2013-11-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
https://www.flashback.org/sp46194602

Himla bra! Då får vi hoppas på något läsvärt.

British Library började flytta sina 47 hyllkilometer dokument den 8 november. De skall vara klara i mars 2014. Men - tidningen (Sunday Today) finns också på National Library of Scotland i Edinburgh. Artikeln är beställd, jag har betalt och skall få denna på fredag.
Citera
2013-11-20, 11:56
Medlem
MrBigguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Problemet är att de aldrig har pekat ut Anti Avsan, som förövrigt inte pratar finska.
Fast båda parter är ju förhörda och det är hemligstämplat. Något sammanhang finns ju där iaf.
Citera
2013-11-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Finns det någon polis, som varit uppe för diskussion gällande MOP, som är född 1945, 1946 eller 1947?

Valter Kegö, 1945

Har dock inte studerat detta specifikt.
Citera
2013-11-20, 12:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
heheho och iesho

Det är inte utan att man blir imponerad av ansträngningarna som görs. Jag finner ieshos arbetssätt tydligare och skulle önska att även heheho anammar detta arbetssätt. Sedan tycker jag att en kodnyckel behövs t, ex runda, kvadratiska triangulära olikafärgade dottar för, offer, (rörliga) vittnen, poliser, polisbilar, bilar, WT´s osv osv. Kodnyckeln kan finnas i ett separat dokument om det är svårt att få in det i samma bild. Kanske kan man ha siffror i dottarna för referenser.

Jag ser klockan i iesho´s utgåva - absolut föredömligt!

2D är definitivt tydligare.

Keep up the good work! Jag har sagt det tidigare - intelligensen utanför PU-rummet är vida större!
Tack så mycket! Min film är ett svettigt experiment och en slutlig version borde vara tydligare. Vittnena rör sig antagligen för fort i filmen, kanske en gånghastighet på 8-9 km/t istället för 5-6. Fler vittnen inkl SE samt mannen i beige borde också vara med.
Citera
2013-11-20, 13:02
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Det är den officiella bilden du redogör, den är jag inte så klar över att det gått till på det viset. Ska du fatta den här skissen måste du vara insatt, och är du insatt så har skissen i sig inget större värde. Hade du stannat upp inför varje nytt skeende och förklarat vad som händer, antingen genom ljud eller text, alltså enligt den officiella bilden. Så ger det mer framför allt för den oinvigde. Men lite kul är det ändå att se dina jävla prickar röra sig och veta vad som föreskrivs.

hehe, fine, ja det är för de invigda, jag visar bara upp "work-in-progress" och det bör putsas på även för de insatta. det var mycke mer arbete än jag trodde, men nu är jag över krönet. Men att stanna upp och berätta är nog en bra idé.

OK, här kommer förklaringen:

Jag har själv aldrig tillhört sveavägen-nördarna utan varit mer intresserad av anstiftandet, men redan här har denna övning gett mig många insikter, faktiskt börjar ett nytt förenklat scenario få form i huvudet när jag stirrat på det där några gånger:

Så här gick palmemordet till:
Morddagen beslutad. Planen är att en utländsk hit-man skall hålla i puffran men backas upp av ett lokalt team (standard i dessa sammanhang.) [Kass jobb förresten att vara utländsk hit-man för du blir oftast likviderad själv på väg från mordplatsen], men här gick ett antal saker inte som man tänkt sig...

Två veckor tidigare hade man försökt samma sak vi apartheidkonferensen, men misslyckats pga att det var för mycket folk i rörelse på gatorna efteråt.

Nu fick man via militära AXE-stationen och Grundborg reda på att Palme funderade på bio på kvällen. Inget märkvärdigt man sålde redan all avslyssning av palmes privata telefoner till Israeler och Amerikaner.

Konspirationen består i huvudsak 4 små team. Två team bevakar palmes rörelser, ett servar skytten och ett säkrar flyktvägen.

