2013-11-18, 10:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Jag gör tolkningen att de vill fälla honom både för mord och brott mot griftefriden. Jag förstår inte hur en domstol skulle kunna döma enbart för brott mot griftefriden i det här fallet? Domstolen ska väl motivera hur de tror att det gått till i så fall? Har han snubblat på kroppsdelarna ute i skogen som han Alm?

Jag tror att rätten är övertygad om att KJ kört VB i delar till platsen där delarna påträffades, och att han blir dömd för griftefridsbrott. Men sedan, vad är det mer han har gjort ? Det kan omöjligen vara ställt bortom tvivel att KJ ensam utfört bortförande av VB, mord på henne samt styckande av hennes kropp. Ändå tror och hoppas jag att han blir fälld på samtliga åtalpunkter eftersom en dom emot honom kan resultera i att det börjar röras om i grytan.
Citera
2013-11-18, 10:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag kanske tänker galet men i Alms fall kunde de inte utesluta att han letat efter L och hittade hennes kropp och tråkigt nog bara kunde döma honom för brott mot griftefriden. Hur ska de resonera kring KJ? Varför åkte han omkring med tjejens kroppsdelar i bilen? Är det inte logiskt att tro att han mördat henne?

Nej, Linda Chen-mordåtalet föll på att man inte kunde fastställa någon dödsorsak. I det här fallet råder ingen tvekan om att offret har blivit mördad.
Citera
2013-11-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tror att KJ blir dömd för brott mot griftefrid och inte för mord i slutändan.

Nej, det är högst osannolikt. Blir han inte dömd för mord så kommer han att frias även för brott mot griftefriden.
Citera
2013-11-18, 10:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror att rätten är övertygad om att KJ kört VB i delar till platsen där delarna påträffades, och att han blir dömd för griftefridsbrott. Men sedan, vad är det mer han har gjort ? Det kan omöjligen vara ställt bortom tvivel att KJ ensam utfört bortförande av VB, mord på henne samt styckande av hennes kropp. Ändå tror och hoppas jag att han blir fälld på samtliga åtalpunkter eftersom en dom emot honom kan resultera i att det börjar röras om i grytan.

Det där med "ensam" tror jag du har fått om bakfoten. Det är inte så att han kommer att gå fri pga misstanke om medgärningsmän, utan för att man inte anser sig kunna fastslå arten av hans inblandning. Det är fullt möjligt att hålla öppet för andra inblandade men ändå döma KJ för mord om man anser att det är helt orimligt att anta annat än att han på något vis deltagit i detta mord.
Citera
2013-11-18, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, Linda Chen-mordåtalet föll på att man inte kunde fastställa någon dödsorsak. I det här fallet råder ingen tvekan om att offret har blivit mördad.

Jag ser det på ett annat sätt. Rätten är nog övertygad om att Alm dödade henne men kunde inte döma honom för mord då de inte kunde fastställa dödsorsaken som du också skriver.
Jag ser det som högst osannolikt att de enbart skulle döma KJ för brott mot griftefriden när de vet att VB blivit mördad och hur. Varför skulle han enbart vara inblandad i dumpning av kroppen? Det är det jag inte får ihop.
Citera
2013-11-18, 10:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Nej, det är högst osannolikt. Blir han inte dömd för mord så kommer han att frias även för brott mot griftefriden.

Men hur ser du då på åklagarnas starka markering av att de anser honom överbevisad vad gäller det sistnämnda, men att mordåtalet vilar på indicier?
Citera
2013-11-18, 10:51
Medlem
highfives avatar
Citat:
Jag kanske tänker galet men i Alms fall kunde de inte utesluta att han letat efter L och hittade hennes kropp och tråkigt nog bara kunde döma honom för brott mot griftefriden. Hur ska de resonera kring KJ? Varför åkte han omkring med tjejens kroppsdelar i bilen? Är det inte logiskt att tro att han mördat henne?

Logiskt och logiskt. Tror att det inte går att utesluta att någon faktiskt KAN ha planterat besudlingarna fast det kanske inte verkar logiskt. Det går inte heller att utesluta att han KAN ha fått VBs styckade kropp som present av någon annan. Det går inte heller att utesluta att det KAN finnas en eller två till som KAN ha varit med vid mord och styckning. Antingen tillsammans med KJ eller utan hans vetskap. Det går inte heller att utesluta att någon KAN ha lånat/tjuvlånat hans bil vid transporten av kroppsdelarna. Det sista tror jag att rätten väljer att blunda för. Gör de inte det så frias han nog, med motiveringen "hellre fria än fälla".
Citera
2013-11-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det finns tekniska bevis som tyder på att kroppen fanns i hans bil. Men det finns tvivelaktighet att just var han som dödade VB.
Jag såg nu att highfive och MrFlod har skrivit en bättre förklaring.
Citera
2013-11-18, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Logiskt och logiskt. Tror att det inte går att utesluta att någon faktiskt KAN ha planterat besudlingarna fast det kanske inte verkar logiskt. Det går inte heller att utesluta att han KAN ha fått VBs styckade kropp som present av någon annan. Det går inte heller att utesluta att det KAN finnas en eller två till som KAN ha varit med vid mord och styckning. Antingen tillsammans med KJ eller utan hans vetskap. Det går inte heller att utesluta att någon KAN ha lånat/tjuvlånat hans bil vid transporten av kroppsdelarna. Det sista tror jag att rätten väljer att blunda för. Gör de inte det så frias han nog, med motiveringen "hellre fria än fälla".

Jag vill ändå tro att blir han friad för mordet blir han också friad för brott mot griftefriden. Då har de inte lyckats bevisa att han vare sig mördade eller dumpade kroppsdelarna. Men domstolen kanske tänker på annat sätt.
Citera
2013-11-18, 10:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är därför jag tror att de dömer honom även för mordet. Jag kan inte i min vildaste fantasi komma på varför KJ skulle dumpa kroppsdelarna utan att vara inblandad i mordet. Varför skulle en domstol resonera annorlunda?
Varför skulle en domstol resonera lika som du?
Citera
2013-11-18, 10:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det där med "ensam" tror jag du har fått om bakfoten. Det är inte så att han kommer att gå fri pga misstanke om medgärningsmän, utan för att man inte anser sig kunna fastslå arten av hans inblandning. Det är fullt möjligt att hålla öppet för andra inblandade men ändå döma KJ för mord om man anser att det är helt orimligt att anta annat än att han på något vis deltagit i detta mord.

Det är det jag försökt förklara i några inlägg - KJ är inblandad men man vet inte vari hans inblandning bestått. Det enda man kan vara någorlunda säker på är brott mot griftefrid eftersom blodbesudlingarna påträffats i hans bil. Styrkan i bevisningen menar jag är för svag för en fällande dom på samtliga åtalspunker men så kommer att ske, och det kommer att sätta press på KJ att börja berätta hur det ligger till. Om han inte är beredd att ta smällen själv.
Citera
2013-11-18, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför skulle en domstol resonera lika som du?

Är jag så illa ute i mina funderingar? Har du någon förklaring till varför de inte skulle resonera likt mig?
Senast redigerad av 888poker 2013-11-18 kl. 11:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in