2013-11-18, 10:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Det är näst intill uteslutet att så kommer ske. Blir han fälld så är det för mord. Hur skulle en domstol få till ett scenario om brott mot griftefriden? Har du något förslag?

Jag trodde inte själv på det här scenariot först heller och har t.o.m. argumenterat emot det med ganska stor kraft i tråden. Men jag känner mig inte lika säker längre.

Det bör noteras att åklagarna med stor skärpa sa i sin slutplädering att KJ är tekniskt överbevisad angående att han haft den döda kroppen i sin bil och därmed ska dömas för griftefridsbrottet. Det är jag också övertygad om att det kommer att ske. Jag kan helt enkelt inte se en svensk domstol frikänna på rena konspirationsteorier eller mycket långsökta spekulationer om "näsblod i bakluckan" i kombination med en felmarkerande hund.

Mordåtalet vilar dock på en skrangligare grund, det måste även vi som är logiskt övertygade om KJ:s skuld erkänna. Luckorna ÄR besvärande. Det innebär inte att det skulle vara omöjligt att döma, för det GÅR att döma på indicier i svensk rätt om man kan anse sig ha uteslutit alla andra förklaringar på en rimlig nivå. Men det är också ganska vanligt med friande dom i indiciemål.

Jag tycker att killen i piteåtidningen skrev om detta rättens (troliga) dilemma mycket bra och har tänkt på det flera gånger under helgen där jag annars hade dåligt med tid att läsa och skriva i tråden. Det måste vara en mycket svår uppgift för dem att fundera på detta.

Dock är jag inte säker på att KJ kommer särskilt lindrigt ur detta OM han nu skulle dömas enbart för griftefridsbrottet. Det blir ingen Mats Alm av det enkla skälet att KJ är sjuk och kommer att få rättspsykiatrisk vård. Väl inne i den finns absolut inga garantier för att han kommer ut inom två år (maxstraff för griftefridsbrott). Snarare kan han komma att ställas inför ett moment-22: Han kommer inte ut innan han erkänt och bearbetat sitt brott, då detta troligen kommer att ses som bevis för att den allvarliga störningen kvarstår. Men för att erkänna måste han också förklara vad som verkligen hände - och då öppnar han upp för en resning i mordåtalet.
Citera
2013-11-18, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
I Fup finns det en angivelse om att man åtalade honom även för brott mot griftefriden så sent som 20/6. Det borde indikera något iaf. Avsaknaden av mordvapen, mordplats och styckningsplats gör att han inte kan fällas för mord och styckning. Däremot besudlingarna i bilens bagage kan tyda på att han fraktat VBs kroppsdelar i bilen. Härom kan nog rätten vara överens.

Sen när det gäller bilen är det väldigt besynnerligt att det inte finns besudlingar på säten, golvmattor, dörrsidor, invändiga handtag, solskydd eller annat. Vän av ordning kanske säger att han kan städat detta, men varför då inte städa även bagaget?

Själv blir jag inte så där jätteförvånad om det blir någon sorts kompromiss för att ändå behålla honom på rättspsyk i väntan på en stor sinnesundersökning.

Jag gör tolkningen att de vill fälla honom både för mord och brott mot griftefriden. Jag förstår inte hur en domstol skulle kunna döma enbart för brott mot griftefriden i det här fallet? Domstolen ska väl motivera hur de tror att det gått till i så fall? Har han snubblat på kroppsdelarna ute i skogen som han Alm?
Citera
2013-11-18, 10:29
Medlem
Vi antar att KJ blir dömd till sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning på grund av brott mot griftefrid. Kan han sitta mer än 2 år (max fängelsestraff för brottet?
Citera
2013-11-18, 10:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag gör tolkningen att de vill fälla honom både för mord och brott mot griftefriden. Jag förstår inte hur en domstol skulle kunna döma enbart för brott mot griftefriden i det här fallet? Domstolen ska väl motivera hur de tror att det gått till i så fall? Har han snubblat på kroppsdelarna ute i skogen som han Alm?