-På ett möte runt lunch har en av palmes livvakter (Göran också en av walkietalkimännen) meddelat att en källa han känner väl från SÄPO vill lämna över papper till honom som kan hjälpa honom i Harvard-målet. De skall mötas utanför Skandiahusets entre 23:15.
-Officiellt skall livvakterna vara hemskickade men Palme får veta att det ändå befinner sig i området och att han är säkrare än nånsin.
-Stig E är här beredd att spela rollen av "en källa" men det behövdes aldrig.
-Man säger till Palme att Emma Rotschilds telefon är av lyssnad så om han ringer dit och berättar så är det en bekräftelse på att allt är grönt.
-Av många skäl är det som Palme förstår klokt i att ligga lågt med mötet och hålla det för sig själv.
- En mindre knarkspan övning planneras i området, den avblåses/avslutas ett par timmar innan mordet, detta ger samtliga aktörer en bra anledning att vara där, och det ger också möjlighet att hemligstämpla förhör.
- Konspirationen förfogar över 4 polisbilar och samtliga i dessa bilar är mer eller mindre invigda
- Sambandcentral är CGÖ som till större delen är placerad i sin Lägenhet nära mordplatsen
- När det hela är över blir han dock nyfiken och går ut och tittar
- Medan palme är på bio övervakas han av 4 X2 personer ett par i varje vädersträck i fall OP oväntat skulle lämna bion.
- 22:30 tar de fyra polisbilarna klarebergsbron in mot Norrmalm. En parkeras vid Hötorget och en vid stureplan och personerna flyttas till övriga 2 bilar samt till de som skall vara närvarande till fots.
- En meddlem i VD1 sitter i en ambulansen på sabbatsberg för att fördröja medicinsk vård.
- En annan medlem i VD1 sitter i sambandscentralen med uppgift att köpa tid åt de flyende.
- Säkerhetspolisen är också där och övervakar (av den lilla skara som är invigd på SÄK)
- När Palme går ut från bion följs han av de två bilarna som rullar långsamt parallellt med hans gångväg mot Skandiahuset.
- TomasP har till uppgift att eskortera skytten till skjutposition.
- LeifT täcker utsidan av biografen och "säkrar sedan bakåt" genom att följa paret 10 meter efter, på deras promenad mot skandiahuset.
Vid framkonst till norra änden av skandiahuset meddelas det över radio att AA är igenkänd av två tjejer från hans gym.
-LeifT beordras ta hans plats vid dekorima och springer lätt i förväg på andra sidan sveavägen.
-Skytten meddelar att det är för mycket folk i rörelse, det går en inte att få ett "clean shot" och tidsfönstret är nu stängt, dags att avbryta med andra ord.
- LeifT (som är en vresig person) härsknar till över anti-klimaxet för andra gången på kort tid och meddelar över radio att han tänker göra ett försök själv vid dekorima. Efter en stunds intensiv förvirring är alla med på vad som skall hända.
-LeifT kliver fram och skjuter två skott mot palme. Det andra skottet är dödande.
-Han springer sedan den plannerade flyktvägen för mördaren, lämnar vapnet i en öppen springa i Claes' bilruta.
- Bil 1520 har bytt sida av åsen och förstärker skyddet av flyktvägen.
- Ryktet har dagarna läkt ut till ett fåtal högdjur att något stort är i görningen vid skandiahuset. Öveningen är en extrem "give-away". Holmér avbryter sitt kullelu i Borlänge, blir flygd av en liten cessna till utanför stan och passerar mordplatsen strax efter mordet ... med dålig koll på vad som har hänt.
- någon del av militär underrättelsetjänst är på plats representerade av Björkman och chevamannen mfl. men de påverkar inte skeendet mycket annat än att alla personer som flåsar OP i nacken försvårar för ett bra signalement efteråt.
- Man har inte räknat med Söderström och att han så snabbt skall får information om mordet (via taxi-radio-växel-stoppad-på-gatan.) men i slutändan blir den inte några större problem.
- Att en ambulans till, fanns i närheten var inte heller med i beräkningen, men i slutändan gav det inte heller några stora problem.
- "legosoldaten" och AA fraktas som plannerat ut ur stan med en röd golf, körd av en väktare i skandihuset. Bilen eldas upp utanför stan som plannerats. Sällskapet har tagit sig in i Skandiahuset via en öppen bakdörr,
- "om vi är tvungna att avbryta" skall var och en ta sig hem "i första hand med kommunala medel" enligt ett förutbestämt schema... det blir så att man nu följer detta schema, och Tomas och Leif möter upp vid busshållplatsen och tar bussen ut ur het-zonen.

Nu återstår lite huvudkliande dagarn efter för att manipulera kulor etc
Citera
2013-11-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Problemet är att de aldrig har pekat ut Anti Avsan, som förövrigt inte pratar finska.

