam över.

Södermalmspiketen 3230 står uppe vid åsen en bit in på David bagares gata och åker därifrån en stund innan mordet (påstår dom)

De åker Malmskillnadsgatan söder ut ner till Brunkebergstorg. Vid böjen kommer områdeslarmet. Man skjuten på Tunnelgatan. Den officiella tiden för det larmet är 23. 23.14. Den officiella tiden för mordet är 23.21.10 +-10 sekunder.

Alltså ca 2 minuter efter mordet kommer larmet. Piket 3230. Polisinspektör Gedda säger att det tog 30 sekunder att köra från böjen Brunkebergstorg Sveavägen norr ut till mordplatsen. De hade fri väg uppger han. Sträckan är 560 m. Det innebär att de har kört i 67 km/ timmen.

Samma sträcka söder ut från David Bagares gata ner till böjen parallellt med Sveavägen är också 560 m. Det tog två minuter. Det innebär om de kört precis när skotten avfyrades, att de har kört i en hastighet på 17 km/ timmen. Är det verkligen rimligt? Om de åkte en minut innan skotten har de kört i en hastighet av 11 km/timmen. Är det rimligt?
Om de stod där uppe på åsen och hörde skotten och väntade på mördaren i en minut, men han kom aldrig för han sprang enligt mig Luntmakargatan norr ut (se tidigare inlägg). Har de kört sträckan från David bagares gata ner till böjen vid Brunkebergs torg i en hastighet av 34 km/timmen. Det låter mer rimligt, eller hur?

Länk: bla kriminsp Gedda berättar

http://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU
Citera
2013-11-20, 20:58
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper

Södermalmspiketen 3230 står uppe vid åsen en bit in på David bagares gata och åker därifrån en stund innan mordet (påstår dom)

Om det någon som har någon annan åsikt, så får jag bemöta det sedan för nu ska jag gå på bio, måste bara kolla vad klockan är så jag inte missar början av filmen.
Citera
2013-11-20, 21:18
Medlem
MrBigguss avatar
Citat:

De åker Malmskillnadsgatan söder ut ner till Brunkebergstorg. Vid böjen kommer områdeslarmet. Man skjuten på Tunnelgatan. Den officiella tiden för det larmet är 23. 23.14. Den officiella tiden för mordet är 23.21.10 +-10 sekunder.

Alltså ca 2 minuter efter mordet kommer larmet. Piket 3230. Polisinspektör Gedda säger att det tog 30 sekunder att köra från böjen Brunkebergstorg Sveavägen norr ut till mordplatsen. De hade fri väg uppger han. Sträckan är 560 m. Det innebär att de har kört i 67 km/ timmen.

Samma sträcka söder ut från David Bagares gata ner till böjen parallellt med Sveavägen är också 560 m. Det tog två minuter. Det innebär om de kört precis när skotten avfyrades, att de har kört i en hastighet på 17 km/ timmen. Är det verkligen rimligt? Om de åkte en minut innan skotten har de kört i en hastighet av 11 km/timmen. Är det rimligt?
Om de stod där uppe på åsen och hörde skotten och väntade på mördaren i en minut, men han kom aldrig för han sprang enligt mig Luntmakargatan norr ut (se tidigare inlägg). Har de kört sträckan från David bagares gata ner till böjen vid Brunkebergs torg i en hastighet av 34 km/timmen. Det låter mer rimligt, eller hur?

http://www.politiskamord.com/p5hotmail.html

Namnen på bilden (listan över medlemmar i Stockholms Försvarsskytteförenig) ger mig dåliga vibbar. Är det inte AA, så finns åtminstone flera andra inblandade med på den. Piketen 3230...
Citera
2013-11-20, 22:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Du har många intressanta vinklar och jag ska studera dina inlägg noggrant. Det är ett sånt virrvarr med tiderna att de absoluta tidsangivelserna nästan är omöjliga att hantera. T.ex finns det påtagliga indicier att 3230 åkte mot platsen bara någon minut efer MOP, varför antingen KGs uppgifter är felaktiga eller så sändes områdesanropet långt tidigare än 23:23.14 eller så är den officiella tiden för MOP felaktig.

Som jag ser det är polisens uppgifter lika otillförlitliga som uppgifterna från CPs polare. Jag utgår hellre från vittnesuppgifter från "Svensson" och försöker rekonstruera skeendet från det. Om EE och hans kvinnliga bekant säger att de hörde smällarna nästan från Kungsgatan, att de funderade ett tag om de skulle söka upp en telefon och ringa efter ambulans och sedan promenerade tillbaka till Tunnelgatan och såg att första polisbilen kom precis när de kom fram, då betyder det något. Polisens områdesanrop sändes ut MYCKET tidigt eller så åkte 3230 mot Tunnelgatan INNAN anropet!
Citera
2013-11-20, 22:19
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Valter Kegö, 1945

Har dock inte studerat detta specifikt.

Satt och funderade på vem Leif GW Persson ser som potentiell gärningsman.

Polis, ungefär 65 år gammal, vid liv, är något han kommenterat under 2011.

