2013-11-18, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
En människa är ett stycke bundet energiflöde.. fullständigt inordnat och underlydande de kosmiska lagarna.

Här hänger jag inte med, då jag ser två möjligheter.

1. du relaterar till simulerad ackumulerad teoretisk lagbundenhet. 2. att du själv är en organisk varelse, verkande inom biologiskt energiflöde och i symbios med det, samtidigt suger åt dig kunskaper om livsnaturen om så kosmologi osh astrofysik, ändå försöker dig på det extremt långsökta i att relatera till "icke-biologiskt liv" : det kan du ju inte, så länge du behöver energi att nära ditt intellekt med just organisk energi, även om du börjar mata dig med artificiellt framtagen berikad mat, är det tveklöst helt utvunnet ur det organiskt biologiska och du utsöndrar själv organisk materia.. det kan vara en fälla att h hamnat på Tellus, utesluter inte att det är bottennappet att "hamna" här.

På vilket sätt är det långsökt att ställa biologiskt liv i relation till avsaknaden av detsamma när det är biologiskt liv som är det som avviker från normen i universum? Jag pratar inte om livsformer som inte är biologiska, utan avsaknad av livsformer. Tellus befann sig i ett tillstånd av avsaknad av biologiskt liv i första läget. Att biologiskt liv uppstår med sina tillhörande egenskaper som bromsar energins flöde och blir en omfattande företeelse på planeten är ett brott mot naturlagarna i mina ögon. Naturlagarna gäller undantagslöst så länge inte biologiska livsformer är med på spelplanen vilket ifrågasätter naturlagarna som förklaring när det gäller livets uppkomst och upprätthållande. Här kräver både skeptiker och andra tyckare kompletterande förklaringar. Detta skulle då kunna vara en själ. Det som har presenterats av skeptiker här är ökande komplexitet. Ingen av förklaringarna är särskilt tydlig och kan bekräfta sin uppfattning med en exakt matematisk beskrivning för hur ett undantag från naturlagarna skulle gå till. Bara vaga beskrivningar om att möjligheten finns. Kan någon visa på en situation där naturlagar inte gäller utan att biologiska livsformer är inblandade?

Citat:
Är det datorsimulans du har som underlag när du talar om tillstånd utan biologiskt liv, eller talar du om de upptäckter som kan observeras i solsystemet där energi enbart flödar och dirkulerar kolliderar och fusioneras? Hänvisar du till strikt kärnteknik.. så är det fortfarande i händerna och hanteras av oss biologisk organisk materia/liv..

Solsystemet är ju som en stor omslutande överorganell.

Nej ingen datorsimulans, det kan jag inget om. Tillstånd där energi flödar utan biologiskt liv behöver vi inte titta längre än till månen för att hitta. Eller ett vulkanutbrott. Jag utgår inte från oss som centralpunkt. Vi är överflödigt skräp som inte borde existera. Eftersom vi inte gynnar den process som startades i big bang, utan istället snyltar på den.

Citat:
Men låter enormt digitaliserat mekaniskt, din tankegång, vet att det finns enormt fascinerande datorsimultioner (seriösa) att applicera på precis allt.

Men att en beräknad rymdfarkos servar oss med information om energier i mer "ren form" anser inte jag kan utgöra jämförelseparameter i egentlig mening, vi har inte ens receptet på hur liv uppkommer, (inte ens våra receptorer kan tolka annat än biologiskt) enbart teorier som är framtagna ur strikt kvatspekulativ simulans. men trägen kanske vinner.. ? om hur många, 48 milj år ? får vi svar? på VAD ?

Det här är väl ändå inte en beskrivning som du tillskriver mig hoppas jag. Jag har aldrig hävdat det som en jämförelseparameter.
Och min poäng är just att vi inte har receptet på biologiskt liv. Vi har inte identfierat alla faktorer som gör det möjligt för livet att uppstå, för då hade vi kunnat reproducera hela processen. Och här finns utrymme för allsköns metafysiska förklaringar som skeptiker anser vara orimliga utan att kunna leverera ett komplett alternativ som visar på orimligheten. Så länge vetenskapens alternativ inte är komplett så bygger även det på förutfattade meningar även om man kan tycka att det grundar sig på en kunskapsbas av högre kvalitet.

Citat:
Du kan däremot inte vara helt främmande om värderingar.. och i vilka sammanhng man åberopar själen som en helt autonom slags kroppsdel i religiösa kontexter väl...?