Fel fel fel. Jag stötte på AA senast för 3 veckor sedan. Han pratar utmärkt finska och det finns inget tvivel i att den personen damerna pekar ut är AA. Sen om han har MOP att göra är en annan femma.
Citera
2013-11-20, 13:17
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBiggus
Fast båda parter är ju förhörda och det är hemligstämplat. Något sammanhang finns ju där iaf.

Ur Annelies polisförhör inför Ingvar Isacsson 26/1 93
”Det var en sån titel att jag inte kunde tro att det var en psykopatfilm.Vi går Kungsgatan upp mot Sveavägen och svänger direkt till höger, mot Dekorimahållet. Vi går nästan förbi killen som står vid Dekorima… vi skulle titta på möbler, vi gick och pratade om möbler, jag var nyinflyttad… vi hade tid innan tåget skulle gå… och precis när vi kom förbi (Dekorima) så frågade hon vad klockan är, och…
”Var står hon då, står hon precis utanför Dekorima?”
”Det var så ljust där, antingen precis utanför dörren eller bredvid.”
”Han står stilla, eller möter ni honom?”
”Han står stilla där. Det måste vara det ljusaste stället där. Och så frågar hon vad klockan är, och så ska jag titta, och så har jag inte klockan på mej, och jag har alltid klockan på mej. Och då började hon skratta åt mej: ´du som aldrig brukar glömma klockan´. Och så ser hon killen och så går hon direkt till honom och jag följer efter. Och då händer det märkliga att hon tilltalar den här killen på finska, vad klockan är. Hon brukar aldrig tilltala nån på finska, om nu för att hon är finlandssvenska eller nåt annat. Jag är jättesur på henne för att hon inte vill det, det var verklig förvåning från min sida. Och så frågar hon hur mycket är klockan, och han bara tittar på henne – förmodligen är han så paff, jag kommer ihåg hans ögonkontakt, han blev så paff över att hon tilltalar direkt honom på finska. Jag reagerade också på det, plus att jag fortfarande är upprörd över filmen. Bara tittade på henne. Så svarade han inte och då tar hon honom i jackan här i kragen, ´kan du inte säga vad klockan är?´, fortfarande på finska. Eller ´Varför kan du inte säga vad klockan är´ säger hon. Och fortfarande säger han ingenting. Och så börjar jag förstå att det här är inte bra, på något sätt, så jag börja ta i hennes arm då, i jackärmen och vill att hon ska börja… då drar jag henne tillbaka mot Kungsgatan, för då har jag redan hunnit glömma bort att vi ska gå och titta i skyltfönster, då tycker jag att det är konstigt för han är så konstig då, och då hör vi…”
”Du upplever det som obehagligt?”
”Ja, jag känner att det här är inte bra liksom, plus det hjälper ju inte då med stämningen från filmen alltså, det kanske inte var så farlig stämning ändå men att det liksom… men i stort sett kändes det så.
Och sen så hör vi båda två det här att… han har den här walkie-talkien i handen då plötsligt… hon ser ju mera…”
”Har ni börjat gå då därifrån när ni hör det?”
”Nej, hon står fortfarande framför och jag drar i henne och vill att hon ska komma med, och så känner han att ´Jag är igenkänd´, allting händer på finska då.”
”Har han den här…”
”Den såg jag också, att han hade, walkie-talkien i handen. Men det är hon som har sett att han har haft en pistol så här under armen, men inte jag.”
”Ska vi stoppa lite här och ta en beskrivning av den här mannen. Vad är det för ungefärlig ålder på honom?”
”En vanlig ung kille, 25-30 år. Svårt bedöma ålder, men nånting sånt.”
”Det är det du kommer ihåg du ska berätta för mej, minns du inte så säger du att du inte minns.”
