Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-20, 23:35
Medlem
Krokofils avatar
För övrigt passar "Kuppövning" och "Mötesscenario" ganska bra ihop med varandra.
Citera
2013-11-20, 23:39
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stellan Åkebring född 1947 är en som avskydde Olof Palme. Det var han som ringde VD1 på natten och sa "Så dog den fähunden till slut" Bästa polare med CG Östling. Den som ordnade de nazzeinspirerade träffarna i Gamla stan.

Hade han alibi?
Citera
2013-11-20, 23:39
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Det är omvittnat att han gjorde uppmärksammade högerextremistiska och palmehatiska
uttalanden den närmaste tiden före MOP. Han kan väl kanske ha ändrat sinnelag sedan
han var ditt befäl i lumpen

Alltså, han var ju tuff i sin jargong, men det var ju med en viss humor. Dessutom kunde man snacka med honom precis som med en kompis efter tjänsten. Men under tjänst uppehöll han ju respekten bland oss beväringar, men det var med en viss glimt i ögonvrån. Allvarligt talat, jag blir lite konfunderad om han var betraktad som
högerextremist. Jag kan inte ens tänka mig att han var särdeles intresserad av politik. Men en viss indoktrinering förekom ju. Fienden kom ju alltid från öst och den skulle bekämpas givetvis. Har du någon källa på att han var högerextremist, vad man nu lägger i uttrycket, det kan ju vara en tolkningsfråga. Han kunde nog uttrycka sig i rätt skarpa ordalag och nervärderande om någon han inte gilla och det var väl få militärer som gillade Palme. Men som sagt, jag upplevde han mer som en glad äventyrslysten personlighet, som sökte spänning. Jag läste att han tog väldigt illa vid sig av anklagelserna och det stämmer mer med min bild av honom. Är det 100 % bekräftat att han inte längre är i livet?
Citera
2013-11-21, 00:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Alltså, han var ju tuff i sin jargong, men det var ju med en viss humor. Dessutom kunde man snacka med honom precis som med en kompis efter tjänsten. Men under tjänst uppehöll han ju respekten bland oss beväringar, men det var med en viss glimt i ögonvrån. Allvarligt talat, jag blir lite konfunderad om han var betraktad som
högerextremist. Jag kan inte ens tänka mig att han var särdeles intresserad av politik. Men en viss indoktrinering förekom ju. Fienden kom ju alltid från öst och den skulle bekämpas givetvis. Har du någon källa på att han var högerextremist, vad man nu lägger i uttrycket, det kan ju vara en tolkningsfråga. Han kunde nog uttrycka sig i rätt skarpa ordalag och nervärderande om någon han inte gilla och det var väl få militärer som gillade Palme. Men som sagt, jag upplevde han mer som en glad äventyrslysten personlighet, som sökte spänning. Jag läste att han tog väldigt illa vid sig av anklagelserna och det stämmer mer med min bild av honom. Är det 100 % bekräftat att han inte längre är i livet?

Dog i Brasilien 2004.
Citera
2013-11-21, 00:05
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Om vi säger att mördaren kommer till mordplatsen som mest en dryg minut före mordet, var kom han då ifrån? Inifrån Skandiahuset? Från Luntmakargatan? Från Sveavägen? Till fots eller avsläppt med bil?

Kocken Nicola möter makarna Palme på Sveavägens Östra sida efter att de har korsat Sveavägen. Från den punkten han möter makarna Palme och till den plats han hört skotten avlossats har det enligt polisens rekonstruktion - Nicola har provgått sträckan - tog det honom 1 minut och 35 sekunder att gå den sträckan. I samma hastighet som Nicola går tar det bara 52 sekunder att gå åt andra hållet till mordplatsen från det att han mötte makarna Palme. Alltså skiljer det 43 sekunder. Enligt Gunnar Wall är det intressant och förbryllande och de här 43 sekunderna blir då ett argument för att ett möte kan ha föregåtts skottögonblicket. För mig behöver det inte nödvändigtvis vara förbryllande att ett par som promenerar ”arm i arm” går saktare än en person som går ensam, dessutom går nära husfasaden och som hastigast ibland tittar in i affärernas skyltfönster de passerar, vilket emellanåt bör bromsa in promenadtakten, så där kan mycket väl de 43 sekunderna förklaras bort, och hur skulle Nicola F kunna bedöma att ett mötande par och han går lika fort? Utan att haft någon skärpt uppmärksamhet på just den saken?

