2013-11-20, 18:29
Medlem
Angående AA så läste jag nu på (plasthimmel wordpress.com)
Hypotesen är att Catrine Da Costa skulle varit mellanhand för kommunikation mellan en dubbelagent inom den sydafrikanska säkerhetsorg. och den Svenska underrättelsetjänsten.Detta delvis genom hennes Portugisiske man o dennes släkt.

AA och Caterin kände tydligen varann väl och AA utpekas som hennes underrättelsekontakt och ev. beskyddare. Caterin lär ju dessutom ha sökt OP på Rosenbad ett par gånger.???

OP och AA kanske va "buksvågrar" ? Kanske ett svartsjukedrama?

Nej,men intressant koppling tycker jag.
Citera
2013-11-20, 18:41
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Gjorde du vpl på K3 då?

Nej! Men på jägarförband
Citera
2013-11-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Nej! Men på jägarförband

Va bra! Då kanske du känner till en del om den mystiske mannen Håkan Ingerwald ?
Smålänningen (fallskärmsjägare o FN soldat) som va "bortrövad" häromåret. Han hade ju sagt t sin bror att "händer det mig något så har det m Palmemordet att göra"
Senast redigerad av Custerson 2013-11-20 kl. 18:52.
Citera
2013-11-20, 18:58
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Va bra! Då kanske du känner till en del om den mystiske mannen Håkan Ingerwald ?
Smålänningen (fallskärmsjägare o FN soldat) som va "bortrövad" häromåret. Han hade ju sagt t sin bror att "händer det mig något så har det m Palmemordet att göra"

Nej jag har faktiskt kollat upp det med lite kontakter, som har koll. Men det är ingen som visste vem han var ens. Jag tror inte det har ngt med hans militära bakgrund att göra.
Citera
2013-11-20, 19:01
Medlem
Citat:

Varför historien inte är trovärdig ?

. Citat Annelie: ”Han står stilla där. Det måste vara det ljusaste stället där. Och så frågar hon vad klockan är, och så ska jag titta, och så har jag inte klockan på mej, och jag har alltid klockan på mej. Och då började hon skratta åt mej: ´du som aldrig brukar glömma klockan´. Och så ser hon killen och så går hon direkt till honom och jag följer efter.

1.För det första Annelie och Anki är på väg till bio. Då har du en tid att passa. Att veta vad klockan är, det är A och O när du ska på bio. Att du inte vid ett enda tillfälle svängt upp armen för att kolla vad klockan är före biobesöket är därför inte sannolikt. Därför måste hon varit medveten om att hon glömt klockan innan. Att kolla hur mycket klockan är, som du har på armen, går på en sekund.
Men hon är i stånd att ljuga en hel harang om denna historia, att hon upptäcker först efter biobesöket att hon glömt klockan hemma, som hon dessutom aldrig brukar göra.
Inte trovärdigt.

Citat Annelie "Vi går Kungsgatan upp mot Sveavägen och svänger direkt till höger, mot Dekorimahållet. Vi går nästan förbi killen som står vid Dekorima… vi skulle titta på möbler, vi gick och pratade om möbler, jag var nyinflyttad… vi hade tid innan tåget skulle gå…"

2. Hur vet hon att hon har tid att kolla på möbler innan tåget ska gå, om hon inte vet vad vad klockan är?

Även om hon vet när filmen slutar, så reflexmässigt kollar man vad klockan är om man ska med ett tåg efter filmens slut.
Om hon inte innan märkt att hon glömt klockan hemma på väg till bion, bör hon absolut blivit medveten om att hon glömt klockan i detta läge.
Inte trovärdigt.

Annelie säger också att personen hon såg är brun hårig och kortklippt, som Isacsson.
I nästa läge kan hon inte svara på frågan om personen var barhuvad eller inte !! Då svarar hon: Kommer inte ihåg.
Inte trovärdigt.

Annelie säger: Citat
”Den såg jag också, att han hade, walkie-talkien i handen. Men det är hon som har sett att han har haft en pistol så här under armen, men inte jag.”

Fast det är Anki som ser att han har pistol så är det Annelie som drar Anki i armen för att gå därifrån.
Om Anki sett att han hade pistol, hade det naturliga inte varit att det är hon / Anki som drar Annelie fort som fan från platsen, eller hur?
Och hade det naturliga inte varit att hon sagt när hon kommit ett tiotal meter ifrån mannen -"Va fan han hade pistol i handen?
Och Annelie svarat -"PISTOL?? ÄR DU INTE KLOK- Hade han verkligen PISTOL?? Satana perkelää det såg jag inte- kom så springer vi...
Men inte ett ord om det.
Inte trovärdigt.

När de hör skottet och Anki sett att han hade pistol, och som sagt om det varit sant hade hon med absolut största sannolikhet sagt det till Annelie. Och De hade självklart direkt kopplat skottet till "pistolmannen", men inte ett ord om det, typ - Perkelä, satana nu tjöt han mä piitoleen!

Inte trovärdigt.

Problem med Dekorimamannen är att han aldrig blev identifierad.
Lars Borgnäs har pratat med Anki, och anser att hon är trovärdig.
Det var Olle Alsén som trodde att AA var rätt man, men Olle hade fel i den saken.

