Citat:
En människa är ett stycke bundet energiflöde.. fullständigt inordnat och underlydande de kosmiska lagarna.
Här hänger jag inte med, då jag ser två möjligheter.
1. du relaterar till simulerad ackumulerad teoretisk lagbundenhet. 2. att du själv är en organisk varelse, verkande inom biologiskt energiflöde och i symbios med det, samtidigt suger åt dig kunskaper om livsnaturen om så kosmologi osh astrofysik, ändå försöker dig på det extremt långsökta i att relatera till "icke-biologiskt liv" : det kan du ju inte, så länge du behöver energi att nära ditt intellekt med just organisk energi, även om du börjar mata dig med artificiellt framtagen berikad mat, är det tveklöst helt utvunnet ur det organiskt biologiska och du utsöndrar själv organisk materia.. det kan vara en fälla att h hamnat på Tellus, utesluter inte att det är bottennappet att "hamna" här.
Här hänger jag inte med, då jag ser två möjligheter.
1. du relaterar till simulerad ackumulerad teoretisk lagbundenhet. 2. att du själv är en organisk varelse, verkande inom biologiskt energiflöde och i symbios med det, samtidigt suger åt dig kunskaper om livsnaturen om så kosmologi osh astrofysik, ändå försöker dig på det extremt långsökta i att relatera till "icke-biologiskt liv" : det kan du ju inte, så länge du behöver energi att nära ditt intellekt med just organisk energi, även om du börjar mata dig med artificiellt framtagen berikad mat, är det tveklöst helt utvunnet ur det organiskt biologiska och du utsöndrar själv organisk materia.. det kan vara en fälla att h hamnat på Tellus, utesluter inte att det är bottennappet att "hamna" här.
På vilket sätt är det långsökt att ställa biologiskt liv i relation till avsaknaden av detsamma när det är biologiskt liv som är det som avviker från normen i universum? Jag pratar inte om livsformer som inte är biologiska, utan avsaknad av livsformer. Tellus befann sig i ett tillstånd av avsaknad av biologiskt liv i första läget. Att biologiskt liv uppstår med sina tillhörande egenskaper som bromsar energins flöde och blir en omfattande företeelse på planeten är ett brott mot naturlagarna i mina ögon. Naturlagarna gäller undantagslöst så länge inte biologiska livsformer är med på spelplanen vilket ifrågasätter naturlagarna som förklaring när det gäller livets uppkomst och upprätthållande. Här kräver både skeptiker och andra tyckare kompletterande förklaringar. Detta skulle då kunna vara en själ. Det som har presenterats av skeptiker här är ökande komplexitet. Ingen av förklaringarna är särskilt tydlig och kan bekräfta sin uppfattning med en exakt matematisk beskrivning för hur ett undantag från naturlagarna skulle gå till. Bara vaga beskrivningar om att möjligheten finns. Kan någon visa på en situation där naturlagar inte gäller utan att biologiska livsformer är inblandade?
Citat:
Är det datorsimulans du har som underlag när du talar om tillstånd utan biologiskt liv, eller talar du om de upptäckter som kan observeras i solsystemet där energi enbart flödar och dirkulerar kolliderar och fusioneras? Hänvisar du till strikt kärnteknik.. så är det fortfarande i händerna och hanteras av oss biologisk organisk materia/liv..
Solsystemet är ju som en stor omslutande överorganell.
Solsystemet är ju som en stor omslutande överorganell.
Nej ingen datorsimulans, det kan jag inget om. Tillstånd där energi flödar utan biologiskt liv behöver vi inte titta längre än till månen för att hitta. Eller ett vulkanutbrott. Jag utgår inte från oss som centralpunkt. Vi är överflödigt skräp som inte borde existera. Eftersom vi inte gynnar den process som startades i big bang, utan istället snyltar på den.
Citat:
Men låter enormt digitaliserat mekaniskt, din tankegång, vet att det finns enormt fascinerande datorsimultioner (seriösa) att applicera på precis allt.
Men att en beräknad rymdfarkos servar oss med information om energier i mer "ren form" anser inte jag kan utgöra jämförelseparameter i egentlig mening, vi har inte ens receptet på hur liv uppkommer, (inte ens våra receptorer kan tolka annat än biologiskt) enbart teorier som är framtagna ur strikt kvatspekulativ simulans. men trägen kanske vinner.. ? om hur många, 48 milj år ? får vi svar? på VAD ?
Men att en beräknad rymdfarkos servar oss med information om energier i mer "ren form" anser inte jag kan utgöra jämförelseparameter i egentlig mening, vi har inte ens receptet på hur liv uppkommer, (inte ens våra receptorer kan tolka annat än biologiskt) enbart teorier som är framtagna ur strikt kvatspekulativ simulans. men trägen kanske vinner.. ? om hur många, 48 milj år ? får vi svar? på VAD ?
