2014-06-10, 20:16
Medlem
Elmuffinss avatar
Jag har bestämt mig för att sommarens läsning ska bestå av noveller. Så för ögonblicket är det Lovecraft som står för underhållningen. Sedan blir det nog några noveller ur Decameron som jag hoppade över under den förra genomläsningen.
Citera
2014-06-10, 20:28
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Alla tycker inte likadant.

Det trodde jag :O
Citera
2014-06-10, 20:30
Medlem
Rakiis avatar
Läser fortfarande Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman och efter den blir det första boken i Övärlden-trilogin av LeGuin, någon som läst och har en åsikt?
Citera
2014-06-10, 22:16
Medlem
Babaganoshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
Jag har bestämt mig för att sommarens läsning ska bestå av noveller. Så för ögonblicket är det Lovecraft som står för underhållningen. Sedan blir det nog några noveller ur Decameron som jag hoppade över under den förra genomläsningen.

Decameron är fantastisk haha, första gången jag läste den tog det mig halva boken att koppla det erotiska temat. Skrattade högt på bussen efter jag läst om den, en riktig snuskbok på den tiden!
Tipsar om Gogol och Chekhov ifall att du skulle fortsätta med noveller i sommar.

Just nu läser jag ut en gammal upplaga av Robinson Crusoe, alldeles strax ska jag börja med Balzacs Eugine Grandet. Någon som kan ge en snabb hint om vad jag bör förvänta mig av boken?
Citera
2014-06-10, 23:33
Medlem
46532s avatar
Just nu min tredje bok av stephen king. Lida. ruggig på alla sätt!!
Citera
2014-06-10, 23:38
Medlem
gato12s avatar
Fick tag på en bok som jag har jagat länge nu; Gone girl av Gillian Flynn, blir spännande om den lever upp till hajpen.
Citera
2014-06-11, 01:07
Medlem
Raumschiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloydP
Haha, känner igen det där. Två namn är ju i underkant, ryssar har (av vad läst mig till) tre namn samt en uppsjö av smeknamn. Vår käre protagonist från Brott och straff har ju t.ex. tre namn: Radion (förnamn) Romanivitj (fadersnamn) Raskolnikov (släktnamn) plus smeknamn (Rodja m.fl.). Hoppas du orkar med namndjungeln och läser klart boken!

OnT: Just nu läser jag Mina drömmars stad, av Per Anders Fogelström. Mycket bra!

Såg detta inlägget lite sent hehe men svarar nu iaf med en liten uppdatering. Jag tragglar mig vidare genom boken sida för sida, men det går trögt och jag varvar med American Gods under tiden för något lite mer lättläst. Läsupplevelsen sänks avsevärt av att jag konstant blandar ihop och glömmer bort vem som är vem, ofta läser jag en mening i stil med "Pusjkin kastade ett vredgat getöga på Lonavjeta", vilket i mitt huvud blir "En av ryssarna kastade ett vredgat getöga på en annan av ryssarna". Detta gör att mycket går förlorat och att jag på ett ytterst vilset vis irrar mig igenom handlingen haha.

Jag älskar verkligen det ryska språket och har som dröm att lära mig det en vacker dag, men fan att de inte kan nöja sig med åtminstone ett namn var haha.
Citera
2014-06-11, 14:54
Medlem
Arepos avatar
To forteljingar av Jon Fosse.

Jag har än så länge läst den första av de två. En enkel men vacker gestaltning av en vardaglig värld som faller samman. Fosse lyckas faktiskt på ett ganska trovärdigt sätt beskriva nuet, något jag sällan stöter på annars.
Citera
2014-06-11, 19:50
Medlem
Just nu läser jag mitt första verk av Lovecraft, At the mountains of madness och Alas, Babylon av Pat Frank.
Citera
2014-06-11, 23:14
Medlem
Sameshs avatar
Håller på och läsa Mayakoden av Mario Reading, väldigt spännande och fullt med ockult som jag älskar, har försökt leta upp fler av hans verk (mayakoden ingår i en trilogi) men verkar vara omöjligt att få tag på andra av hans böcker, någon som har ett tips om var man kan hitta?
Citera
2014-06-11, 23:21
Medlem
Svarta.Svansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Håller på och läsa Mayakoden av Mario Reading, väldigt spännande och fullt med ockult som jag älskar, har försökt leta upp fler av hans verk (mayakoden ingår i en trilogi) men verkar vara omöjligt att få tag på andra av hans böcker, någon som har ett tips om var man kan hitta?

Testa att göra en sökning på bokbörsen.se med "Mario Reading" som sökord.

OnT: Läser just nu Liedmans Från Platon till kriget mot terrorismen (nån sida in bara), Cortázars Samlade Noveller (halva boken, en novell då och då) samt de La Rochefoucaulds Aforismer (samma här: en sida här och där).
Citera
2014-06-13, 15:39
Medlem
BillTheButchers avatar
Ska precis börja läsa "My Glimpse of Eternity" av Betty Malz.

"One of the most powerful true experiences of life after death ever written, MY GLIMPSE OF ETERNITY is the story of a 27-year-old woman who died of massive internal infections - and then returned to life while her father wept at her hospital bed! A fascinating and thrilling look at what waits on the Other Side, it is also a story of God's boundless love for a proud, materialistic woman who had to die in order to learn how to live."

Verkar ju intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in