I första förhöret uppger Nicola att han mötte makarna Palme vid Bonnierhuset, Svevägen 56 på Östra sidan men det är en omöjlighet . Då går makarna Palme fortfarande på Västra sidan på Sveavägen och korsar Sveavägen en bit nedanför Bonnierhuset. När det misstaget uppdagas vid konfrontationen ändrar han sig till att han befinner sig vid Sveavägen 44 när han enligt uppgift möter ett par komma gående, som han känner igen som makarna Palme och han blir nu klar över att det är vid Bonnierhuset Sveavägen 56 han hör skotten. Förvillande? ja självklart, det uttrycker också Gunnar Wall i sin bok. Nicola ser också en person som går en bit bakom makarna Palme. Denne person går långt ut till höger på trottoaren alltså närmast Sveavägen. Makarna Palme går närma husfasaden. Trottoaren är ca 7 m bred. Han tar honom först som livvakt, men han tycker att han går lite "konstigt" och han blir tveksam på att så är fallet. Denna person har man tagit för att det är vittnet Anders B. Han har sen tidig eftermiddag varit på krogen S:t Clara med ett gäng arbetskamrater. S:T Clara som ligger inne i centrala Stockholm hade haft "Happy hour" fram till klockan 18.00 denna lönings-fredag. Klockan är nu cirka 23.20 och Anders B är inte nykter vilket möjligtvis förklarar Nicolas iakttagelse att han går lite "konstigt". Men just den uppgiften att han ”går lite konstigt” uppger han enligt uppgift inte vid de första förhören utan tillkommit senare. Den uppgiften är tyvärr obekräftad, så jag kan inte med säkerhet säga att så är fallet. Nå väl, arbetskamraterna har kommit ifrån varandra sedan de lämnar S:T Clara och några av hans vänner är inne i Götabankens lokal på Sveavägen och tar ut pengar på bankomaten. Anders stod kvar utanför,men han bestämmer sig för att vika för kvällen, eventuellt söka upp de andra som bör vara någonstans på Kungsgatan och möjligt att de skulle kunna mötas. Han säger inget till vännerna inne på bankomaten utan börjar knalla Sveavägen söderut. Det är då Nicola ser honom komma gående efter makarna Palme. Problemet är bara det att Nicola uppger att han mött makarna Palme med efterföljande Anders B norr om bankomaten. Det förklarar författaren Gunnar Wall med att han kanske har gått lite fram och tillbakaunder tiden han väntat på att vännerna skulle bli färdiga med bankomatuttagen. Anders B har uppgivit i förhör ”jag bara stod där och folk gick förbi”. På frågan från förhörsledare om han befunnit sig norr om bankomaten svarar han, i så fall har han max gått tio meter norr om bankomaten. Det är bara 20 meter från bankomaten till Tunnelgatan. Det skulle innebära att det skulle ta Anders B och makarna Palme cirka 1 och en halv minut att förflytta sig max cirka 30 meter. För det är den tid det tar för Nicola att gå från det han möter makarna Palme med en efterföljande Anders B tills han hör skotten från Tunnelgatan. Helt klart, har inte Anders B gått mer än max 10 m norr om Bankomaten, så är det inte Anders B som Nicola sett som följer efter makarna Palme. Då finns det bara en möjlighet. Då är det Mördaren som följer efter makarna Palme eftersom ingen person har passerat Olof och Lisbet under denna sträcka. i så fall stod gärningsmannen inte och väntade vid Tunnelgatan, vilket mord-utredningen kommit fram till.
Citera
2013-11-21, 00:08
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Dog i Brasilien 2004.

