Citat:
Jag trodde inte själv på det här scenariot först heller och har t.o.m. argumenterat emot det med ganska stor kraft i tråden. Men jag känner mig inte lika säker längre.
Det bör noteras att åklagarna med stor skärpa sa i sin slutplädering att KJ är tekniskt överbevisad angående att han haft den döda kroppen i sin bil och därmed ska dömas för griftefridsbrottet. Det är jag också övertygad om att det kommer att ske. Jag kan helt enkelt inte se en svensk domstol frikänna på rena konspirationsteorier eller mycket långsökta spekulationer om "näsblod i bakluckan" i kombination med en felmarkerande hund.
Mordåtalet vilar dock på en skrangligare grund, det måste även vi som är logiskt övertygade om KJ:s skuld erkänna. Luckorna ÄR besvärande. Det innebär inte att det skulle vara omöjligt att döma, för det GÅR att döma på indicier i svensk rätt om man kan anse sig ha uteslutit alla andra förklaringar på en rimlig nivå. Men det är också ganska vanligt med friande dom i indiciemål.
Jag tycker att killen i piteåtidningen skrev om detta rättens (troliga) dilemma mycket bra och har tänkt på det flera gånger under helgen där jag annars hade dåligt med tid att läsa och skriva i tråden. Det måste vara en mycket svår uppgift för dem att fundera på detta.
Dock är jag inte säker på att KJ kommer särskilt lindrigt ur detta OM han nu skulle dömas enbart för griftefridsbrottet. Det blir ingen Mats Alm av det enkla skälet att KJ är sjuk och kommer att få rättspsykiatrisk vård. Väl inne i den finns absolut inga garantier för att han kommer ut inom två år (maxstraff för griftefridsbrott). Snarare kan han komma att ställas inför ett moment-22: Han kommer inte ut innan han erkänt och bearbetat sitt brott, då detta troligen kommer att ses som bevis för att den allvarliga störningen kvarstår. Men för att erkänna måste han också förklara vad som verkligen hände - och då öppnar han upp för en resning i mordåtalet.