Nej då. Men det är inget jag tar till mig som en sanningsenlig beskrivning av själens natur. Min ståndpunkt är endast att själen i egenskap av att vara en aspekt av vår livsform som vi inte kan uppfatta med våra sinnen eller beskriva med de modeller som erbjuds, inte är en befängd orimlighet. Och den skulle kunna leverera det incitament som, i mitt tycke, biologiskt liv kräver.

Citat:
Då får du allt utveckla "en annan sida av vår existens" - menade du döden?

Tankarna har alltid varit livliga gällande döden, men jag tror som jag sagt flera ggr, att jag tror det är spärrat för oss att veta.. jag tror inte det går att få ut en enda sanningsbärande ens ansats om död mer än det vi kan värdera medan vi innehar livscykel - jag brukar säga att det krävs konkret, att en död uttalar sig.. för att vi människor i vår nuvarande livsform.. och med det, den logiska följden att ett visst antal döda uttalar sig, dvs räcker inte med sporadiska fenomen.

Nej, jag menar att en eventuell själ inte skulle strida mot några naturlagar genom att fortsätta existera i en eller annan form under en oändlig tidsrymd. Eftersom den omvärld som vi kan beskriva med naturlagar inte innehåller något som upphör att existera. Det byter endast form.

Citat:
Du menar att det vor mer optimalt att energin inte var så bunden?

Jag menar att energi inte följer ett optimalt flöde i biologiska livsformer till skillnad från alla övriga förlopp i universum som inte påverkas av livsformers manipulation.

Citat:
vad är eg. icke-organiskt energiflöde, även i uran handlar det ju om atomer.. du måste syfta på något idag fictionartat.. tror jag missförstår dig lite då och då, då du inte förklarat vad det icke-biologiska består av

Jo det har jag. Helt enkelt ett tillstånd som saknar biologiska livsformer, inte organiska föreningar. Det är väl inte ens ovanligt i universum?

Citat:
Samt en brainstorming utan dess like med explosionsartade innovationer och ett rejält skjut framåt på mkt mkt, mkt.. kort tid - det är sedan 50-talet den mesta av all nanoteknik revolutionerats fram.. och mkt mer.

Men att det är drogerna till tack, det vågar jag inte sitta och påstå, men jag tror det finns mer lyckade blandningar, sedan finns medfödd begåvning givetvis, så komb. begåvning med lite hjälp på traven, kan vara det som ger lite turboeffekt inom bästa området : vetenskap forskning och utveckling. Det ska massor av experiment till, utopiska experiment har aldrig varit hinder - det är i sig att framställa t.ex bättre narkosmixer.. också vad som tarvar våghalsighet och att beredas på svinn...

Jag vill inte heller tillskriva drogerna den utvecklingen. Jag påstår bara att deras roll var betydande för att gamla förställningar kunde avfärdas i sån omfattning och hastighet som skedde. Och därmed skapa utrymme för nya koncept hos den stora massan, i västvärlden i synnerhet. En katalysator som gynnade vår evolution.
Senast redigerad av bottenslam 2013-11-18 kl. 08:59.
Citera
2013-11-18, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
I så fall har du läst fel. Materia är materia, och det har olika egenskaper som t.ex. position, hastighet, massa, elektrisk laddning och energi. Materian är inte någon av dessa egenskaper, det är ett absurt påstående. Se första meningen på den engelska wikipediaartikeln om energi: "In physics, energy is one of the basic quantitative properties describing a physical system or object's state.", och ta och läs lite riktig fysik, inte populärvetenskap eller new age skräp.

Definiera "optimalt"? Har jag rätt om jag antar att du aldrig studerat fysik? Det som finns är minsta verkans princip, se http://en.wikipedia.org/wiki/Principle_of_least_action , vilken inte direkt handlar om energi. Om vi börjar med en viss teori, säger denna princip hur materia/partiklar beter sig; dvs. den ger oss ett antal ekvationer som beskriver partiklarnas rörelser. Dessa ekvationer är komplicerade och har många lösningar. Och igen, det finns ingen naturlag som pratar om att "energin följer minsta motståndets väg". Så det är bara i dina vanföreställningar om fysik som biologiskt liv är problematiskt eller mystiskt.