Jag har läst något om det. Men är det helt 100% bekräftat?
Citera
2013-11-21, 00:19
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Bror Perä och Lasse Lundbergs resa är välkänd efter sex dagar . Anneli och Ankis historia kommer fram efter sex år. Detta betyder inte att de ljuger men den förflutna tidsrymden lämnar öppet för en betydande risk att de minns fel och efterrationaliserar sina minnen.

Dessutom finns det I GMP;s morddags rekonstruktion inte mindre än fem vittnen som passerar Dekorimahörnan(DH) 2315-20 utan att se skymten av en ev Grandman.

Ca 2315: Inga Ålenius och Anja Landgre. Två skådespelerskor som varit och sett samma föreställning av Bröderna Mozart som paret Palme. De stannar en kort stund vid DH och funderar över om de ska gå igenom den stängda Brunkebergstunneln, men väljer att gå söderut på sveavägen. De ser ingen annan person vid mordplatsen. Off topic kuriosa är att Anja Landgre är dotter till Inga Landgre och Nils Poppe.

Ca 2317: Rolder med sällskap stannar vid DH under två minuter pga av illamående. Ser inga andra personer där vid tillfället. Rolder stod och rökte utanför Grand när paret Palme kom ut ur Biografen och gick då söderut på sveavägen.

Ca 2319 Nicola Fauzzi passerar DekorimaHörnan och ser ingen där och inte heller på Tunnelgatan där han tittar in. Om en liten stund ska han möta paret palme längre norrut på Sveavägen och lägga märke till Anders Björkman i sin "Tensonjacka".

Ca 2320 Hellgren passerar DH när han promenerar sveavägen söderut. Ser ingen på mordplatsen.

Ingen av dessa fem ovanstående vittnen har sett någon Dekorimaman och indikerar att mördaren kommer till mordplatsen som mest en dryg minut före mordet. Förutom Fauzzi är dom okända även för många granskare då de endast finns med i GMP;s rekonstruktion , publicerad endast av Sven Aner i dennes bok ”Cover-UP”.

Att sedan Aner fullständigt ignorerar dessa vittnen när han bedriver sin kampanj mot Anti Avsan tycker jag inte är lika bra.

Jag är också mycket tveksam på att det fanns någon "Dekorimaman". Jag uppfattar också Inge Morelius vittnesmål från andra sidan, som röriga. Han är stressad och han har inte skärpt uppmärksamhet mot Dekorima hela tiden.
Citera
2013-11-21, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
För övrigt passar "Kuppövning" och "Mötesscenario" ganska bra ihop med varandra.

Mötesscenario (om du tänker dig ett scenario där gärningsmannen lurat Palme till ett möte för att kunna mula honom i ett bra läge) förutsätter först och främst att Lisbet ljuger.

Där har du direkt en stor tugga.

Det kräver också att gärningsmannen verkligen måste ha trott att Lisbet avled av andra skottet eftersom annars hade han aldrig lämnat henne vid liv med tanke på att hon måste ha känt till mötet.

Där blev tuggan ännu större.

Sen förutsätter det att Palme inte berättat om mötet för någon annan än Lisbet, som alltså måste ljuga, att det var Palme själv som avstyrde planerna på te hos Mårten med mötet i åtanke, att butiken Sari är en efterhandskonstruktion (vilket känns osannolikt med tanke på dess koppling till Lisbet) med mera. Dessutom förutsätter det att Lisbet verkligen fick fullständigt hjärnsläpp efter skotten då hon börjar spekulera kring Ustascha som väl Palme knappast hade bokat ett möte med. Att ett gäng konspiratörer har hunnit hota henne till att ljuga direkt efter mordet är inte realistiskt.

Så allt som allt, det är mycket som måste antas och förutsättas för att ett sådant scenario ska gå ihop. Men samtidigt finns det, vare sig man vill eller inte, två starkare omständigheter som talar för ett sådant scenario.

1. Gärningsmannen väntade in Palme på platsen och måste, med hänsyn till tidsaspekten och vittnesmålen, ha befunnit sig framför Olof Palme, trots att det var högst osannolikt att Palme skulle gå dit han gick. Det finns bara två förklaringar på det, antingen är vår gärningsman en backup som klev in - eller så visste han vart Palme skulle gå.