Det här är väl ändå inte en beskrivning som du tillskriver mig hoppas jag. Jag har aldrig hävdat det som en jämförelseparameter.
Och min poäng är just att vi inte har receptet på biologiskt liv. Vi har inte identfierat alla faktorer som gör det möjligt för livet att uppstå, för då hade vi kunnat reproducera hela processen. Och här finns utrymme för allsköns metafysiska förklaringar som skeptiker anser vara orimliga utan att kunna leverera ett komplett alternativ som visar på orimligheten. Så länge vetenskapens alternativ inte är komplett så bygger även det på förutfattade meningar även om man kan tycka att det grundar sig på en kunskapsbas av högre kvalitet.
Citat:
Nej då. Men det är inget jag tar till mig som en sanningsenlig beskrivning av själens natur. Min ståndpunkt är endast att själen i egenskap av att vara en aspekt av vår livsform som vi inte kan uppfatta med våra sinnen eller beskriva med de modeller som erbjuds, inte är en befängd orimlighet. Och den skulle kunna leverera det incitament som, i mitt tycke, biologiskt liv kräver.
Citat:
Då får du allt utveckla "en annan sida av vår existens" - menade du döden?
Tankarna har alltid varit livliga gällande döden, men jag tror som jag sagt flera ggr, att jag tror det är spärrat för oss att veta.. jag tror inte det går att få ut en enda sanningsbärande ens ansats om död mer än det vi kan värdera medan vi innehar livscykel - jag brukar säga att det krävs konkret, att en död uttalar sig.. för att vi människor i vår nuvarande livsform.. och med det, den logiska följden att ett visst antal döda uttalar sig, dvs räcker inte med sporadiska fenomen.
Tankarna har alltid varit livliga gällande döden, men jag tror som jag sagt flera ggr, att jag tror det är spärrat för oss att veta.. jag tror inte det går att få ut en enda sanningsbärande ens ansats om död mer än det vi kan värdera medan vi innehar livscykel - jag brukar säga att det krävs konkret, att en död uttalar sig.. för att vi människor i vår nuvarande livsform.. och med det, den logiska följden att ett visst antal döda uttalar sig, dvs räcker inte med sporadiska fenomen.
Nej, jag menar att en eventuell själ inte skulle strida mot några naturlagar genom att fortsätta existera i en eller annan form under en oändlig tidsrymd. Eftersom den omvärld som vi kan beskriva med naturlagar inte innehåller något som upphör att existera. Det byter endast form.
Citat:
Jag menar att energi inte följer ett optimalt flöde i biologiska livsformer till skillnad från alla övriga förlopp i universum som inte påverkas av livsformers manipulation.
Citat:
Jo det har jag. Helt enkelt ett tillstånd som saknar biologiska livsformer, inte organiska föreningar. Det är väl inte ens ovanligt i universum?
Citat:
Samt en brainstorming utan dess like med explosionsartade innovationer och ett rejält skjut framåt på mkt mkt, mkt.. kort tid - det är sedan 50-talet den mesta av all nanoteknik revolutionerats fram.. och mkt mer.
Men att det är drogerna till tack, det vågar jag inte sitta och påstå, men jag tror det finns mer lyckade blandningar, sedan finns medfödd begåvning givetvis, så komb. begåvning med lite hjälp på traven, kan vara det som ger lite turboeffekt inom bästa området : vetenskap forskning och utveckling. Det ska massor av experiment till, utopiska experiment har aldrig varit hinder - det är i sig att framställa t.ex bättre narkosmixer.. också vad som tarvar våghalsighet och att beredas på svinn...
Men att det är drogerna till tack, det vågar jag inte sitta och påstå, men jag tror det finns mer lyckade blandningar, sedan finns medfödd begåvning givetvis, så komb. begåvning med lite hjälp på traven, kan vara det som ger lite turboeffekt inom bästa området : vetenskap forskning och utveckling. Det ska massor av experiment till, utopiska experiment har aldrig varit hinder - det är i sig att framställa t.ex bättre narkosmixer.. också vad som tarvar våghalsighet och att beredas på svinn...
Jag vill inte heller tillskriva drogerna den utvecklingen. Jag påstår bara att deras roll var betydande för att gamla förställningar kunde avfärdas i sån omfattning och hastighet som skedde. Och därmed skapa utrymme för nya koncept hos den stora massan, i västvärlden i synnerhet. En katalysator som gynnade vår evolution.
Senast redigerad av bottenslam 2013-11-18 kl. 08:59.
Senast redigerad av bottenslam 2013-11-18 kl. 08:59.