Livet i början var en enda stor molekyl, någonting liknande en RNA-molekyl. En sån molekyl är hyfsat stor och består av många atomer, men så väldigt komplicerat vet jag inte.. Jag är hur som inte expert på detta.

Igen, du verkar inte förstå vilka naturlagar som gäller! Det är helt fel av dig att om och om igen påstå att "energins flöde via biologiska varelser inte går att förklara". Så jag tar det en gång till: det finns inga allmänna naturlagar om hur energi bör flöda. Det som finns är vad vi kallar standardmodellen, som i detalj beskriver hur partiklar beter sig och växelverkar. Den säger ingenting som förbjuder biologiskt liv, det finns ingen vetenskaplig princip som i allmänhet beskriver "energins flöde" eller något annat sånt trams.

Tja, det är så klart intressant att försöka göra precis sådana experiment, och folk pysslar med det. Dock, det naturen hade som är svårt att återskapa i ett labb var extremt lång tid samt extremt många atomer. Jordens hav var antagligen livlösa i många, många miljoner år innan den första "liv-molekylen" uppstod, så det är möjligt att det är oerhört sällsynt att en sådan molekyl uppstår spontant. Vidare, vi vet numera att det finns många, många planeter bara i vintergatan, och många många andra galaxer; så sannolikheten för att en "liv-molekyl" ska uppstå kan vara astronomiskt liten och antagligen ändå ske någonstans i universum. Och i så fall kommer ett experiment inte lyckas.

Oviljan mot metafysiska koncept har många olika orsaker. För mig är det mest en fråga om Occams rakblad: om vi inte behöver en metafysisk själ, varför anta att en sådan existerar? Gud och annat övernaturligt blir en överflödig hypotes som inte tillför något, utan bara skapar nya frågor. Dessutom, titta på historien: folk har alltid gått till det metafysiska för att förklara det de inte förstår, om det sen var åska, regnbågar, mentalsjukdomar eller vad som. Men med vetenskapliga framsteg har alla dessa frågor fått mer mundana förklaringar och om man idag tror att blixtar skapas av Zeus eller Tor tror nog de flesta att man är rätt galen. Samma visa gäller tydligen idag: vi förstår inte ännu vårt medvetande, så de religiösa pekar på en mystisk själ. Jag är övertygad om att historien kommer upprepa sig och så småningom kommer vi förstå vår hjärna och vårt medvetande i vetenskapliga termer.
Du som är doktorand borde kolla upp Koonins beräkningar angående abiogenesis. Det hade varit kul om lite fler forskare tog problemet på allvar.
Citera
2013-11-18, 09:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det var ett klent argument utan en tillhörande förklaring av påståendet.

Till skillnad från din vassa och utförliga hittepå-hypotes?

Citat:
Det är ju det jag säger.

Ja, men du har uppfunnit ett nonsenskoncept som säger att naturlagar innebär minsta motståndets väg (utan att förklara vad det egentligen innebär) och att detta omöjliggör liv för att det skulle vara ineffektivt (utan att egentligen förklara varför). Det är enbart påhitt. Det finns INGENTING som säger att det skulle vara så öht. INGENTING. Du bara påstår det om och om igen som en papegoja.

Citat:
Säg nonsens en gång till så kanske jag ändrar min åsikt. Det brukar funka eller? [saknar kommatecken]

Upprepa ditt nonsenskoncept en gång till så kanske det blir sant. Det brukar funka eller?

Citat:
Det är jag ödmjukt medveten om, men du verkar inte ha accepterat det även om dina åsikter faller i samma viktklass i [utifrån] ett perspektiv utanför oss själva.

Utifrån ett perspektiv där bildning inte spelar någon roll, menar du? Absolut.

Citat:
Du påstår att livet kan ha uppstått utan inverkan från en av faktorerna som upprätthåller det?

Nej, jag påstår att livet kan uppstå från naturlagars agerande på materia och att det kan upprätthållas av desamma.

Citat:
Visst borde den också bestå av energi men eftersom vi inte vet dess position, egenskaper och omständigheter så kan vi inte veta huruvida den följer våra naturlagar eller inte, eller hur? Vari motsägelsen ligger ser jag inte.

Motsägelsen ligger i att du sa ALLT. Men nu gäller det helt plötsligt inte ALLT längre. Framsteg.

