Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det är klart att jag tittar på värderingen, men samtidigt inser jag att jag inte kan köpa vissa typer av aktier på låga P/E. Jag anser att vissa bolag är exceptionella och bör därför behandlas annorlunda när ett investeringsbeslut ska tas.
Du verkar bara följa skolboken och det kommer att hindra dig att göra bra aktieaffärer. Sedan ska man komma ihåg att google är en av mina minsta satsningar. Jag ligger betydligt tyngre i SCA och Holmen kan jag säga.
Sedan ska man komma ihåg att P/E inte behöver säga ett smack om framtiden. Ett bolag kan ha ett jättelågt P/E och ändå vara en rent usel investering. Detta av den enkla anledningen att man aldrig vet vart vinsterna tar vägen. Man måste ha någon slags intuition också när man bedömer olika bolags möjligheter att hävda sig på marknaden. Min bedömning för dryga 3 år sedan var att Google är ett bra köp, med tanke på hur androidmarknaden växer och hur pass stark googles marknadsandel var. Om du går tillbaka och kollar mina inlägg har jag tipsat om Google (och även SCA och Holmen för den delen)för länge sedan, så det är ingen aktie jag på något sätt haussar nu bara.
Jag förstår att du är fast i P/E-talet efter vår diskussion i multiplar, men med värdering menar jag just värderingen, inte mutliplarna, vilka förvisso kan vara en indikator. Det finns många andra värderingsmodeller som fria kassaflöden, värdet av framtida övervinster (EBO-modellen) det är värderingen i termer av dylika modeller jag åsyftar och inte multipeln i sig.
Det var ett satans tjat om att jag är fast i skolböckerna. Jag håller inte med om allt skolan lär ut och jag är beredd att kritiskt granska allt som lärs ut, men varför kasta ut barnet med badvattnet? Vissa lärdomar är så fundamentala och grundläggande att alla håller med om dem, men ändå verkar du förkasta dem. Jag tänker främst på kopplingen mellan värde och pris. Att inte kunna se den länken gör dig blind som investerare.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Men herregud det är väl en stor skillnad på en gigant som Google mot en liten spelare som Starbreeze? Det finns ingen perfekt väg att gå och du kan inte alltid hänvisa till den rätta vägen genom att hänvisa till dina skolböcker när du ska investera.
Intuition och åter intuition är det som gör dig rik på börsen, samt att du bestämmer dig för att satsa långsiktigt i bra bolag med affärsidéer som håller över tid.
Du måste misstolka mig rätt. Jag hade aldrig köpt starbreeze heller, men jag vill att du är intellektuellt hederlig i din argumentation. Skälet till att du sågade starbreeze var och jag citerar:
"Som jag förstår det är spelbranschen en mycket vansklig bransch och det är nästintill omöjligt att göra en bedömning av de framtida vinsterna. Därför skulle det aldrig fall mig in att köpa aktier i Starbreeze."
Det du säger är att pga att det är nästintill omöjligt att förutspå de framtida vinsterna,
därför skulle du inte köpa. Sedan hänvisar du till intuition. Det är ett lika intetsägande och ihåligt begrepp som många VD:ar gillar att använda för att försvara förvärv till rekordhöga multiplar. Ordet är synergieffekter. 1+1=3 är tanken och när det står på powerpointen låter det fint, men vad betyder det? Oavsett hur fint något är, är det inte värt att betala vad som helst för.
Du är på rätt väg. Du har förstått vikten av att ha ett bolag med solida fundamenta. Vad du behöver lägga till är en förståelse mellan priset du betalar och värdet du får å ena sidan och avkastningen du kan förvänta dig å andra sidan. Det finns en starkt koppling och innan du hittat den nyckeln har jag svårt att se hur du kan bli en fullfjädrad investerare. Vi kan försöka visa nyckeln, men du måste själv våga öppna dörren och kliva utanför dina nuvarande referensramar. Det kan tyckas jobbigt, svårt och obehagligt, men när du passerat tröskeln, har du en oas av oupptäckta pärlor att köpa under dina fötter. Mitt bästa råd till dig är att du arbetar med din ödmjukhet. Ingen är fulländad och sitter på alla svar. Ingen är din fiende, ingen är din vän, alla är dina lärare. Vi kan alla lära oss något av andras åsikter och tankar, men då måste vi ha ett öppet sinnelag och en förmåga att kunna och våga kliva utanför vårt eget sätt att tänka.