2013-05-12, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
"Fatöl" är inte en öltyp, all öl som serveras från fat kan kallas fatöl.
IPA - India Pale Ale, APA - American Pale Ale

Tack för svar. Då är det alltså Ale vi talar om och inget öl av pilsnertyp.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
OT: Är du verkligen doktorand? I då fall bör du väl vara så pass skolad att du kan skilja på de och dem.

Jag är doktorand, men skrev frågan under tiden jag tränade och hade förmodligen syrebrist i hjärnan. Jag ser vad jag skrivit fel nu när jag läser min egen fråga. Tack för att du så klarsynt påpekade mina tillkortakommanden.
Citera
2013-05-12, 19:55
Medlem
Trankokarns avatar
Pilsner
Är en något enkelspårig pilsnervän, som oförtrutet söker något bättre än min kära
Urquel. Har naturligtvis testat de andra tjeckerna, men blir hela tiden besviken. Staropramen, tex, tycker jag är fullständigt intetsägande. Krusowiches ljusa är som mellanmjölk; drickbart men utan tillstymmelse till charm.

Så, ölvänner: kan ni rekommendera någon med Beskan, Knäcken utan socker, Källvattnet och de himmelska övertonerna?
Citera
2013-05-12, 20:24
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Jag testade två öl i helgen som båda är godare tro det eller ej än min tidigare favorit Pilsner Urquell.

Båda är svenska öl från ST ERIKS BRYGGERI och heter APA och IPA. IPA är något mörkare och kraftigare, annars så är dem ganska lika. Båda påminner om Brooklyn lager men är fruktigare och mer drickbara.

Nu kommer vi till frågan är APA och IPA sk fatöl eller är det Ale? någon som vet om dem innehåller massa tillsatser och smakämnen och annan skit eller är dem bryggda lika rena och nyttiga som tyskt fatöl enligt renhetslagen?
eh...wtf man. all öl som serveras från fat blir fatöl, precis som man kallar det flasköl och burköl.

gällande ingredienserna, läs på etiketten? men ja, de flesta ipa och apa bryggs med enbart malt, jäst, humle och vatten.

dessutom som vi har diskuterat tidigare, tro fan IPA och APA är godare än pilsner. pilsner är som sagt en väldigt tråkig öltyp.
Citera
2013-05-12, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
... tänkte just fråga i tråden vad det finns för andra folköl att rekommendera?

Brittiska ales är i allmänhet goda i folkölsstyrka. Faktum är att originalen man dricker på fat i Storbritannien ofta är bara marginellt starkare än 3.5 %. Hobgoblin, Spitfire och liknande kan vara värda att prova.

Beroende på var du bor så har du kanske också ett mikrobryggeri i närheten, som säljer folköl i de lokala matbutikerna. Exempelvis Göteborg (Dugges), Uppsala (Slottskällan), Östersund (Jämtlands bryggeri). Här kan man hitta en del godsaker.
Citera
2013-05-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trankokarn
Pilsner
Är en något enkelspårig pilsnervän, som oförtrutet söker något bättre än min kära
Urquel. Har naturligtvis testat de andra tjeckerna, men blir hela tiden besviken. Staropramen, tex, tycker jag är fullständigt intetsägande. Krusowiches ljusa är som mellanmjölk; drickbart men utan tillstymmelse till charm.

Så, ölvänner: kan ni rekommendera någon med Beskan, Knäcken utan socker, Källvattnet och de himmelska övertonerna?
Prova Jämtlands President och Hell samt Wisby Pils från Gotlands Bryggeri (Spendrups) är mitt tips.
Citera
2013-05-12, 21:16
Medlem
P.Gs avatar
Sommaren kryper närmare och behovet av lättdrucken, svalkande och god öl gör sig påmind. Hade således tänkt beställa upp några lådor från Tyskland och Systembolagets tyska sortiment är ju inget man gör vågen åt precis, så det blir till att leta upp en tredje part. Har ni här inne några ni kan rekommendera?
Citera
2013-05-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
eh...wtf man. all öl som serveras från fat blir fatöl, precis som man kallar det flasköl och burköl.

Ha ha, Sorry skrev frågan mellan maskinerna på gymmet och hade antagligen lite syrebrist. Jag menade lageröl och inte fatöl. Men då lageröl är ett underjäst öl och IPA och APA är överjästa så är det alltså inte samma öltyp.