Citat:
Jag menar att en själ, vad den än består av, [dubbla mellanslag] är [dubbla mellanslag] en luddig beskrivning på vad som kan göra att biologiskt liv existerar genom att påverka energins flöde till att ta vägen via ett energiineffektivt tillstånd som biologiskt liv är. Om det är genom vilja med ett syfte eller en helt logisk följd av denna eventuella själs interaktion med materia eller energi kan inte jag avgöra. Det får vetenskapen visa efter förmåga.

Så nu har du även introducerat flumkonceptet själen, vilken tydligen inte heller består av energi, fastän ALLT tydligen gjorde det för en minut sedan. Och genom detta införande hoppas du förklara ditt nonsenskoncept som ingenting ändå pekar på öht. Glaskklart.

Citat:
[Det är] fjärde gången [du säger] nonsens. Du börjar bli monoton. [Kan du vara] lite mer konstruktiv, tack.

Det är DU som kommer påståendet som du inte verkar kunna utveckla annat än genom att upprepa det.

Citat:
Det gör jag inte [sätt uttrycket inom "-tecken], är korrekt formulering.

Jag syftar på "frågeställningen". Men ok, jag ska back-tracka och rätta hela ditt inlägg från språk-fel också.

Citat:
Japp, ändå verkar det var din drivkraft.

För det otränade ögat kanske.

Citat:
Eller är det omsorgen om okända människors kunskapsnivå som du uttrycker genom ditt upprepande av ordet nonsens.[saknas frågetecken]

Ibland. Inte just nu, dock.

Citat:
Femte gången. Du låter som en repad vinylskiva men med skillnaden att en vinylskiva innehåller något givande

Till skillnad från ditt givande nonsenskoncept?

Citat:
För att den funktion som en själ har i min bild av biologiskt liv har vetenskapen varken ersatt med någon annan förklaring, eller bevisat att funktionen inte finns.

Hahaha, nu närmar vi oss pudelns kärna. Så vetenskapen måste bevisa saker för att du ska acceptera dem, men när det kommer till "andliga koncept" så accepterar du det rakt av utan motsvarande beviskrav? Det kallas special pleading och anses mycket ofint. Så länge du sysslar med det är egentligen all dialog överflödig.

Citat:
Må så vara, men du har inte levererat något som utesluter något.

Det finns inget att utesluta, eftersom det inte finns något av substans. Det är inte utan anledning jag kallar det nonsens.
Citera
2013-11-18, 09:37
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vad skulle du kunna tänkas godta som bevis för att vi är den medvetna eviga andliga själen, som bebor en omedveten temporär köttkostym?

Om vi INTE är själen i kroppen, vem är det då som längtar efter Gud hos en Gudslängtande person?

Om det INTE är själen som längtar efter Gud, vem i Herrens Namn skulle det då vara?

Det spelar ingen roll. Det är du som har hela bevisbördan. Beakta följande frågor:

- Om vi INTE är fnälen i kroppen, vem är det då som längtar efter Lud hos en Ludslängtande person?

- Om det INTE är fnälen som längtar efter Lud, vem i Narrens Namn skulle det då vara?

Är det du eller jag som har bördan på sig att komma med belägg för en "fnäl" och "Lud"?
Citera
2013-11-18, 10:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det var ju inte så relevant eftersom vi vet vad som styr en dator. Du styr impulserna i din dator. Med din vilja. Inte osynliga andar. Men ur datorns perspektiv så besitter du många egenskaper som du delar med en osynlig ande. En osynlig kraft eller vilja som bestämmer förutsättningarna för energins flöden i datorn.
Nej, det är andar som styr strömpulsarna, allt det andra är bara materiellt och följer andarnas väg efteråt..
Första delen var bara en illustration för att stärka argumentet som följde, att när man säger "jaha, men om inte X gjorde det, vad gjorde det DÅ?" så gör man inte ett argument för X. X kräver såklart fortfarande egen positiv bevisning.
Citera
2013-11-18, 11:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vet, men då måste du förklara varför minsta motståndets lag inte gäller i fallet med biologiskt liv. Att hänvisa till komplexitet utan att beskriva den bakomliggande mekaniska processen som ändrar förutsättningarna för energi så att den kan flöda på ett icke optimalt sätt i formen av biologiskt liv utan att beskriva hur, är lika ogrundat som en hänvisning till en gud.

Jo jag tror det, men inte hur det förklarar energins till synes orimliga flöde i form av biologiskt liv.