2. Skandiahuset, dess historia med kopplingen till Palme själv tillsammans med aktiviteten där under mordkvällen är en slump så märklig att det omöjligt kan vara en slump.

Allt som allt, ett scenario där gärningsmännen på något sätt har förmått Palme att komma till Dekorima-hörnet är inte troligt, men kan heller inte uteslutas.
Citera
2013-11-21, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Kocken Nicola möter makarna Palme på Sveavägens Östra sida efter att de har korsat Sveavägen. Från den punkten han möter makarna Palme och till den plats han hört skotten avlossats har det enligt polisens rekonstruktion - Nicola har provgått sträckan - tog det honom 1 minut och 35 sekunder att gå den sträckan. I samma hastighet som Nicola går tar det bara 52 sekunder att gå åt andra hållet till mordplatsen från det att han mötte makarna Palme. Alltså skiljer det 43 sekunder. Enligt Gunnar Wall är det intressant och förbryllande och de här 43 sekunderna blir då ett argument för att ett möte kan ha föregåtts skottögonblicket. För mig behöver det inte nödvändigtvis vara förbryllande att ett par som promenerar ”arm i arm” går saktare än en person som går ensam, dessutom går nära husfasaden och som hastigast ibland tittar in i affärernas skyltfönster de passerar, vilket emellanåt bör bromsa in promenadtakten, så där kan mycket väl de 43 sekunderna förklaras bort, och hur skulle Nicola F kunna bedöma att ett mötande par och han går lika fort? Utan att haft någon skärpt uppmärksamhet på just den saken?

I första förhöret uppger Nicola att han mötte makarna Palme vid Bonnierhuset, Svevägen 56 på Östra sidan men det är en omöjlighet . Då går makarna Palme fortfarande på Västra sidan på Sveavägen och korsar Sveavägen en bit nedanför Bonnierhuset. När det misstaget uppdagas vid konfrontationen ändrar han sig till att han befinner sig vid Sveavägen 44 när han enligt uppgift möter ett par komma gående, som han känner igen som makarna Palme och han blir nu klar över att det är vid Bonnierhuset Sveavägen 56 han hör skotten. Förvillande? ja självklart, det uttrycker också Gunnar Wall i sin bok. Nicola ser också en person som går en bit bakom makarna Palme. Denne person går långt ut till höger på trottoaren alltså närmast Sveavägen. Makarna Palme går närma husfasaden. Trottoaren är ca 7 m bred. Han tar honom först som livvakt, men han tycker att han går lite "konstigt" och han blir tveksam på att så är fallet. Denna person har man tagit för att det är vittnet Anders B. Han har sen tidig eftermiddag varit på krogen S:t Clara med ett gäng arbetskamrater. S:T Clara som ligger inne i centrala Stockholm hade haft "Happy hour" fram till klockan 18.00 denna lönings-fredag. Klockan är nu cirka 23.20 och Anders B är inte nykter vilket möjligtvis förklarar Nicolas iakttagelse att han går lite "konstigt". Men just den uppgiften att han ”går lite konstigt” uppger han enligt uppgift inte vid de första förhören utan tillkommit senare. Den uppgiften är tyvärr obekräftad, så jag kan inte med säkerhet säga att så är fallet. Nå väl, arbetskamraterna har kommit ifrån varandra sedan de lämnar S:T Clara och några av hans vänner är inne i Götabankens lokal på Sveavägen och tar ut pengar på bankomaten. Anders stod kvar utanför,men han bestämmer sig för att vika för kvällen, eventuellt söka upp de andra som bör vara någonstans på Kungsgatan och möjligt att de skulle kunna mötas. Han säger inget till vännerna inne på bankomaten utan börjar knalla Sveavägen söderut. Det är då Nicola ser honom komma gående efter makarna Palme. Problemet är bara det att Nicola uppger att han mött makarna Palme med efterföljande Anders B norr om bankomaten. Det förklarar författaren Gunnar Wall med att han kanske har gått lite fram och tillbakaunder tiden han väntat på att vännerna skulle bli färdiga med bankomatuttagen. Anders B har uppgivit i förhör ”jag bara stod där och folk gick förbi”. På frågan från förhörsledare om han befunnit sig norr om bankomaten svarar han, i så fall har han max gått tio meter norr om bankomaten. Det är bara 20 meter från bankomaten till Tunnelgatan. Det skulle innebära att det skulle ta Anders B och makarna Palme cirka 1 och en halv minut att förflytta sig max cirka 30 meter. För det är den tid det tar för Nicola att gå från det han möter makarna Palme med en efterföljande Anders B tills han hör skotten från Tunnelgatan. Helt klart, har inte Anders B gått mer än max 10 m norr om Bankomaten, så är det inte Anders B som Nicola sett som följer efter makarna Palme. Då finns det bara en möjlighet. Då är det Mördaren som följer efter makarna Palme eftersom ingen person har passerat Olof och Lisbet under denna sträcka. i så fall stod gärningsmannen inte och väntade vid Tunnelgatan, vilket mord-utredningen kommit fram till.