Domstolen behöver inte motivera vad som egentligen hände om de friar i morddelen. Däremot är det i grunden ett sånt resonemang fast åt andra hållet som kommer att krävas för att fälla honom: Att man helt enkelt inte kan hitta någon annan rimlig förklaring till varför hon försvunnit efter ett besök hos honom och sen hittats mördad och styckad ute i terrängen efter att hennes lik transporterats i hans bil. Oavsett vad vissa i tråden tror så går det definitivt att fälla för mord på denna typ av bevisning. Om sen domstolen faktiskt gör det är en annan sak.

Att ett frikännande i mordåtalet skulle framstå som ytterst logiskt otillfredställande är domstolen garanterat fullt medveten om. Men deras uppgift är inte att i första hand skriva domar som tillfredställer allmänhetens sinne för och behov av logik.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Vi antar att KJ blir dömd till sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning på grund av brott mot griftefrid. Kan han sitta mer än 2 år (max fängelsestraff för brottet?

Han får väl sitta tills han bedöms vara i sådant skick att han kan vistas ute i samhället? Allt ifrån några månader till hela livet.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Han kan sitta hur länge som helst.
Citera
2013-11-18, 10:34
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Har it hängt med riktigt, hur kommer beslutet meddelas? Bara snabbt via ett A4 eller kommer salen öppnas, alla får sätta sig, sen "Vi har beslutat blabla" ?

Kommer man i förväg, säg kanske med 30min varsel få veta att dom avkunnas kl "",""? Har väldigt liten erfarenhet av hur det kommer gå till.
Citera
2013-11-18, 10:35
Medlem
Citat:
Det är näst intill uteslutet att så kommer ske. Blir han fälld så är det för mord. Hur skulle en domstol få till ett scenario om brott mot griftefriden? Har du något förslag?
Det finns tekniska bevis som tyder på att kroppen fanns i hans bil. Men det finns tvivelaktighet att just var han som dödade VB.

Edit: Jag såg nu att highfive skrivit en bättre förklaring.
Senast redigerad av matematiker 2013-11-18 kl. 10:48.
Citera
2013-11-18, 10:38
Medlem
highfives avatar
Citat:

Bevisen i och på bagageluckan räcker för att konstatera att han hanterat VBs döda kropp i något skede. Sen är det inte rättens uppgift att ge någon förklaring till När, Var och Hur.
Citera
2013-11-18, 10:39
Bannlyst
Citat:
Det finns tekniska bevis som tyder på att kroppen fanns i hans bil. Men det finns tvivelaktighet att just var han som dödade VB.

Det är därför jag tror att de dömer honom även för mordet. Jag kan inte i min vildaste fantasi komma på varför KJ skulle dumpa kroppsdelarna utan att vara inblandad i mordet. Varför skulle en domstol resonera annorlunda?
Citera
2013-11-18, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Bevisen i och på bagageluckan räcker för att konstatera att han hanterat VBs döda kropp i något skede. Sen är det inte rättens uppgift att ge någon förklaring till När, Var och Hur.

Jag kanske tänker galet men i Alms fall kunde de inte utesluta att han letat efter L och hittade hennes kropp och tråkigt nog bara kunde döma honom för brott mot griftefriden. Hur ska de resonera kring KJ? Varför åkte han omkring med tjejens kroppsdelar i bilen? Är det inte logiskt att tro att han mördat henne?
Citera
2013-11-18, 10:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Kommer man i förväg, säg kanske med 30min varsel få veta att dom avkunnas kl "",""? Har väldigt liten erfarenhet av hur det kommer gå till.

Alltså: Dom kommer inte att avkunnas idag. Det kommer däremot att meddelas när domen kommer. Det som gör att man i ett sånt här mål ändå kan förutse utgången är att rätten kommer att meddela om den åtalade ska bli kvar i häktet eller ej och om en stor rättspsykiatrisk undersökning ska genomföras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in