[quote=bottenslam|46192072]
Citat:
Du kan sätta mängder av ord på universums olika energiflöden och strukturen den ingår i. Men orden förändrar inte det faktum att de beskriver samma företeelse som enligt naturvetenskapen följer orubbliga lagar. Energins flöde genom universum.
En människa är ett stycke bundet energiflöde.. fullständigt inordnat och underlydande de kosmiska lagarna.
Citat:
Jag relaterar den biologogiska livsformens ineffektivitet till ett tillstånd utan biologiskt liv, och detta har jag påpekat tidigare. Energi flödar med mindre friktion utan biologiskt liv, men ändå har liv uppstått. Ett brott mot naturlagar i mina ögon och vetenskapen har ingen förklaring av den exakta mekanismen bakom fenomenet.
Här hänger jag inte med, då jag ser två möjligheter.
1. du relaterar till simulerad ackumulerad teoretisk lagbundenhet. 2. att du själv är en organisk varelse, verkande inom biologiskt energiflöde och i symbios med det, samtidigt suger åt dig kunskaper om livsnaturen om så kosmologi osh astrofysik, ändå försöker dig på det extremt långsökta i att relatera till "icke-biologiskt liv" : det kan du ju inte, så länge du behöver energi att nära ditt intellekt med just organisk energi, även om du börjar mata dig med artificiellt framtagen berikad mat, är det tveklöst helt utvunnet ur det organiskt biologiska och du utsöndrar själv organisk materia.. det kan vara en fälla att h hamnat på Tellus, utesluter inte att det är bottennappet att "hamna" här.
Är det datorsimulans du har som underlag när du talar om tillstånd utan biologiskt liv, eller talar du om de upptäckter som kan observeras i solsystemet där energi enbart flödar och dirkulerar kolliderar och fusioneras? Hänvisar du till strikt kärnteknik.. så är det fortfarande i händerna och hanteras av oss biologisk organisk materia/liv..
Solsystemet är ju som en stor omslutande överorganell.
Men låter enormt digitaliserat mekaniskt, din tankegång, vet att det finns enormt fascinerande datorsimultioner (seriösa) att applicera på precis allt.
Men att en beräknad rymdfarkos servar oss med information om energier i mer "ren form" anser inte jag kan utgöra jämförelseparameter i egentlig mening, vi har inte ens receptet på hur liv uppkommer, (inte ens våra receptorer kan tolka annat än biologiskt) enbart teorier som är framtagna ur strikt kvatspekulativ simulans. men trägen kanske vinner.. ? om hur många, 48 milj år ? får vi svar? på VAD ?
Citat:
Inte nödvändigtvis känslor, men något som liknar en vilja skulle vara ett incitament för att få energi att anta en mindre gynnsam väg.
Det tycker jag också, eller bedömer det som att religioner tagit sig för stor utbredning, sedan har de fått för stort utrymme, och låtit det bero. Vi självömkar för mkt. Fastnar liksom i ovidkommande känslor, genomgående, se bara på underhållnignsindustrin, den är stor, krävande, sjuk o rutten.
Inte för att ngn slags "renodlat" förnuftstänk skulle behöva vara bättre, men man skulle kunna arrangera trosideologierna annorlunda, när mn nu haft så mkt våldskapital till förfogande att skapa bättre politik och rikta det lite bättre ändå, medan tid är. Men men..
Citat:
Kan jag inte uttala mig om. Jag har ingen aning om en själs eventuella egenskaper.
Du kan däremot inte vara helt främmande om värderingar.. och i vilka sammanhng man åberopar själen som en helt autonom slags kroppsdel i religiösa kontexter väl... ?
Citat:
Att det som vi idag är överens utgör vår livsform, vårt molekylära komplex av atomer, inte försvinner vid döden utan bara sönderfaller för att anta nya former, är ju tveklöst. Att en annan sida av vår existens inte heller skulle upphöra att existera, är väl inte en orimlig tanke?
Då får du allt utveckla "en annan sida av vår existens" - menade du döden?
Tankarna har alltid varit livliga gällande döden, men jag tror som jag sagt flera ggr, att jag tror det är spärrat för oss att veta.. jag tror inte det går att få ut en enda sanningsbärande ens ansats om död mer än det vi kan värdera medan vi innehar livscykel - jag brukar säga att det krävs konkret, att en död uttalar sig.. för att vi människor i vår nuvarande livsform.. och med det, den logiska följden att ett visst antal döda uttalar sig, dvs räcker inte med sporadiska fenomen.
Citat:
Utveckling tveklöst, logik tveksamt. Liv är en ologisk följd under rådande omständigheter utan yttre incitament för att energi ska ta den ineffektiva väg som biologiskt liv innebär, som jag fortfarande ser det.
Du menar att det vor mer optimalt att energin inte var så bunden? Ja det har man ju ofta tänkt på.. det kan vara att vi tunnas ut, utefter viss energiprincip.. man kan säkert ställa upp så många kvantfysiska hypoteser man i princip vill.. medan jag inte tror att någon superdator i framtiden blir vassare att utröna värdet på liv, tyvärr.