Bra analys! har tidigare varit inne på att diffen på Nikola´s och makarna P´s gångtider berott på ett förutbestämt möte redan vid reklampelaren på ca 30-45 sek. Men.....
Citera
2013-11-21, 01:44
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Mötesscenario (om du tänker dig ett scenario där gärningsmannen lurat Palme till ett möte för att kunna mula honom i ett bra läge) förutsätter först och främst att Lisbet ljuger.

Där har du direkt en stor tugga.

Det kräver också att gärningsmannen verkligen måste ha trott att Lisbet avled av andra skottet eftersom annars hade han aldrig lämnat henne vid liv med tanke på att hon måste ha känt till mötet.

Där blev tuggan ännu större.

Sen förutsätter det att Palme inte berättat om mötet för någon annan än Lisbet, som alltså måste ljuga, att det var Palme själv som avstyrde planerna på te hos Mårten med mötet i åtanke, att butiken Sari är en efterhandskonstruktion (vilket känns osannolikt med tanke på dess koppling till Lisbet) med mera. Dessutom förutsätter det att Lisbet verkligen fick fullständigt hjärnsläpp efter skotten då hon börjar spekulera kring Ustascha som väl Palme knappast hade bokat ett möte med. Att ett gäng konspiratörer har hunnit hota henne till att ljuga direkt efter mordet är inte realistiskt.

Så allt som allt, det är mycket som måste antas och förutsättas för att ett sådant scenario ska gå ihop. Men samtidigt finns det, vare sig man vill eller inte, två starkare omständigheter som talar för ett sådant scenario.

1. Gärningsmannen väntade in Palme på platsen och måste, med hänsyn till tidsaspekten och vittnesmålen, ha befunnit sig framför Olof Palme, trots att det var högst osannolikt att Palme skulle gå dit han gick. Det finns bara två förklaringar på det, antingen är vår gärningsman en backup som klev in - eller så visste han vart Palme skulle gå.

2. Skandiahuset, dess historia med kopplingen till Palme själv tillsammans med aktiviteten där under mordkvällen är en slump så märklig att det omöjligt kan vara en slump.

Allt som allt, ett scenario där gärningsmännen på något sätt har förmått Palme att komma till Dekorima-hörnet är inte troligt, men kan heller inte uteslutas.

jag håller med om allt det du säger.

Men om det var ett förutbestämt möte kunde ju mötesplatsen varit ex vis vid Ströms vid korsningen Kungsgatan/ Sveavägen och oavsett vilken sida de hade valt att gå på så passerar de Tunnelgatan.

Om vi spekulerar lite till. Säg att de i sista stund innan de går på bion, fått tag på livvakterna per telefon. Men livvakterna hade en timmes färd in till deras bostad, så de hinner inte in om de ska gå på bio. Säg då att de gör upp att de ses efter biografen, och för att det inte ska bli något strul med enormt mycket folk som strömmar ut från biografen så gör dom upp att de står och väntar på andra sidan på Sveavägen ungefär mitt på Skandiahuset. Det blir då förklaringen till att makarna Palme byter till östra sidan. Men livvakterna står aldrig där av någon anledning.Och kommer då med en krysstad bortförklaring senare i efterhand i all hemlighet.