Jag hoppas att min tolkning av naturlagarna som jag grundar på gymnasiets naturvetenskap är någorlunda korrekt. Jag hade bra betyg så jag vill påstå att jag hade ett hyfsat grepp om begreppen på den nivån även om mycket har glömts nu, långt efteråt. Ger naturvetenskapen på gymnasienivå så luddig information att det ges utrymme för feltolkningar angående naturlagar menar du?

Igenom allt detta går, att du förutsättar din hitta-på hypotes om en universell "minste motståndets lag" som korrekt. Båda Entr0pi och jag har bestridit detta, så nu får du helt enkelt komme med bevis.

(Jag beklagar att jag inte är tillräcklig pedagogisk i mina exempel för att kunne tränga igenom dom föreställninger du gör dig om fysik, men det är du själv som har gett dig ut på djupt vatten utan att kunne simma).

Citat:
Du säger att det inte är svårt att se, men utan att beskriva varför det inte är svårt. Transcendera betyder överstiga.

Varje dag träffar du beslut/utför handlinger, som på kort tid vida överstigar naturens förmåga till att bli strukturerat på ett särskild sätt. Du sorterar t.ex. säkert knivar, gafler och skeder med en särskild ordning.

Citat:
Transcendera syftar på ett något som måste överstigas för att energin ska ta en väg som inte är överensstämmande med energins egenskap att alltid med minsta möjliga friktion och förlust utjämna den skillnad i laddning, eller den potential, som polerna innehar för att nå ett spänningsfritt läge.
Transcendationen av en naturlag orsakar en förlust av energi till "hindret" som överstigs, och som visar sig i energiineffektiviteten som är en egenskap hos biologiska livsformer. Alltså undankommer vi inte heller här naturlagarna.

Har jag inte sagt, jag skrev av vi transcenderar enklare naturlagar.

Citat:
Orsaken till detta undantag från lagen om energiflöden eller hur man kringår , genom transcendation, det hinder som naturlagarna utgör är inte klargjord av någon sida i diskussionen.

Korrekt, det finns ingen evidens för en bakomliggande "orsak". Gör du en reträt till 'argument from ignorance'?

Citat:
Och liv är inte avmystifierat som företeelse.

Korrekt igen. Vad jag hittills har framförd byggar på det rationella kunskapsunderlag vi faktisk har. Och på detta underlag är ökande komplexitet helt tillräckligt för att förklara "medvetande" och indeterminism.

Sen kan du spekulera så mycket du orkar om en teo-metafysisk "orsak" för komplexitet.

Citat:
Det enda som visats är att liv inte -behöver- vara en mystisk företeelse utifrån vår nuvarande verklighetsbeskrivning, som jag förutsätter att alla håller öppen för prövning. Och det finns fortfarande utrymme för en religiös person att fylla på med metafysiska koncept.

Det beror på vad du menar med "fylla på". Du kan tro och spekulera, men försök på att objektifiera denna tro/dessa spekulationer är i en helt annan division; och det är här pådyvlande apologeter brukar gå vilse.
Citera
2013-11-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Igenom allt detta går, att du förutsättar din hitta-på hypotes om en universell "minste motståndets lag" som korrekt. Båda Entr0pi och jag har bestridit detta, så nu får du helt enkelt komme med bevis.

Du har ju bekräftat den lagen som riktig. Att energi alltid följer minsta motståndets lag. Nu säger du att den inte finns.

Citat:
(Jag beklagar att jag inte är tillräcklig pedagogisk i mina exempel för att kunne tränga igenom dom föreställninger du gör dig om fysik, men det är du själv som har gett dig ut på djupt vatten utan att kunne simma).

Varje dag träffar du beslut/utför handlinger, som på kort tid vida överstigar naturens förmåga till att bli strukturerat på ett särskild sätt. Du sorterar t.ex. säkert knivar, gafler och skeder med en särskild ordning.

Har jag inte sagt, jag skrev av vi transcenderar enklare naturlagar.

Jag är fullt medveten om biologiskt liv överstiger naturens förmåga till att bli strukturerad på ett särskilt sätt. Det är ju utgångspunkten för mina frågor. Och jag försöker utveckla vad ordet transcendation står för eftersom du själv inte förklarar processen. Att vi överstiger naturlagar är tydligt, men hur?

