Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Ha ha, Sorry skrev frågan mellan maskinerna på gymmet och hade antagligen lite syrebrist. Jag menade lageröl och inte fatöl. Men då lageröl är ett underjäst öl och IPA och APA är överjästa så är det alltså inte samma öltyp.
Jag litar inte enbart på vad som står på etiketten. Jag vill inte dricka ett öl med tillsatser eller smakämnen som faller utanför den tyska renhetslagen.
Ja, det var kanske du som rekommenderade mig att testa dem? tack för förslaget du hade rätt. ST Eriks APA och IPA är enligt mig som älskare av humle godare än Pilsner Urquell.
jaha okej. nä, lager och ipa/apa är ju olika typer.
litar? ok, det lät lite paranoidt. de flesta tillverkare brukar faktiskt vara väldigt tydliga/skrytiga över saker de stoppat i koket om det faller utanför standard, likt kryddor, kaffe, choklad etc etc.
men ok, jag köper att du kanske söker öl som är "genuina" och tillverkade enligt enklaste sätt.
men du kan vara ganska säker på att det reko grejer, speciellt från mindre bryggerier.
mja, vi skrev lite fram och tillbaka där jag bland annat gav urquell 3,5 i betyg eftersom jag inte tycker stilen och ölet är speciellt roligt, inte dåligt, men inte heller roligt.
då ska du veta att st eriks apa och ipa inte direkt är stjärnskott heller och att det finns betydligt bättre saker där ute. pröva brewdogs punk ipa nästa gång, tror inte jag har träffat någon som inte gillar den. lagunitas har ju en del grejer på bolaget nu också, deras maximus ipa är riktigt bra om du gillar humle.