” … och mer allmänt… en vanlig kille, brunhårig…”
”Vi brukar köra i en viss följd.” ”Okej”
”Ungefärlig längd på honom?”
””Minst ett huvud längre än mej. Kanske 180-185 kanske. Han var inte liten, utan han var--- normal.”
”Anneli är själv…?”
”Lägg till en femton?”
”Hundrasjuttifem, hundraåtti, det är jättesvårt. Kan också ha varit längre men det vet…”
”Kroppsbyggnad då?”
”Normal. Inte tjock, inte smal.”
”Hårfärg?”
”Brunhårig. Inte ljushårig.”
”Hår? Lockigt, rakt?” – ”Nej, som du, Isacsson.”
”Kortklippt?”
”Ja. Sen kommer jag inte ihåg nånting. Om glasögon eller mustasch eller nånting, jag har för mig att han inte hade det men det kan jag inte garantera… Jag kommer ihåg hans ögon, men ögonfärgen kan jag inte säga. Men jag kommer ihåg hans ögon, att han var så förvånad. Den där minen.”
”Klädsel? Barhuvad eller huvudbonad?”
”Kommer inte ihåg.”
”Jacka, rock eller…?”
”Nä. Så där halvlång, typisk skinnjacka då var det. Kunde varit lite lång (trång?), kommer inte ihåg, kommer bara ihåg att den var halvlång och att det var en skinnjacka.”
”Mörk eller ljus?”
”Mörk. Mörkfärgad. Sen kommer jag inte ihåg något om skor eller… det är hans ansiktsuttryck som jag (???) och sen skinnjackan och det då.”
”Den där jackan, hade han den uppknäppt eller hopknäppt?”
”Inte sett, nej.”
”Walkietalkien då, hade han den… du upptäckte den så småningom, kan han ha haft den i handen redan från början?... Handskar? Då går vi tillbaka till situationen. Du står och drar henne i jackan, Ann /varför Ann?/ står fortfarande framför honom. Och då…”
”Då ser jag att han tar den här walkietalkien, att han har den i handen alltså, för jag har inte upptäckt det, och då upptäcker jag att han har den i handen… jag tittar först på honom, men jag tittar också på henne, över min förvåning fortfarande att han pratar finska med henne. För vi har just haft ett stort gräl före (på?) den helgen med andra finska killar då, varför dom inte pratar finska med mej. Jag vill ju prata finska så fort jag får en möjlighet, jag har ju inga andra.
Men i alla fall. Så säger han i wlkietalkien att ´jag är igenkänd´, på finska. Och han får svar från nån annanstans att ´bry dej inte om det. Dom kommer nu.´ Och då tar jag ännu hårdare på min kompis arm och så drar i väg henne. Och börjar gå raskt iväg upp mot Kungsgatan. Då kände till och med hon att det var obehagligt och så började vi gå. Vi springer fortfarande inte då.”
”Den här walkietalkien, var det en stor apparat eller en liten?”
”Jag kommer inte ihåg, men han hade den där.”
”Var det en antenn, en liten kort antenn eller en längre, om du minns?”
”Nej, inga detaljer alls, det är alldeles för länge sen. Utan jag bara kommer ihåg att han pratade i den. Den kanske inte var så stor heller i och för sig… och så har jag de här finska orden. Och sen promenerade vi, och sen kommer jag inte ihåg i vilken situation vi hör det, men så hör vi ett skott i alla fall, och det är strax efter och… ja, på samma sida fortfarande. Det är min minnesbild alltså.”
”Hur långt har ni hunnit när ni hör skottet då?”
”Kanske över Kungsgatan. Men jag är säker på att vi ser inte honom vid det tillfället när skottet går. Och det var ju en jättesmäll, så jag vet inte om det är ett skott eller två tillsammans, men vi uppfattade det som e t t stort skott. Vi kan ha passerat Kungsgatan, men…”
”När vi hör det här så tar jag tag i henne och börjar springa upp mot Sergels Torg.”

