2013-11-19, 23:18
Medlem
bombaccis avatar
Tycker att Sartres bok "äcklet" är ganska så tråkig. Kommer försöka läsa vidare i den men funderar på att ta en paus. Boken känns lite för rörig.

Så lånade en annan bok på stadsbiblioteket idag.

Joseph Roth "spindelnätet"

En bok skriven av en jude år 1923 som handlar om en tysk fänrik som inte är nöjd med kejsardömets fall och den nya demokratin, så han tar värvning i en hemlig nationalistisk organisation och påbörjar sin kamp.

Lite "lustigt" att den är skriven redan 1923. Känns som om det är något som skulle kunna ha skrivits efter andra världskriget med "facit" i hand.

En bok på under 200 sidor, tror det kan ge trevlig nattläsning.
Citera
2013-11-19, 23:22
Medlem
gato12s avatar
Läser Blod Eld Död som handlar om den svenska black metal scenen.

Lite besviken på de första 100 sidorna som är lite väl buskis á la Göteborg och förlöjligar scenen istället för att ta den på allvar. Har inte heller något som helst intresse för Ika Johannessons gamla kompisar i popbanden Hammerfall och At the Gates. Ärligt talat hade jag varit mer sugen på lite mer spekulativt material om satanism och kyrkbränningar men jag har förstått att det kommer lite mer sådant längre in i boken.
Citera
2013-11-19, 23:47
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Läser Blod Eld Död som handlar om den svenska black metal scenen.

Lite besviken på de första 100 sidorna som är lite väl buskis á la Göteborg och förlöjligar scenen istället för att ta den på allvar. Har inte heller något som helst intresse för Ika Johannessons gamla kompisar i popbanden Hammerfall och At the Gates. Ärligt talat hade jag varit mer sugen på lite mer spekulativt material om satanism och kyrkbränningar men jag har förstått att det kommer lite mer sådant längre in i boken.

Du kan ju alltid läsa Lords of Chaos, även om den inte ska vara helt sanningsenlig och är spekulativ.
Citera
2013-11-19, 23:49
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Du kan ju alltid läsa Lords of Chaos, även om den inte ska vara helt sanningsenlig och är spekulativ.

Tack för tipset!

Den är lite mer åt Norge hållet...? Lite mer Varg Vikernes?
Citera
2013-11-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Läste färdigt Sanningen om Pinocchios näsa inatt och påbörjade Tärningsspelaren idag. Har dock inte hunnit särskilt långt så jag kan inte uttala mig om huruvida det är en bra eller dålig bok.

Hur var Pinocchios näsa? Något du kan rekommendera?
Citera
2013-11-20, 08:08
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurreburre83
Hur var Pinocchios näsa? Något du kan rekommendera?

Absolut. Rolig som f-n. Bäckström är helt sanslös precis som alltid. Jag njöt mig genom hela boken faktiskt och ser fram emot nästa bok i serien.
Citera
2013-11-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Absolut. Rolig som f-n. Bäckström är helt sanslös precis som alltid. Jag njöt mig genom hela boken faktiskt och ser fram emot nästa bok i serien.

Härligt! Har inte läst något av GW innan. Är det en bra bok att börja med?
Citera
2013-11-20, 17:28
Medlem
HasseMedGroggens avatar
Läser Charles Bukowski - Smutstvätt 26 berättelser om allmänt vanvett

Läste den för något år sen och blev förälskad och skulle se om den fortfarande höll måttet, vilket den sannerligen gör. Då det är en novellsamling så är inte allt super bra, men där är mycket guld. En av favoriterna är novellen sex tum när han blir krympt av en häxa och sedan använd som dildo. Den vissar Bukowskis många kvaliteter att han inte bara kan skirva "dekadens romantik"
Citera
2013-11-20, 17:40
Medlem
Jag läser boken som skrivs på internet, på hemsidan www.200ord.se
Roligt då man även kan vara med och skriva om man vill, besökarna skriver boken tillsammans. Det läggs ut ett bidrag per dag och sen kommenterar man det med fortsättningen på berättelsen. Det är lite roligt då det kan sluta hur som helst och ta vilka svängar som helst!
Citera
2013-11-20, 20:36
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Tack för tipset!

Den är lite mer åt Norge hållet...? Lite mer Varg Vikernes?

Ja, uteslutande Burzum, Mayhem, Emperor, Darkthrone och Ulver.
Citera
2013-11-20, 21:29
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurreburre83
Härligt! Har inte läst något av GW innan. Är det en bra bok att börja med?
Nej det tycker jag inte. Du bör börja med Leif GWs första rövarroman Grisfesten som följs av Profitörerna, Samhällsbärarna, Mellan sommarens längtan och vinterns köld, En annan tid, ett annat liv, Faller fritt som i en dröm, Linda - som i Lindamordet, Den som dödar draken, Den döende detektiven, Sanningen om Pinocchios näsa.

Du har mer behållning av böckerna om du läser dem i tur och ordning även omd et inte är något absolut måste. De går absolut att läsa helt fristående.
Citera
2013-11-20, 21:36
Medlem
Brmcs avatar
Guy Adams The world house

Åh jag tycker den är så tråkig. Hela storyn är uppbyggd på "och så PLÖTSLIGT hände det här!". Allt verkligen. Rätt tafatt dialog och inte alls en särskilt rolig karaktärsuppbyggnad. Storyn i sig har potential, och karaktärerna borde vara roliga. Men den känns så, jag vet inte, tom på något sätt. Nä. Inget jag rekommenderar.

Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Förtillfället läser jag Madame Bovary av Gustave Flaubert. Den är ganska bra, återkommer när jag läst färdigt.

Oh! Den gillar jag. Så fantastisk satir över en bourgeoisens framväxt och hur klassen skapar problematik ur ingenting i samband med dess numera uttråkade liv, mvh, hen som skrev en uppsats om den.

Och kom ihåg, tjejer. Det är farligt för att läsa. Gör inte det.
Senast redigerad av Brmc 2013-11-20 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in