2013-11-18, 14:46
  #6601
Medlem
Heureuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Ska öppna denna till jul tror jag: http://www.ratebeer.com/beer/baladin-xyauyu-fume-islay-whisky/188066/


Vart fick du tag på den? Måste ha..
Citera
2013-11-18, 16:44
  #6602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heureux
Vart fick du tag på den? Måste ha..

Webblansering på bolaget den 7 november, slutsåld sedan länge, det närmsta du kan komma tror jag är Baladin Lune. Lite liknande fast lagrad på vitvinsfat istället för whiskyfat.
Citera
2013-11-18, 16:56
  #6603
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
På måndag skall jag testa Aecht Schlenkerla Rauchbier, det blir intressant. Jag tror att jag kommer tycka om den.

Jag hade rätt, väldigt god! Smakade och luktade mest rök de första tre klunkarna, sedan försvann det litet grand.

Rökt korv, lite tjära. Fantastisk.
Citera
2013-11-18, 18:10
  #6604
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Jag hade rätt, väldigt god! Smakade och luktade mest rök de första tre klunkarna, sedan försvann det litet grand.

Rökt korv, lite tjära. Fantastisk.

En hel 50 cl orkade jag inte dricka upp själv. Väldigt mättande.
Citera
2013-11-18, 18:19
  #6605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
En hel 50 cl orkade jag inte dricka upp själv. Väldigt mättande.

Ett tips är att köpa en kork på cervera som man kan återförsluta flaskor med, då utan vakuum funktion. Håller utan problem ett dygn, säkert längre men det har jag inte testat. Är bra att ha hemma om man tycker det är jobbigt att dricka stora flaskor själv.
Citera
2013-11-18, 18:30
  #6606
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Ett tips är att köpa en kork på cervera som man kan återförsluta flaskor med, då utan vakuum funktion. Håller utan problem ett dygn, säkert längre men det har jag inte testat. Är bra att ha hemma om man tycker det är jobbigt att dricka stora flaskor själv.

Tack för tipset! Just nu har jag ställt den i en plastpåse som jag virat tejp runt där uppe, haha... Farsan tar den lite senare.
Citera
2013-11-18, 19:06
  #6607
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Ett tips är att köpa en kork på cervera som man kan återförsluta flaskor med, då utan vakuum funktion. Håller utan problem ett dygn, säkert längre men det har jag inte testat. Är bra att ha hemma om man tycker det är jobbigt att dricka stora flaskor själv.

Det här är möjligen en idiotisk fråga. Men går det verkligen att använda vakuumkork till en dryck med kolsyra?
Citera
2013-11-18, 19:09
  #6608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det här är möjligen en idiotisk fråga. Men går det verkligen att använda vakuumkork till en dryck med kolsyra?

Vakuum kork leder till att kolsyran försvinner direkt. Just därför skrev jag "då utan vakuum funktion"

Finns både med och utan. Med är dyrare och lämpar sig bättre till vin. Är det öl så vill man inte ha den funktionen. Tror jag betalde 49kr för en elastisk gummikork för snart ett år sedan på cervera, absolut bra att ha hemma.
Citera
2013-11-18, 23:12
  #6609
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Vakuum kork leder till att kolsyran försvinner direkt. Just därför skrev jag "då utan vakuum funktion"

Finns både med och utan. Med är dyrare och lämpar sig bättre till vin. Är det öl så vill man inte ha den funktionen. Tror jag betalde 49kr för en elastisk gummikork för snart ett år sedan på cervera, absolut bra att ha hemma.

skyller på ölen
Citera
2013-11-20, 12:18
  #6610
Medlem
Cornholio.s avatar
Skulle gärna få rekommendationer på öl med jästfällning från bolaget. Nej att brygga eget är inget alternativ för tillfället.
Citera
2013-11-20, 17:27
  #6611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Skulle gärna få rekommendationer på öl med jästfällning från bolaget. Nej att brygga eget är inget alternativ för tillfället.


Allt som är flaskjäst har jästfällning, nästan alla belgisk öl har det, men mycket microbrygd öl generellt. Finns nog inget bättre svar än så. Men gå på belgisk öl, eller öl i belgisk stil så kommer du med största sannolikhet få jästfällning.
Citera
2013-11-21, 20:33
  #6612
Medlem
Millediablos avatar
Port Brewing, old viscosity....på Monks nuff said om nom nom nom.
http://www.ratebeer.com/beer/port-brewing-old-viscosity/19220/
__________________
Senast redigerad av Millediablo 2013-11-21 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in