Citat:
Korrekt igen. Vad jag hittills har framförd byggar på det rationella kunskapsunderlag vi faktisk har. Och på detta underlag är ökande komplexitet helt tillräckligt för att förklara "medvetande" och indeterminism.

Sen kan du spekulera så mycket du orkar om en teo-metafysisk "orsak" för komplexitet.

Och jag försöker peka på bristerna i samma kunskapsunderlag. Ökad komplexitet förklarar varför det finns en sannolikhet för livets uppkomst men inte hur det gick till.

Citat:
Det beror på vad du menar med "fylla på". Du kan tro och spekulera, men försök på att objektifiera denna tro/dessa spekulationer är i en helt annan division; och det är här pådyvlande apologeter brukar gå vilse.

Jag försöker inte pådyvla någon något. Jag försöker bara peka på att den vetenskapliga förklaringen inte är komplett. Och innehåller hål precis som teistens beskrivning.
Citera
2013-11-18, 12:40
Medlem
Citat:
Du har ju bekräftat den lagen som riktig. Att energi alltid följer minsta motståndets lag. Nu säger du att den inte finns.
Läste du mitt senaste inlägg? Din lag om minsta motståndets väg är inte en allmän naturlag, utan en missuppfattning från din sida. Så kan du snälla sluta hänvisa till den? Ta och läs lite äkta fysik istället, jag kan rekommendera "Feynmans lectures on physics" eller kanske "Road to Reality". Naturlagarna är komplexa differentialekvationer, och är inte alls så enkla att man kan hävda att liv bryter mot dem och därför är någonting mystiskt vi inte kan förklara.

Det som finns, vilket kanske (om jag gör en väldigt snäll tolkning av vad du skriver) du pratar om, är principen om att entropin (oordningen) i ett system alltid ökar. Men detta är enbart sant för ett slutet system, dvs. ett system som inte får energi utifrån. Så eftersom jorden hela tiden får energi från solen, säger den här principen inte att oordningen på jorden behöver öka, så därför strider inte biologiskt liv mot den principen heller. Tvärt om, eftersom vi får energi kan oordningen gott minska, vilket är precis vad liv innebär.
Citera
2013-11-18, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Till skillnad från din vassa och utförliga hittepå-hypotes?

Ja, men du har uppfunnit ett nonsenskoncept som säger att naturlagar innebär minsta motståndets väg (utan att förklara vad det egentligen innebär) och att detta omöjliggör liv för att det skulle vara ineffektivt (utan att egentligen förklara varför). Det är enbart påhitt. Det finns INGENTING som säger att det skulle vara så öht. INGENTING. Du bara påstår det om och om igen som en papegoja.

Bogomil höll med mig om att biologiskt liv är en energiineffektiv företeelse. I förhållande till ursprungsläget innan liv uppstod. Men du påstår att biologiskt liv är en definition av en energieffektiv företeelse? Mer så än vad status quo hade inneburit?

Citat:
Nej, jag påstår att livet kan uppstå från naturlagars agerande på materia och att det kan upprätthållas av desamma.

Men du kan inte visa hur naturlagarna åstadkommer detta. Du kan visa med hjälp av tid och kvantitet av materia att sannolikheten för att liv ska uppstå är rimlig. Men omständigheter som tid och kvantitet beskriver bara vad som är sannolikt att inträffa. Inte hur det inträffar. Om vi visste de exakta beståndsdelarna och omständigheterna i den process som ledde fram till biologiskt liv så skulle vi kunna återskapa den reaktionen utan tid och kvantitet som avgörande faktorer. Men uppenbarligen vet vi inte ur det gick till. Du sätter tro till naturlagarnas förmåga att skapa liv utan att visa det exakta händelseförloppet.

Citat:
Motsägelsen ligger i att du sa ALLT. Men nu gäller det helt plötsligt inte ALLT längre. Framsteg.

Så nu har du även introducerat flumkonceptet själen, vilken tydligen inte heller består av energi, fastän ALLT tydligen gjorde det för en minut sedan. Och genom detta införande hoppas du förklara ditt nonsenskoncept som ingenting ändå pekar på öht. Glaskklart.

Jo jag vill påstå att det gäller ALLT. Men jag tänker inte ge mig in på en beskrivning av själens egenskaper. Det finns ju inga referenspunkter. Men jag har inte påstått att den skulle undantas från mitt resonemang. Var säger jag att själen inte består av energi?