Finns det fler kandidater?
Citera
2013-11-20, 22:27
Medlem
Citat:
Jägarnisse hade jag som befäl i lumpen. Han var den bäste, en av de få befälen det överhuvudtaget gick att prata med. Busig och lite vapentokig och tyckte det var roligt att spränga. Vem tyckte inte det?
Men extremist, mycket tveksamt.Palmemördare kan jag aldrig tänka mig, han var bara busig och rolig och berättade alltid massa roliga anekdots

Det är omvittnat att han gjorde uppmärksammade högerextremistiska och palmehatiska
uttalanden den närmaste tiden före MOP. Han kan väl kanske ha ändrat sinnelag sedan
han var ditt befäl i lumpen
Citera
2013-11-20, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Följande detaljer är vad Leif GW Persson har gett om gärningsmannen.

40 år
Polis/Militär
Skicklig skytt/vapenkunnig
180-185 cm lång
Stockholmare
Körkort
Kunskap om hur personer reagerar när de blir skjutna
Troligtvis jägare
Nu levande
Gift
Välordnad person

De fetmarkerade är vad som stämmer på Sonny Björk.
Citera
2013-11-20, 22:53
Bannlyst
Se gärna denna bild där Sonny står i gärningsmannens exakta vinkel, iförd gärningsmannens exakta mössa

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/412/1548664_520_292.jpg
Citera
2013-11-20, 22:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nej! Men på jägarförband

Jägar-Nisse var aldrig befäl på K3. Han var befäl i Flygvapnet(F 13, F 6, F 7). Flottiljpolis från början, gick sedan FJS kurs men tillhörde fortfarande Flygvapnet.
Han utbildade markstridsförsvar inom Bas 60. Var på F 6 i Karlsborg vid tiden för MOP.
Citera
2013-11-20, 23:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Stellan Åkebring född 1947 är en som avskydde Olof Palme. Det var han som ringde VD1 på natten och sa "Så dog den fähunden till slut" Bästa polare med CG Östling. Den som ordnade de nazzeinspirerade träffarna i Gamla stan.
Citera
2013-11-20, 23:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja Bror Perä och hans resa med journalisten Lundberg (hette han så?) är märklig . Det känns ju rent intuitivt att det ligger en hund begraven där. Men det kan ju också varit rent fyllesvammel på hotellrummet i Köpenhamn.

Men finskorna.... Jag tycker att den storyn de satt på är såpass skarp så om den är helt sann enligt deras berättelse borde den ha kommit fram tidigare. Kunde de verkligen hålla käft om det i sex år?
Och varför berättar Annelie då helt plötsligt sex år efter, hela historien för en tillfälligt bekant på fyllbåten Ålandsfärjan? jag är tveksam till sanningshalten oavsett vad journalisten Borgnäs anser, även om jag tycker att han är duktig i många fall.

Bror Perä och Lasse Lundbergs resa är välkänd efter sex dagar . Anneli och Ankis historia kommer fram efter sex år. Detta betyder inte att de ljuger men den förflutna tidsrymden lämnar öppet för en betydande risk att de minns fel och efterrationaliserar sina minnen.

Dessutom finns det I GMP;s morddags rekonstruktion inte mindre än fem vittnen som passerar Dekorimahörnan(DH) 2315-20 utan att se skymten av en ev Grandman.

Ca 2315: Inga Ålenius och Anja Landgre. Två skådespelerskor som varit och sett samma föreställning av Bröderna Mozart som paret Palme. De stannar en kort stund vid DH och funderar över om de ska gå igenom den stängda Brunkebergstunneln, men väljer att gå söderut på sveavägen. De ser ingen annan person vid mordplatsen. Off topic kuriosa är att Anja Landgre är dotter till Inga Landgre och Nils Poppe.

Ca 2317: Rolder med sällskap stannar vid DH under två minuter pga av illamående. Ser inga andra personer där vid tillfället. Rolder stod och rökte utanför Grand när paret Palme kom ut ur Biografen och gick då söderut på sveavägen.

Ca 2319 Nicola Fauzzi passerar DekorimaHörnan och ser ingen där och inte heller på Tunnelgatan där han tittar in. Om en liten stund ska han möta paret palme längre norrut på Sveavägen och lägga märke till Anders Björkman i sin "Tensonjacka".

Ca 2320 Hellgren passerar DH när han promenerar sveavägen söderut. Ser ingen på mordplatsen.

Ingen av dessa fem ovanstående vittnen har sett någon Dekorimaman och indikerar att mördaren kommer till mordplatsen som mest en dryg minut före mordet. Förutom Fauzzi är dom okända även för många granskare då de endast finns med i GMP;s rekonstruktion , publicerad endast av Sven Aner i dennes bok ”Cover-UP”.

Att sedan Aner fullständigt ignorerar dessa vittnen när han bedriver sin kampanj mot Anti Avsan tycker jag inte är lika bra.
Citera
2013-11-20, 23:34
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Ingen av dessa fem ovanstående vittnen har sett någon Dekorimaman och indikerar att mördaren kommer till mordplatsen som mest en dryg minut före mordet.

Om vi säger att mördaren kommer till mordplatsen som mest en dryg minut före mordet, var kom han då ifrån? Inifrån Skandiahuset? Från Luntmakargatan? Från Sveavägen? Till fots eller avsläppt med bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in