Enligt Anki gällde följande bl.a.
- Blå Volvo 245
- Två barn
- En bror
- Bor i villa
- Arbetslös

så AA kunde inte vara Dekorimamannen.

OBS flickorna var INTE på väg till bio, de hade just lämnat bion.

Läs Gunnar Walls blogg, där detta ärende behandlas utförligt:

http://gunnarwall.wordpress.com/2013/09/30/vad-betyder-det-att-palmeutredarna-forhort-en-polis-om-statsministermordet/

där finns en länk till ett intressant klipp, polisspåren del 3 av 3, att se
Citera
2013-11-20, 19:11
Medlem
Citat:
Nej jag har faktiskt kollat upp det med lite kontakter, som har koll. Men det är ingen som visste vem han var ens. Jag tror inte det har ngt med hans militära bakgrund att göra.
Nej det kan ju vara så enkelt som att ev snickare fr Balticum ville ha mera pengar. Men just hans ord t sin bror pluss att han varit jägare får mig att fundera lite.
Citera
2013-11-20, 19:19
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Problem med Dekorimamannen är att han aldrig blev identifierad.
Lars Borgnäs har pratat med Anki, och anser att hon är trovärdig.
Det var Olle Alsén som trodde att AA var rätt man, men Olle hade fel i den saken.

Enligt Anki gällde följande bl.a.
- Blå Volvo 245
- Två barn
- En bror
- Bor i villa
- Arbetslös

så AA kunde inte vara Dekorimamannen.

OBS flickorna var INTE på väg till bio, de hade just lämnat bion.

Läs Gunnar Walls blogg, där detta ärende behandlas utförligt:

http://gunnarwall.wordpress.com/2013/09/30/vad-betyder-det-att-palmeutredarna-forhort-en-polis-om-statsministermordet/

där finns en länk till ett intressant klipp, polisspåren del 3 av 3, att se

Ja visst var de iväg från bion.Det är väl ingen som påstått något annat. Men har hon då inte märkt när hon var på väg till bion att hon glömt sin klocka?
Citera
2013-11-20, 19:23
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Nej det kan ju vara så enkelt som att ev snickare fr Balticum ville ha mera pengar. Men just hans ord t sin bror pluss att han varit jägare får mig att fundera lite.

Jag upplevde det också som lite märkligt att han just hade uttalat de orden. Men brodern kanske visste mer vad det handlade om och spred lite desinformation, men det är bara ren spekulation.
Citera
2013-11-20, 19:25
Medlem
De finska damerna kände igen mannen fr gymet.De visste att han pratade finska,de kom inte ihåg hans namn men de kom ihåg att det var två korta namn. Kan det ha varit Bror Perä istället?
Eller hade han fullt alibi för den där fylleresan?
Damerna fick väl heller aldrig se något foto på AA? Kanske Olle A blandat ihop det hela lite?
Senast redigerad av Custerson 2013-11-20 kl. 19:32.
Citera
2013-11-20, 19:44
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
De finska damerna kände igen mannen fr gymet.De visste att han pratade finska,de kom inte ihåg hans namn men de kom ihåg att det var två korta namn. Kan det ha varit Bror Perä istället?
Eller hade han fullt alibi för den där fylleresan?
Damerna fick väl heller aldrig se något foto på AA? Kanske Olle A blandat ihop det hela lite?

Ja Bror Perä och hans resa med journalisten Lundberg (hette han så?) är märklig . Det känns ju rent intuitivt att det ligger en hund begraven där. Men det kan ju också varit rent fyllesvammel på hotellrummet i Köpenhamn.

Men finskorna.... Jag tycker att den storyn de satt på är såpass skarp så om den är helt sann enligt deras berättelse borde den ha kommit fram tidigare. Kunde de verkligen hålla käft om det i sex år?
Och varför berättar Annelie då helt plötsligt sex år efter, hela historien för en tillfälligt bekant på fyllbåten Ålandsfärjan? jag är tveksam till sanningshalten oavsett vad journalisten Borgnäs anser, även om jag tycker att han är duktig i många fall.
Citera
2013-11-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ja Bror Perä och hans resa med journalisten Lundberg (hette han så?) är märklig . Det känns ju rent intuitivt att det ligger en hund begraven där. Men det kan ju också varit rent fyllesvammel på hotellrummet i Köpenhamn.

Men finskorna.... Jag tycker att den storyn de satt på är såpass skarp så om den är helt sann enligt deras berättelse borde den ha kommit fram tidigare. Kunde de verkligen hålla käft om det i sex år?
Och varför berättar Annelie då helt plötsligt sex år efter, hela historien för en tillfälligt bekant på fyllbåten Ålandsfärjan? jag är tveksam till sanningshalten oavsett vad journalisten Borgnäs anser, även om jag tycker att han är duktig i många fall.

Man blir aldrig klok på fruntimmer !!!
Citera
2013-11-20, 20:06
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Man blir aldrig klok på fruntimmer !!!

Jämförelsevis ter sig Palmemordet vara en baggis att lösa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera