2013-11-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är en intressant slutsats. Borde också funnits mer blod på fyndplatsen samt mellan avlastningsplats och fyndplats.

Inte om hon är i ett stabilt horisontalläge. Som jag förstått det hela. Det i sig innebär - förutsätter - att XX som hanterat kroppen haft kunskap om detta.
Citera
2013-11-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nä precis. Varför har han lyckats städa bort allt annat om han mördat och styckat? Varför låg inte håljärnet under köksstolen eller en tom knivslida på hatthyllan?

De kanske ligger på mord/styckningsplatsen.

Otroligt mycket troligare än att någon satt dit KJ.
Citera
2013-11-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
http://library.thinkquest.org/04oct/00206/text_ta_time_since_death.htm

Enligt den tabellen visade inte hennes kropp de tecken de borde ha gjort om den hade varit död sen 4 maj...
Det var ju också ett långt tänkbart tidsintervall mellan fynden och försvinnandet, allt mellan 8 - 18 dagar. Antagandet var att döden inträffat sannolikt minst 11 dagar innan.
Citera
2013-11-07, 21:36
Medlem
zugfahrers avatar
När det började brännas i utfrågningen då slutade man för dagen. Lite mjukstart innan de jobbiga frågorna kommer imorgon.

Varför nämnde KJ att han drog i sig 1,5 L öl (5 st x 33cl) på en halvtimme innan han tog bilen till sin bror? Kan han gömma sig bakom sin asberger i detta beteende också?
Citera
2013-11-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Så du VET att taxichaffören är även ägaren till företaget?

Skärp dig nu. Så enligt dig har hela Boden gått ihop för att skydda MB.

Nej, men vissa kan ju vara rädda för att GOLA.
Citera
2013-11-07, 21:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är det ändå inte lite brist på omdöme att plocka in ett sådant vittne? Eller ett tecken på att man famlar vilt? Lite märkligt i ett så stort mål?
Det är helt naturligt att han är med. Karln är Sveriges ende rättsentomolog, och det mest exakta sättet att bestämma åldern på lik som är mellan några dagar och några veckor gamla är med entomologisk analys. Att hans sätt att resonera i någon mån förefaller återspegla den bristande konkurrensen i hans disciplin är en annan sak.
Citera
2013-11-07, 21:39
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Växer inte mögel i vatten? Det kanske finns en sådan plats i värnet.

Vad jag vet växer inte mögel i vatten. Men det frodas i en fuktig miljö. Det är förstås möjligt att det "rum" jag spånar om kan finnas i värnet.
Senast redigerad av Spindelfrida 2013-11-07 kl. 21:41.
Citera
2013-11-07, 21:39
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nä precis. Varför har han lyckats städa bort allt annat om han mördat och styckat? Varför låg inte håljärnet under köksstolen eller en tom knivslida på hatthyllan?

Menar du att en alternativ GM skulle smugit in i KJ`s lägenhet vid ett tidigare? tillfälle och stulit håljärnet och kniven?
Citera
2013-11-07, 21:41
Medlem
Citat:
Jag tror att dom inte tog uppdraget på allvar. Det var liksom klappat och klart, Lättja, troligen.

Jag tror åklagarna och poliserna fått en chock över intresset av detta mord. Dom trodde nog att det inte skulle röra upp så pass mycket. Därav så dåligt utfört arbete från start. Nu ångrar dom sig nog att de inte gick till botten med det mest uppenbara alternativet.
Citera
2013-11-07, 21:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Finns ingen som kan exakt säga när VB dog. Hon kan ha varit bunden och instängd i en jaktstuga eller fritidshus och avlivats senare - när det lugnat sig lite. Allt mellan 4 - 20 maj. Rättsläkaren sa upp till 16 dagar.

Sedan undrar jag när spyflugorna vaknade till liv i Boden? Början eller mitten på maj? Det är nämligen deras ägg som är uppkomsten till "likmaskar". Om jag förstått saken rätt.
Det är ett antal olika flugarter vars larver kan komma i fråga, så det är inte fullt så enkelt.
Citera
2013-11-07, 21:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Vad jag vet växer inte mögel i vatten. Det är dock möjligt att det "rum" jag spånar om kan finnas i värnet.
Men mögel kan växa fort. Kroppsdelarna kanske flyttades till FP2, låg där något dygn, och sedan flyttades benen till FP1. Möglet växte efter att benen kom ut ur värnet.
Citera
2013-11-07, 21:44
Medlem
Jag har tidigare tagit upp att hon kan ha varit fryst, jag tar upp det igen.
Det känns inte alls omöjligt att hon blivit fryst och att benen kapats för hon skulle få plats i frysen.
En vanlig golvliggande frys borde fungera alldeles utmärkt. Dessutom skulle det förklara att blodet rann ur kroppen så pass sent. Visst var det väl något med likstelheten i benen också? Kan det vara så att kroppen placerats ut först, under tiden har benen hunnit tina så gm tvättar av dom för att de helt enkelt är äckliga och kletar av sig?

Jag har inte läst fup så jag har missat en hel del förstår jag.

Jag såg idag också att det var frågor för länge sen hur jag kunde veta att kjs bil varit eftersökt, enkelt, det var angivet i Bilvision, ledsen att jag inte svarat tidigare.
Senast redigerad av AirforceSpecOp 2013-11-07 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in