2008-02-29, 13:37
  #1945
Medlem
chutzpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaFårPåÄngen
Tjenare
Grön som man är på det här med aktier så tänkte jag höra hur ni som är kunniga på det här tänker angående insatser och dylikt :P

Hur mycket drar ni in i snitt ungefär?
En tumregel brukar vara minst ca 10-15 tkr per aktie och tillfälle. Det ger dig oftast en hel börspost (lättare att handla med) samt en rimlig courtage-sats.
Citera
2008-02-29, 17:10
  #1946
Medlem
HiTMeLang255s avatar
Finland

F-secure. Sälj på allt upp til 2,81 målkurs 0,7
Citera
2008-03-01, 13:52
  #1947
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chutzpah
En tumregel brukar vara minst ca 10-15 tkr per aktie och tillfälle. Det ger dig oftast en hel börspost (lättare att handla med) samt en rimlig courtage-sats.
Fast om man har t.ex. avanza mikro så räcker det att man handlar för 2600 för att komma i nivå med minimicourtaget (39kr, 0,15%).
2600=39/0,015. Om man bortser från hela börsposter som ju faktiskt kan variera i storlek och pris så tycker jag att det är prisvärt att handla så länge man kommer upp i minimicourtaget.
Citera
2008-03-01, 17:15
  #1948
Medlem
chutzpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benji_wh
Fast om man har t.ex. avanza mikro så räcker det att man handlar för 2600 för att komma i nivå med minimicourtaget (39kr, 0,15%).
2600=39/0,015. Om man bortser från hela börsposter som ju faktiskt kan variera i storlek och pris så tycker jag att det är prisvärt att handla så länge man kommer upp i minimicourtaget.
Courtaget blir 1,5%, inte 0,15%. Köper du en post för 2600 kr är du direkt back -1,5%, säljer du till samma kurs dagen efter har du tappat -3% enbart på courtaget.
Citera
2008-03-01, 23:20
  #1949
Medlem
Eller så handlar man på aktiedirekt där courtaget är 9kr istället för 39kr.
Citera
2008-03-02, 09:15
  #1950
Medlem
Aktier på 12 månaders sikt.

Jag har följande i min portfölj och är övertygad om att göra +100% på 12-18 månaders sikt.

50% i Lundin Petrolium. Stora reserver samt oerhört intressanta borrningar på G. Oljan nu över $100 samtidigt som det kommer fler och fler besked om att vi redan är mitt i peakoil. Det senaste rönet gäller Norges olja , se bl.a följande länk till realtid.se http://www.realtid.se/ArticlePages/200802/29/20080229135844_Realtid349/20080229135844_Realtid349.dbp.asp


30% i Semafo (kan bl.a köpas genom Nordnet ) Guldbolag med undervärderade gruvor. Guldet har alltid stårr sig genom åren och nu när börserna gungar så är guld bland det säkraste. Kolla gärna in deras hemsida www.semafo.com

20% i Energulf (även Energulf eng.v kan köpas genom bl.a Nordnet) Detta är en högrisk aktie men samtidigt en jättechans. Lilla Energulf äger 10% av jätteblocket 1711 utanför Namibia. Resterande 90% ägs framför allt av Ryska staten så en investering i eng.v är enda chansen att vara med här. Läs vidare på www.energulf.com


Låt oss kolla detta om 12-18 månader.
Citera
2008-03-02, 12:56
  #1951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chutzpah
Courtaget blir 1,5%, inte 0,15%. Köper du en post för 2600 kr är du direkt back -1,5%, säljer du till samma kurs dagen efter har du tappat -3% enbart på courtaget.
Ja, stämmer inte det för vilken summa som helst då? Vad jag menade med att ta 2600 som en gräns var att då är man inte under minimicourtaget.
Förresten så står det under prislista

Courtage
Stockholmsbörsen (%) 0,085 0,055 0,15 0,055 0,035

Det är ju lite bluffvarning om det nu är som du säger att det är 1,5% eftersom det faktiskt står 0,15 och att det är angivet i %, alltså 0,15 hunbdradelar = 0,0015.
Citera
2008-03-02, 15:14
  #1952
Medlem
läste att google aktien har sjunkit närmare 40% på bara några månader? vad tror ni kommer den stiga igen?
Citera
2008-03-02, 15:34
  #1953
Medlem
nokys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benji_wh
Ja, stämmer inte det för vilken summa som helst då? Vad jag menade med att ta 2600 som en gräns var att då är man inte under minimicourtaget.
Förresten så står det under prislista

Courtage
Stockholmsbörsen (%) 0,085 0,055 0,15 0,055 0,035

Det är ju lite bluffvarning om det nu är som du säger att det är 1,5% eftersom det faktiskt står 0,15 och att det är angivet i %, alltså 0,15 hunbdradelar = 0,0015.

1,5% på 2600
0,15% på 26000
Citera
2008-03-02, 16:15
  #1954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sicore
läste att google aktien har sjunkit närmare 40% på bara några månader? vad tror ni kommer den stiga igen?

Vad gäller högriskaktier i USA (Googles kurs består huvudsakligen av förväntningar på framtida vinst, P/E ligger på cirka 35) skulle jag verkligen avvakta. Google skall i min mening halveras på ett år innan den når botten och skall upp igen. Sedan kan det säkert vara värt att satsa i den om man tror på branschen och bolaget...
Citera
2008-03-02, 22:39
  #1955
Medlem
chutzpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benji_wh
Det är ju lite bluffvarning om det nu är som du säger att det är 1,5% eftersom det faktiskt står 0,15 och att det är angivet i %, alltså 0,15 hunbdradelar = 0,0015.
Tycker det framgår med all tydlighet att minicourtaget är 39kr. Det betalar du upp till 26 000 kr, därefter 0,15% på beloppet. Handlar du för 30 000 betalar du således 45 kr, osv.

Därmed är väl Aktiedirekt att föredra om man handlar för under 10 000 kr per tillfälle. Har dock aldrig handlat där trots att jag haft 500 kr i depå i flera år :/
Citera
2008-03-03, 10:00
  #1956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chutzpah
Tycker det framgår med all tydlighet att minicourtaget är 39kr. Det betalar du upp till 26 000 kr, därefter 0,15% på beloppet. Handlar du för 30 000 betalar du således 45 kr, osv.

Därmed är väl Aktiedirekt att föredra om man handlar för under 10 000 kr per tillfälle. Har dock aldrig handlat där trots att jag haft 500 kr i depå i flera år :/
Helt rätt det var jag som slog en nolla fel, får skylla på vodka+tranbärsjuice.
Fan då kanske man borde byta till aktiedirekt... Blir dilemma det här, jag trivs på avanza och har fått mycket bra service och bemötande med frågor osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in