Citat:
Hahaha, nu närmar vi oss pudelns kärna. Så vetenskapen måste bevisa saker för att du ska acceptera dem, men när det kommer till "andliga koncept" så accepterar du det rakt av utan motsvarande beviskrav? Det kallas special pleading och anses mycket ofint. Så länge du sysslar med det är egentligen all dialog överflödig..

Jag har inte accepterat några andliga koncept men jag är inte övertygad om deras orimlighet.
Citera
2013-11-18, 13:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jag har tvärtom bestridit denna "lags" universalitet och efterlysar ditt bevis för hur du nu anser denna "lag" fungerar.

Citat:
Jag är fullt medveten om biologiskt liv överstiger naturens förmåga till att bli strukturerad på ett särskilt sätt. Det är ju utgångspunkten för mina frågor. Och jag försöker utveckla vad ordet transcendation står för eftersom du själv inte förklarar processen. Att vi överstiger naturlagar är tydligt, men hur?

Jag anser att "transcendera" i den betydelse jag användar ordet här är tämligen synonymt med att kunne strukterera på ett sätt 'över' enklare naturlagars 'förmåga'.

Citat:
Och jag försöker peka på bristerna i samma kunskapsunderlag. Ökad komplexitet förklarar varför det finns en sannolikhet för livets uppkomst men inte hur det gick till.

Det är jag medvetande om. Spekulera som du vill, och om du kommer fram till något med belägg kan vi börja granska det; jag vill även vara så generös, att gransknings-perspektivet per se kan diskuteras först.

Citat:
Jag försöker inte pådyvla någon något. Jag försöker bara peka på att den vetenskapliga förklaringen inte är komplett.

Naturligvis inte. Vetenskapen definierar sina egna gränser, sen får filosofin ta över.

Citat:
Och innehåller hål precis som teistens beskrivning.

Och när filosofin har tagit över, blir arguments from ignorance ett mycket svagt argument.
Citera
2013-11-18, 13:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Det som finns, vilket kanske (om jag gör en väldigt snäll tolkning av vad du skriver) du pratar om, är principen om att entropin (oordningen) i ett system alltid ökar. Men detta är enbart sant för ett slutet system, dvs. ett system som inte får energi utifrån. Så eftersom jorden hela tiden får energi från solen, säger den här principen inte att oordningen på jorden behöver öka, så därför strider inte biologiskt liv mot den principen heller. Tvärt om, eftersom vi får energi kan oordningen gott minska, vilket är precis vad liv innebär.

Ett bra förtydligande av det jag refererade till när jag nämnde "lokal" neg-entropi vs. den samlade entropi.
Citera
2013-11-18, 13:34
Medlem
Bogomils avatar
Från ett inlägg till Fiffiniffi:

Citat:
Bogomil höll med mig om att biologiskt liv är en energiineffektiv företeelse. I förhållande till ursprungsläget innan liv uppstod. Men du påstår att biologiskt liv är en definition av en energieffektiv företeelse? Mer så än vad status quo hade inneburit?

Jag kan inte se var/hur Fiffiniffi har sagt att biologisk liv är energi-effektivt inom raman av din universiella "minste motståndets lag".

Citat:
Men du kan inte visa hur naturlagarna åstadkommer detta. Du kan visa med hjälp av tid och kvantitet av materia att sannolikheten för att liv ska uppstå är rimlig. Men omständigheter som tid och kvantitet beskriver bara vad som är sannolikt att inträffa. Inte hur det inträffar. Om vi visste de exakta beståndsdelarna och omständigheterna i den process som ledde fram till biologiskt liv så skulle vi kunna återskapa den reaktionen utan tid och kvantitet som avgörande faktorer. Men uppenbarligen vet vi inte ur det gick till. Du sätter tro till naturlagarnas förmåga att skapa liv utan att visa det exakta händelseförloppet.

Finns det nån som påstår att vetenskapens abiogenesis-hypotes är annat än en stor sannolikhet. Jag minns inte att nån har sagt att det finns experimentell evidens för en allmänt accepterat teori.

Vetenskapen jobbar sig framemot en sån teori, den sysslar inte med arguments from ignorance.

Iövrigt verkar ditt inflikande av abiogenesis/evolutions-teori i själa-debatten vara mera av en epistemisk princip-kritik av vetenskapen än ett direkt-relevant argument för "själ" per se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in