Varför historien inte är trovärdig ?

. Citat Annelie: ”Han står stilla där. Det måste vara det ljusaste stället där. Och så frågar hon vad klockan är, och så ska jag titta, och så har jag inte klockan på mej, och jag har alltid klockan på mej. Och då började hon skratta åt mej: ´du som aldrig brukar glömma klockan´. Och så ser hon killen och så går hon direkt till honom och jag följer efter.

1.För det första Annelie och Anki är på väg till bio. Då har du en tid att passa. Att veta vad klockan är, det är A och O när du ska på bio. Att du inte vid ett enda tillfälle svängt upp armen för att kolla vad klockan är före biobesöket är därför inte sannolikt. Därför måste hon varit medveten om att hon glömt klockan innan. Att kolla hur mycket klockan är, som du har på armen, går på en sekund.
Men hon är i stånd att ljuga en hel harang om denna historia, att hon upptäcker först efter biobesöket att hon glömt klockan hemma, som hon dessutom aldrig brukar göra.
Inte trovärdigt.

Citat Annelie "Vi går Kungsgatan upp mot Sveavägen och svänger direkt till höger, mot Dekorimahållet. Vi går nästan förbi killen som står vid Dekorima… vi skulle titta på möbler, vi gick och pratade om möbler, jag var nyinflyttad… vi hade tid innan tåget skulle gå…"

2. Hur vet hon att hon har tid att kolla på möbler innan tåget ska gå, om hon inte vet vad vad klockan är?

Även om hon vet när filmen slutar, så reflexmässigt kollar man vad klockan är om man ska med ett tåg efter filmens slut.
Om hon inte innan märkt att hon glömt klockan hemma på väg till bion, bör hon absolut blivit medveten om att hon glömt klockan i detta läge.
Inte trovärdigt.

Annelie säger också att personen hon såg är brun hårig och kortklippt, som Isacsson.
I nästa läge kan hon inte svara på frågan om personen var barhuvad eller inte !! Då svarar hon: Kommer inte ihåg.
Inte trovärdigt.

Annelie säger: Citat
”Den såg jag också, att han hade, walkie-talkien i handen. Men det är hon som har sett att han har haft en pistol så här under armen, men inte jag.”

Fast det är Anki som ser att han har pistol så är det Annelie som drar Anki i armen för att gå därifrån.
Om Anki sett att han hade pistol, hade det naturliga inte varit att det är hon / Anki som drar Annelie fort som fan från platsen, eller hur?
Och hade det naturliga inte varit att hon sagt när hon kommit ett tiotal meter ifrån mannen -"Va fan han hade pistol i handen?
Och Annelie svarat -"PISTOL?? ÄR DU INTE KLOK- Hade han verkligen PISTOL?? Satana perkelää det såg jag inte- kom så springer vi...
Men inte ett ord om det.
Inte trovärdigt.

När de hör skottet och Anki sett att han hade pistol, och som sagt om det varit sant hade hon med absolut största sannolikhet sagt det till Annelie. Och De hade självklart direkt kopplat skottet till "pistolmannen", men inte ett ord om det, typ - Perkelä, satana nu tjöt han mä piitoleen!