Det är inte primärt vad som åsyftas och tänk på att det finns rubbade intelligenser som är fast övertygade om att biologiskt liv är meningslöst, det tror jag inte, att det kan kännas så är för att man gör felval... vi lever för att lära. Att vara intelligent t.ex är lika mkt att göra felval som att vara av enklare natur. Som jag kommer fram till - särskilt när de intelligenta dessutom styr.. det säger mkt om IQ-värderingen.
Tror inte vi kommit systemfelen ens på spåret ännu, så jag anser också att det är saker som klaffar dpåligt ännu på jorden - har jag alltid tyckt och är ju inte ensam om det. Jag hyser självklart tilltro till att det mastodonta universum har mer att ge, någonstans och har inte t.ex dödsångest.
Men då tycker jag att också insekterna, borde inberäknas i logiskt tänkande.. att de interagerar smidigare med både organisk liksom icke-organiska flöden.. vad är eg. icke-organiskt energiflöde, även i uran handlar det ju om atomer.. du måste syfta på något idag fictionartat.. tror jag missförstår dig lite då och då, då du inte förklarat vad det icke-biologiska består av, varenda del på en rymdfarkost är kommet ur organisk materia och knowledge/logik/intelligens.. vår hjärnas signalsystem är kanske i mellanrummen farandes som helt fristående fenomen..
men.. tankarna är beroende av underlaget som är organiskt. En ekonom, ser hela världsbilden som kompakt styrt av ekonomiska kalkyler i varenda detalj, du teknisk med fysiken, men fysik är organiskt så det förslår, energi fortplantar sig i alla dimensioner, vilket betyder att den organiska massan liksom energin behöver vad.. kodsystem som är helt immateriellt? någonstans där ute?
Datorsimulanser genererar allt möjligt teoretiskt nuförtiden.
Vad är fartblindhet.. kunde man inte dra ner på hastigheter istället...
Nej, vad menar du med icke-biologiskt ????
Citat:
Hallucinogena substanser har definivt spelat en stor roll för människan, särskilt när det kommer till att frigöra sig från nedärvda programmerade värdsuppfattningar. Kolla på flower power rörelsen. Tack vare den slipper vi förtryckande föreställningar om sex och relationer som var norm under lång tid. Vi fick även en boost i frigörelsen från kristendomens förtryck av avvikande föreställningar om verklighetens natur.
Samt en brainstorming utan dess like med explosionsartade innovationer och ett rejält skjut framåt på mkt mkt, mkt.. kort tid - det är sedan 50-talet den mesta av all nanoteknik revolutionerats fram.. och mkt mer.
Men att det är drogerna till tack, det vågar jag inte sitta och påstå, men jag tror det finns mer lyckade blandningar, sedan finns medfödd begåvning givetvis, så komb. begåvning med lite hjälp på traven, kan vara det som ger lite turboeffekt inom bästa området : vetenskap forskning och utveckling. Det ska massor av experiment till, utopiska experiment har aldrig varit hinder - det är i sig att framställa t.ex bättre narkosmixer.. också vad som tarvar våghalsighet och att beredas på svinn...
Vad då inte att ta sig ut till tunnare sfär? och främmande för oss onaturlig mark.....
Citat:
Detta upprepas gång på gång. Men sanningen är att människor använder religion som hävstång för en agenda som oftast har usprung i kamp om resurser.
Att skylla på religion är att flytta ansvaret från människan till en bunt cellulosaark som håller färgämne i olika formationer. Den döda materien som en bok består av kan aldrig vara en direkt orsak till vad en biologisk livsform utför för handlingar. Handlingarna ska värderas utan religionens medverkan. Skälet till dessa blodiga schismer har sitt ursprung i människans brister som är närvarande med eller utan religion.
Men allt börjar i tankarna och tron, så sett kan den extremt utopiska tron på en herre so styr allt.. vara som att sikta mot stjärnorna och nå trädtopparna.. eller iaf ta sig till mars med nu ännu finurligare teknik.. och kanske om 42 miljoner år.. så kansek herren kommer och tr dig i hand.. för att ge dig en loska i ansiktet, man vet inte mkt (eg. noll) om sagovärldens realisationer.
Jag vill ändå få det till att religionsidéerna, utgjort en kraftig bromskloss, sammantget sett.. det är för att det finns variationsrikedom, och ju mer man experimenterar, ju mer kan du också se att olika avarter uppstår.. och vad som följer av det....
VArje religion är på sitt sätt en sektavart.. det tar bara så lång tid att få fler att förstå det. Att de trasslar in sig och komplicerar och slår knut på dyra resurser; intellekt.
Det kunde gå till mer friktionsfritt.. om fler bara orkade ta ttill sin mkt grundläggande teorier, men lättjan... det egenkära gosandet...
Det är som det är, säg till en apa att den ska ORKA... skärpa sig lite..