2020-09-22, 14:59
Medlem
Ska få en slutintervju med KPMG där jag kommer träffa cheferna. Rekryteraren nämnde att ett case test kommer dyka upp på intervjun. Någon som vet hur det här caset ser ut och hur omfattande och svår intervjun är? Hur stor chans är det att man får jobbet om man kommit så här långt?
Citera
2020-09-22, 22:47
Citat:
Ursprungligen postat av Bluewhite555
Hörde från en kompis nyligen att på bolagen utanför Big 4 (ex BDO, GT & Mazars) tjänar revisorsassistenter ”klart bättre” än på B4. Att de för att konkurrera med B4 enligt kompisen ger upp till några tusen extra i månaden första åren eftersom de måste kompensera för att ha lägre status. Kan nån med koll bekräfta eller dementera detta? Rimligt iofs att de behöver kompensera på nåt sätt men att de skulle betala tusenlappar mer för samma tjänst låter otroligt tycker jag.

Ingen som har insyn som kan svara på frågan? Iofs redan klart att jag ska börja på en Big 4-byrå men intressant att veta om jag ”offrar” pengar genom att inte jobba på t.ex BDO istället.
Citera
2020-09-23, 19:16
Medlem
Niklas941s avatar
Hur ser förmånerna utöver lönen ut på respektive big4? En fråga som inte behandlats tidigare.
Citera
2020-09-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ingen som har insyn som kan svara på frågan? Iofs redan klart att jag ska börja på en Big 4-byrå men intressant att veta om jag ”offrar” pengar genom att inte jobba på t.ex BDO istället.

Ingångslönen är i linje med Big 4. Lönen kan skilja sig åt år 2-4, d.v.s. från A2 till SA2. Som A2 kan du tjäna cirka 31k jämfört med runt 28 på big 4. Som SA1-SA2 kan du tjäna lite bättre än big 4, men definitivt bättre än PwC som betalar ut lägst löner till seniors. På manager nivå är det knappt någon skillnad.
Citera
2020-09-24, 11:16
Citat:
Ursprungligen postat av delluxabra
Ingångslönen är i linje med Big 4. Lönen kan skilja sig åt år 2-4, d.v.s. från A2 till SA2. Som A2 kan du tjäna cirka 31k jämfört med runt 28 på big 4. Som SA1-SA2 kan du tjäna lite bättre än big 4, men definitivt bättre än PwC som betalar ut lägst löner till seniors. På manager nivå är det knappt någon skillnad.

Tack för svar! Antar då att förbi manager går Big 4 förbi och att framförallt partner på B4 tjänar klart mer än BDO/GT?
Citera
2020-09-24, 11:37
Medlem
Citat:
Tack för svar! Antar då att förbi manager går Big 4 förbi och att framförallt partner på B4 tjänar klart mer än BDO/GT?

Japp så är det. Dock svårare att bli partner på big 4
Citera
2020-09-28, 16:42
Medlem
Caparzos avatar
Vad brukar lönen ligga på för någon som jobbat 4 år och alltså börjar sitt femte år i en storstad?
Citera
2020-10-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pikachu1
Ska få en slutintervju med KPMG där jag kommer träffa cheferna. Rekryteraren nämnde att ett case test kommer dyka upp på intervjun. Någon som vet hur det här caset ser ut och hur omfattande och svår intervjun är? Hur stor chans är det att man får jobbet om man kommit så här långt?

Nu sitter jag i samma sits som du och ska på intervju på KPMG och genomföra ett case. Har du haft det ännu och hur var det utformat isåfall?
Citera
2020-10-10, 23:55
Medlem
Är en ekonomie kandidatexamen med inriktning FEK eller en kandidatexamen inom FEK att föredra om man vill få jobb på Big4 som revisor? Är inte så intresserad av NEK som man måste läsa för att få ekonomie...
Citera
2020-10-11, 20:45
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linamellannamn
Är en ekonomie kandidatexamen med inriktning FEK eller en kandidatexamen inom FEK att föredra om man vill få jobb på Big4 som revisor? Är inte så intresserad av NEK som man måste läsa för att få ekonomie...

Menar du en fil.kand? Tror inte du får ett jobb på big4 om du bara har det.
Citera
2020-10-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Menar du en fil.kand? Tror inte du får ett jobb på big4 om du bara har det.

Ja en fil.kand i företagsekonomi! Inte? Det står man måste ha en examen i företagsekonomi som krav på revisorsassistent. Men berätta gärna vad som är bäst och ökar chanserna mest!
Citera
2020-10-11, 21:22
Medlem
0ldMans avatar
Får man jobb om man läser på en tvåårig yrkeshögskoleutbildning? Har hört att den utbildningen många gånger är bättre än högskolan pga fokus mot just redovisning och mer verklighetsanpassad. Hur ser det ut på era arbetsplatser med yrkeshögskoleutbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in