Inte trovärdigt.
Citera
2013-11-20, 13:29
Medlem
Fast nu är det ju Anki som känner igen AA mycket väl från gymmet i Upplands väsby. Det har hon ju uppgivit under sina FEM förhör!
Senast redigerad av Karl.s82 2013-11-20 kl. 13:32.
Citera
2013-11-20, 13:36
Medlem
MrBigguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Ur Annelies polisförhör inför Ingvar Isacsson 26/1 93
”Det var en sån titel att jag inte kunde tro att det var en psykopatfilm.Vi går Kungsgatan upp mot Sveavägen och svänger direkt till höger, mot Dekorimahållet. Vi går nästan förbi killen som står vid Dekorima… vi skulle titta på möbler, vi gick och pratade om möbler, jag var nyinflyttad… vi hade tid innan tåget skulle gå… och precis när vi kom förbi (Dekorima) så frågade hon vad klockan är, och…
”Var står hon då, står hon precis utanför Dekorima?”
”Det var så ljust där, antingen precis utanför dörren eller bredvid.”
”Han står stilla, eller möter ni honom?”
”Han står stilla där. Det måste vara det ljusaste stället där. Och så frågar hon vad klockan är, och så ska jag titta, och så har jag inte klockan på mej, och jag har alltid klockan på mej. Och då började hon skratta åt mej: ´du som aldrig brukar glömma klockan´. Och så ser hon killen och så går hon direkt till honom och jag följer efter. Och då händer det märkliga att hon tilltalar den här killen på finska, vad klockan är. Hon brukar aldrig tilltala nån på finska, om nu för att hon är finlandssvenska eller nåt annat. Jag är jättesur på henne för att hon inte vill det, det var verklig förvåning från min sida. Och så frågar hon hur mycket är klockan, och han bara tittar på henne – förmodligen är han så paff, jag kommer ihåg hans ögonkontakt, han blev så paff över att hon tilltalar direkt honom på finska. Jag reagerade också på det, plus att jag fortfarande är upprörd över filmen. Bara tittade på henne. Så svarade han inte och då tar hon honom i jackan här i kragen, ´kan du inte säga vad klockan är?´, fortfarande på finska. Eller ´Varför kan du inte säga vad klockan är´ säger hon. Och fortfarande säger han ingenting. Och så börjar jag förstå att det här är inte bra, på något sätt, så jag börja ta i hennes arm då, i jackärmen och vill att hon ska börja… då drar jag henne tillbaka mot Kungsgatan, för då har jag redan hunnit glömma bort att vi ska gå och titta i skyltfönster, då tycker jag att det är konstigt för han är så konstig då, och då hör vi…”
”Du upplever det som obehagligt?”
”Ja, jag känner att det här är inte bra liksom, plus det hjälper ju inte då med stämningen från filmen alltså, det kanske inte var så farlig stämning ändå men att det liksom… men i stort sett kändes det så.
Och sen så hör vi båda två det här att… han har den här walkie-talkien i handen då plötsligt… hon ser ju mera…”
”Har ni börjat gå då därifrån när ni hör det?”
”Nej, hon står fortfarande framför och jag drar i henne och vill att hon ska komma med, och så känner han att ´Jag är igenkänd´, allting händer på finska då.”
”Har han den här…”
”Ska vi stoppa lite här och ta en beskrivning av den här mannen. Vad är det för ungefärlig ålder på honom?”
”En vanlig ung kille, 25-30 år. Svårt bedöma ålder, men nånting sånt.”
”Det är det du kommer ihåg du ska berätta för mej, minns du inte så säger du att du inte minns.”
” … och mer allmänt… en vanlig kille, brunhårig…”
”Vi brukar köra i en viss följd.” ”Okej”
”Ungefärlig längd på honom?”
””Minst ett huvud längre än mej. Kanske 180-185 kanske. Han var inte liten, utan han var--- normal.”
”Anneli är själv…?”
”Lägg till en femton?”
”Hundrasjuttifem, hundraåtti, det är jättesvårt. Kan också ha varit längre men det vet…”
”Kroppsbyggnad då?”
”Normal. Inte tjock, inte smal.”
”Hårfärg?”
”Brunhårig. Inte ljushårig.”
”Hår? Lockigt, rakt?” – ”Nej, som du, Isacsson.”
”Kortklippt?”
”Ja. Sen kommer jag inte ihåg nånting. Om glasögon eller mustasch eller nånting, jag har för mig att han inte hade det men det kan jag inte garantera… Jag kommer ihåg hans ögon, men ögonfärgen kan jag inte säga. Men jag kommer ihåg hans ögon, att han var så förvånad. Den där minen.”
”Klädsel? Barhuvad eller huvudbonad?”
”Kommer inte ihåg.”
”Jacka, rock eller…?”
”Nä. Så där halvlång, typisk skinnjacka då var det. Kunde varit lite lång (trång?), kommer inte ihåg, kommer bara ihåg att den var halvlång och att det var en skinnjacka.”
”Mörk eller ljus?”
”Mörk. Mörkfärgad. Sen kommer jag inte ihåg något om skor eller… det är hans ansiktsuttryck som jag (???) och sen skinnjackan och det då.”
”Den där jackan, hade han den uppknäppt eller hopknäppt?”
”Inte sett, nej.”
”Walkietalkien då, hade han den… du upptäckte den så småningom, kan han ha haft den i handen redan från början?... Handskar? Då går vi tillbaka till situationen. Du står och drar henne i jackan, Ann /varför Ann?/ står fortfarande framför honom. Och då…”
”Då ser jag att han tar den här walkietalkien, att han har den i handen alltså, för jag har inte upptäckt det, och då upptäcker jag att han har den i handen… jag tittar först på honom, men jag tittar också på henne, över min förvåning fortfarande att han pratar finska med henne. För vi har just haft ett stort gräl före (på?) den helgen med andra finska killar då, varför dom inte pratar finska med mej. Jag vill ju prata finska så fort jag får en möjlighet, jag har ju inga andra.
Men i alla fall. Så säger han i wlkietalkien att ´jag är igenkänd´, på finska. Och han får svar från nån annanstans att ´bry dej inte om det. Dom kommer nu.´ Och då tar jag ännu hårdare på min kompis arm och så drar i väg henne. Och börjar gå raskt iväg upp mot Kungsgatan. Då kände till och med hon att det var obehagligt och så började vi gå. Vi springer fortfarande inte då.”
”Den här walkietalkien, var det en stor apparat eller en liten?”
”Jag kommer inte ihåg, men han hade den där.”
”Var det en antenn, en liten kort antenn eller en längre, om du minns?”
”Nej, inga detaljer alls, det är alldeles för länge sen. Utan jag bara kommer ihåg att han pratade i den. Den kanske inte var så stor heller i och för sig… och så har jag de här finska orden. Och sen promenerade vi, och sen kommer jag inte ihåg i vilken situation vi hör det, men så hör vi ett skott i alla fall, och det är strax efter och… ja, på samma sida fortfarande. Det är min minnesbild alltså.”
”Hur långt har ni hunnit när ni hör skottet då?”
”Kanske över Kungsgatan. Men jag är säker på att vi ser inte honom vid det tillfället när skottet går. Och det var ju en jättesmäll, så jag vet inte om det är ett skott eller två tillsammans, men vi uppfattade det som e t t stort skott. Vi kan ha passerat Kungsgatan, men…”
”När vi hör det här så tar jag tag i henne och börjar springa upp mot Sergels Torg.”