Citat:
gällande ingredienserna, läs på etiketten? men ja, de flesta ipa och apa bryggs med enbart malt, jäst, humle och vatten.

Jag litar inte enbart på vad som står på etiketten. Jag vill inte dricka ett öl med tillsatser eller smakämnen som faller utanför den tyska renhetslagen.

Citat:
dessutom som vi har diskuterat tidigare, tro fan IPA och APA är godare än pilsner. pilsner är som sagt en väldigt tråkig öltyp.

Ja, det var kanske du som rekommenderade mig att testa dem? tack för förslaget du hade rätt. ST Eriks APA och IPA är enligt mig som älskare av humle godare än Pilsner Urquell.
Citera
2013-05-12, 21:53
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ha ha, Sorry skrev frågan mellan maskinerna på gymmet och hade antagligen lite syrebrist. Jag menade lageröl och inte fatöl. Men då lageröl är ett underjäst öl och IPA och APA är överjästa så är det alltså inte samma öltyp.

Jag litar inte enbart på vad som står på etiketten. Jag vill inte dricka ett öl med tillsatser eller smakämnen som faller utanför den tyska renhetslagen.

Ja, det var kanske du som rekommenderade mig att testa dem? tack för förslaget du hade rätt. ST Eriks APA och IPA är enligt mig som älskare av humle godare än Pilsner Urquell.
Vad är det för tillsatser du är rädd för? Det är ju knappast fotogen eller utarmat uran som tillsätts. Frukt, bär, choklad, kaffe, örter av olika slag är sådant som faller utanför renhetslagen men som kan finnas i en del öl.
Citera
2013-05-12, 22:22
Medlem
Trankokarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenderman
Prova Jämtlands President och Hell samt Wisby Pils från Gotlands Bryggeri (Spendrups) är mitt tips.

Ja där nämnde du tre mycket drickvärda exempel. Hell är utmärkt, men lite fylligt för min pilsnerdefinition. Wisby absolut! Tror jag söker något med en beska nästan i stil med Jever.

Dock måste jag nog säga att Pilgrimstas sortiment varierar lite från batch till batch. Hell, tex, har emellanåt smakat lite lamare under senare år.

Vad hände fö med Lundgrens Lager? Den var fin. Konkurs har jag hört ryktas om?
Citera
2013-05-12, 23:28
Medlem
Citat:
Ja där nämnde du tre mycket drickvärda exempel. Hell är utmärkt, men lite fylligt för min pilsnerdefinition. Wisby absolut! Tror jag söker något med en beska nästan i stil med Jever.

Dock måste jag nog säga att Pilgrimstas sortiment varierar lite från batch till batch. Hell, tex, har emellanåt smakat lite lamare under senare år.

Vad hände fö med Lundgrens Lager? Den var fin. Konkurs har jag hört ryktas om?

Lundgrens är gamla Nils Oscar, Nils Oscar bryggde Lundgrens men den har inte bryggts på många år, för ett tag sedan ställde dom frågan på sin facebooksida om vi konsumenter vill se den igen. Så kanske är den på gång.
Citera
2013-05-12, 23:29
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Pilsner

Jever
Poppels Modern Lager
Jämtlands Hell
Nils Oscar God Lager
Citera
2013-05-12, 23:47
Medlem
brutefishs avatar
Citat:

jaha okej. nä, lager och ipa/apa är ju olika typer.

litar? ok, det lät lite paranoidt. de flesta tillverkare brukar faktiskt vara väldigt tydliga/skrytiga över saker de stoppat i koket om det faller utanför standard, likt kryddor, kaffe, choklad etc etc.
men ok, jag köper att du kanske söker öl som är "genuina" och tillverkade enligt enklaste sätt.
men du kan vara ganska säker på att det reko grejer, speciellt från mindre bryggerier.

mja, vi skrev lite fram och tillbaka där jag bland annat gav urquell 3,5 i betyg eftersom jag inte tycker stilen och ölet är speciellt roligt, inte dåligt, men inte heller roligt.
då ska du veta att st eriks apa och ipa inte direkt är stjärnskott heller och att det finns betydligt bättre saker där ute. pröva brewdogs punk ipa nästa gång, tror inte jag har träffat någon som inte gillar den. lagunitas har ju en del grejer på bolaget nu också, deras maximus ipa är riktigt bra om du gillar humle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in