Jag medger att det är långsökt, men om det skulle vara på det viset, som då förklarat makarnas Palmes byte till östra sidan, så skulle det vara en sådan skandal som absolut skulle tystas ner. Eftersom att det tveklöst skulle peka rätt in i det svenska rättsväsendet och mot våran egen säkerhetspolis inblandning. Det skulle garanterat utlyst en regeringskris där både Justitseministern och rikspolischefen hade fått avgått, kanske tom hela regeringen. Ingvar Carlsson samtalade med Lisbeth Palme i enrum på Sabb. Om det ligger till på det viset, tror jag att Lisbeth Palme hade ställt upp och varit solidarisk mot partiet, men givetvis totalt tappat förtroendet för både Säpo och ordningspolisen i fortsättningen och det känner vi ju till att där hade hon taggarna utåt från första början.
Scenariot motsäger inte att polisen hade lejt in en kriminell som mördare i Lisbeths ögon, tex Pettersson.
Långsökt scenario? Jo, absolut, men inte helt omöjligt.
Citera
2013-11-21, 02:27
Medlem
Att LP ljuger en del måste vi nog utgå ifrån. Kanske pga dåliga rådgivare som tex HH .Kanske nåt annat som hon inte vill ska komma fram?
När andraskottet föll så stod hon ju två steglängder längre fram på trottoaren.Hon måste ha sett alltihop! Snacket om att hon hörde smällare är ju en solklar efterkonstruktion!
Senast redigerad av Custerson 2013-11-21 kl. 02:31.
Citera
2013-11-21, 02:37
Medlem
Jag läste lite om Bernt Carlsson , han som dog i Lockerbieolyckan 1988.
Har sett någonstans att han påstått sig ha kännedom om Palmemordet.
På Jallais sida "SÄPO och de försvunna Stasispionerna " klipper jag ut följande text.

"En annan intressant uppgift i Stasi-arkivet som Almgren funnit är att en östtysk agent med kodnamnet KRONE fick som huvuduppgift att kultivera/bearbeta Sveriges dåvarande statsminister, Olof Palme. KRONE:s arbete startade 1984 enligt dokumentet. (Inte bara spioner, sid 233) Det fanns, enligt Almgrens forskning, en till högt uppsatt svensk agent inom det socialdemokratiska partiet. Detta enligt uppgifter som kommit Säpo till del genom CIA. Uppgifterna rör en svensk som varit upptagen i Stasiregistret som uppgiftslämnare tillsammans med nio andra. Gissningsvis en värdefull kontakt. Almgren skriver: “En person av dessa tio betecknar CIA som okänd. När jag undersöker detta mot bland annat tyskt källmaterial visar det sig att det handlar om en avliden, känd, svensk socialdemokrat med FN-uppdrag.” (Inte bara spioner, sid 205) Det är relativt enkelt att dra slutsatsen/gissa (välj vilket) att det rör sig om den ovan nämnde, Bernt Carlsson.

Carlsson avled 1988 i Lockerbiekatastrofen och har som sagt varit biträdande generalsekreterare i FN. Ytterligare ett “gissning” från min sida är att Bernt Carlsson också är en av de två, klassade av både Säpo och CIA, anonymiserade dubbelagenterna. Anledningen till denna slutsats är att Oleg Gordievsky i sin bok avslöjade att Bernt Carlsson var agent eller informell kontakt för KGB. Det vore märkligt om inte CIA och MI6 konfronterade Bernt Carlsson med dessa uppgifter och eftersom inget kommit ut om detta och han fortsatte jobba i regeringen, är den logiska slutsatsen att han fortsatte som uppgiftslämnare åt både KGB/Stasi och CIA/MI6."

Hur ska man värdera detta ?
Hur mycket kunde han påverka Palme, vilka fler kan tänkas haft kontakter med honom.
Långsökt måhända, men kan detta haft någon betydelse på den icke sanktionerade övervakningen av tre Säpomän, som ska ha förekommit på Palme tiden innan mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in