Varför historien inte är trovärdig ?

. Citat Annelie: ”Han står stilla där. Det måste vara det ljusaste stället där. Och så frågar hon vad klockan är, och så ska jag titta, och så har jag inte klockan på mej, och jag har alltid klockan på mej. Och då började hon skratta åt mej: ´du som aldrig brukar glömma klockan´. Och så ser hon killen och så går hon direkt till honom och jag följer efter.

1.För det första Annelie och Anki är på väg till bio. Då har du en tid att passa. Att veta vad klockan är, det är A och O när du ska på bio. Att du inte vid ett enda tillfälle svängt upp armen för att kolla vad klockan är före biobesöket är därför inte sannolikt. Därför måste hon varit medveten om att hon glömt klockan innan. Att kolla hur mycket klockan är, som du har på armen, går på en sekund.
Men hon är i stånd att ljuga en hel harang om denna historia, att hon upptäcker först efter biobesöket att hon glömt klockan hemma, som hon dessutom aldrig brukar göra.
Inte trovärdigt.

Citat Annelie "Vi går Kungsgatan upp mot Sveavägen och svänger direkt till höger, mot Dekorimahållet. Vi går nästan förbi killen som står vid Dekorima… vi skulle titta på möbler, vi gick och pratade om möbler, jag var nyinflyttad… vi hade tid innan tåget skulle gå…"

2. Hur vet hon att hon har tid att kolla på möbler innan tåget ska gå, om hon inte vet vad vad klockan är?

Även om hon vet när filmen slutar, så reflexmässigt kollar man vad klockan är om man ska med ett tåg efter filmens slut.
Om hon inte innan märkt att hon glömt klockan hemma på väg till bion, bör hon absolut blivit medveten om att hon glömt klockan i detta läge.
Inte trovärdigt.

Annelie säger också att personen hon såg är brun hårig och kortklippt, som Isacsson.
I nästa läge kan hon inte svara på frågan om personen var barhuvad eller inte !! Då svarar hon: Kommer inte ihåg.
Inte trovärdigt.

Annelie säger: Citat

Fast det är Anki som ser att han har pistol så är det Annelie som drar Anki i armen för att gå därifrån.
Om Anki sett att han hade pistol, hade det naturliga inte varit att det är hon / Anki som drar Annelie fort som fan från platsen, eller hur?
Och hade det naturliga inte varit att hon sagt när hon kommit ett tiotal meter ifrån mannen -"Va fan han hade pistol i handen?
Och Annelie svarat -"PISTOL?? ÄR DU INTE KLOK- Hade han verkligen PISTOL?? Satana perkelää det såg jag inte- kom så springer vi...
Men inte ett ord om det.
Inte trovärdigt.

När de hör skottet och Anki sett att han hade pistol, och som sagt om det varit sant hade hon med absolut största sannolikhet sagt det till Annelie. Och De hade självklart direkt kopplat skottet till "pistolmannen", men inte ett ord om det, typ - Perkelä, satana nu tjöt han mä piitoleen!

Inte trovärdigt.

Läser det du skriver, håller dock inte med.
Att påstå att en person måste veta vad klockan är när hon ska gå på bio eller passa en tågtid håller inte i min värld för att påstå att någon inte är trovärdig. Dessutom, pistolen behöver inte väcka direkt panik, snarare ilska. Stämningen blev ju amper, kanske pga just en pistol?
Gillar förövrigt det mesta du skrivit om MOP här på FB. Du har många bra analyser.
Citera
2013-11-20, 14:04
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBiggus
Läser det du skriver, håller dock inte med.
Att påstå att en person måste veta vad klockan är när hon ska gå på bio eller passa en tågtid håller inte i min värld för att påstå att någon inte är trovärdig. Dessutom, pistolen behöver inte väcka direkt panik, snarare ilska. Stämningen blev ju amper, kanske pga just en pistol?
Gillar förövrigt det mesta du skrivit om MOP här på FB. Du har många bra analyser.

Jag utgår från mig själv i det läget. Jag går ofta på bio dessutom och mig veterligen har jag aldrig gått på bio utan att vid något tillfälle innan kollat vad klockan är. Missar man tiden filmen börjar, kan ju hela filmen vara förstörd. Man måste också vara medveten om att det är ett armbandsur hon alltid brukar ha på sig. Det är en sekunds verk att kolla klockan. Även som sagt efter filmen, har de ett tåg att passa.
Hon vet då om att de har tid på sig att kolla möbler innan tåget. Absolut måste hon i det läget ha kollat klockan. Det är för mig osannolikt att hon inte gör det.

Intressant är om någon har kollat när filmen slutade. En psykfilm på Kungsgatan antingen gick den på Rigoletto eller Saga. Är det någon som har lust att besöka Kungliga biblioteket och kolla DN 28/2- 86, bioannonser. Då får man ju iaf en koll på om tiden stämmer,eftersom de befinner sig igen vid kungsgatan när skotten faller klockan 23.21. 10 +- 10 sek. De bör ju då ha varit vid dekorima ca 20-30 sekunder innan. Tiden att gå från biografen bör kanske tagit några minuter. Den tiden filmen slutade är viktig, framför allt för att hon berättar storyn flera år senare. Ponera att filmen slutade 22.30 då faller storyn platt till marken. Någon som känner sig manad? Jag är inte Stockholmare.
Citera
2013-11-20, 14:07
Medlem
GarryCopers avatar
. Ponera att filmen slutade 22.30 då faller storyn platt till marken. Någon som känner sig manad? Jag är inte Stockholmare.[/quote]

Kanske slutade filmen tom. 23.30
Citera
2013-11-20, 14:17
Medlem
Corrigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Minst 5 minuter som jag skrev ovan är mer precist " 6,7 kanske 8 minuter" (samma källa). Det är rätt stor diskrepans mellan dina 2 minuter och 6-8 minuter. Kan man minnas så fel?. Jag lutar alltså åt att IM sett två personer under åtminstone ett 6 minutersintervall.
Kan vi synka detta med när AB först kan ha sett GM med utgångspunkt från dennes bekantas bankomatuttag vid Skandia -antaganden (kunskap) om hur länge AB väntar innan han går tillbaka mot Dekorima. Hamnar vi ett moras av osäkerheter/antaganden?. Ett problem är väl att de olika bankomaterna inte nödvändigtvis sinsemellan måste vara synkade

Jag citerar ett gammalt inlägg av mig som svar på det fetmarkerade:

Citat:
Ursprungligen postat av corrigan
Jag har en bekant som på 80-talet arbetade som servicetekniker på Bankomater av fabrikat Phillips. Enligt honom fungerade Phillipsbankomaterna så här:

Bankomater av fabrikat Phillips hade ingen egen klocka.
När ett bankomatkort fördes in i automaten och lästes av skickades informationen till en centraldator där en påbörjad transaktion registrerades. Denna tid skickades tillbaka till bankomaten och lagrades lokalt. Fullbordades transaktionen skrevs tidpunkten ut på kvittot.

Någon som vet vilket fabrikat det var på de aktuella bankomaterna (Lähde och Nyberg)? Eller var det Minutenautomater?

Detta säger iofs inget om det var korrekt tid som skrevs ut på kvittot, men sannolikheten ökar i alla fall eftersom tidsstämpeln genererades från ett centralt system. Kl 23:18:56 (fick man sekundangivelse på kvittot på den tiden eller är tidpunkten hämtad från transaktionsloggarna?) skulle i så fall vara tidpunkten när bankomaten skickat uppgifterna till centraldatorn och transaktionen påbörjades, inte när kvittot skrevs ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in